Vloer leggen voor afschilderen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonderbloem
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 08-06 19:57
Onze aannemer van de nieuwe woning wil graag de vloer (PVC) erin leggen voordat we de muren afschilderen. Volgens de aannemer krijg je anders de plintafwerking niet mooi afgewerkt en kan de muur bij het aanbrengen van de plinten beschadigen. We hebben gekozen voor 50mm witte plint en willen deze aan de bovenzijde af laten kitten. Het kitten zou volgens de aannemer ook eerst gedaan moeten worden voordat je aan het afschilderen van de muren begint. De plafonds zijn al afgeschilderd.

Onze schilder heeft liever eerst dat de muren afgeschilderd voordat de vloer/plinten worden aangebracht dit scheelt voor hem afplakken en levert volgens hem de mooiste afwerking.
Nu ben ik benieuwd wat is jullie ervaring hiermee?

[ Voor 11% gewijzigd door zonderbloem op 02-01-2022 14:28 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Haha, ze hebben allebei geen zin om netjes te moeten werken.

Ik zou zeggen, eerst de vloer, dan de muur. Maar wel zorgen dat er geen verfvlekken op je nieuwe vloer komen.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:38

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Ik zou die vloer er als laatste in laten leggen om schade te voorkomen. Deze moet je voor het leggen van de vloer wel eerst goed vlak- en schoonmaken.

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JelleMN86
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01-03-2023
Een schilder die zijn vak serieus neemt maakt het niet uit hoe de situatie is.

Liefst gewoon vloer leggen en plinten plaatsen, afkitten en schilderen. Op die manier krijg je een strakke lijn tussen plint en schilderwerk op de muur. Mochten de plinten ook afgelakt moeten worden dan al helemaal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Muren en plafond sausen. Dan de vloer dan de plinten. Plinten afkitten en meelakken. Tussen plint en vloer siliconenkit (trijs).
En als je woning helemaal leeg is zou ik muren en plafonds spuiten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rofdof
JelleMN86 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 16:29:
Een schilder die zijn vak serieus neemt maakt het niet uit hoe de situatie is.

Liefst gewoon vloer leggen en plinten plaatsen, afkitten en schilderen. Op die manier krijg je een strakke lijn tussen plint en schilderwerk op de muur. Mochten de plinten ook afgelakt moeten worden dan al helemaal.
Dat maakt wel veel uit. Een nieuwbouwwoning of complete renovatie wie je liever spuiten. En als er geen vloer en andere meuk in staat heb je als schilder veel minder afplakwerk en kans een vloer te beschadigen met bijvoorbeeld een trapje.

Ja je kan ook in een compleet gemeubileerde woning gaan schilderen maar dan betaal je behoorlijk wat meer aan meerwerk voor afplakken en dergelijke.

Ik heb nu al behoorlijk wat woningen gedaan maar ik doe altijd eerst de wanden en plafonds met de spuit en daarna komt de afwerking van de vloer pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olympialooping
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-12-2024
Rofdof schreef op zondag 2 januari 2022 @ 16:37:
Muren en plafond sausen. Dan de vloer dan de plinten. Plinten afkitten en meelakken. Tussen plint en vloer siliconenkit (trijs).
En als je woning helemaal leeg is zou ik muren en plafonds spuiten.
En wat doe je dan met die acrylaatkit tussen de plint en de muur die over een paar maanden een gelig stofnest wordt? Om nog maar te zwijgen over hoe dat er uit ziet als de muur een kleurtje heeft.

Je ontkomt er niet aan om de kit over te schilderen als je een echt mooi resultaat wilt. Kan je het wat mij betreft beter in 1x doen in de juiste volgorde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Nijl schreef op zondag 2 januari 2022 @ 14:31:
Ik zou die vloer er als laatste in laten leggen om schade te voorkomen. Deze moet je voor het leggen van de vloer wel eerst goed vlak- en schoonmaken.
Ik zou toch écht willen dat m'n vloer ook onder de plinten dóór gelegd zou gaan worden? Stel dat je ooit andere plinten wilt (laten) stellen, moet de vloer daar ook maar weer spontaan nétjes bij aan gaan sluiten.

Je laat bijvoorbeeld toch ook geen natuurstenen vloer leggen terwijl de plinten er nog/al staan?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl

Nijl

Will_M schreef op zondag 2 januari 2022 @ 19:41:
[...]

Ik zou toch écht willen dat m'n vloer ook onder de plinten door gelegd zou gaan worden? Stel dat je ooit andere plinten wilt (laten) stellen, moet de vloer daar ook maar weer spontaan nétjes bij aan gaan sluiten.

Je laat bijvoorbeeld toch ook geen natuurstenen vloer leggen terwijl de plinten er nog staan?
Die plinten doe je er toch als laatste op mag ik hopen, als de muren klaar zijn, en de vloer gelegd is.

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17:30
Als je eerst de plinten doet en daarna de vloer, kan de vloer niet onder de plinten gelegd worden waardoor je grote kans hebt op lelijke zichtbare snijranden en kieren.

De volgens mij en mijn schilder juiste volgorde.
Eerst stucken, dan plafond schilderen/spuiten, dan vloer leggen, dan plinten, kitten en schilderen.

Mijn schilder heeft mij trouwens geadviseerd de muren te laten sausen, niet spuiten.
Dit omdat de sauslaag dikker is en daardoor minder snel beschadigd. Zeker met jonge kinderen een toptip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Nijl schreef op zondag 2 januari 2022 @ 19:45:
[...]

Die plinten doe je er toch als laatste op mag ik hopen, als de muren klaar zijn, en de vloer gelegd is.
Dat zeg ik toch? :9

Jij zegt in je eerste post hier volgens mij precies het tegenovergestelde?
Nijl schreef op zondag 2 januari 2022 @ 14:31:

[ Voor 41% gewijzigd door Will_M op 02-01-2022 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl

Nijl

Grote meid.. :P

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Én nu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
FRANQ schreef op zondag 2 januari 2022 @ 19:45:
Als je eerst de plinten doet en daarna de vloer, kan de vloer niet onder de plinten gelegd worden waardoor je grote kans hebt op lelijke zichtbare snijranden en kieren.

Eerst stucken, dan plafond schilderen/spuiten, dan vloer leggen, dan plinten, kitten en schilderen.

Mijn schilder heeft mij trouwens geadviseerd de muren te laten sausen, niet spuiten.
Dit omdat de sauslaag dikker is en daardoor minder snel beschadigd. Zeker met jonge kinderen een toptip.
Wel als het geëgaliseerd is en met spacers thv de vloer de plinten worden gezet.
Wel erg bewerkelijk.
Maar waarom niet eerst de vloer? Stuclopertje erover, klaar. Dan kun je iig de plinten ook meespuiten nadat die gekit zijn, strakker gaat het niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@bbbrumbrum Ik denk eerder dat de TS (@zonderbloem ) nu een beetje last heeft van twee verschillende aannemers / bedrijven welke beide eigenlijk tegelijkertijd aan de gang willen gaan om d'r (door de TS opgelegde?) deadline te kunnen gaan halen.

Als de 'vloerenboer' de vloer nú legt dan kán de (winter) schilder er in deze periode eigenijk met goed fatsoen al niet meer goedkoop in gedurende een paar weken omdat de 'verse' vloer dan stuk gelopen gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Nijl schreef op zondag 2 januari 2022 @ 19:45:
[...]

Niet bij dryback PVC. Dat leggen ze gewoon strak tegen de al afgelakte plinten. Dat kan echt als allerlaatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
Olympialooping schreef op zondag 2 januari 2022 @ 19:35:
[...]

En wat doe je dan met die acrylaatkit tussen de plint en de muur die over een paar maanden een gelig stofnest wordt? Om nog maar te zwijgen over hoe dat er uit ziet als de muur een kleurtje heeft.

Je ontkomt er niet aan om de kit over te schilderen als je een echt mooi resultaat wilt. Kan je het wat mij betreft beter in 1x doen in de juiste volgorde.
Die lak je af net als de plint. Als je geen strakke hand hebt plak je eerst tape en anders doe je het uit de losse hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rofdof
bbbrumbrum schreef op zondag 2 januari 2022 @ 20:01:
[...]

Wel als het geëgaliseerd is en met spacers thv de vloer de plinten worden gezet.
Wel erg bewerkelijk.
Maar waarom niet eerst de vloer? Stuclopertje erover, klaar. Dan kun je iig de plinten ook meespuiten nadat die gekit zijn, strakker gaat het niet worden.
Je plinten met muurverf? Echt veel dommer advies kun je niet geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 03-06 21:29
Hier was het,

1. Stucen,
2. Vloer,
3. Plinten en aftimmeringen,
4. Alle naadjes welke bij aftimmering/saus/ schilderwerk zitten afkitten met acryl.
5. Al het houtwerk afschilderen en ook de bovenzijde van de reeds afgelakt plinten om het acryclkit af te werken. Dit wordt anders in de loop der tijd vies en valt niet meer schoon te maken.
6. Alle vloeren afdekken met stucloop, al het houtwerk en plinten afplakken.
7. Plafonds spuiten.
8. Plafond afplakken( let op, juiste tape ivm het verse latex spuitwerk.
9. Wanden sauzen, eerst de lichte kleuren, daarna de donkere.

10. Alles als een groot kado uitpakken.

Op deze manier kan je alle naadjes goed afkitten en schilderen. Acryclkit moet je altijd overschilderen, die valt niet tot amper schoon te maken in tegenstelling tot siliconenkit.

Wanden inderdaad zoals hierboven sauzen, dikkere laag dikte en dus minder snel beschadigd. En makkelijk bij te werken, structuur van sauswerk/ roller kan je zelf na maken, als het gespoten is niet, mits je zelf een spuit heb.

En gewoon lekker alles afplakken, al heb je nog zo een vaste hand, tegen afplak tape kan je niet opwerken.

Een schilder die achteraf pas de plinten wil snap ik wel, scheelt hem werk en jij zit meer meer op gezadeld. Zit er meer hoit werk in je woning wat geschilderd moet worden? Dan zal hij dit ook voor het sauzen gaan schilderen, je plinten moet je als het zelfde zien ook al zijn ze afgelakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Rofdof schreef op maandag 3 januari 2022 @ 09:01:
[...]

Je plinten met muurverf? Echt veel dommer advies kun je niet geven.
Kun je dat onderbouwen? Niet dat ik twijfel aan je vakmanschap, maar de schilder hier stelden wel voor om een plafondlijst mee te spuiten. Is uiteindelijk niet gebeurd (geen plafondlijst gekomen) dus weet ook niet hoe dat afgelopen zou zijn...

En wat is de functie van een dergelijk product als acryl altijd overschilderd dient te worden?

https://www.kitcentrum.nl...it-ral-9010-310ml-p:2000/

En mss deze vraag ook even beantwoorden;
JackBol in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3"JackBol schreef op maandag 3 januari 2022 @ 12:06[/messaged]:
Ik moet een keuze maken. We krijgen zo meteen 12cm hoge houten moderne plinten tegen de muur.

Die moeten geschilderd worden en ik heb twee opties:

1) we laten de gestucte muren ral 9010 latex spuiten, we kunnen de plinten vooraf laten plaatsen en meepakken.

2) we plakken de plinten af en lakken ze handmatig af.

Ideeen?
@JackBol FYI

[ Voor 49% gewijzigd door bbbrumbrum op 03-01-2022 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

zonderbloem schreef op zondag 2 januari 2022 @ 14:27:
Onze aannemer van de nieuwe woning wil graag de vloer (PVC) erin leggen voordat we de muren afschilderen. Volgens de aannemer krijg je anders de plintafwerking niet mooi afgewerkt en kan de muur bij het aanbrengen van de plinten beschadigen. We hebben gekozen voor 50mm witte plint en willen deze aan de bovenzijde af laten kitten. Het kitten zou volgens de aannemer ook eerst gedaan moeten worden voordat je aan het afschilderen van de muren begint. De plafonds zijn al afgeschilderd.

Onze schilder heeft liever eerst dat de muren afgeschilderd voordat de vloer/plinten worden aangebracht dit scheelt voor hem afplakken en levert volgens hem de mooiste afwerking.
Nu ben ik benieuwd wat is jullie ervaring hiermee?
Zowel mijn stukadoor/schilder als mijn vloerenboer zijn het eens over de volgende volgorde:

1) Stuccen
2) tegels leggen voor sauzen
2a) optioneel PVC leggen voor sauzen
3) latex sauzen

Waar ze het niet over eens zijn is wanneer de plinten moeten.
- Mijn stucadoor zegt: Eerst sauzen, dan plinten (of plinten afplakken)
- Mijn vloeren boer zegt: Eerst plinten en die mee laten sauzen door de stukadoor.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

JackBol schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:07:
[...]

Zowel mijn stukadoor/schilder als mijn vloerenboer zijn het eens over de volgende volgorde:

1) Stuccen
2) tegels leggen voor sauzen
2a) optioneel PVC leggen voor sauzen
3) latex sauzen

Waar ze het niet over eens zijn is wanneer de plinten moeten.
- Mijn stucadoor zegt: Eerst sauzen, dan plinten (of plinten afplakken)
- Mijn vloeren boer zegt: Eerst plinten en die mee laten sauzen door de stukadoor.
Ligt er dus gewoon aan wat voor plinten je laat plaatsen. De stucadoor wil de plinten niet meenemen, de vloerenboer vindt van wel. Als je al een afgelakte plint heb gekocht, dan kan ik me voorstellen dat die niet nog een keer in de verf hoeft.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
FRANQ schreef op zondag 2 januari 2022 @ 19:45:

dat hoor ik dus vaker maar bij mij is de sauslaag dus echt wel dikker als die gespoten is dan als die gerold is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:19

Tijntje

Hello?!

Rofdof schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:28:
[...]

dat hoor ik dus vaker maar bij mij is de sauslaag dus echt wel dikker als die gespoten is dan als die gerold is.
Nadeel van gespoten is dat je het bijna niet kan herstellen zonder het te blijven zien omdat het zo ontzettend strak is, terwijl met een roller je achteraf nog een keer overheen kan met een rollertje met dezelfde vacht en je houd dezelfde structuur waardoor het vaak helemaal onzichtbaar is.
Daarom hadden wij gekozen om de plafonds te laten spuiten en de muren te sauzen

[ Voor 7% gewijzigd door Tijntje op 03-01-2022 14:35 ]

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Blonde
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-06 07:33
Rofdof schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:28:
[...]

Onzin, spuitlaag is altijd dunner of de spuit is gebruikt door een amateur. Voor spuiten is de latex vaak nog verdund ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rofdof
bbbrumbrum schreef op maandag 3 januari 2022 @ 12:22:
[...]

Kun je dat onderbouwen? Niet dat ik twijfel aan je vakmanschap, maar de schilder hier stelden wel voor om een plafondlijst mee te spuiten. Is uiteindelijk niet gebeurd (geen plafondlijst gekomen) dus weet ook niet hoe dat afgelopen zou zijn...

En wat is de functie van een dergelijk product als acryl altijd overschilderd dient te worden?

[...]

@JackBol FYI
toon volledige bericht
Dat ligt helemaal aan de plafondlijst.
XPS (piepschuim) sierlijsten kun je met muurverf meepakken.
Alleen houten lijsten is dat niet aan te raden en zul je altijd extra moeten gronden om eventueel doorbloeden tegen te gaan.
Ook zal de hechting van muurfverf op een zeg gegronde mdf plint niet altijd goed zijn. Kun je ook weer gaan klooien met primers.

De reden dat je geen muurverf op vloerplinten doet is dezelfde als dat je je auto niet laten spuiten met muurverf.
Een plint is vooral bescherming voor stofzuigen, dweilen, speelgoed kinderen, etc.
Muurverf, zelfs de dure schrobvaste zal sneller beschadigen en smerig worden en is veel moeilijker schoon te houden dan een goed gelakte plint.

De onderkant van de plint kit je na het schilderwerk en de vloer altijd af met een siliconenkit. Hierdoor kan er geen smeer en vloeistoffen achter de plint komen waardoor dit in de muur/plint kan trekken. Ook is een mooie kitrand een goede afwerking omdat de vloer niet overal gelijk zal zijn.

Dus nee, nooit je plinten laten meespuiten met muurverf. Als je de plinten in dezelfde kleur wilt als de muurverf dan gewoon de lak in dezelfde kleur laten mengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rofdof
Mr. Blonde schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:34:
[...]

Onzin, spuitlaag is altijd dunner of de spuit is gebruikt door een amateur. Voor spuiten is de latex vaak nog verdund ook.
Als je er schraal overheen gaat wel. Ik spuit in 3x en dan is de laag gewoon veel voller en mooi dekkend en kun je er ook nog eens met een doekje overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
Tijntje schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:34:
[...]

Nadeel van gespoten is dat je het bijna niet kan herstellen zonder het te blijven zien omdat het zo ontzettend strak is, terwijl met een roller je achteraf nog een keer overheen kan met een rollertje met dezelfde vacht en je houd dezelfde structuur waardoor het vaak helemaal onzichtbaar is.
Daarom hadden wij gekozen om de plafonds te laten spuiten en de muren te sauzen
Ik vraag mij het af. ik heb nu een paar werkingsscheuren. ik heb er 2 bijna ontzichtbaar kunnen herstellen met kit en een schuimroller.
De scheur in plafond word nog een uitdaging omdat daar de lichtinval net heel vervelend is.
Herstel zul je onder bepaalde hoeken en lichtinval altijd blijven zien zeker als je nog na zeg 1 jaar of meer gaat herstellen, dan is de verf altijd al wat verkleurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:21

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Ik zou echt geen kit willen tussen vloer en plint. Dat wordt echt zo smerig. Hier pvc vloer met 9cm plint, ziet er strak uit, zonder kit er tussen (alleen tussen muur en plint zit kit). Bij meerdere gezien dat vloer&plint ook kit zat. Maar nee, liever niet.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rofdof
NeFoRcE schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:52:
Ik zou echt geen kit willen tussen vloer en plint. Dat wordt echt zo smerig. Hier pvc vloer met 9cm plint, ziet er strak uit, zonder kit er tussen (alleen tussen muur en plint zit kit). Bij meerdere gezien dat vloer&plint ook kit zat. Maar nee, liever niet.
Daarom transparant grijs nemen en subtiel kitten. Dan zie je het nauwelijks.
En gewoon netjes kitten. Ik gebruik voegspatels van Beko met finisherspray en dan word het superstrak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

bbbrumbrum schreef op maandag 3 januari 2022 @ 12:22:
[...]

[...]

@JackBol FYI
toon volledige bericht
Plafondlijsten schilder je ook gewoon met dezelfde verf als je plafond, net als bijvoorbeeld rozetten. Dat is ook maar oneerbiedig gezegd "piepschuim". Houten plafondlijsten worden volgens mij steeds zeldzamer. Plinten niet, die lak je gewoon af. Als de schilder mij vraagt of ik de plinten met muurverf gedaan wil hebben, dan kan hij meteen weer vertrekken. Dan is mijn vertrouwen toch wel weg. Hout schilder je met lak of beits ofzo.

Acrylaatkit in kleur is vooral handig als je al in kleur gelakte plinten koopt. Dan kit je ze af in kleur en dan hoef je het geheel gegarandeerd nog maar 1 keer af te lakken om alles zonder kleurverschil te krijgen. Ik heb hier ook 12cm hoge plinten kant en klaar gelakt in RAL9010 liggen. Ik gebruik dan weer geen kit op kleur.... maar dat zou op zich geen gek idee zijn. :)

Onze nieuwe kozijnen zijn bijvoorbeeld ook allemaal af fabriek in RAL 9010 grondverf gezet. Voor de schilder heel fijn als je dan afkit met RAL 9010, want dan hij heeft hij er iets minder werk aan. Maar ik zie schilders eigenlijk nooit kit op kleur gebruiken.

Ongeschilderde acrylaatkit blijft niet lang mooi hoor. Het gaat op den duur - in tegenstelling tot wat op de bus staat - gewoon verkleuren en anders verkleuren dan je gelakte plinten. Vuil hecht er ook een stuk beter aan dan aan lak.
Pagina: 1