We zijn al gestart met de verduurzaming van onze woning en het langzaam afstappen van het gas. Dat willen we dit jaarjaar verder aanpakken, dus in de nabije toekomst wilden we al overstappen op een 3-fasen aansluiting. Door de komst van een electrische auto zal de groepenkast nu al op de schop moeten.
De huidige situatie is als volgt:
1-fase EATON groepenkast met:
- 10 groepen (16A B-kar), verdeeld over aardlekschakelaars (40A 30mA)
- 2 aardlekautomaten (16A, 30mA B-kar)
- Hoofdschakelaar 2P (40A)
Gezien de prijs en kwaliteit van EATON wil ik de nieuwe groepenkast ook met EATON spullen uitvoeren.
Voor de nieuwe situatie heb ik het volgende bedacht:
- 12 groepen (16A B-kar), verdeeld over 3 aardlekschakelaars (40A 30mA)
- 2 aardlekautomaten 1P+N (16A, 30mA B-kar) voor de electra buiten (voorzijde & achterzijde woning apart)
- 2 aardlekautomaten 1P+N (16A, 30mA B-kar) voor 2 omvormers (SolarEdge SE3000 & SolarEdge SE2200)
- 2 aardlekautomaten 3P+N (3x 16A 30mA B-kar) voor koken en laden van de auto.
- Hoofdschakelaar 4P (40A)
/f/image/PG6EKu3CnFHX54yX9jEuXF1b.png?f=fotoalbum_large)
In totaal zijn er 4 groepen bijgekomen (waarvan 2 als aardlekautomaat) om wat zaken te scheiden van elkaar en als voorbereiding op een warmtepompboiler en cooker.
Er komt geen beltrafo, de deurbel wordt anders gevoed.
De aardlekautomaten heb ik tussen boven en onder verdeeld, waarbij de automaten boven bedoeld zijn voor de buitengroepen en onder voor de zonnepanelen.
Over bovenstaande heb ik 3 vragen:
1. De indeling op bovenstaande afbeelding lijkt mij een logische indeling, maar is dat ook zo?
2. Zie ik zaken over het hoofd met de nieuwe groepenkast?
3. In hoeverre zou ik elementen uit de oude groepenkast kunnen hergebruiken om de aanschafkosten enigzins te drukken?
De huidige situatie is als volgt:
1-fase EATON groepenkast met:
- 10 groepen (16A B-kar), verdeeld over aardlekschakelaars (40A 30mA)
- 2 aardlekautomaten (16A, 30mA B-kar)
- Hoofdschakelaar 2P (40A)
Gezien de prijs en kwaliteit van EATON wil ik de nieuwe groepenkast ook met EATON spullen uitvoeren.
Voor de nieuwe situatie heb ik het volgende bedacht:
- 12 groepen (16A B-kar), verdeeld over 3 aardlekschakelaars (40A 30mA)
- 2 aardlekautomaten 1P+N (16A, 30mA B-kar) voor de electra buiten (voorzijde & achterzijde woning apart)
- 2 aardlekautomaten 1P+N (16A, 30mA B-kar) voor 2 omvormers (SolarEdge SE3000 & SolarEdge SE2200)
- 2 aardlekautomaten 3P+N (3x 16A 30mA B-kar) voor koken en laden van de auto.
- Hoofdschakelaar 4P (40A)
/f/image/PG6EKu3CnFHX54yX9jEuXF1b.png?f=fotoalbum_large)
In totaal zijn er 4 groepen bijgekomen (waarvan 2 als aardlekautomaat) om wat zaken te scheiden van elkaar en als voorbereiding op een warmtepompboiler en cooker.
Er komt geen beltrafo, de deurbel wordt anders gevoed.
De aardlekautomaten heb ik tussen boven en onder verdeeld, waarbij de automaten boven bedoeld zijn voor de buitengroepen en onder voor de zonnepanelen.
Over bovenstaande heb ik 3 vragen:
1. De indeling op bovenstaande afbeelding lijkt mij een logische indeling, maar is dat ook zo?
2. Zie ik zaken over het hoofd met de nieuwe groepenkast?
3. In hoeverre zou ik elementen uit de oude groepenkast kunnen hergebruiken om de aanschafkosten enigzins te drukken?