2 NAS wireless verbinden?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mahalko
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20-01-2022
Hallo allemaal,

Ik heb als (inter)netwerk de volgende setup:

Telenet Whoppa modem -> kabel -> GT-AX11000-router-> wifi 5 (AC 9560 -> 866/780 Mbps). Hier zitten gemiddeld 12 devices op.

Nu heb ik 2 NAS servers: Synology DS1812+ en DS2418+.
Door interne verhuis zou ik deze 2 NAS 2 verdiepingen hoger moeten plaatsen dan de router. Sinds de recentere DSM upgrades, kan ik geen wifi dongle meer aansluiten op de NAS, dus zoek ik naar een wireless oplossing voor deze NAS zonder verlies van datasnelheid, liefst op een goedkopere manier dan een 2e AX1000 router in mesh te plaatsen, indien mogelijk. Een rechtstreeks kabelaansluiting doorheen de 2 trapgangen door is ook niet echt aan de orde.

Kan iemand me hierbij helpen aub?
Hartelijk dank en mijn beste wensen nog!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:15
Die snelheden ga je alleen met een 2de router halen met een wifi 6 verbinding wat je wilt.
Een AX11000 is overkill, je zou een pricewatch: TP-Link Archer AX73 kunnen nemen en dan met de wifi 6 verbinden van de AX11000.
Ander alternatief is een kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mahalko
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20-01-2022
Hallo Dylan111111,

Bedankt voor die supersnelle reactie - dat bevestigt voor mij zowel de vermoedde overkill als dat zo'n wifi 6 router de oplossing zou kunnen zijn.. :-)

Fijne zondag nog verder!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-07 18:48
Router is onzin en wifi 6 ook.
Wat je nodig hebt is een wireless bridge.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:34

nelizmastr

Goed wies kapot

Ben(V) schreef op zondag 2 januari 2022 @ 20:05:
Eens. Je hebt alleen een dom ding nodig wat wifi ontvangt en doorzet naar een ethernet aansluiting. Probleem opgelost. De meeste bovengemiddelde access points bieden dat.
Zo heb ik ook ooit een server via WiFi werkend moeten maken omdat het hiet was toegestaan de woning aan te passen met gaten voor UTP.

pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)
pricewatch: AVM Fritz!Repeater 3000 (Internationale versie)
pricewatch: TP-Link AC1750
pricewatch: TP-Link RE605X

Meer dan 1 device nodig? Switch ertussen en klaar.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dylan111111
Ben(V) schreef op zondag 2 januari 2022 @ 20:05:
Zou handig zijn als je ook iets benoemd wat voor TS zou werken en aan zijn eisen voldoet. :)
nelizmastr schreef op zondag 2 januari 2022 @ 21:51:
[...]

Eens. Je hebt alleen een dom ding nodig wat wifi ontvangt en doorzet naar een ethernet aansluiting. Probleem opgelost. De meeste bovengemiddelde access points bieden dat.
Zo heb ik ook ooit een server via WiFi werkend moeten maken omdat het hiet was toegestaan de woning aan te passen met gaten voor UTP.

pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)
pricewatch: AVM Fritz!Repeater 3000 (Internationale versie)
pricewatch: TP-Link AC1750
pricewatch: TP-Link RE605X

Meer dan 1 device nodig? Switch ertussen en klaar.
Hoe zit het dan met de eis: "zonder verlies van datasnelheid" ? De gelinkte producten voldoen daar niet aan wat ik zo zie. Die link snelheid is niet hoog genoeg via de wifi om kabel snelheden te behalen. Hoor graag als ik het mis heb* :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Hij moet gewoon een accesspoint kiezen die je ook als wireless bridge kunt instellen en die voldoet aan zijn snelheids wensen.
Router functionaliteit is overbodig, dus een router onzin.

Ook moet de wifi bron (waarschijnlijk zijn router ), dezelfde wifi snelheid aankunnen.
Een 802.11ac heeft een maximale speed over een single stream van 300Mbs.
Als je meer wilt moet je een device met 2x2 mimo of 3x3 mimo hebben aan beide kanten.

Theoretisch kun je met wifi 6 hogere snelheden halen, maar dan moeten beide kanten van de bridge wifi 6 aankunnen en ook een veel beter signal noise ratio hebben en dat is meestal niet realistisch.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dylan111111
Ben(V) schreef op zondag 2 januari 2022 @ 22:48:
Hij moet gewoon een accesspoint kiezen die je ook als wireless bridge kunt instellen en die voldoet aan zijn snelheids wensen.
Router functionaliteit is overbodig, dus een router onzin.

Ook moet de wifi bron (waarschijnlijk zijn router ), dezelfde wifi snelheid aankunnen.
Een 802.11ac heeft een maximale speed over een single stream van 300Mbs.
Als je meer wilt moet je een device met 2x2 mimo of 3x3 mimo hebben aan beide kanten.

Theoretisch kun je met wifi 6 hogere snelheden halen, maar dan moeten beide kanten van de bridge wifi 6 aankunnen en ook een veel beter signal noise ratio hebben en dat is meestal niet realistisch.
Voor zijn eis van zonder verlies van datasnelheid is er 4x4 benodigd, een accesspoint met die specs kost al snel het dubbele van een router. Zijn eigen router heeft nu 2x 4x4 5Ghz banden dus dat is het probleem niet.
Je verteld mooi "hij moet gewoon een accesspoint" maar kom dan met een concreet voorbeeld wat voldoet aan zijn eisen. :)

[ Voor 5% gewijzigd door dylan111111 op 02-01-2022 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Persoonlijk zou ik die NAS van een kabel voorzien want wifi haal je theoretisch misschien die snelheid wel maar de performance zal niet gelijk zijn aan een 1 Gb kabel. Zeker niet over 2 verdiepingen.
Deze wifi oplossingen zijn daar ook niet voor bedoeld het is primair om met je laptop draadloos op volle snelheid in dezelfde ruimte als de AP de te werken.
2 verdiepingen gaat echt wel werken maar hou rekening met een max snelheid van 100Mbit sterk afhankelijk van het soort vloeren, met beton en een rijtjeshuis (veel andere AP's in de buurt) kan het nog wel eens verder tegenvallen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-07 12:21
Wat is je WiFi snelheid 2 verdiepingen omhoog op een telefoon/laptop? Hier zal weinig van over zijn vermoed ik... dus met een AP>RJ op de 2e verdieping ga je weinig snelheid behalen verwacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-07 16:34

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb wat reacties opgeruimd. Op de man spelen en bot zijn is nergens voor nodig. Beargumenteer waarom apparaat X, Y en Z wel of niet voldoet, daar hebben we een stuk meer aan dan moddergooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Commentaar op de moderatie is offtopic en mag via de DM.

[ Voor 66% gewijzigd door rens-br op 03-01-2022 13:23 ]

Pagina: 1