WiFi router voor glasvezel in kabelloos appartement

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mourix
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-03 02:07
Ik zoek een?
..WiFi 6 router voor een 85m2 appartement op de benedenverdieping. Ik heb een T-mobile 1000/1000Mbit glasvezel abonnement maar op de werkkamer blijft daar nu nog 300Mbit van over. In de woonkamer aan de andere kant van het huis als de meterkast zijn er zelfs issues met constant wegvallende verbindingen waarbij de Chromecast er steeds mee ophoud.

Wat is je budget?
T-mobile glasvezel kost €40 per maand, maar nu kan ik daar maar een tientje van "gebruiken". Ik wil zoveel mogelijk megabits in het hele huis overhouden zonder dat ik kabels moet leggen. Mijn richtprijs is €200 voor een echt goede router, maar ik sta open voor duurdere opties als het te verantwoorden is.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben zeer flexibel in mijn opties. Momenteel denk ik eraan om een kabel te leggen naar de centrale gang om daar één superrouter te plaatsen, maar ik sta open voor mesh.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het gaat om een 85m2 huurappartement uit begin jaren 80 met muren van beton. Er zijn bovenburen en veel wifi netwerken die om bandbreedte vechten. Er zijn geen dozen of leidingen om ethernetkabels naartoe te leggen, en ik kan geen grote wijzigingen doen aan het huis.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Een andere router gaat maar marginale verbetering opleveren.

De beste en goedkoopste optie is kabels trekken. Kabels trekken kan altijd maar sommige willen dat niet. Als dat het geval is dan kun je kijken hoe je wel een stuk met kabel kan overbruggen zodat je dichtbij een access point kan ophangen.

Als laatste redmiddel kun je kijken naar een mesh set. Je dekking zal wel verbeteren maar of je dan meer dan 300mbit gaat halen vraag ik me af.

[ Voor 72% gewijzigd door Sethro op 02-01-2022 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
mourix schreef op zondag 2 januari 2022 @ 16:51:
Ik zoek een?
Ik heb een T-mobile 1000/1000Mbit glasvezel abonnement maar op de werkkamer blijft daar nu nog 300Mbit van over. In de woonkamer aan de andere kant van het huis als de meterkast zijn er zelfs issues met constant wegvallende verbindingen waarbij de Chromecast er steeds mee ophoud.
Wat is voor jou belangrijker? Snelheid: overal 1000mbit? Of stabiliteit: geen wegvallende verbinding?

300mbit klinkt mij als niet verkeerd voor een draadloze verbinding.

Wil je stabiliteit, dan zou ik kijken naar bedraad en anders twee of drie strategisch opgestelde bedrade access points. Alles bedraad geeft jou 1000mbit. Over access points, 5ghz is minder gevoel voor storingen en de apparaten die het ondersteunen kunnen ook naar een hogere snelheid, zelfs hoger dan 300mbit.

Heb je ook echt die hoge snelheid nodig? Voor Netflix en dat soort zaken heb je ruim genoeg aan 100mbit. Dan zou je een oude 4-aderige telefoonlijn kunnen hergebruiken voor 100mbit bedraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
meshset gaat als er al gevochten word door andere accesspoints niet echt veel nut hebben vrees ik..

en heb je ook geen Coax kabel liggen ? of een telefonie kabel vanuit de meterkast naar een betere plek?

Coax -> MOCA

Telefonie -> kijken of dat toevallig CAT5e (of beter) is en anders is die wel te vervangen voor Cat5e( of beter)

daar kan je als je vertrekt immers zo weer terug naar telefonie

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:41
Gigabit over WiFI ga je never nooit lukken, zeker niet in een appartement, daarbij mag je bovenop de router gaan zitten.

WiFi 6 ofwel 802.11ax gebruikt 160mhz en dat zijn gigantisch veel kanalen op de 5ghz die je bezet houd, je hebt buren dus dat kan je vergeten.

40mhz mag je al van geluk spreken als het mogelijk is, gezien 300 mbit lukt is dat dus goed.
300 mbit over WiFi is nog zeer netjes.

Met een nieuwe router en andere WiFi clients kun je het verbeteren maar is minimaal.
Wil je perse richting gigabit dan zul je een kabel moeten trekken helaas.

[ Voor 64% gewijzigd door mr_evil08 op 02-01-2022 17:41 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mourix
Bedankt voor de tips. Ik zei dat ik zoveel mogelijk megabits over wil houden, want gigabit is inderdaad niet haalbaar. Het belangrijkste is dat ik minder uitval heb door de vechtende hotspots. 200-300mbit overal is belangrijker dan de snelste piek op één plek.

Wat denken jullie van het trekken van één kabel door de gang waardoor de access point 4 meter centraler komt? In combinatie met https://tweakers.net/pric.../tp-link-archer-ax73.html

Ik heb in huis twee oude telefoonaansluitingen achter behang gevonden. In de meterkast zie ik de splitsing niet, dus ik zal voor kabels eens de kruipruimte inmoeten. Als alles faalt dan ga ik kabels over de plinten leggen, maar dit is geen mooie oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:56

Tazzios

..

Om zoveel mogelijk van je internetverbinding te gebruiken is het makkelijker om je internetverbindingen te downgrade. :+

Met wat voor activiteit verwacht je 1 Gbit op 1 PC nodig te hebben? De meeste servers leveren dit niet en is 1gbit vooral handig bij meerdere gebruikers.

edit:
Wat ondersteunen je clients?
liefts wil je de boel op 5ghz hebben maar dat signaal komt wat minder ver.

[ Voor 17% gewijzigd door Tazzios op 02-01-2022 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mourix
Alles kan hier op 5Ghz. Heb Gbit omdat dit momenteel bij T-mobile marginaal duurder is dan de meeste 200Mbit abo's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
mourix schreef op zondag 2 januari 2022 @ 17:56:

Ik heb in huis twee oude telefoonaansluitingen achter behang gevonden. In de meterkast zie ik de splitsing niet, dus ik zal voor kabels eens de kruipruimte inmoeten. Als alles faalt dan ga ik kabels over de plinten leggen, maar dit is geen mooie oplossing.
het kan ook dat er 1 door gelust is naar de 2de.. :)

maar goed als er buisjes liggen vanaf die aansluiting naar de meterkast kom je al weer een eind verder :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
mourix schreef op zondag 2 januari 2022 @ 17:56:
Bedankt voor de tips. Ik zei dat ik zoveel mogelijk megabits over wil houden, want gigabit is inderdaad niet haalbaar. Het belangrijkste is dat ik minder uitval heb door de vechtende hotspots. 200-300mbit overal is belangrijker dan de snelste piek op één plek.

Wat denken jullie van het trekken van één kabel door de gang waardoor de access point 4 meter centraler komt? In combinatie met https://tweakers.net/pric.../tp-link-archer-ax73.html

Als je een kruipruimte hebt zijn die kabels zo gelegd. Evt door bestaande openingen voor CV of andere leidingen.
Pagina: 1