Toon posts:

Fiets woon-werk verkeer

Pagina: 1
Acties:

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-03 16:54
Het is een nieuw jaar en ik ben op zoek naar een nieuw fietsje. Deels woon-werk verkeer en deels recreatief een paar uurtjes in de provincie fietsen. Ik heb momenteel eigenlijk een oude Koga die niet meer voldoet en ik wil iets beters. Ik twijfel echter tussen iets sportiefs en iets comfortabels. Ritjes zijn iets tussen 10-50 km vermoed ik, misschien soms langer.

In de categorie comfortabel heb ik het volgende, al zijn er vast tal van goede alternatieven.
- De Batavus Dinsdag Exclusive. Dit mag ook gewoon met derailleur zijn, maar dat lijkt me wat overkill.
- De Giant Anytour CS2 (deze kan ook evt met derailleur)

In de categorie 'sportief' kijk ik dan naar het volgende:
- De Cube Hyde Pro. Hier zou ik wel spatborden opzetten.
- De Decathlon Elops Speed 920. Wel een ketting, maar ziet er echt gaaf uit. Wel het minst comfortabel denk ik.

Wat is aan te raden? Iets in mij zegt dat zo'n iets comfortabele Batavus de beste keus is, maar het sportieve trekt mij ook wel aan (die van de Decathlon vind ik verrassend mooi!), maar ik weet niet of dat te oncomfortabel wordt bij langere recreatieve ritjes.

Zijn er ervaringen hiermee en zijn er goede aanbevelingen qua fiets?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NLMarcel194
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:26
heb zelf hier een cube editor uit 2012
erg fijne fiets moet ik zeggen veel minder onderhoud ( dan cassette ) heb nog steeds de zelfde hub nog
hoor hem nu wel wat meer dan toen ik hem nieuw had maar dat mag ook wel na zo veel jaar

en tja zit houding blijft altijd wel persoonlijk vind zelf meer naar voren ( sportieve ) houding wat fijner
neem aan dat je nu gewoon een heren fiets heb van koga waar bij je meer recht op zit ?

• Belecthor
NLMarcel194 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 20:43:
heb zelf hier een cube editor uit 2012
erg fijne fiets moet ik zeggen veel minder onderhoud ( dan cassette ) heb nog steeds de zelfde hub nog
hoor hem nu wel wat meer dan toen ik hem nieuw had maar dat mag ook wel na zo veel jaar

en tja zit houding blijft altijd wel persoonlijk vind zelf meer naar voren ( sportieve ) houding wat fijner
neem aan dat je nu gewoon een heren fiets heb van koga waar bij je meer recht op zit ?
Is dit met riemaandrijving of heb je er eentje met ketting?

Ik heb nu inderdaad eentje waarbij ik behoorlijk rechtop zit! Prima voor korte stukjes in de stad, maar in de provincie met wind tegen niet optimaal.

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-03 22:06
Ik heb zelf sinds een paar maand een Trek District 3. Is vooral erg licht gewicht, de spatborden voelen wat slapjes en de bagagedrager is voor max 25kg. Verder een oerdegelijk ding, geen rammeltjes of kraakjes, voelt solide aan, met riemaandrijving en Shimano 8-naaf, 15kg, hydraulische schijfremmen voor en achter. Trapt zeer licht, snelheid maken en erin houden is een fluitje van een cent, fietst erg prettig. De zithouding (erg voorover, breed stuur) was wat wennen voor mij omdat ik dit niet gewend was.

Voor het praktische heb ik er fietstassen opzitten, kan ik er ook de boodschappen mee doen.

[Voor 13% gewijzigd door FastFred op 03-01-2022 20:57]

• NLMarcel194
Belecthor schreef op maandag 3 januari 2022 @ 20:49:
[...]

Is dit met riemaandrijving of heb je er eentje met ketting?

Ik heb nu inderdaad eentje waarbij ik behoorlijk rechtop zit! Prima voor korte stukjes in de stad, maar in de provincie met wind tegen niet optimaal.
heb nog met ketting heb altijd een ketting klaar liggen in de lampen oil wissel ze altijd uit na 2 a 3 maanden tot dat ze te ver gerekt zijn
maar nieuwe fiets zal het vast wel met riem worden keer kijken als nog is wat ga doen met fietsplan

en wind zelfs iets meer voorover is het ook niet altijd fijn haha maar wel altijd beter dan helemaal recht op
FastFred schreef op maandag 3 januari 2022 @ 20:54:
De zithouding (erg voorover, breed stuur) was wat wennen voor mij omdat ik dit niet gewend was.
heb mijn stuur gelijk aan laten passen vond hem zelf te breed

[Voor 5% gewijzigd door NLMarcel194 op 04-01-2022 00:00]

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-03 22:06
NLMarcel194 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 23:58:

heb mijn stuur gelijk aan laten passen vond hem zelf te breed
Nieuw stuur of bestaand stuur aangepast? Hebben ze bij mijn fietsenmaker (Trek dealer) ook voorgesteld, de handvaten eraf, beide uiteindes een stukje afzagen en de handvaten er weer op. 8)7

Ik heb er alleen een andere beugel op laten zetten, m'n stuur is nu verstelbaar.

• NLMarcel194
FastFred schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 09:59:
[...]

Nieuw stuur of bestaand stuur aangepast? Hebben ze bij mijn fietsenmaker (Trek dealer) ook voorgesteld, de handvaten eraf, beide uiteindes een stukje afzagen en de handvaten er weer op. 8)7

Ik heb er alleen een andere beugel op laten zetten, m'n stuur is nu verstelbaar.
bestaande stuur in gekort ja pijpensnijder er op en lekker rond gaan :D

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 24-03 15:54
De enige die kan bepalen welke categorie fiets bij jou past ben je zelf.
Maak een, liefst lange, proefrit met 1 van de fietsen die jij noemt en mogelijk dat je dan al een categorie kan afstrepen.
Je kan dan eventueel wat gerichter verder gaan zoeken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Belecthor
DasNieNix schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:56:
De enige die kan bepalen welke categorie fiets bij jou past ben je zelf.
Maak een, liefst lange, proefrit met 1 van de fietsen die jij noemt en mogelijk dat je dan al een categorie kan afstrepen.
Je kan dan eventueel wat gerichter verder gaan zoeken.
Uiteraard, maar dat geldt voor alles. Ik vind het leuk om te zien wat de ervaringen zijn van anderen!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee