3-fasen groepenkast ontwerp OK?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:40
We zijn al gestart met de verduurzaming van onze woning en het langzaam afstappen van het gas. Dat willen we dit jaarjaar verder aanpakken, dus in de nabije toekomst wilden we al overstappen op een 3-fasen aansluiting. Door de komst van een electrische auto zal de groepenkast nu al op de schop moeten.

De huidige situatie is als volgt:
1-fase EATON groepenkast met:
- 10 groepen (16A B-kar), verdeeld over aardlekschakelaars (40A 30mA)
- 2 aardlekautomaten (16A, 30mA B-kar)
- Hoofdschakelaar 2P (40A)

Gezien de prijs en kwaliteit van EATON wil ik de nieuwe groepenkast ook met EATON spullen uitvoeren.

Voor de nieuwe situatie heb ik het volgende bedacht:
- 12 groepen (16A B-kar), verdeeld over 3 aardlekschakelaars (40A 30mA)
- 2 aardlekautomaten 1P+N (16A, 30mA B-kar) voor de electra buiten (voorzijde & achterzijde woning apart)
- 2 aardlekautomaten 1P+N (16A, 30mA B-kar) voor 2 omvormers (SolarEdge SE3000 & SolarEdge SE2200)
- 2 aardlekautomaten 3P+N (3x 16A 30mA B-kar) voor koken en laden van de auto.
- Hoofdschakelaar 4P (40A)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QbBtdcWpetTeD5Tv8y4GtchrDnk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PG6EKu3CnFHX54yX9jEuXF1b.png?f=fotoalbum_large

In totaal zijn er 4 groepen bijgekomen (waarvan 2 als aardlekautomaat) om wat zaken te scheiden van elkaar en als voorbereiding op een warmtepompboiler en cooker.

Er komt geen beltrafo, de deurbel wordt anders gevoed.

De aardlekautomaten heb ik tussen boven en onder verdeeld, waarbij de automaten boven bedoeld zijn voor de buitengroepen en onder voor de zonnepanelen.

Over bovenstaande heb ik 3 vragen:
1. De indeling op bovenstaande afbeelding lijkt mij een logische indeling, maar is dat ook zo?
2. Zie ik zaken over het hoofd met de nieuwe groepenkast?
3. In hoeverre zou ik elementen uit de oude groepenkast kunnen hergebruiken om de aanschafkosten enigzins te drukken?

Mijn advertenties op V&A

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-05 01:46
eaton is duur, maar wel een A-merk ja.
je zou ff kunnen kijken of die omvormers op 2 verschillende fasen zitten..

en 2 aardleks voor buiten is al best veel luxe terwijl die groepen eigenlijk maar heel licht belast worden (of je moet een zwembad hebben)
je zou daar aardlekautomaatjes van bijvoorbeeld Eti voor kunnen gebruiken, voor de omvormers en 3fase groepen zou ik wel eaton nemen..
en hergebruik? de belangrijke componenten, aardleks en zo wil je eigenlijk niet hergebruiken (veiligheid)
en voor de installatieautomaten is het de moeite niet...
en ik neem aan dat je hem voorbedraad besteld?

owja, de kast zou je op kunnen besparen, eaton kasten zijn wel goed, maar ook duur...

en misschien een verhoging op die linker kast, 12 groepen = 36 draden in dat stukje aansluiten kan best een gepruts zijn....

[ Voor 15% gewijzigd door Japidoff op 02-01-2022 12:58 ]

gang is alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
Japidoff schreef op zondag 2 januari 2022 @ 12:56:
eaton is duur, maar wel een A-merk ja.
je zou ff kunnen kijken of die omvormers op 2 verschillende fasen zitten..
Dat was inderdaad wel mijn bedoeling, de omvormers verdelen over de fasen.
en 2 aardleks voor buiten is al best veel luxe terwijl die groepen eigenlijk maar heel licht belast worden (of je moet een zwembad hebben)
je zou daar aardlekautomaatjes van bijvoorbeeld Eti voor kunnen gebruiken, voor de omvormers en 3fase groepen zou ik wel eaton nemen..
Nee, geen zwembad. :) Dus de belasting is inderdaad laag. Ik kan ze natuurlijk ook als normale groep achter een extra aardlek hangen. Het liefst heb ik alle componenten van hetzelfde merk.
en hergebruik? de belangrijke componenten, aardleks en zo wil je eigenlijk niet hergebruiken (veiligheid)
en voor de installatieautomaten is het de moeite niet...
en ik neem aan dat je hem voorbedraad besteld?
Dat was wel de bedoeling, mits hergebruik geen optie is.
owja, de kast zou je op kunnen besparen, eaton kasten zijn wel goed, maar ook duur...

en misschien een verhoging op die linker kast, 12 groepen = 36 draden in dat stukje aansluiten kan best een gepruts zijn....
Die neem ik mee als overweging.

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:42

martijn v o

Certified by Enphase.

En kijk even naar de hoofdschakelaar en de interne bekabeling. Als je nu een 35A aansluiting hebt en je wil PV met 2 groepen gaan voeden, max 5kw is toegestaan geloof ik. Dan heb je al meer dan 40A.

Edit is 3 fase, ik heb niets gezegd.

[ Voor 9% gewijzigd door martijn v o op 02-01-2022 15:00 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Hier kan je vaak goed zien of het standaard mogelijk is en of je een aanpassing moet doen, ook gunstige prijs bij deze gasten.

https://www.sandervunderi...groepen.html?options=cart

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:54
DaLass schreef op zondag 2 januari 2022 @ 12:47:
3. In hoeverre zou ik elementen uit de oude groepenkast kunnen hergebruiken om de aanschafkosten enigzins te drukken?
Heb je een foto van de bestaande kast?

Als die relatief modern is en dezelfde onderdelen bevat die je nu nieuw zou willen kopen, kun je dat uiteraard hergebruiken.

Installatieautomaten gaan niet zomaar defect en aardlekschakelaars kun je testen.

[ Voor 9% gewijzigd door Xander op 02-01-2022 15:28 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:22

Illusion

(the art of)

Je maakt het jezelf iets makkelijker als je de hoofdschakelaar en de 3fase-alamats naast elkaar zet. Dan kan je ze doorverbinden met een kam. Scheelt een hoop ruimte.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
Xander schreef op zondag 2 januari 2022 @ 15:27:
[...]

Heb je een foto van de bestaande kast?

Als die relatief modern is en dezelfde onderdelen bevat die je nu nieuw zou willen kopen, kun je dat uiteraard hergebruiken.

Installatieautomaten gaan niet zomaar defect en aardlekschakelaars kun je testen.
Niet bij de hand, maar de huidige kast is een Eaton kast van exact hetzelfde type als hierboven, alleen dan enkel ipv dubbel uitgevoerd. De installatie automaten zijn ook van Eaton en gelijk als wat er is gekozen in de nieuwe setup, net als de aardlekschakelaars.

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
Illusion schreef op zondag 2 januari 2022 @ 16:07:
Je maakt het jezelf iets makkelijker als je de hoofdschakelaar en de 3fase-alamats naast elkaar zet. Dan kan je ze doorverbinden met een kam. Scheelt een hoop ruimte.
Goeie tip, alleen even kijken of ik dan lekker weg kom met het aansluiten van de bedrading die na de 3fase-alamats komt en de kast uit moet. Dat is namelijk makkelijker in de rechterkant, terwijl de linker recht boven de meter komt te hangen.

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
DaLass schreef op zondag 2 januari 2022 @ 16:47:
[...]

Niet bij de hand, maar de huidige kast is een Eaton kast van exact hetzelfde type als hierboven, alleen dan enkel ipv dubbel uitgevoerd. De installatie automaten zijn ook van Eaton en gelijk als wat er is gekozen in de nieuwe setup, net als de aardlekschakelaars.
Waarom dan überhaupt de kast vervangen?

Je kunt toch gewoon de hoofdschakelaar vervangen en er een kast naast hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
Xander schreef op zondag 2 januari 2022 @ 16:50:
[...]

Waarom dan überhaupt de kast vervangen?

Je kunt toch gewoon de hoofdschakelaar vervangen en er een kast naast hangen?
In eerste instantie uit de gedachte om alles te vervangen. Na het idee om een deel van de bestaande kast te hergebruiken, met de gedachte dat ik de nieuwe kast in de basis laat voorbedraden, en vanuit daar dan verder bouw.

Maar de oude kast volledig hergebruiken en er een 2e naast zetten, hoofdschakelaar vervangen en vervolgens de boel aanvullen is natuurlijk ook een optie, wellicht iets meer werk maar wel goedkoper.

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Als de bestaande kast nog redelijk recent is en je gaat exact dezelfde onderdelen bestellen, haal je jezelf alleen maar meer werk op de hals door alles te vervangen.

Sure, die kast aanpassen ben je ook even mee bezig, maar je kunt alle bestaande eindgroepen gewoon aangesloten laten... daarmee bespaar je vooral werk.

[ Voor 5% gewijzigd door Xander op 02-01-2022 21:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:46
DaLass schreef op zondag 2 januari 2022 @ 21:26:
[...]

In eerste instantie uit de gedachte om alles te vervangen. Na het idee om een deel van de bestaande kast te hergebruiken, met de gedachte dat ik de nieuwe kast in de basis laat voorbedraden, en vanuit daar dan verder bouw.

Maar de oude kast volledig hergebruiken en er een 2e naast zetten, hoofdschakelaar vervangen en vervolgens de boel aanvullen is natuurlijk ook een optie, wellicht iets meer werk maar wel goedkoper.
Bij elektramat kan je in de opmerkingen aangeven hoe ze m moeten bedraden. Als je daar zet dat je m bv wil voeden uit een andere kast scheelt dat je misschien werk met bedraden ;)

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
Makrolon schreef op zondag 2 januari 2022 @ 21:53:
[...]

Bij elektramat kan je in de opmerkingen aangeven hoe ze m moeten bedraden. Als je daar zet dat je m bv wil voeden uit een andere kast scheelt dat je misschien werk met bedraden ;)
Tnx, elektramat was ook de partij waar ik aan het kijken was wat ik wil hebben, handige groepenkasten generator op de site. :)

Mijn advertenties op V&A

Pagina: 1