Hoe een donkere modus te verkrijgen voor WSLg software

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saren
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 15-05 14:50
Background
Na Windows 11 te hebben geinstalleerd, en het mooie nieuws te hebben gelezen dat er eindelijk gui ondersteuning is voor WSL (Windows Subsystem for Linux), heb ik op mijn Windows 11 install Ubuntu geinstalleerd op WSL2, en alles loopt als een zonnetje. Pluim voor Microsoft. Zo kan ik op Windows blijven, en toch van de Linux voordelen genieten. Ik draai gewoon Ubuntu 20.04, pretty much stock install, op WSL2, op Windows 11.

Vraag
Nu heb ik dus bepaalde software die ik graag zou draaien vanuit WSLg, zoals Libreoffice, omdat de Windows versie daarvan een gedrocht is qua UI, terwijl de Linux versie met adwaita dark er prima uit ziet. Libreoffice installeren was in een seconde gedaan via apt, en ik kan Libreoffice best snel starten via het Windows 11 startmenu. Ik heb de windowsversie van Libreoffice niet geinstalleerd. Voor de duidelijkheid, start dit dus Libreoffice in linux, op windows. . Ik zal dit voor de duidelijkheid LinuxLibreoffice noemen. Nogmaals, indrukwekkend dat dit in 2022 zo smooth kan, zonder logge VM software of dualboot.

Het enige probleem is, dat ik niet zo goed weet hoe ik systeemwijd en persistent (in WSL) een donkere modus instel, zodat als ik LinuxLibreoffice via het Windows 11 startmenu open, het opent in de donkere modus. Als ik LinuxLibreoffice via het startmenu van Windows 11 opstart, krijg ik dus LinuxLibreoffice met de lichte modus. Ook als ik LinuxLibreoffice via bash opstart, krijg ik LinuxLibreoffice in lichte modus. Echter, als ik het commando
code:
1
export GTK_THEME=Adwaita:dark

intype in bash, en vervolgens "libreoffice" op de CLI invoer, opent LinuxLibreoffice wel degelijk in donkere modus.

Maar als ik vervolgens probeer LinuxLibreoffice via het Windows 11 startmenu te openen, krijg ik alsnog LinuxLibreoffice in lichte modus! Bovendien is de hack met het bovengenoemde commando niet persistent, en moet dit telkens opnieuw worden ingevoerd als bash wordt geherstart. Er zijn vast manieren om dit persistent te maken, of makkelijker met aliasen etc, maar ik ben daar niet per se in geinteresseerd, en hoop het gewoon via het Windows 11 Startmenu te kunnen regelen.

Weet iemand hoe dit aan te passen is, zodat als ik Libreoffice via het Windows 11 startmenu open, dat het dan alsnog in een donkere modus opent? Hetzelfde geld overigens voor alle andere Linux applicaties die geen ingebouwde donkere modus hebben, maar dit laten afhangen van het systeem, en dus leunen op Adwaita dark.

Wat ik heb geprobeerd / andere info
Ik heb de stappen in dit forum gevolgd, en heb een gtk-3.0 / gtk-4.0 folder gemaakt, met daarin een settings.ini file met de content
code:
1
2
[Settings]
gtk-application-prefer-dark-theme=1
, maar dit heeft niet geholpen.

Vervolgens heb ik het commando
code:
1
gsettings set org.gnome.desktop.interface gtk-theme 'Adwaita-dark'
geprobeerd, maar ook dit loste het probleem niet op. De applicaties blijven vanuit het startmenu licht. Op andere forums/reddit heb ik helaas geen werkend antwoord gevonden. Toen ik gnome-tweaks wou installeren, werd me gevraagd of ik maarliefst 400+ paketten wou mee-installeren als dependencies, maar dit lijkt me ook weer een beetje overkill. Volgens mij probeert hij dan een halve GNOME desktop enviroment te installeren, en dat is niet de bedoeling.

[ Voor 4% gewijzigd door saren op 02-01-2022 16:18 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Kun je
code:
1
GTK_THEME=Adwaita:dark;
toevoegen aan de shortcut in je startmenu (na wsl.exe maar voor de libreoffice executable)?

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saren
Topper, dat ik daar niet aan had gedacht! Dit deed inderdaad de truuk. Het start nu precies zo op zoals ik het wil. Bedankt! @Juup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saren
Juup schreef op zondag 2 januari 2022 @ 16:20:
Kun je
code:
1
GTK_THEME=Adwaita:dark;
toevoegen aan de shortcut in je startmenu (na wsl.exe maar voor de libreoffice executable)?
Helaas merk ik nu dat als ik Windows 11 herstart, dat alle snelkoppelingen zichzelf opnieuw aanmaken.Dit is te zien aan dat als ik bijvoorbeeld om 16:20 de snelkoppelingen aanpas, maar om 16:30 de computer herstart, dat de aanmaakdatum van alle snelkoppelingen nu 16:30 is, in plaats van dat de laatst gewijzigde datum 16:20 is. Blijkbaar worden dus al die snelkoppelingen elke keer opnieuw aangemaakt.

Weet jij hoe deze truuk persistent te maken is?

Overigens, als ik zo een applicatie als Libreoffice na de bovenstaande truk aan de taakbalk vastmaak, blijft dit na een restart wel in donkere modus. Maar als ik het via het startmenu open, werkt dit niet 8)7 . Voorlopig is dit een oke resultaat en veel beter dan dit doen via bash, maar het moet vast toch wel via het startmenu te regelen zijn?

Edit: Ook deze taakbalk truuk lijkt enkel te werken voor 1 software, maar niet voor Libreoffice en Foliate 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door saren op 02-01-2022 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik gebruik zelf geen windows dus ik weet het niet maar misschien kun je een bash script maken dat LibreOffice opstart?

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saren
Juup schreef op zondag 2 januari 2022 @ 17:09:
Ik gebruik zelf geen windows dus ik weet het niet maar misschien kun je een bash script maken dat LibreOffice opstart?
Bedoel je een script dat de call van de windows snelkoppeling automatisch omzet naar een versie met het commando ervoor? Of gewoon handmatig een snelkoppeling maken die naar WSL toe callt, en zo libreoffice met het darkmode commando ervoor.

Ik zal beide opties verkennen. Volgens mij zou het tweede wel moeten lukken als ik zo nadenk.

Edit: Of nog beter, ik kan gewoon de aangepaste snelkoppelingen kopieeren en naar desktop ofzo toe plakken, en dan vandaaruit dit in mijn taakbalk en/of startmenu proberen te zetten. Dan zou het niet moeten veranderen.

Edit 2: Gek genoeg werkt dat dus niet. Als ik op de snelkoppeling dubbelklik, dan opent hij wel in dark mode. Maar als ik deze snelkoppeling dan aan start vastmaak, en hem via start open, dan doet hij het niet. 8)7 . Als niemand andere suggesties heeft, denk ik dat ik de boel maar opgeef zo langzamerhand.

[ Voor 32% gewijzigd door saren op 02-01-2022 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morzzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-05 20:28
Hmmm, is het niet mogelijk om LibreOffice met GTK te compilen voor Windows? Dan heb je een native applicatie.

Hey, als je de look van Adwaita Dark mooi vind, kun je de rollen ook omdraaien en Linux/GNOME draaien. Dan heeft je hele desktop die look. Kun je Windows ernaast houden in een VM of de applicaties via Wine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
Misschien een hele nasty hack oplossing: de startmenu snelkoppeling read-only maken?

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saren
Jouke74 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 10:08:
Misschien een hele nasty hack oplossing: de startmenu snelkoppeling read-only maken?
Bedankt voor je suggestie. Ik heb het net geprobeerd, maar als je de shortcuts op read-only zet, worden ze inderdaad niet meer overgeschreven, maar het breekt ook instantly de shortcut zelf. De software start niet meer op bij het dubbelklikken op de shortcut of het intypen via het startmenu. Als ik read-only weer uitschakel, werkt de app weer, in lightmodus :+

Inmiddels heb ik het via de taskbar manier werkend gekregen voor alle software (de snelkoppeling kopieeren naar desktop, en dan op de taskbar zetten, zodat het niet wordt overgeschreven). Ik kan het helaas nog niet via het startmenu in darkmode opstarten, maar voorlopig ben ik hier tevreden mee, tenzij iemand nog verdere suggesties heeft.
Morzzz schreef op zondag 2 januari 2022 @ 17:47:
Hmmm, is het niet mogelijk om LibreOffice met GTK te compilen voor Windows? Dan heb je een native applicatie.

Hey, als je de look van Adwaita Dark mooi vind, kun je de rollen ook omdraaien en Linux/GNOME draaien. Dan heeft je hele desktop die look. Kun je Windows ernaast houden in een VM of de applicaties via Wine.
Ik zou me er in moeten verdiepen, ik heb nog nooit software gecompiled, en ben zeker van plan het te leren. In het ergste geval gebruik ik echter gewoon Microsoft Office. Ik ben inderdaad van plan op de lange termijn op Linux over te stappen, vandaar dat ik zoveel mogelijk cross-platform software als Libreoffice wil draaien.

[ Voor 29% gewijzigd door saren op 03-01-2022 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saren
Wellicht dat iemand er wat in de toekomst aan heeft, als ik de welgebekende commando "neofetch" intypt op de WSL terminal, krijg ik tezien dat het thema "Adwaita-Dark [GTK3]" is, wat dus zou moeten betekenen dat apps in darkmode openen. Gezien dit toch niet gebeurt, lijkt het erop dat er geen systeemwijde oplossing is voor het probleem.

Mocht iemand in de toekomst toch een permanente oplossing hebben, dan hoor ik het graag. Aan het eind van de dag is dit natuurlijk een eerstewereldprobleem, maar toch is een oplossing fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:19

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je vergeet dat neofetch je bash en GTK configuratie uitleest. Dat betekend nog niet dat hetzelfde gebeurt wanneer je LO via de snelkoppeling van Windows opent.

Als LO niet vaak update, kan je natuurlijk ook de uitvoerbare bestanden ervan in /usr/bin vervangen voor een script dat dan effectief LO zelf start. Iets als dit wellicht:
Bash:
1
2
#!/bin/bash
GTK_THEME=Adwaita:dark lowriter.real

Waarbij het script dus /usr/bin/lowriter is en het oorspronkelijke bestand heb je hernoemd naar lowriter.real.

Je moet dan alleen even opletten bij updates van LibreOffice.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1