Toon posts:

Windows 10 Mail app heeft ineens lege mappen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Windows 10, versie 20H2.
Mail app, versie 16005.14326.20544.0

De PC is een half jaar oud. Specs:
  • Intel Core i5, 3,2GHz
  • 256GB SSD Samsung
  • 8GB ram
Beschrijving:
E-mail komt binnen in Postvak IN, en dat is via IMAP van een Quicknet.nl-adres.
Deze worden dan handmatig naar een andere map verplaatst. (Zelf dacht ik dat die mappen ook via IMAP gesynchroniseerd waren, maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Zodra een e-mail verplaatst wordt uit Postvak IN, wordt deze dus ook meteen van de server verwijderd.)

Ineens zijn sinds donderdag bijna al die extra mappen leeg. In 3 daarvan zitten de e-mails nog gewoon erin, maar bij ruim 10 anderen zijn ze helemaal leeg.

Mijn vraag:
Hoe krijg ik die e-mails weer terug te zien?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
  • De laatste Windows updates binnenhalen en opnieuw opstarten hielp niet.
  • Op de webmail van Ziggo gekeken, maar daar stonden de e-mails dus niet in.
  • In de mail app zoeken naar bepaalde berichten die erin horen te staan, maar geen resultaten gevonden.
  • In de map met verwijderde items staan ze ook niet in. (Deze map is niet leeg en daar staan wel de echt verwijderde mails in.)
  • Onze laatste backup bekeken, maar die is te oud voor de meest recente e-mails.
  • Op internet gezocht, maar de meeste gaan over dat mappen ineens zijn verdwenen. Maar bij ons zijn de mappen er gewoon nog, maar zijn ze leeg.

Speel ook Airplane Manager en Repeat

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2022

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

nieuws: 'Microsoft Exchange-servers houden mailverkeer tegen door mogelijke d... misschien?

Ik weet niet precies wat voor servers quicknet heeft staan; heb je hier mogelijk info over?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

MAX3400 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 21:08:
nieuws: 'Microsoft Exchange-servers houden mailverkeer tegen door mogelijke d... misschien?

Ik weet niet precies wat voor servers quicknet heeft staan; heb je hier mogelijk info over?
Dit artikel had ik ook al gevonden, maar volgens mij is dat niet de oorzaak omdat alleen Postvak IN met IMAP in verbinding staat, en niet de submappen. Die submappen zijn dus alleen lokaal en er draait geen Exchange op een lokale pc.
Daarnaast was dit probleem al op donderdag 30 december, terwijl het Exchange-probleem pas op zijn vroegst op vrijdag ochtend op 31 december om 10 uur kon ontstaan.

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Onbekend schreef op zondag 2 januari 2022 @ 20:29:
(Zelf dacht ik dat die mappen ook via IMAP gesynchroniseerd waren, maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Zodra een e-mail verplaatst wordt uit Postvak IN, wordt deze dus ook meteen van de server verwijderd.)
Hoe weet je dat zo zeker?

In mijn e-mail programma heb heel duidelijk een "local folders" en een "imap folder"
De "imap folder" heeft hier als structuur:
code:
1
2
3
4
5
6
7
imap folder
├Inbox
│├sub-map
││└sub-sub-map
│└sub-map-2
├Sent
├Trash

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Met @DJMaze...
Zolang je binnen je IMAP-folder blijft, dan hoort de mail op de server te blijven staan.
Verplaats je je mails naar een lokale folder, dan staan de mails alleen nog lokaal, en is het zaak om - als de mail belangrijk genoeg is om te willen bewaren - die folders te back-uppen... en je back-ups up-to-date te houden.
Het klinkt alsof je lokaal opslaat. Dan zit je dus met of een issue in de mail-app die je gebruikt, of een issue tussen toetsenbord en stoel. Hoe dan ook... het gaat hier om lokale bestanden die kwijt zijn, en daar zul je je opslaglocatie(s) voor moeten nazoeken. Als dat je C-schijf is, dan NU PC uitzetten, en de schijf via een andere computer benaderen met een data-recovery tool.

En voor de toekomst: Ik zou een ander mailpakket gebruiken (Thunderbird is gratis) en gewoon met IMAP-folders werken, en niet meer lokaal.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Jester-NL schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:10:
en gewoon met IMAP-folders werken, en niet meer lokaal.
Moet je nog steeds backups maken.
Stel je voor dat host tijdens migratie (of anders) je mail verliest.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

DJMaze schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:14:
[...]

Hoe weet je dat zo zeker?

In mijn e-mail programma heb heel duidelijk een "local folders" en een "imap folder"
De "imap folder" heeft hier als structuur:
code:
1
2
3
4
5
6
7
imap folder
├Inbox
│├sub-map
││└sub-sub-map
│└sub-map-2
├Sent
├Trash
Ik heb ingelogd op de webmail, en daar stonden die mappen niet. Dus vandaar mijn conclusie dat ze niet via IMAP zijn gesynchroniseerd.
Jester-NL schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:10:
Met @DJMaze...
Zolang je binnen je IMAP-folder blijft, dan hoort de mail op de server te blijven staan.
Verplaats je je mails naar een lokale folder, dan staan de mails alleen nog lokaal, en is het zaak om - als de mail belangrijk genoeg is om te willen bewaren - die folders te back-uppen... en je back-ups up-to-date te houden.
Het klinkt alsof je lokaal opslaat. Dan zit je dus met of een issue in de mail-app die je gebruikt, of een issue tussen toetsenbord en stoel. Hoe dan ook... het gaat hier om lokale bestanden die kwijt zijn, en daar zul je je opslaglocatie(s) voor moeten nazoeken. Als dat je C-schijf is, dan NU PC uitzetten, en de schijf via een andere computer benaderen met een data-recovery tool.

En voor de toekomst: Ik zou een ander mailpakket gebruiken (Thunderbird is gratis) en gewoon met IMAP-folders werken, en niet meer lokaal.
Ik vraag mij af of het aan de gebruiker ligt. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat iemand zomaar per ongeluk ruim 10 mappen leeg kan gooien, maar dan 3 mappen niets mee doet. Dat zou dan met opzet gebeurd moeten zijn, maar ik kan mij dat niet voorstellen. Dus zou het een issue kunnen zijn met de Windows Mail app, maar ik heb nergens op internet gevonden dat andere gebruikers hier ook last van hebben.
Thunderbird is inderdaad een optie om te overwegen, maar ik dacht lekker gemakkelijk de ingebouwde Windows mail app te kunnen gebruiken. Windows Live Mail van Windows 7 werkte ook prima zonder problemen.

Van de mail-opslaglocatie heb ik al een extra kopie gemaakt, maar dat is achteraf. De e-mail is hier nog niet mee terug.
DJMaze schreef op maandag 3 januari 2022 @ 21:48:
Moet je nog steeds backups maken.
Stel je voor dat host tijdens migratie (of anders) je mail verliest.
Er wordt elke 1e van de maand een backup gemaakt, maar omdat het probleem op 30 december ontstond is dat dus bijna het maximum aan periode wat je kwijt kunt raken. Maar misschien moet ik het maar instellen op 1x per week.

Daarnaast even een andere vraag: Hoe vaak maken andere mensen een echte backup van hun gmail of hotmail-account?

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Onbekend schreef op maandag 3 januari 2022 @ 22:08:
[...]
Daarnaast even een andere vraag: Hoe vaak maken andere mensen een echte backup van hun gmail of hotmail-account?
Mijn Gmail is er eigenlijk alleen voor de zut die ik vanwege mijn androidtelefoon binnenkrijg van Google... en af en toe om een bioscoopkaartje in te ontvangen, dat ik later die dag nodig heb ;)
Belangrijke mail geef ik niet in handen van dit soort partijen, maar ontvang ik op een van mijn eigen domeinen.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
Jester-NL schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 07:32:
[...]
Mijn Gmail is er eigenlijk alleen voor de zut die ik vanwege mijn androidtelefoon binnenkrijg van Google... en af en toe om een bioscoopkaartje in te ontvangen, dat ik later die dag nodig heb ;)
Belangrijke mail geef ik niet in handen van dit soort partijen, maar ontvang ik op een van mijn eigen domeinen.
Dat is geen antwoord op de vraag, maar een rant.
Het probleem is ineens verdwenen en alle e-mails zijn weer terug zoals het vorige week was achtergelaten.
Er is in die tussentijd niets gebeurd, en ik sluit een gebruikersfout ook uit. Het lijkt dus een probleem in het mailprogramma te zitten.
Zou het een indexingprobleem zijn?

(Komend weekend ga ik kijken of ik de mail via Thunderbird kan binnenhalen, en vervolgens de gewone mappen ook via IMAP gaan synchroniseren.)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee