vloerverwarming wordt niet warm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adreactie
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 03-01-2022
De vloerverwarming doet het niet meer. De slangen worden niet warm. De vloerverwarming maakt onderdeel uit van een totaal CV-systeem met radiatoren.

Ik heb de pomp vervangen en de thermostaat gecontroleerd. Beiden werken goed. Direct achter de thermostaat wordt het warm, maar verderop, richting pomp, niet meer.

Alle kranen staan open.

Het lijkt er op dat de pomp het water circuleert (oranje pijl) via het tussenstuk in plaats van de warme instroom (rechts) te gebruiken om rond te pompen. Ik vind het vreemd dat ik het tussenstuk (shortcut) niet kan reguleren met een kraan, maar het heeft altijd op deze manier gewerkt.

Het enige wat ik nog kan bedenken is dat de pomp van de CV-ketel harder moet pompen zodat de warm water instroom krachtiger wordt. Het werkte echter voorheen wel.

Wie, met veel verstand van CV-installaties, kan hier vanuit zijn eigen ervaring een goed advies op geven?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:30

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

foto's?

[ Voor 16% gewijzigd door Microkid op 02-01-2022 11:58 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adreactie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AcqC9GdycA6uPeXl3qmvke5z7Mg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0HY2WQSZ2zpPfmN1exYHP0A1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adreactie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p-Mazl1q3hkcGH1OQZk8-ubPddk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1QtVtLxTzrZYEp5SrsZfIA7j.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adreactie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XhgeCntZx4DYaajLnIIB6SobZig=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mHDkLDevBJ9ZMNq2O1TgnI7V.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:30

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Eerste gedachte: je pomp zit verkeerd om. Meestal pompt een pomp van voren gezien naar beneden, zeg maar. In jou geval zou hij dus precies de verkeerde kant op pompen...
Vaak zit er een pijl in het metaal op de pomp, kijk dus even of je die kan vinden zodat je weet of de pomp de juiste kant op pompt.

[ Voor 88% gewijzigd door Microkid op 02-01-2022 14:04 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 04-07 22:53
Je vloerverwarming is een gesloten systeem en pomp dus altijd het water rond via het tussen stuk. Je pomp lijkt goed om te zitten. Ik ken niet alle grundfos pompen maar de meeste die ik ken pompen van onder naar boven.

Ik denk dat dit ben is:
https://product-selection...alpha1-25-40-130-99199574

Maar die kan per merk en type verschillend zijn dus kijk die even naar in de documentatie of zoek naar de pijl met de flow richting.

Als het de aanvoer temperatuur van je gesloten systee onder de temperatuur komt welke ingesteld ingesteld is op de radiatorknop dan laat deze wat warm/ heet water bij. Dit doet hij met kleine beetjes per keer.

Controleer dus of je thermostaat kraan wel open/ op stand 4 of 5 staat. En controleer het metalen draadje wat hier aan zit of deze aan beide zijde nog aangesloten zit en of daar geen knikken in zitten. Dit draadje is gevul met vloeistof, met een knik er in werkt hij dus niet meer. En kijk of de pen aan de andere zijde kog wel vast zit aan je aanvoer huis.

Zijn alle groepen/ knoppen wel opengezet/ gedraaid? Ook die twee recht onder in?

Verder alles goed ontlucht? En vaak is het wijs om alle groepem op 1 na dicht te zetten en je pomp even een paar uur volle snelheid te laten draaien, of op de ontluchting stand te zetten. Dit doe je dan met alle groepen.

Of als je het systeem niet juist heb gevuld heb je kans dat er teveel lucht in zit en je pomp niet kan rondpompen, kijk die filmpje dan maar even hoe je correct een vw moet vullen.
YouTube: Zelf je vloerverwarming ontluchten en vullen met water. Zelfbouwpakk...

[ Voor 3% gewijzigd door BBB-Nick op 03-01-2022 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adreactie
dank je wel, Microkid; ik heb het pomphuis nu goed gezet; de stroomweg was wel goed, het ging alleen om de pompopbouw die ik een kwartslag heb gedraaid; maar dat maakt voor de doorstroming geen verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adreactie
BBB-Nick, ja de kranen staan open; goed ontlucht, thermostaat ook ver genoeg open; ik constateer dat hij alleen maar warm doorpompt als de pomp van de CV-ketel zelf ook draait; anders is er geen doorstroming in het systeem en gaat hij rondpompen in dit vloerverwarmingscircuit

wat mij logischer lijkt dan hoe het hier is aangelegd, is dat er een afsluiter is die ik kan regelen (meer of minder knijpen) in het tussenstuk (shortcut); of is dat geen goede gedachte?

fijn dat jullie meedenken! dank jullie wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:28
Die grote witte knop rechts. Is dat een thermostaatkraan? Is dat je "thermostaat"? Waar staat die op of wordt die extern aangestuurd? Hoe warm is het in die ruimte zelf?

[ Voor 10% gewijzigd door OnTracK op 03-01-2022 16:43 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:28
Oh wacht. Dat is zeker de kraan die je hoeveelheid bijmenging van koud water moet regelen. Daarmee toch de vraag waar die op staat dan.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:17
adreactie schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:42:
BBB-Nick, ja de kranen staan open; goed ontlucht, thermostaat ook ver genoeg open; ik constateer dat hij alleen maar warm doorpompt als de pomp van de CV-ketel zelf ook draait; anders is er geen doorstroming in het systeem en gaat hij rondpompen in dit vloerverwarmingscircuit
Is dit dan niet gewoon het issue? Dat de CV geen warmteafgifte heeft en rond pompt?
Hierdoor komt er geen nieuw warm water via de groene lijn binnen, maar omdat die niet rondpompt en de vloerverwarming wel word er ook geen water de groene uit weggepompt omdat dat meteen weer aangepompt word door de vloerverwarming?

(note, kan ook gewoon zijn dat ik het compleet verkeerd begrijp)

[ Voor 4% gewijzigd door Puc van S. op 03-01-2022 16:51 ]

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Voor iedereen 'die het niet snapt', lees even over een 'open verdeler'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
adreactie schreef op zondag 2 januari 2022 @ 11:57:
Direct achter de thermostaat wordt het warm, maar verderop, richting pomp, niet meer.
Dat zegt vrij weinig. Zodra er (minimale) flow is, zal het daar warm worden. Maar hoeveel is maar de vraag.

Thermostaatknop eraf, CV op standje sauna en dan kijken of de temperatuur omhoog wil cq. het pinnetje niet vast zit.
De pomp van de vloerverwarming erg laag zetten is ook een mooie test. Loopt de temperatuur van de aanvoer dan op, dan is er flow van de CV, maar te weinig.

Overigens maakt de pomprichting van de vloerverwarming & CV amper uit. Als beiden flow hebben wordt het warm.
(Voor de beveiliging/regeling maakt het wel uit, maar voor de warmte niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:21
Bij een goeie vloerverwarming met voldoende afgiftevermogen, in een niet superslecht geïsoleerd huis, pomp je water van 25° rond in de vloer. En 25° is niet warm te noemen.
De gehele lus vloerverwarming - pomp - verdeler is, als de CV niet draait, volledig op de temperatuur van de vloer (wat dus eenmaal je op temperatuur bent heel dicht bij de kamertemperatuur is). En als de CV draait, dan is er heel weinig verschil tussen de aan- en afvoer van de vloerverwarming (de pomp van de vloerverwarming heeft een veel hoger debiet dan die van de CV ketel, dus er wordt heel hard gemengd).

Je verdeler is trouwens voor hogetemperatuur, je CV mag gerust 40 tot 60° water toevoeren (de thermostaatknop bij "in" zal de temperatuur begrenzen als de vloer dreigt te warm te worden). Rendement blijft goed, want je retour zal dicht bij de vloertemperatuur zitten (mss 30° bij aanwarmen) en dan kan de ketel volop condenseren.

Is er iets veranderd aan de installatie? Staan de kranen aan de vloerverwarming voldoende open, zit er geen lucht ergens, is er geen bypass die te snel opent? Staat je kamerthermostaat in de ruimte die met deze vloerverwarming wordt opgewarmd?

En hoe regel je dat de radiatoren nog warm blijven worden als de vloer op temperatuur is? Ik zelf rem de vloerverwarming wat met de thermostaatknop, je kan ook de kranen wat dicht zetten (waterzijdig inregelen); als daar wat verkeerd staat kan je ook problemen krijgen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1