Licenties Windows Home-Pro wisselen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sredniem
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-01-2024
Ik heb een Surface Pro 4 met OEM licentie W10 Pro en overweeg een Pro 7 met Win Home aan te schaffen. Het zou moeten kunnen om de licenties om te wisselen, heb ik gelezen, maar dat is alleen mogelijk met Retail versies? Ik vind het eigenlijk van den gekke dat ik twee legale OEM versies op twee typres Suface Pro niet zou kunnen uitwisselen.... Ik gebruikt de Surface voor mijn werk, dus het moet wel volkomen legaal en veilig blijven.

De OEM licentie op de Pro 4 is geregistreerd op mijn Microsoft account
...

Mijn idee is:
1. het de-activeren van de Pro versie op de oude Pro 4
2. de licentie van Windows Home op de nieuwe Pro 7 ook registreren voor mijn Microsoft account,
en daarna ook de-activeren
3. de ge-deactiveerde / ongebruikte licentie van Win 10 Pro gebruiken voor de nieuwe Pro 7

De oude Pr 4 hoeft wat mij betreft niet eens meer gebruikt te worden, maar het zou mooi zijn dat die verder kan met de Home versie.

...

Kan een doorgewinterde Windows gebruiker een definitief oordeel kunnen vellen of dit al of niet kan??

Alvast bedankt _/-\o_ voor de bijdrages!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12:06
Waarom vind je dat gek? De gedachte achter OEM is dat de licentie hoort bij de hardware waar hij mee geleverd is.
Sorry je vraag is of het kan, dat weet ik niet.
Nieuwe optie, koop een goedkope windows 10 pro oem licentie en gebruik die. Ik gebruik al jaren op een systeem of 6 dat soort licenties, en heb er nooit problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:17

Blokker_1999

Full steam ahead

OEM licenties worden verkocht aan een gereduceerde prijs, enkel voor verkoop met nieuwe computers en zijn toestel specifiek. De bijhorende sleutel zit gewoon in de firmware van het toestel ingebakken. Neen, deze zijn dus niet om te wisselen.

Met retail versies kan het wel. Een retail versie is namelijk niet toestel gebonden en kan je dus meenemen naar nieuwe apparaten. Maar deze heeft dan ook een hogere verkoopsprijs.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 04-07 15:19
Als het voor het werk is zou ik de werkgever een legitieme Pro versie laten regelen (of de Upgrade van Home > Pro laten betalen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-05 18:03

r44

Retail tegenover OEM versie.
Retail mag je meenemen naar een nieuwe machine.

Een OEM versie kan je op 1 apparaat gebruiken en word gekoppeld aan hardware
(moederbord en Processor) van die PC.

Wel kan deze licentie weer gebruiken bij een clean installatie van Windows op de zelfde PC.
Je hoeft dan geen code in te voeren Windows word automatisch geactiveerd.

Een Retail versie kan je bij een nieuwe of bestaande Windows installatie gebruiken.
Ook kan je deze weer gebruiken bij de volgende pc.

44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sredniem
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-01-2024
Bedankt voor de antwoorden, beste mensen, ik was er al bang voor dat de vork op deze manier in de steel zou zitten...

Dit topic mag wat mij betreft sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soedesh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 03-07 21:02
Bij oudere versies van Windows kon je dit middels de key op de COA sticker nog wel doen, maar sinds de COA sticker is afgeschaft (vanaf Windows 8 ongeveer) kan dat helaas niet meer. Vanaf deze afschaffing ben je dus overgeleverd aan MS (en/of de OEM fabrikant) en waarschijnlijk was dat dé hoofdreden om de COA sticker af te schaffen.
Ik kan me nog goed de commotie nog herinneren toen Intel besloot een feature toe te voegen aan zijn processoren waardoor een PC op individueel niveau te traceren zou zijn. Heden ten dage kan vrijwel ieder tech bedrijf (MS, Apple, Google etc.) machines op individueel niveau traceren als ze willen (en met Google voorop doen ze dat uiteraard ook), maar dat vind iedereen kennelijk prima en men geeft er ook toestemming voor.

Dit gezegd hebbende zou ik overigens nog wel proberen Windows 10 Pro op de nieuwe Surface te installeren zonder een key in te voeren. Het kan namelijk zijn dat jouw OEM leverancier (in dit geval MS zelf) niet moeilijk doet en er toch een automatische activering plaatsvindt.

Er is overigens iemand die écht veel weet over OEM licenties en activering daarvan en dat is Dr Philip Yip. Hieronder een link naar zijn site:

https://dellwindowsreinstallationguide.com/

[ Voor 24% gewijzigd door soedesh op 05-01-2022 17:39 ]

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03-07 16:56
De Surface Pro 7 is ook met Windows Pro licentie te krijgen, ligt er maar net aan via welk kanaal je de Surface aanschaft... prijsverschil is zo te zien minimaal.

Oftewel, waarom koop je geen Surface 7 met Pro licentie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soedesh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 03-07 21:02
MicGlou schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:14:
De Surface Pro 7 is ook met Windows Pro licentie te krijgen, ligt er maar net aan via welk kanaal je de Surface aanschaft... prijsverschil is zo te zien minimaal.

Oftewel, waarom koop je geen Surface 7 met Pro licentie?
Helemaal mee eens, maar waarschijnlijk heeft de TS de Surface al gekocht zonder vooraf na te denken over de Windows versie die uiteindelijk nodig was en/of omdat het een aanbieding was (bij de Mediamarkt, Coolblue, Bol of Office Centre;-)). Iets wat 9 van de 10 mensen doen overigens. ;-) Gewoon een Pro versie kopen rechtstreeks bij de fabrikant (in dit geval MS) is mijn advies.

[ Voor 14% gewijzigd door soedesh op 05-01-2022 17:45 ]

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03-07 16:56
soedesh schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:36:
[...]

Helemaal mee eens, maar waarschijnlijk heeft de TS de Surface al gekocht zonder vooraf na te denken over de Windows versie die uiteindelijk nodig was en/of omdat het een aanbieding was (bij de Mediamarkt, Coolblue, Bol of Office Centre;-)). Iets wat 9 van de 10 mensen doen overigens. ;-) Gewoon een Pro versie kopen rechtstreeks bij de fabrikant (in dit geval MS) is mijn advies.
TS heeft het dat hij/zij aan het overwegen is om tot aanschaf over te gaan... daaruit mag ik aannemen dat er nog niets is aangeschaft ;)

Direct bij de fabrikant aanschaffen is meestal wat prijs betreft niet de meest verstandige keuze... vaak kan je een apparaat bij een reseller al snel voordeliger krijgen omdat fabrikanten doorgaans de adviesprijzen blijven hanteren.

Kijk bijvoorbeeld eens naar een Surface 7 Pro i5 8GB 256GB met Pro licentie, daar hanteert Microsoft een prijs van €1449,- voor terwijl hetzelfde apparaat ook al voor rond de €1100,- te vinden is. Dat is toch een hele dikke €300,- verschil.

pricewatch: Microsoft Surface Pro 7 (Core i5, 8GB ram, 256GB opslag) voor bed...
Pagina: 1