Toon posts:

Huis netwerk (wifi etc) tips, zoekrichtingen etc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:26
Ik wil in 2022 mijn netwerk wat gaan 'professionaliseren". Ik ben echter een Tweaker uit het stenen tijdperk en niet up to date in het hele netwerk gebeuren. (Ik bouwde heel vroeger gamepc's en sleutelde wat aan Windows Pro).
Met drie kinderen, 4 laptops, 6 Android devices, Smart TV's etc is de wens onstaan voor vlot en stabiel Wifi netwerk en een lokale backup server (Ik vermoed dat dit een Synology NAS gaat worden, enkel voor het delen van bestanden, opslaan van schoolwerk en foto's. Niet primair bedoeld als server voor muziek/film)

We hebben in huis glasvezel van KPN.
Gigabit glasvezel ding van KPN (in de meterkast)
Modem is een Experia box V10 (is doorgelust met een UTP Cat6 solidkern)
3x TP-LINK AC1200 Deco Whole Home Mesh (eentje aangesloten op de Experia box)
Eufy smartbel met camera (misschien relevant?) (ook aangesloten op de Experia box)

Inmiddels zitten de netwerkpoorten op de Experia box vol.
Zojuist heb ik daarom een TP-Link TL-SG108E-Gigabit (8-poorts) besteld.
En over een paar weken dus nog een Synology NAS

De Experiabox wil ik verhuizen naar de meterkast. De 8 poorts Switch wil ik dan in de woonkamer houden met die Cat6 kabel.

Vraag 1: Door de Mesh apparaatjes heb ik twee Wifi signalen. De meeste apparatuur draait op de Wifi van de Mesh en enkele apparaten draaien op het Wifi signaal van de Experia box.
Kan ik hier één Wifi Signaal van maken want dit is niet ideaal.

Vraag 2. Aan de Switch in de woonkamer gaat dan weer het eerste Tp-Link Mesh punt. Of is dat niet ideaal?

Vraag 3. De NAS wil ik graag direct aansluiten op de Experiabox, vanwege het mogelijk geluid. Gaat dat issues opleveren met het Mesh Netwerk?

Zit ik in de goede richting en zo ja hebben jullie nog tips, trucs en websites waar ik e.e.a. zelf kan lezen en leren?

[Voor 11% gewijzigd door Cobb op 02-01-2022 19:31]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Alle reacties

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je kan de wifi van de experiabox gewoon uit zetten als je deze niet nodig hebt voor je bereik.
Je TP-link kan je prima aan een switch hangen geen probleem voor de snelheid als het kan liefst ze allemaal bekabelen.
Nee is geen probleem want het is gewoon 1 netwerk.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-01 20:41
Frogmen schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:00:
Nee is geen probleem want het is gewoon 1 netwerk.
Dat hangt er maar net van af. De Deco M4 set heeft zowel een Router mode als een AP mode (https://www.tp-link.com/u...o/deco-m4/#specifications). In Router mode zal een van de mesh nodes (die je aan je Experiaboxverbind) ook als router functioneren. In dat geval zal de NAS die aan de Experiabox wellicht niet (goed) bereikbaar kunnen zijn. Als je alleen de Experiabox als router inzet, en de Deco M4 set in AP mode zet, zou het wel moeten werken.

• Hendrickz
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23-01 20:03
Mesh als, APs zijn draadloos met elkaar verbonden?

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:26
@Hendrickz ja, de eerste is bekabeld (master?) en de andere twee zijn draadloos op de verdiepingen geplaatst. Dat werkt als een tierelier.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee