Intergas extreme cw5 icm vloerverwarming en radiatoren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:13
Hallo,

ik heb al een en ander gelezen hier, ketelklets en John Visser heb ik ook grijsgedraaid. Om te beginnen een excuses, ik tiep dit op een mobiele telefoon en omdat het nog al een verhaal is, kan het mogelijk wat warrig overkomen.

In essentie: We willen een Intergas extreme cw5 bestellen, maar hebben vvw op de bgg die niet neutraal is aangesloten en radiatoren op 1e en 2e verdieping. Komen we weg met de Intergas en een 12 euro terugslagklepje? Of moet ik ingrijpende operaties uitvoeren?

Lange verhaal:
We gaan een nieuwe ketel ophangen en omwille van het regelbereik is de favoriete ketel op dit moment ze Intergas extreme cw5. (5 ivm bad en regendouche gelijktijdig).
De huidige is een enorme cw6 ketel (combifort 32/80), die regelmatig storing geeft en inmiddels 15 jaar(oid) oud is. Let wel, elke keer andere storing. De laatste is nu dat de Ionisatie niet wordt waargenomen. Waarin dus een 3wegklep zit die ook nog eens halverwege kan staan en dan dus tapwater en verwarming gelijktijdig kan regelen.(die heb ik inmiddels ook al vervangen, na wazige storingen rondom de WW voorziening.)

Ik heb alleen nog wat vragen, voor ik 1400 euro over de balk smijt voor mogelijk een verkeerde ketel.

Ik begrijp dat de Intergas unit geen drieweg klep heeft en dat de meeste aanbieders een twee wegklep (wat volgens mij dus eigenlijk een open-dicht klep is?) "Adviseren". Zo'n klep is ca. 120 euro en moet ongewenste stroming voorkomen. (En daarmee dus extra gas verbruik).
Nu heb ik van dit forum begrepen dat de 2wegklep oplossing ook gedaan kan worden met een terugslag klep van 12 euro, die dan eigenlijk wordt verkocht als oplossing in de situatie dat de radiatoren hoger hangen dan de ketel.
Is dat echt alles? Of komt er meer bij kijken om dit systeem fatsoenlijk en economische te laten werken?

Voor de duidelijkheid, de vvw is twee jaar geleden geplaatst. Toen bleek dat hij niet op temperatuur kwam is er een aanpassing gedaan aan de verdeler waardoor de verdeler zuigt aan het CV net. Dus zeker niet neutraal gemonteerd. De vvw is de primaire verwarming in de woonkamer, er zijn geen radiatoren meer.

Nu heb ik mega spijt dat ik de monteur niet heb ondervraagd over wat hij nu precies heeft gedaan. Ik weet alleen dat hij zei "nu helpt de pomp op deze verdeler de ketel een handje mee, hij zuigt nu aan de aanvoerleiding". Hij heeft aan de "rechterkant" een soort dop los gemaakt en daar iets in veranderd.(goed verhaal dit..
Lekker kort ook 7(8)7 .

We hebben 450 kubieke meter huis en gebruiken zo'n 1300 kuub per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17:36
e ik kan je wel helpen in het verhaal met je vloerverwarmingsunit.
gooi eens een foto online is het een robot met een extra inregelventiel ?
maar de rest ? intergas bellen. via de consumentenlijn. die is daarvoor.
( ze willen ook particulieren helpen als je een technische vraag hebt)

in de handleiding van de ketel staat ook exact dit verhaal wat je vertelt.
(zowel de terugslagklep als de tweeweg klep komen hierin aan bod.)
echter ik heb niet de juiste kennis in huis om je a of b te adviseren.

en die Daalderop ja die heeft zijn beste tijd wel gehad. kijk maar eens op kieskeurig.

[ Voor 9% gewijzigd door miciel op 02-01-2022 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21:51
wij draaien hier onze vvw en boven oude radiatoren op een intergas cw4 (we hebben geen bad)
alles werkt prima en een terugslagklep? ik kreeg er een klein klepje bij die je in de leiding stopt. ik denk dat je die bedoeld met je 12 euro klep.

ik heb nog een oude verdeler op de vvw (met pomp) en die wil ik nog vervangen door 1 zonder pomp.
vvw is hier 40m2
zonder pomp heb je een betere flow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
het is overigens wel vreemd dat je oude ketel de vvw niet op temperatuur krijgt.
de oplossing om de pomp constant aan te zetten en zodanig als aanzuigend te laten werken werkt dan wel maar zonder pomp moet volgens mij ook wel kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
annestweak schreef op zondag 2 januari 2022 @ 16:25:
wij draaien hier onze vvw en boven oude radiatoren op een intergas cw4 (we hebben geen bad)
alles werkt prima en een terugslagklep? ik kreeg er een klein klepje bij die je in de leiding stopt. ik denk dat je die bedoeld met je 12 euro klep.

ik heb nog een oude verdeler op de vvw (met pomp) en die wil ik nog vervangen door 1 zonder pomp.
vvw is hier 40m2
zonder pomp heb je een betere flow
e ja als je je ketel op 40/45 graden max zet dan is dat mogenlijk.
zonder verlaging kan dat niet dan scheurt uw vloer.
somige huizen hebben echt 60 graden aanvoer nodig.
en dan ben je verplicht om een verdeler met pomp aan te houden.
(of je zet er een extra twee weg klep in voor zodat je ketel apart stookt voor je vloer.
maar dan heb je kans dat het boven weer koud wordt. het is geen heilig systeem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
als een hoge aanvoer temperatuur nodig hebt, koelt je vloer dan niet te snel af?
hoe is de isolatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
Foto's....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/luPfUBi_U44sLqWZS4pm8gds848=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yguJAXuWWbXGVSFh9FM5SaGk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y7ihN5VNViVhTlqi9jRZ08BJ56A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gLLHDlneOgl8gt1lCAXIZ6Pw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Th4dRffb4-sVITdc-hcKtNnL-xo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HqBSeUXjXK33RE1GItiBxgs7.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 98% gewijzigd door tcw82 op 02-01-2022 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
annestweak schreef op zondag 2 januari 2022 @ 16:41:
als een hoge aanvoer temperatuur nodig hebt, koelt je vloer dan niet te snel af?
hoe is de isolatie?
ah zie nu dat jij de topic starter niet bent, dus die vraag van hoe is de isolatie weet je ook niet haha

het is inderdad niet een heilig systeem, wat wij nu merken is dat het boven bij de radiatoren niet snel warm wordt. dit komt door de lage temperatuur van het water en de afgifte van de oude radiatoren

ik zit wel een te denken of ltv radiatoren te plaatsen of de radiatoren te vervangen door elektrisch verwarmde platen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Maar goed, de isolatie vraag, hier (topic starter) is de isolatie heel behoorlijk. 1995, maar "luxe" gebouwd. Geïsoleerde kruipruimte, muur, dak, alles is geïsoleerd. Recent nieuw glas (HR++).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
annestweak schreef op zondag 2 januari 2022 @ 16:52:
[...]

ah zie nu dat jij de topic starter niet bent, dus die vraag van hoe is de isolatie weet je ook niet haha

het is inderdad niet een heilig systeem, wat wij nu merken is dat het boven bij de radiatoren niet snel warm wordt. dit komt door de lage temperatuur van het water en de afgifte van de oude radiatoren

ik zit wel een te denken of ltv radiatoren te plaatsen of de radiatoren te vervangen door elektrisch verwarmde platen
ik ben cv monteur. (en geef gewoon ook even jouw een advies)
ltv radiatoren kan jouw geval wel zinvol zijn. (met een marge he)
soms zijn de radiatoren nog gedimensioneerd op 90/70 ipv 75/65.
het hangt er dus vanaf wat er hangt. /dat kan je uitrekenen.

vaak adviseer ik een verdeler met pomp en thermosstaatkraan/voeler (zoals dat ts heeft.)
en als het dan niet naar behoren werkt dan kan je eventueel de ketel wat hoger instellen.
dat de ketel op 50 graden begint en doorstookt tot 65 graden. (laatste is de maximaal temp)
dat zit in het installateurs menu. van de intergas ketel. deze optie kan alleen met een modulerende thermostaat. de ketel stookt dan voorjaar en najaar op 50 graden en winter op 60 graden bijv.

(bij een verdeler zonder pomp en thermostaatkraan/voeler kan je niet doen scheurt je vloer.)
dan je kan beter gaan voor lt/ht systeem. dan stook je benden dus zuining en boven een stuk minder.
dan heb je twee kamer thermostaten 1 voor boven 1 tje voor benden. boven blijft in deze instalaite
soms achter. omdat benden voorrang krijgt. (er is hier een heel topic over geweest in het verleden)
dan kan je dus wel een verdeler zonder pomp en themostaatkraan.nemen de ketel is dan de thermostaat.

nu even terug naar de ts @tcw82 het is immers zijn topic. ;) in de middelste foto zit dus het besproken inregelventiel.om de verdeler meer cv water aan te laten zuigen. wat wel invloed kan hebben op je ketel.
een keerklep is alleen om thermosifon werking te onderbreken tijdens warmwater bereiding.
ik vermoedt dat je dus naar een elektrisch afsluiter moet. omdat je verdeler niet 100% neutraal is.
(maar dat zou ik voor de zekerheid even navragen bij intergas klanten service. het is een gok)

een kijkje onder je vloer wil ook wel eens helpen nat tempex isoleert niet mag een bodemfolie bij.
maar misschien zit mijn glazen bol er vandaag wel naast. en heb je allang een bodem folie. :+

opzich is wat de monteur heeft gedaan niet slecht. (ik zou waarschijnlijk hetzelfde hebben gedaan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

De meeste recente vloerverwarmingsunits zijn hydraulisch neutraal, deze denk ik ook.
En anders kan je de klep altijd nog plaatsen, als je de intergas neem zou ik wel de keerklep plaatsen.
Of je neemt geen Intergas en dan heb je dit helemaal niet nodig.
Andere merken hebben ook een prima cw5 ketel.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
@edsandje we willen heel graag zo laag mogelijke ondergrens qua verwarming. De Intergas gaat terug tot 4 kw, maar blijft wel 17 liter ww (ja, ik weet het, die 17 is marketing) leveren. De verdeler is initieel neutraal opgehangen, maar later dus "gedeneutraald".
Dat deneutraliseren hebben ze gedaan door iets te doen met dat doppie op de detail foto. Mogelijk is het zo simpel dat ik de imbus er gewoon uit moet draaien en dat hij daarmee iets afsluit?

@miciel dank voor je meedenken. Het terugslagklep stukje komt uit een ander topic hier, zal zo eens linken. Ik ga morgen eens in de telefoon klimmen. De kruipruimte is droog, er ligt een beton vloer in. Ben er inmiddels behoorlijk vaak geweest en het was altijd droog.

Als ik dat ding (in de verdeler) op een foto komt, zou iemand hem dan durven identificeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Terugslag klep informatie komt uit het duurzame installaties deel. Misschien had ik mijne daar ook moeten plaatsen, zie quote hieronder.

Ik heb de ketel inmiddels binnen, en ga morgen als nog een terugslag klepje ophalen bij locale Warmteservice. Tevens gaf Intergas een interessante oplossing. IPV kleppen enzo, neem de uitgang van de kleppen (X4, voor de meeschrijver) en knoop de 1 en de 3 aan de pomp van de verdeler. Dan stuurt de CV ketel direct de pomp van de vloerverwarming aan. Zo ga ik het initieel aansluiten morgen, kabel lag er toevallig al, vandaag een 3 ader door de buis getrokken.
Als de pompsturing niet werkt, doen we als nog de klep, daar zijn 3 draadjes voor nodig. De X4 kan tot 120 watt aansturen. (Zeg ik even uit mijn hoofd) pompje is 43 watt max.

Al met al denk ik dat ze grootste uitdaging wordt om de 70kg (als ie droog is) oude ketel naar benden te krijgen....
mrmartinuz schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:38:
Niets mis met de manier van aansluiten.

Intergas zelf geeft aan:
Voor een goede werking van de warmtapwatervoorziening mag er geen ongewenste circulatie door het toestel zijn door een tweede pomp in het cv-circuit. Sluit een vloerverwarming indirect hydraulisch neutraal aan, of voorzie het circuit van een elektrische afsluiter of terugslagklep die doorstroming door het toestel voorkomt als er geen CV-warmtevraag is.

Die klep zit er dus om geen problemen te veroorzaken met de warmwatervoorziening en heeft niets te maken met een zone regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
tcw82 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:31:
Terugslag klep informatie komt uit het duurzame installaties deel. Misschien had ik mijne daar ook moeten plaatsen, zie quote hieronder.

Ik heb de ketel inmiddels binnen, en ga morgen als nog een terugslag klepje ophalen bij locale Warmteservice. Tevens gaf Intergas een interessante oplossing. IPV kleppen enzo, neem de uitgang van de kleppen (X4, voor de meeschrijver) en knoop de 1 en de 3 aan de pomp van de verdeler. Dan stuurt de CV ketel direct de pomp van de vloerverwarming aan. Zo ga ik het initieel aansluiten morgen, kabel lag er toevallig al, vandaag een 3 ader door de buis getrokken.
Als de pompsturing niet werkt, doen we als nog de klep, daar zijn 3 draadjes voor nodig. De X4 kan tot 120 watt aansturen. (Zeg ik even uit mijn hoofd) pompje is 43 watt max.

Al met al denk ik dat ze grootste uitdaging wordt om de 70kg (als ie droog is) oude ketel naar benden te krijgen....

[...]
welke ketel heb je nu hangen dan ? somige zijn eenvoudig uit elkaar te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
miciel schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:25:
[...]

welke ketel heb je nu hangen dan ? somige zijn eenvoudig uit elkaar te halen.
Daalderop combifort 32/80
De pomp heb ik er al eens af gehad, dat scheelt gewicht. Zag wat leidingen die er af kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
tcw82 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 07:19:
[...]

Daalderop combifort 32/80
De pomp heb ik er al eens af gehad, dat scheelt gewicht. Zag wat leidingen die er af kunnen.
ik moet beter lezen. :X .maar als hij weggaat kan je best wat onderdelen eruit slopen.
de pomp inderdaad. de ventilator unit. de thermoskan. de wattes ja de thermoskan.
die is voor de montuer er daar zit koffie in. ;) nee is een rookgas vertraging buis.
zit aan de onderzijde. wat leidingen. maar dan heb je wel het grootse deel gehad.
eigenlijk moet je deze ketel gewoon doen met een ketel tiller of met 2 man zijn.

let wel op bij het installeren op het juist beugelen van de rookgas afvoer. beugels om de mof.
en de eerste bocht. staat allemaal netjes beschreven in de intergas handleiding. niet parkeren.
coorecte aanleg/juiste trajeact/nieuwe dakdoorvoer en zorg dat je rubber van je broekstuk goed zit.
en nieuwe expasie vat en overstort en nieuwe inlaat combinatie. afvoer doorspoelen met schoon water.
en ik zal vast nog wel meer vergeten zijn. (oja eerst je retour op maat maken is een vaste maat.)
en doorop til je de ketel. aanvoer knutselen ze er uitijd tussen met een bocht en een knietje.
en laat je hem gelijk keuren door een onderhouds montuer en gelijk laten afstellen op co2 ?
scheelt vaak een hoop ellende. zie ook de site met hoe het niet moet. (en hoe het wel moet. )
https://www.installatie.nl/categorie/installatiefouten/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Hij hangt. De oude ligt in de voortuin(ok, eigenlijk op de deurmat....)
Afbeugelen komt morgen, door de beperkte toegankelijkheid van dingen als winkels of voorraad bij winkels die wel goed toegankelijk zijn heb ik nog niet alles.

Broekstuk van Ubbink, wat een pruts stuk! Lag al doormidden in de doos, slappe klik verbinden bah bah. Maar allicht beter dan de oude, die was afgeplakt, er was in gezaagd, blij dat die weg is, maar die nieuwe... Bah..oh wacht dat zei ik al.

Wel heb ik nu ook de gelegenheid gehad om de verdeler van de vloerverwarming te besnuffelen.
Zie foto. Het lijkt er sterk op dat het dus een ventiel is dat helemaal is dichtgedraaid. Iemand een idee wat die nu precies doet?

Tot slot bleek de terugslagklep al gemonteerd in de Intergas fabriek, mooie meevaller.

Oh ja sifon (inlaat en condensatie afvoer) heb ik nu gerecycled om de zelfde reden als de beugels, morgen netjes maken, wil dan ook die verrekte wasmachine kraan (vorige eigenaar) vervangen, ding veroorzaakt een waterballet elke keer als ie gebruikt wordt.

De aansluiting voor de pomp van de verdeler schakelen via de ketel is nog niet ingebruik genomen, ik ga eerst kijken of alles werkt met 50graden aanvoer, en pompschakelaar op de aanvoer van de verdeler.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/loukqs-QD9Q2pUBv9EFZRBYfDLo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j9cQPQIaMsESVe5mR1RDXVX8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8DHMyRFGovfwQ9GLx0oEiOdJGHs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fCM0HgJdN2xg45yTtSTa4BKt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t0WDJ6qu7IyY5heC2NCv8Z-UtUI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9QD3rHP6TzJTM8DwVC57cgyv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
e ik zou morgen even langs de wartmeservice gaan. eventueel in een andere plaats.
die hebben veel spullen op voorraad beugels broekstukken wasmachine kraan etc
bij kunstof leidingen gebruik die witte beugels welk erbij horen bij alluminium gebruik die stalen beugels.
beugelen om de mof net tegen de rand waar het rubben inzit zodat hij er niet uit kan zakken.
enook een beugel vrij dicht op het toestel zetten tweede of derde element bijvoorbeelt.

die spindel welke je uit je verdeler hebt gedraaid. klik op de onderstaande link https://www.heatnet.eu/wo...etten/?print=print-search
ik denk dat dit even het makelijkste is. (ik heb het verhaal nagelezen en het zal wel kloppen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
miciel schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 02:04:
e ik zou morgen even langs de wartmeservice gaan. eventueel in een andere plaats.
die hebben veel spullen op voorraad beugels broekstukken wasmachine kraan etc
bij kunstof leidingen gebruik die witte beugels welk erbij horen bij alluminium gebruik die stalen beugels.
beugelen om de mof net tegen de rand waar het rubben inzit zodat hij er niet uit kan zakken.
enook een beugel vrij dicht op het toestel zetten tweede of derde element bijvoorbeelt.

die spindel welke je uit je verdeler hebt gedraaid. klik op de onderstaande link https://www.heatnet.eu/wo...etten/?print=print-search
ik denk dat dit even het makelijkste is. (ik heb het verhaal nagelezen en het zal wel kloppen)
Bedankt voor je tips (wederom!) Ze komen goed van pas.

Die regel klep in de vvw verdeler link is inderdaad het ding waar het omgaat. Waar ik moeite mee heb is begrijpen hoe dat nu werkt met de huidige (zowel de oude als de nieuwe ketel). De tekst zegt: helemaal dicht (wat ik denk dat ie is) kan je met 40 graden aan de gang en wordt er niets bijgemengd. Dat betekend dat mijn oude ketel de hele vloer had kunnen laten scheuren. Deze kon niet lager dan 70 (uit mijn hoofd) graden en als er dus niets bijgemengd wordt..... :o
Helemaal open is "koud maximaal bijmengen".

Hier moet ik nog eens op studeren denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Met de oude ketel was er ook niks met je vloer gebeurt, er zit een thermostaatkraan op de verdeler, daar regel je de ingaande temperatuur mee. Gangbaar is ergens tussen de 30 en 40 graden, beetje afhankelijk van welke diameter leidingen, afstand, vloer en dergelijke.
Ik begrijp dat je zelf de ketel vervangen hebt, laat je dat controleren door een installateur?
Als je moeite hebt met het aansluiten van een broekstuk doe je iets verkeerd. Ben wel benieuwd hoe het er uitziet. Kan je een foto daarvan maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
tcw82 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:46:
[...]

Bedankt voor je tips (wederom!) Ze komen goed van pas.

Die regel klep in de vvw verdeler link is inderdaad het ding waar het omgaat. Waar ik moeite mee heb is begrijpen hoe dat nu werkt met de huidige (zowel de oude als de nieuwe ketel). De tekst zegt: helemaal dicht (wat ik denk dat ie is) kan je met 40 graden aan de gang en wordt er niets bijgemengd. Dat betekend dat mijn oude ketel de hele vloer had kunnen laten scheuren. Deze kon niet lager dan 70 (uit mijn hoofd) graden en als er dus niets bijgemengd wordt..... :o
Helemaal open is "koud maximaal bijmengen".

Hier moet ik nog eens op studeren denk ik.
er zit ook nog een thermostaat knop op. die zorgt dat er geen heet water onstaat.
die zit met zijn voeler in de aanvoer. die thermostaatknop zorgt voor het mengen.
en daarnaast heb je ook nog een pomp beveiling. deze hangt aan de onderkant.
van de verdeler als het goed is.

het inregelventiel kan enkel wat meer water aanzuigen. dat heeft niks met mengen te maken.
de spindel sluit af op een gat. dat kan je zien op de foto,s. en de online doorsnede (eventueel)
zit het gat helemaal dicht is vooral bij toepassing van 70 graden systemen, daarbij is niet zoveel water nodig.
helemaal open is bij 40 graden. dan heb je namelijk wat meer water nodig. de pomp werkt dan aanzuigendt op je cv systeem. stook je op 50 graden moet je er dus wat tussen in gaan zitten. als je het goed wilt doen.

je kan hem dus gewoon eest helemaal dicht draaien. en even kijken hoe het dan werkt.
werkt het niet dan gewoon 1 slagje open draaien 1 dag wachten. werkt het nog niet
dan weer een slagje open. en zo heb je met enkele dagen wel de juiste stand gevonden.
(of gewoon ergens in het midden gaan zitten. je kan tellen hoeveel slagen het ventiel heeft)

en nu komt de grap je hebt ook naast je thermostaatknop een inregelventiel zitten.
staat die volledig open om mee te beginnen ? (of heeft de montuer daar niet naar gekeken )

(ik moet voortaan beter mijn bronnen controleren. de site is niet heel duidelijk)

een intergas staat hier ook altijd op 65 graden. maximaal aanvoer temp.
maar door modulernede thermostaat regeert hij met 40 graden.
er is namelijk ook zoiets als minimale reactie. andere parameter.
wordt het kouder dan stookt de themostaat een ruime 5 graden meer. bijv 45 graden.
hij weet ongeveer wat er nodig is om de woning op temperatuur te houden.

[ Voor 7% gewijzigd door miciel op 06-01-2022 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
edsandje schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:41:
Met de oude ketel was er ook niks met je vloer gebeurt, er zit een thermostaatkraan op de verdeler, daar regel je de ingaande temperatuur mee. Gangbaar is ergens tussen de 30 en 40 graden, beetje afhankelijk van welke diameter leidingen, afstand, vloer en dergelijke.
Ik begrijp dat je zelf de ketel vervangen hebt, laat je dat controleren door een installateur?
Als je moeite hebt met het aansluiten van een broekstuk doe je iets verkeerd. Ben wel benieuwd hoe het er uitziet. Kan je een foto daarvan maken?
Ok, ik had dus een hele boel tekst... Refresh de pagina perongeluk alles. Weg. Dus jullie horen nog van me. Heb geen zin meer om weer alles uit te tiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-05 15:05
ik heb een beetje voor hetzelfde vraagstuk gestaan.
Wij hebben VV beneden (gewoon een losse pomp met thermostaat die warm water doorlaat als daar behoefte aan is).
Huis is van 2002, alles geisoleerd.
cv temp staat nu op 42graden. Dit vooral omdat anders de cv niet lang genoeg aanblijft om de vloer op te warmen.

Wij hebben ervoor gekozen om het terugslagklepje (paar euro) wel te plaatsen. Dat doet geen kwaad.
De afsluitklep hebben wij niet.

Bij twijfel kun je m of wel laten monteren voor de zekerheid. Of hem er later tussen (laten) zetten als je problemen met de ww temperatuur stabiliteit krijgt ;)

Al met al een fijne ketel die niet gaat pendelen bij het lauw douche in de zomer, die lekker lang kan stoken op lage temp, maar die het bad snel vol heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
even uit de handleing van de verdeler opgezocht. staat het volgende :

3.5 Nieuw: inregelventiel PRO serie
PRO verdelers, geschikt voor aansluiting op zowel hoog- en laagtemperatuur verwarmingsbron.
Bij aansluiting op een laagtemperatuur verwarmingsbron dient de massastroom primair vergroot
te worden om voldoende verwarmend vermogen te kunnen leveren.

De PRO verdelers zijn voorzienvan een LTV-inregelventiel welke het mogelijk maakt de retourwaterstroom
in te regelen.
INREGELVENTIEL VOLLEDIG DICHT = geen menging van
vloer-retourwater met primair aanvoerwater, geschikt voor
aanvoerwatertemperatuur vanaf ca. 40 °C*
INREGELVENTIEL VOLLEDIG OPEN = wel menging van
aanvoerwatertemperatuur van ca. 70 °C
Hoe lager de aanvoerwatertemperatuur is, hoe dichter het
inregelventiel wordt gedraaid.
*Wij raden aan het LTV-inregelventiel niet volledig dicht te draaien om circulatie te behouden.
(één slag is voldoende)

mijn vorige post even doorgestreept. ik ben in de war met een andere serie van ze.
de thermostaatkraan regelt de temperatuur/ laat water bij totdat de ingestelde vloertemp bereikt is.
en bij 1 slag open zal je alicht een zuigende werking creren die ook inwerkt op de cv ledingen.
maar ik zou daar niet zo bang voor zijn. eerst keerklep erin en bij latere problemen hebt dan de
elektrische afsluiter plaatsen. maar goed dat is dus echt als laatste optie. het niet werkt.

[ Voor 20% gewijzigd door miciel op 06-01-2022 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
darklord007 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 22:30:
ik heb een beetje voor hetzelfde vraagstuk gestaan.
Wij hebben VV beneden (gewoon een losse pomp met thermostaat die warm water doorlaat als daar behoefte aan is).
Huis is van 2002, alles geisoleerd.
cv temp staat nu op 42graden. Dit vooral omdat anders de cv niet lang genoeg aanblijft om de vloer op te warmen.

Wij hebben ervoor gekozen om het terugslagklepje (paar euro) wel te plaatsen. Dat doet geen kwaad.
De afsluitklep hebben wij niet.

Bij twijfel kun je m of wel laten monteren voor de zekerheid. Of hem er later tussen (laten) zetten als je problemen met de ww temperatuur stabiliteit krijgt ;)

Al met al een fijne ketel die niet gaat pendelen bij het lauw douche in de zomer, die lekker lang kan stoken op lage temp, maar die het bad snel vol heeft.
De terugslagklep zit er tegenwoordig standaard in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
miciel schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 22:35:
even uit de handleing van de verdeler opgezocht. staat het volgende :

3.5 Nieuw: inregelventiel PRO serie
PRO verdelers, geschikt voor aansluiting op zowel hoog- en laagtemperatuur verwarmingsbron.
Bij aansluiting op een laagtemperatuur verwarmingsbron dient de massastroom primair vergroot
te worden om voldoende verwarmend vermogen te kunnen leveren.

De PRO verdelers zijn voorzienvan een LTV-inregelventiel welke het mogelijk maakt de retourwaterstroom
in te regelen.
INREGELVENTIEL VOLLEDIG DICHT = geen menging van
aanvoerwatertemperatuur vanaf ca. 40 °C*
INREGELVENTIEL VOLLEDIG OPEN = wel menging van
aanvoerwatertemperatuur van ca. 70 °C
Hoe lager de aanvoerwatertemperatuur is, hoe dichter het
inregelventiel wordt gedraaid.
*Wij raden aan het LTV-inregelventiel niet volledig dicht te draaien om circulatie te behouden.
(één slag is voldoende)

mijn vorige post even doorgestreept. ik ben in de war met een andere serie van ze.
de thermostaatkraan regelt de temperatuur/ laat water bij totdat de ingestelde vloertemp bereikt is.
en bij 1 slag open zal je alicht een zuigende werking creren die ook inwerkt op de cv ledingen.
maar ik zou daar niet zo bang voor zijn. eerst keerklep erin en bij latere problemen hebt dan de
elektrische afsluiter plaatsen. maar goed dat is dus echt als laatste optie. het niet werkt.
Bedankt voor je post, maar dit is precies contra op wat de monteur toen uitlegde en hoe de zaak dus staat opgesteld.
Er was heet water aanvoer uit de ketel (oude ketel kon niet koud) dat zou dus open klep moeten staan. (Toch?) Maar hij is dus dicht (helemaal ingedraaid, vanaf buiten gezien).

Het is mijn plan de komende dagen de cijfers netjes in "minder gas" in te vullen en te zien wat dat vertelt over het algehele verbruik. Dat moet wat inzicht verschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
edsandje schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:41:
Gevraagde foto, groothoeklens maakt het er niet beter op, lijkt nu of de uitgang boven helemaal schuin zit, maar dat is in werkelijkheid niet het geval. Net als het "scheef" staan van de zwarte pijp... Lijkt wel of die onder verticaal afschot staat, is werkelijk niet zo.(misschien een bietje) B)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x_W2yOjgGCu_Eh0Mp1r9UtPSwUI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/utmPssF0DVS3hBhJXGF6GQcs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door tcw82 op 07-01-2022 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:03
@tcw82 Had je niet beter die bochten 45 graden kunnen maken? Klein beetje omhoog vanaf ketel, 45 graden bocht, verlengen, 45 graden en dan recht je afvoer in.

Je hebt nu een stukje horizontaal lopen, goed opletten dat afschot terug de ketel in loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
_JGC_ schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:05:
@tcw82 Had je niet beter die bochten 45 graden kunnen maken? Klein beetje omhoog vanaf ketel, 45 graden bocht, verlengen, 45 graden en dan recht je afvoer in.

Je hebt nu een stukje horizontaal lopen, goed opletten dat afschot terug de ketel in loopt.
Dank voor je meedenken.
Het loopt inderdaad richting de ketel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-05 15:05
tcw82 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 08:26:
[...]

De terugslagklep zit er tegenwoordig standaard in.
dat was mij niet bekend. Die van mij is van augustus 2020 en toen zat ie er iig niet in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

tcw82 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 08:49:
[...]

Gevraagde foto, groothoeklens maakt het er niet beter op, lijkt nu of de uitgang boven helemaal schuin zit, maar dat is in werkelijkheid niet het geval. Net als het "scheef" staan van de zwarte pijp... Lijkt wel of die onder verticaal afschot staat, is werkelijk niet zo.(misschien een bietje) B)

[Afbeelding]
Oke waarom heb je voor aluminium gekozen? PP is makkelijker te verwerken en goedkoper en vervuilt minder.
Er zit boven het broekstuk nog een stormbeugel? (de andere 2 beugels zitten eigenlijk op de verkeerde plek)
Heb je de ketel afgesteld/ingeregeld en de gasleiding afgeperst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
tcw82 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 08:34:
[...]

Bedankt voor je post, maar dit is precies contra op wat de monteur toen uitlegde en hoe de zaak dus staat opgesteld.
Er was heet water aanvoer uit de ketel (oude ketel kon niet koud) dat zou dus open klep moeten staan. (Toch?) Maar hij is dus dicht (helemaal ingedraaid, vanaf buiten gezien).
ach ook een montuer heeft weleens een mindere dag. we maken weleens fouten etc.
er is zoveel techniek dat je het niet alles uit je hooft kan weten

technisch gezien had de klep open moeten staat. bij heet water. robot weet wat ze zeggen.
ik verwacht niet dat ze een fout in hun handleiding hebben zitten. da,s wel heel krom. :+
het lijkt me eerder dat de montuer er naast heeft gezeten. maar ook weer niet helemaal.

dicht draaien zorgt wel voor dat hij wat meer water aanzuigt. dus hij heeft en punt.
echter de montuer had wel 1 slag open moeten laten staan voor de circultie.
ik hoop dat hiermee uit de voeten kunt dus dichtdraaien en dan 1 a 2 slagen open.
heb je ook het andere inregelventiel al gechekt staat deze wel volledig open ?

uiteindelijk is thermostaat kraan degene die de tempertuur regelt niet je inregelventiel.
die moet gewoon op 40 of 35 graden staan net wat er nodig is om je vloer warm te krijgen.
of net wat er nodig is om je woonkamer warm te krijgen. fietelijk gewoon hetzelfde.
(honden met een dikke vacht hebben het minder op vloerwarming. weet je dat ok weer)

dat je ketel niet lager kan heeft de montuer waarschijnlijk over het hoofdt gezien vermoedt ik.

en wil je even een sopje warm water maken voor dat broekstuk :X
leuk he zwarte handen en dan witte spullen aanraken.

ps en je beugels die zitten eigenlijk wel/niet goed voor pp moeten ze zo zitten
voor allumiun gelden veolgens mijn weer andere regels dan moeten ze op de buis.
hoewel laat nu maar gaan vast is vast. ik geloof niet dat verkeert kan gaan,
zoalng ze maar wel netjes dicht zitten. en niet maar half passen.

[ Voor 15% gewijzigd door miciel op 08-01-2022 01:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
edsandje schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:12:
[...]

Oke waarom heb je voor aluminium gekozen? PP is makkelijker te verwerken en goedkoper en vervuilt minder.
Er zit boven het broekstuk nog een stormbeugel? (de andere 2 beugels zitten eigenlijk op de verkeerde plek)

Heb je de ketel afgesteld/ingeregeld en de gasleiding afgeperst?
Oei, dat is vervelend om te horen, waar zouden ze moeten zitten. Kun je dat aangeven? (Verplaats ik zo als nog)
De pijp boven het broekstuk zit vast in het beton (of dat hoort weet ik niet, maar zo zit het)

De materiaalkeuze: Dit wat er gebruikt was voorheen. Wel bleek toen dat er dus niets gebeugelde was. (De beugels waren los om de pijp gehangen.

Inregelen op de grove instellingen, ja, de komende tijd bijsturen. Afpersen is ook gedaan, niet door mij, dat mag / kan ik niet.

[ Voor 9% gewijzigd door tcw82 op 08-01-2022 09:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
miciel schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 01:40:
[...]

ach ook een montuer heeft weleens een mindere dag. we maken weleens fouten etc.
er is zoveel techniek dat je het niet alles uit je hooft kan weten

technisch gezien had de klep open moeten staat. bij heet water. robot weet wat ze zeggen.
ik verwacht niet dat ze een fout in hun handleiding hebben zitten. da,s wel heel krom. :+
het lijkt me eerder dat de montuer er naast heeft gezeten. maar ook weer niet helemaal.

dicht draaien zorgt wel voor dat hij wat meer water aanzuigt. dus hij heeft en punt.
echter de montuer had wel 1 slag open moeten laten staan voor de circultie.
ik hoop dat hiermee uit de voeten kunt dus dichtdraaien en dan 1 a 2 slagen open.
heb je ook het andere inregelventiel al gechekt staat deze wel volledig open ?

uiteindelijk is thermostaat kraan degene die de tempertuur regelt niet je inregelventiel.
die moet gewoon op 40 of 35 graden staan net wat er nodig is om je vloer warm te krijgen.
of net wat er nodig is om je woonkamer warm te krijgen. fietelijk gewoon hetzelfde.
(honden met een dikke vacht hebben het minder op vloerwarming. weet je dat ok weer)

dat je ketel niet lager kan heeft de montuer waarschijnlijk over het hoofdt gezien vermoedt ik.

en wil je even een sopje warm water maken voor dat broekstuk :X
leuk he zwarte handen en dan witte spullen aanraken.

ps en je beugels die zitten eigenlijk wel/niet goed voor pp moeten ze zo zitten
voor allumiun gelden veolgens mijn weer andere regels dan moeten ze op de buis.
hoewel laat nu maar gaan vast is vast. ik geloof niet dat verkeert kan gaan,
zoalng ze maar wel netjes dicht zitten. en niet maar half passen.
Je noemt nu nogmaals "het andere inregelventiel"
In het knietje rechtsboven, op de verdeler zit de schroef helemaal uitgedraaid. Dit geldt ook voor de schroef onder de zilveren dop op de retour leiding.
Als je die bedoelde, dan staan die beide helemaal open.

Dat ding met die getallen is een drukverschil beveiliging.
darklord007 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:04:
[...]

dat was mij niet bekend. Die van mij is van augustus 2020 en toen zat ie er iig niet in
Ja, dat klopt. 2021 zijn ze daar mee begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

tcw82 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 09:48:
[...]

Oei, dat is vervelend om te horen, waar zouden ze moeten zitten. Kun je dat aangeven? (Verplaats ik zo als nog)
De pijp boven het broekstuk zit vast in het beton (of dat hoort weet ik niet, maar zo zit het)

De materiaalkeuze: Dit wat er gebruikt was voorheen. Wel bleek toen dat er dus niets gebeugelde was. (De beugels waren los om de pijp gehangen.

Inregelen op de grove instellingen, ja, de komende tijd bijsturen. Afpersen is ook gedaan, niet door mij, dat mag / kan ik niet.
Hier de voorschriften, voor jou op blz 4 en 5.
https://www.rogafa.nl/wp-...t_mrt2016-aangepast-1.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
Ik heb dit ook gebruikt inderdaad. Dan dit plaatje, de beugel net onder de verdikking geplaatst. Maar, zie onder het tweede plaatje, ik denk dat ik weet wat ik verkeerd deed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TGTVScLpCetZDt13NNvNn5OUIGk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hT4jNsp2f0BhIaqd18GKgO7T.jpg?f=fotoalbum_large
Dit dus: ik denk dat ik het nu zie, ik had het linker plaatje moeten pakken, want "horizontale" oversteek IPV 45 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Ge5oN8yUFLXZ83oHba-5XCOVZI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jwBWxzw6y5ENkzo6xjrhvYqV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Ik zie nu ook mijn fout van de aanvoer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tGrI6iYDuvySEjIPNsXgnoNRm3s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zMNsgmthdsJWK8oWX47CD8au.jpg?f=fotoalbum_large

We gaan de boor er nog maar even bij pakken. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
tcw82 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 10:10:
[...]

Je noemt nu nogmaals "het andere inregelventiel"
In het knietje rechtsboven, op de verdeler zit de schroef helemaal uitgedraaid. Dit geldt ook voor de schroef onder de zilveren dop op de retour leiding.
Als je die bedoelde, dan staan die beide helemaal open.

Dat ding met die getallen is een drukverschil beveiliging.
[...]

Ja, dat klopt. 2021 zijn ze daar mee begonnen.
e het knietje rechts bovenop je verdeler is toch een ontluchter ?
https://www.toolstation.n...KZ3TbV84VfMYaAigFEALw_wcB
ja het ging mij om de schroef onder de zilveren dop.

e je rookgas door je beton heen en zit vast moet je dat stuk ook niet vervangen ?
als dat een concentrische buis is welke rot is of van vr naar hr heb je een probleem.
dan mag je nog even een flexibele rookgas laten zaken van boven naar beneden.
en je ketel opnieuwe afstellen. hem vertellen dat hij op een smalle rookgas zit.

mooi dat je gasleiding is afgeperst. nu nog je ketel op co2 afstellen voor het mooie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
Vandaag nog met de verdeler gespeeld. De woonkamer werd keurig warm (aanvoer van 30 graden). Het viel me op dat de Delta T heel klein was. (3 graden ofzo) dus met de kennis van Miciel in mijn achterzak, eens gevoeld aan dat ventieltje aan de zijkant van de verdeler. Die bleek een heel klein beetje open te staan. Begonnen met helemaal dicht (1 / 3 rotatie) en toen ging de Delta opeens naar 10 graden. Waarbij de uitgaande gelijk bleef(op 20ish), maar de ingaande van 23 naar 30 ging, en gelijk werd aan de aanvoer temp van de ketel. Dat leek mij zinnig.

Ook even de tijd genomen om de pomp van de verdeler te laten aansturen door de beschikbare uitgang van de ketel. Dat werkt heel mooi. Ik moet nog even uitvlooien of hij nu stopt als de vlam dooft of als de nadraaitijd voorbij is. En hoe hij schakelt met warmwater vraag. (Daar zou hij op moeten reageren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
@miciel
Het duurde langer dan gepland, maar ik heb wat gebeugeld. De metalen buis vervangen door pp, Intergas heeft dat liever.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Epe6I7TbHJgvL8jIYdaNTxunT7A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cf4pe97NpXcRzuycrQWLzDJm.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1