Toon posts:

Aankoopadvies "mediacenter"

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• r.j.deroos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-02 11:23
Hi allemaal

Hopelijk kunnen jullie met me meedenken. Ik zoek een apparaat voor het streamen/afspelen (vanaf ext HDD) van films op de tv en afspelen van muziek op mijn stereo. Budget zo laag mogelijk (20-40 euro?). Pre is energiezuinigheid. Vereiste is HDMI. Evt kan ik via VNC Viewer het apparaat besturen echter mijn telefoon heeft een klein scherm en ik heb geen tablet, dus weet niet of dat handig is.

Ik dacht aan een oude tweedehands laptop, evt zo'n EEE pc of nieuwere 32GB 10" Asus. Voordeel is de prijs en vooral die nieuwere het stroomverbruik. Nadeel is het formaat een beetje. Andere mogelijkheid is een oude Surface RT met HDMI converter. Verder weet ik dat er Anrdoid mediacenters te koop zijn op bv Aliexpress alleen weet ik daar de kwaliteit niet van; voordeel van een laptopje is dat je met Windows/Linux (gebruik eigenlijk zelf nagenoeg alleen Linux) dat de ondersteuning beter is. Een raspberry pi is ook een mogelijkheid maar is denk ik wat traag om 'even snel' iets op te zetten (als ie vanaf een SD-kaart opstart).

Goed om te weten: Ik ben anti-Google, heb nauwelijks apps op mijn Google-vrije telefoon en ook geen abonnementen op Spotify, Netflix e.d. e.d.

Hoor het wel als jullie aanvullingen hebben!

Alle reacties

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:07
En wat heb je zelf al gevonden?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:05

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Pi4 en een USB stick. (Osmc) image met Kodi, zorgen dat ie boot van USB, externe HDD mounten en gaan.

Voor Kodi heb je ook gewoon de Kodi remote app om via je telefoon te bedienen. Werkt prima.

[Voor 31% gewijzigd door The Eagle op 02-01-2022 18:11]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Anoniem: 37334

Adviesje: VNC-en op een klein schermpje is....ehm... uitermate vervelend :)
Ooit gedaan met een HTC M8 een 1024x768 desktop besturen....het kan wel, met zoomen/pinchen kom je een heel eind, maar het was gepruts in mijn beleving. :)

Even een zijspoortje: Is een Firestick niets (geen abbo's)

• The Eagle

The Eagle

Vnc niet nodig, pak terminus app op je telefoon of tablet. SSH en telnet onder Android :)

[Voor 21% gewijzigd door The Eagle op 02-01-2022 18:12]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:10
pricewatch: Eminent EM7680 4K TV Streamer powered by LibreELEC Kodi

Cood-E kan ook.

Als je naar dat soort dingen gaat kijken heb je er in ieder geval een remote bij.
En zeker op dit moment een stuk goedkoper dan een Raspberry Pi.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04:41
Ik weet dat je niks met Google te maken wilt hebben, maar in mijn ervaring is Android (of Google TV) het fijnste systeem om te hebben voor een mediaspeler. De verschillen tussen alle opties qua apparaat en OS leg ik hier in een ander topic uit Jorgen in "Externe mediaplayer voor LG OLED C1"

Als je nooit een streaming app zoals Netflix nodig gaat hebben, dan is een Linux distro speciaal gericht op Kodi een prima oplossing. Maar dat is het dan ook. Je bent dan volledig afhankelijk van jouw eigen media. Of van de werking van Kodi add-ons. Daarvan zijn er een heleboel prima legaal, maar ook een heleboel niet.

Wil je wel ook de mogelijkheid houden tot Netflix en co. én fijn streamen met Kodi, dan kan dat ook met sommige andere OS'en van Apple en Amazon bijv, maar dan werkt Kodi alleen via omwegen.
RobbieT schreef op zondag 2 januari 2022 @ 18:37:
pricewatch: Eminent EM7680 4K TV Streamer powered by LibreELEC Kodi

Cood-E kan ook.

Als je naar dat soort dingen gaat kijken heb je er in ieder geval een remote bij.
En zeker op dit moment een stuk goedkoper dan een Raspberry Pi.
Die Eminent is leuk, maar ik vond hem ook niet helemaal stabiel.

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:05
Jorgen schreef op maandag 3 januari 2022 @ 03:05:
Kodi een prima oplossing. Maar dat is het dan ook. Je bent dan volledig afhankelijk van jouw eigen media. Of van de werking van Kodi add-ons. Daarvan zijn er een heleboel prima legaal, maar ook een heleboel niet.
Mja Kodi, dat programma is groot dankzij illegaliteit. De Limewire Lite van de videostreamers. Kunnen wel zeggen dat t n prima app is voor media en dat we het legaal gebruiken, maar laten we wel zijn dat 99% van de gebruikers kodi (alleen) gebruikt voor de video add-ons met illegale streams via een betaalt real debrid account. Ik ben geen haar beter, want ik heb dat ook op die manier gedaan, maar sinds jaren tevreden met diverse legale streamingsdiensten. Kost meer centen, niet alle content, maar kan je vertellen dat het toch heel goed bevalt.

Als Kodi genoemd wordt ben ik toch altijd wat sceptisch in het promoten daarvan :Y)

[Voor 18% gewijzigd door Hulleman op 03-01-2022 13:32]

LG OLED C7 | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Xbox Series X |

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 02-02 20:51
Waarom niet een mede8er kastje?

Kan een HDD op aangesloten worden, heeft HDMI en LAN aansluiting. Kan via app bestuurd worden met beeld op tv. Er zijn er ook met aparte afstandbediening.

Marktplaats staat er vol mee.

• The Eagle

The Eagle

Hulleman schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:28:
[...]

Mja Kodi, dat programma is groot dankzij illegaliteit. De Limewire Lite van de videostreamers. Kunnen wel zeggen dat t n prima app is voor media en dat we het legaal gebruiken, maar laten we wel zijn dat 99% van de gebruikers kodi (alleen) gebruikt voor de video add-ons met illegale streams via een betaalt real debrid account. Ik ben geen haar beter, want ik heb dat ook op die manier gedaan, maar sinds jaren tevreden met diverse legale streamingsdiensten. Kost meer centen, niet alle content, maar kan je vertellen dat het toch heel goed bevalt.

Als Kodi genoemd wordt ben ik toch altijd wat sceptisch in het promoten daarvan :Y)
Ja, dat kan er idd ook mee. Maar Kodi is in feite gewoon een doorontwikkeling van XBMC; Xbox mediacenter, dat er voor zorgde dat een oude Xbox een mediaplayer werd.
Having said that: via de plugins is het prima mogelijk illegaal content binnen te krijgen. maar vanaf stock zit er dat niet in - en dat is ook niet waarvoor TS het wil gebruiken. Die wil een zo goedkope mogelijkheid om video van USB af te spelen. met Kodi kan dat.

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:05
The Eagle schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:39:
[...]

Ja, dat kan er idd ook mee. Maar Kodi is in feite gewoon een doorontwikkeling van XBMC; Xbox mediacenter, dat er voor zorgde dat een oude Xbox een mediaplayer werd.
Having said that: via de plugins is het prima mogelijk illegaal content binnen te krijgen. maar vanaf stock zit er dat niet in - en dat is ook niet waarvoor TS het wil gebruiken. Die wil een zo goedkope mogelijkheid om video van USB af te spelen. met Kodi kan dat.
Ik weet waar Kodi vandaan komt en ik weet dat het in de basis een prima app is om offline je eigen content af te spelen. VLC mediaplayer is dat in de basis ook. De mediaspeler in mijn LG OLED ook. Ik vind best dat we een kanttekening mogen plaatsen bij het gebruik van Kodi.

LG OLED C7 | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Xbox Series X |

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04:41
Ik snap je helemaal hoor @Hulleman. Stel nu dat iemand z'n hdd's nog vol heeft staan met films van toen downloaden nog mocht, dan is het prima. Of van zelf gekochte en geripte cd's. Mijn eigen gebruik van Kodi is ook vooral daarvan. Zodra je illegale add-ons gebruikt is het minder ok.

• RobbieT
Iets als een tweedehands Dune Solo 4K?

Dune maakte altijd dingen die gewoon werkten.

https://www.marktplaats.n...-dune-solo-4k-mediaplayer

• r.j.deroos
Dank allen voor de suggesties, ik ga me er eens in verdiepen. Ik heb vergeten te melden dat muziek via mijn USB geluidskaart dient te verlopen, kun je die mediaspelers daar ook op instellen? En zo'n Dune of mede8er mediacenter, heb je niet de kans dat hun updatebeleid stokt en ze onbruikbaar worden na verloop van tijd? Overigens strakke apparaten om te zien (!), lijkt wel wat te zijn.

• RobbieT
r.j.deroos schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 09:51:
Dank allen voor de suggesties, ik ga me er eens in verdiepen. Ik heb vergeten te melden dat muziek via mijn USB geluidskaart dient te verlopen, kun je die mediaspelers daar ook op instellen? En zo'n Dune of mede8er mediacenter, heb je niet de kans dat hun updatebeleid stokt en ze onbruikbaar worden na verloop van tijd? Overigens strakke apparaten om te zien (!), lijkt wel wat te zijn.
Het meeste wordt in hardware gedecodeerd.

Dus in veel gevallen zal het ding pas niet meer bruikbaar zijn als er nieuwe codecs komen die het ding niet kan decoderen.

Maar dat risico loop je met ieder apparaat wat je kiest.

Het is de functionaliteit er omheen die met firmware updates continue gefixt moet worden, en dat zijn tegenwoordig vaak meer de diensten waarvan je hebt gezegd dat je die niet wilt hebben.

En die zitten dus ook niet of nauwelijks op apparaten als de Mede8er en Dune.

• r.j.deroos
Kan iemand me nog vertellen of een USB geluidskaart werkt met zo'n mediacenter? Of kan ik dan toch beter een Pi nemen?

• RobbieT
r.j.deroos schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:08:
Kan iemand me nog vertellen of een USB geluidskaart werkt met zo'n mediacenter? Of kan ik dan toch beter een Pi nemen?
"zo'n mediacenter" is niet specifiek genoeg.

Een Nvidia Shield kan prima overweg met een USB-DAC, hangt er hier één met USB aan een NAD D3020 versterker / dac.

Voor andere mediaspelers? Afhankelijk of de benodigde drivers aanwezig zijn en geladen worden.
Kan dus per merk en type verschillen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee