Toon posts:

10 kVA installatie op plat dak (laag zelf eigen verbruik)

Pagina: 1
Acties:

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-03 21:56
Goedendag,

Ik ben eigenaar van enkele Self-Storage panden en heb dus wel wat m² plat dak ter beschikking.
De panden verbruiken zelf niet zoveel (een 1000 kWh per jaar per pand ongeveer), maar ik zit nu toch te denken om de 3 panden vol te leggen met zonnepanelen (3 keer 10 kVA zodanig ik geen vergunningen moet aanvragen voor hogere vermogens, zijn gelegen in BE).

Reden dat ik een topic open is dat ik het zelf wil doen.

Ik kan overtollige stroom momenteel verkopen aan €0,20/kWh, waarmee de panelen volgens mijn berekeningen ook zonder eigenverbruik een redelijk rendement hebben.

Om wat meer future-proof te zijn zou ik ze toch gewoon Oost/West willen leggen. Ik denk eraan om te werken met een betonnen structuur (zie hier).
Dat zie je niet zo vaak, en dat zal wel te maken hebben met het feit dat het wat sleuren is, maar langs de andere kant lijkt het me ook wel robuust en zorgeloos eenmaal ze liggen.

Ik heb zat plek op de daken (voor 10 kVA), dus in principe zou ik kunnen werken met goedkopere panelen die minder Wp/m² hebben. Echter vind ik deze panelen niet makkelijk terug op de bekende webshops die hier op het forum de ronde doen. En ik betwijfel ook of ik er echt veel mee besparen kan (het kost je dan ook meer aan structuur). Bovendien kan ik dan achteraf minder bijleggen moest dat ooit interessant zijn.

Met zo weinig eigenverbruik moet je er natuurlijk wel van uit gaan dat die injectietarieven ook in de toekomst stand houden. Maar goed, ik gok van wel...

Iemand nog interessante input voor deze case?

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-02 17:22
Ik betwijfel of jouw dakconstructie de belasting van betonvoeten toelaat. Check dat !
Er zijn genoeg betaalbare alternatieven.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-03 13:46
@Breezz
ik ben altijd meer uit gegaan van 0,08€/kWh, gewoon andere situatie.
maar bij zelf leggen was dat altijd nog aardig effectief.
al hoewel dat erg persoonlijk is. ;)

de meeste zelf leggers op plat dak gebruiken liever een alu bevestiging materiaal.
is niet veel duurder, maar wel lichter opp het dak.
die verzwaren met gratis stoep tegels, is ook kosten effectief.

oost-west, hang er niet te veel aan op, je gaat vrij plat en dan is het verschil met zuid eigenlijk maar minimaal.
maar oost west met een alu bevestiging materiaal, dan kun je de verschillende rijen ook aan elkaar vast maken.
voordeel is bijna allen op de hoeken ballast nodig.
dus kun je leuke 4 kanten maken op de daken, dan is dit goedkoop en niet te gek zwaar. ;)

als je op Nederlandse wet sites kijkt, dan vind je bijna alleen maar goedkope panelen.
tja de nederlander is zuinig en zit graag voor een duppie op de eerste rang. ;)
(dat hij dan bagger heeft op zijn dak met bagger opbrengst, dat snapt hij niet.
maar ja, het is altijd nog meer opbrengst als dakpannen. >:) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• migjes
@Breezz
10 kVA, vergeet die grens of maak daar geen doel van. ;)

je wil waarschijnlijk een goedkope 3fase omvormer gebruiken.
die doen het beste werken met iets tussen de 600-720Vmpp per mpp.
als 1 paneel dan 32Vmpp levert.
600-720 / 32 =18-21 panelen per mpp.
2 mpp's, dus 2x18x330Wp = 11800Wp
en dit hang je dan op een 8 tot 10kVA omvormer.
(aantal Wp heeft niks te maken met aantal kVA. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:25
@Breezz Het gaat dus puur om opwekken voor injectie. Dan krijg je ~10% meer uit een zuid opstelling t.o.v oost-west.

Je geeft tevens aan aan ruimte geen gebrek te hebben.

Dus gewoon zuid met 70cm rij-op-rij afstand (minimale rij-op-rij beschaduwing bij laagstaande zon)

Vergunningvrij is op vermogen omvormer? Ga naar Sunny design; en leg zoveel als zonder veel verlies, >98% rendementfactor, op die 10kW omvormer gaat (iets van 12-13kWp)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-03 21:56
FD2 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 13:12:
Ik betwijfel of jouw dakconstructie de belasting van betonvoeten toelaat. Check dat !
Er zijn genoeg betaalbare alternatieven.
De maximale dakbelasting bedraagt 15 kg/m² dus je hebt inderdaad gelijk, dit is geen optie.
Maar op zoek naar die goedkopere alternatieven dus.
Ronald schreef op zondag 2 januari 2022 @ 14:05:
@Breezz Het gaat dus puur om opwekken voor injectie. Dan krijg je ~10% meer uit een zuid opstelling t.o.v oost-west.

Je geeft tevens aan aan ruimte geen gebrek te hebben.

Dus gewoon zuid met 70cm rij-op-rij afstand (minimale rij-op-rij beschaduwing bij laagstaande zon)

Vergunningvrij is op vermogen omvormer? Ga naar Sunny design; en leg zoveel als zonder veel verlies, >98% rendementfactor, op die 10kW omvormer gaat (iets van 12-13kWp)
Ik acht de kans realistisch dat de injectietarieven hier in BE binnenkort dynamische prijzen gaan krijgen. Daarom dat ik ze toch liever Oost-West leg.

• migjes
@Breezz
oke maar 15 kg/m² dat word lastig, maar misschien niet onmogelijk.
(een paneel kan 22kg zijn, maar dat is per 2+m2, dus ongeveer 11kg/m2)
oost-west is dan iets simpeler om het te halen, maar dat is niet het ding waar je dat mee haalt.
en oost-west, je hoeft het niet te doen voor dynamische tarieven, of lagere kWh prijzen.
je werkt op plat dak (met minimaal ballast) dus grote hoeken lukken niet en hoe platter de hoek de minder voor deel je hebt uit oost-west.

maar buiten dat: oost-west is wel sneller minder ballast gebruiken door alle rijen aan elkaar te koppelen, zeker als je dan bijna alleen de hoeken hoeft te ballasten, laat je dan de hoeken dicht bij een draag muur uit komen of balk, dan kun je zelfs over de 15 kg/m² heen gaan voor de hoeken.
alleen kan dat wel met jouw daken, heb je balken of draag muren op de juiste plekken?
(of kan er ook geschroefd worden in het dak, in plaats van ballast?)

zie als voorbeeld de solarstell connect:
https://solarstell.nl/montagesystemen/connect/
(maar gebruik liever een ander systeem, dit is te duur.
een combi van 2 merken levert goedkoper en beter systeem op, maar begrijp even het voordeel dat ik nu geef want dat is voor nu belangrijker, dit is later op te lossen. ;) )

waarschijnlijk lastig om iets te verzinnen, maar ik heb nog wel hoop dat het wel kan. ;)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee