Vraag

• CheshireCat
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-01 21:28
Hey en een goed jaar!

Ik heb absoluut geen Networking ervaring en had graag toch een betrouwbaar thuisnetwerk uitgebouwd.
Ik kwam snel uit bij Ubiquity.

Te beginnen met de Dream Machine Pro voor volgende redenen:
- Lijkt (!) erg gemakkelijk te configureren met de UI wizard en te diagnosticeren door de vele metrics en logs.
- PoE+ voor AP's, Switches en Camera's op afstand: geen extra voedingen voorzien!
- Interne schijf voor camerabeveiliging
- Via de 2x 10Gb connecties toch wat future proof ( 1x 2.5Gbps+ NAS voor dagelijkse backup en 1x 2.5Gbps+ downlink naar de 2.5Gbps switch enkel voor PC's )

Voor dit alles lijkt €500 aanvaardbaar.

Vragen:
- Hoe betrouwbaar en veilig is Ubiquity voor iemand die zich niet wekelijks bezig houdt met netwerkbeheer?
- Ik hou niet van telemetrie richting WAN. Babbelt de DM pro veel met UI servers?
- Kan ik werken met een lokaal account ? Maw: valt alles in duigen als mijn WAN verbinding down zou zijn?
- Qua gebruiksvriendelijkheid: is er d.m.v auto updates een soort 'set and forget' mogelijk?
- Hoe goed in de ingebouwde firewall and kan ik werken in combinatie met PfSense ( Lvl1tech filmpje gezien, lijkt interessant )
- Ik hoor tegenstrijdige berichten over de after-sales service en langdurige ondersteuning

Vraag ik teveel? :) Dank!

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 27-01 14:16

Kek

3flix

CheshireCat schreef op zondag 2 januari 2022 @ 13:20:
...

Vragen:
- Hoe betrouwbaar en veilig is Ubiquity voor iemand die zich niet wekelijks bezig houdt met netwerkbeheer?
- Ik hou niet van telemetrie richting WAN. Babbelt de DM pro veel met UI servers?
- Kan ik werken met een lokaal account ? Maw: valt alles in duigen als mijn WAN verbinding down zou zijn?
- Qua gebruiksvriendelijkheid: is er d.m.v auto updates een soort 'set and forget' mogelijk?
- Hoe goed in de ingebouwde firewall and kan ik werken in combinatie met PfSense ( Lvl1tech filmpje gezien, lijkt interessant )
- Ik hoor tegenstrijdige berichten over de after-sales service en langdurige ondersteuning

Vraag ik teveel? :) Dank!
- Redelijk, maar natuurlijk moet je wel een beetje handig er mee zijn..

- Er gaan gegevens naar UI, niet veel maar volgens mij kan je daar met de UDM SE niet om heen

- Je moet een account van UI hebben om het ding op te zetten, alleen lokaal account is niet mogelijk met deze apparaten (helaas)..

- Er is een auto updater, als je geen bijzondere instellingen hebt zal dat redelijk goed gaan (aan de andere kant, als iets werkt heeft het geen update nodig..?)

- als je al een PFsense bak hebt is de UDM SE volledig overbodig..

- Ubiquiti is niet altijd even goed met updates uitrollen, er wordt hardware geleverd waar features nog niet inzitten of gammel zijn.. als je iets 'rocksolid' wilt hebben moet je verder kijken.

Ook nog interessant, welke internet verbinding heb je nu, en kan dat zomaar aangesloten worden aan de UDM SE.

En ook de UDM SE is nog niet officieel uitgekomen en is dus ook niet echt lekker leverbaar..

[Voor 24% gewijzigd door Kek op 02-01-2022 13:27]

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee