Toon posts:

SSD voor Intel H110

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• hans80
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-03 07:28
Voor de desktop van mijn ouders zoek ik een nieuwe SSD om de computer wat sneller te maken.
Ze hebben ongeveer 5 jaar geleden deze computer gekocht:
pricewatch: ASUS VivoPC K20CD NL011T

Hier zit alleen een harde schijf in, en nog geen SSD. Aangezien mijn vader al een tijdje loopt te klagen dat hij traag is (vooral omdat hij volgens mij geen geduld heeft, maar dat terzijde) wil ik er een SSD in zetten zodat hij weer een stuk sneller aanvoelt.

Nu begrijp ik dat de huidige SSDs vooral NVMe-drives zijn, en die aanzienlijk sneller zijn dan de SATA SSDs. Maar ik weet niet of deze computer een slot heeft voor de NVMe-drives.

Ik heb dan ook 2 vragen:
1. Kan deze computer de NVMe SSDs aan?
Als ik het goed begrijp ligt dit aan het moederboard, en als ik het goed begrijp heeft deze computer een Intel H110 moederboard, met Intel Core i3-6100 CPU.

2. En zo niet (zie 1), welke SATA SSD raden jullie mij aan?
Ik denk dat zo'n 250 GB SSD genoeg moet zijn voor mijn ouders, zeker omdat ze ook al een harde schijf ernaast zullen hebben (die zit er al in).
Als ik de pricewatch bekijk kom ik op deze: pricewatch: Crucial MX500 2,5" 250GB

Beste antwoord (via hans80 op 02-01-2022 13:30)

• Bennnie
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:06
1. Ja, die CPU zal een NVMe SSD aankunnen. Er zit gewoon PCI Express op. Ik verwacht niet dat je moederbord een M.2 slot heeft, dus je zult dan een M.2 naar PCI adapter moeten installeren. Afhankelijk van de kast moet dit mogelijk een 'small form factor' zijn. Bijkomend is dat ja, NVMe SSD zal sneller zijn, maar dat ga je waarschijnlijk niet merken. Snelheden worden aangegeven waarbij gemeten is met grote bestanden. Waar jij het voor gaat gebruiken zullen vooral heel veel kleine bestanden zijn. In dat scenario zit er niet zo'n groot verschil tussen een sata en M.2 SSD. Ik zou als.ik jou was dus niet beginnen aan een M.2 SSD, een sata SSD zal al enorm helpen om de pc sneller te maken.

2. Ja dat is een goede optie. Wat je ook kunt overwegen is om een grotere schijf te kopen van 500 GB of 1tb, en de oude schijf naar de nieuwe SSD 1 op 1 te klonen. Meestal zit er software bij de SSD om dat te doen. Dat is voor jou minder werk dan Windows opnieuw installeren, voor je ouders staan alle programma's en bestanden nog op dezelfde plek en de hele schijf (dus alle bestanden) zullen snel zijn. Maar dat is aan jou om te kiezen.

i5-8600K 5Ghz | 16GB DDR4 | Gigabyte Windforce 1070 OC 0.912 Volt | 750 GB Crucial MX300 | Antec Three Hunderd | Samsung U28E590DS

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Bennnie
1. Ja, die CPU zal een NVMe SSD aankunnen. Er zit gewoon PCI Express op. Ik verwacht niet dat je moederbord een M.2 slot heeft, dus je zult dan een M.2 naar PCI adapter moeten installeren. Afhankelijk van de kast moet dit mogelijk een 'small form factor' zijn. Bijkomend is dat ja, NVMe SSD zal sneller zijn, maar dat ga je waarschijnlijk niet merken. Snelheden worden aangegeven waarbij gemeten is met grote bestanden. Waar jij het voor gaat gebruiken zullen vooral heel veel kleine bestanden zijn. In dat scenario zit er niet zo'n groot verschil tussen een sata en M.2 SSD. Ik zou als.ik jou was dus niet beginnen aan een M.2 SSD, een sata SSD zal al enorm helpen om de pc sneller te maken.

2. Ja dat is een goede optie. Wat je ook kunt overwegen is om een grotere schijf te kopen van 500 GB of 1tb, en de oude schijf naar de nieuwe SSD 1 op 1 te klonen. Meestal zit er software bij de SSD om dat te doen. Dat is voor jou minder werk dan Windows opnieuw installeren, voor je ouders staan alle programma's en bestanden nog op dezelfde plek en de hele schijf (dus alle bestanden) zullen snel zijn. Maar dat is aan jou om te kiezen.

i5-8600K 5Ghz | 16GB DDR4 | Gigabyte Windforce 1070 OC 0.912 Volt | 750 GB Crucial MX300 | Antec Three Hunderd | Samsung U28E590DS

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bennnie
Oh ja, bijkomend aan punt 1. is dat je hoogstwaarschijnlijk niet vanaf de SSD kunt booten(opstarten) vanaf de SSD met een m.2 adapter. Dus eigenlijk is het geen optie om daar voor te kiezen

• hans80
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-03 07:28
Top, bedankt!

Ik ga de crucial ssd bestellen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:57
Alleen 2,5" sata SSD's gaan werken. De MX500 is een dure optie. pricewatch: Kingston A400 2,5" (retail) 240GB is flink goedkoper en een prima optie in een oud systeem. Voor een handvol euro's bovenop de Crucial haal je de dubbele capaciteit pricewatch: Kingston A400 2,5" 480GB

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee