Toon posts:

huis/tuin/keuken mini ITX systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• floriz87
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:38
Beste allemaal,

Ik ben benieuwd naar jullie advies omtrent het volgende:

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Systeem zal worden gebruikt voor browsen, films kijken (4K) en eventueel wat tekstverwerking. Wordt aangesloten op 4K smartTV, geluid via AUX naar oud Denon versterkertje met 2 zuilluidsprekers. Niet al te spannend dus :).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Liefst zo min mogelijk. Passend bij beoogd gebruik en moet minimaal 5 jaar meegaan.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil een mini ITX systeem, ivm plaatsing in woonkamer. Aangezien ik er Windows op wil draaien, kom ik uit bij een simpele build met iGPU.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet perse, maar heb het idee na wat research dat een intel systeem wat goedkoper zal zijn. Mogelijk ook wat meer compatibel drivers, maar dat weet ik niet zeker.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mini-itx, hoe kleiner hoe beter, liefst een koel systeem. Ik verwacht geen uitbreiding van systeem in toekomst. Een NUC is ook nog een optie, maar komt op hetzelfde neer en is relatief duurder.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Wat voor soort systeem past het beste bij mijn wensen? Ik denk zelf gewoon een mini-pc (mini-ITX) met Windows, maar misschien zijn er ook wel andere opties? Als het inderdaad een mini-ITX gaat worden, dan heb ik 2 voorstellen, welke voldoet dan het beste?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-10105 Boxed€ 119,-€ 119,-
1MoederbordenAsus Prime H410I-Plus/CSM€ 86,-€ 86,-
1BehuizingenThermaltake Core V1 Zwart€ 48,49€ 48,49
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9i Bruin€ 41,95€ 41,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2E3200C16€ 55,90€ 55,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 52,77€ 52,77
1Solid state drivesKingston A2000 250GB€ 36,09€ 36,09
Totaal€ 440,20

1ProcessorsIntel Core i5-11500 Tray€ 197,85€ 197,85
1MoederbordenASRock B560M-ITX/ac€ 99,-€ 99,-
1BehuizingenThermaltake Core V1 Zwart€ 48,49€ 48,49
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9i Bruin€ 41,95€ 41,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2E3200C16€ 55,90€ 55,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 52,77€ 52,77
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 56,89€ 56,89
Totaal€ 552,85

Besparing zit hem dus vooral op de CPU, de andere componenten valt mogelijk nog paar tientjes op te besparen. Voeding is stil en goed, wel overkill, maar als je een tientje goedkoper gaat wordt de kwaliteit aanzienlijk minder. Geheugen kan vooral goedkoper door er 8GB in te stoppen ipv 16GB, maar heb het idee dat 8GB wel het minimum is en dat het over 5 jaar wel eens fijn zou kunnen zijn dat ik voor 16GB heb gekozen. Eventueel zou geheugen ook nog iets minder snel kunnen misschien. Moederborden zitten al erg goedkoop, misschien zelfs té. Andere kasten sta ik ook voor open, maar niet groter dan deze, liever kleiner.

Ik hoop dat jullie nog wat advies hebben :) .

Edit: Tweedehands zou ook nog kunnen, zag deze bijvoorbeeld voorbij komen: V&A aangeboden: Budget ITX PC

Alle reacties

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:53
Kijk eens naar een NUC…

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Het eerste systeem is krachtig genoeg, een 500GB SSD hoeft overigens niet veel duurder dan deze te zijn: PNY XLR8 CS3030 500GB.
Je zou nog even kunnen wachten op de lancering van de midrange en lower end twaalfde generatie Intels later deze week (https://www.tomshardware....s-cpus-could-start-at-119)

Een alternatief voor het duurdere systeem is een Deskmini gebaseerd op een Ryzen (de Intel variant van deze kastjes is momenteel niet leverbaar, maar eeerlijk gezegd is het overkill voor jouw verwachtingen.
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Boxed€ 255,-€ 255,-
1BarebonesASRock DeskMini X300€ 148,90€ 148,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9a-AM4€ 39,95€ 39,95
1Geheugen internG.Skill Ripjaws 4 F4-3200C22D-16GRS€ 59,90€ 59,90
1Solid state drivesPNY XLR8 CS3030 500GB€ 42,35€ 42,35
Totaal€ 546,10

• floriz87
martyw schreef op zondag 2 januari 2022 @ 13:10:
Het eerste systeem is krachtig genoeg, een 500GB SSD hoeft overigens niet veel duurder dan deze te zijn: PNY XLR8 CS3030 500GB.
Je zou nog even kunnen wachten op de lancering van de midrange en lower end twaalfde generatie Intels later deze week (https://www.tomshardware....s-cpus-could-start-at-119)

Een alternatief voor het duurdere systeem is een Deskmini gebaseerd op een Ryzen (de Intel variant van deze kastjes is momenteel niet leverbaar, maar eeerlijk gezegd is het overkill voor jouw verwachtingen.
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Boxed€ 255,-€ 255,-
1BarebonesASRock DeskMini X300€ 148,90€ 148,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9a-AM4€ 39,95€ 39,95
1Geheugen internG.Skill Ripjaws 4 F4-3200C22D-16GRS€ 59,90€ 59,90
1Solid state drivesPNY XLR8 CS3030 500GB€ 42,35€ 42,35
Totaal€ 546,10
Geweldig, bedankt voor de tip! Mooi systeem, duur, maar erg gaaf in zo'n klein doosje.

Heb even gewacht met reageren op aankondigingen van Intel, maar deze 12e generatie cpus gaat op nieuwe socket toch? Zal voorlopig nog wel geen barebone voor zijn en nieuwe losse mobos met die socket zijn stervensduur.

Komt er nog een update vanuit AMD? En moet ik bij de x300 nog audio aanleggen of is er een front aansluiting voor headset,of dat ook niet? Zag overigens ook een filmpje van iemand die gewoon de amd stock cooler gebruikt, scheelt weer 40e.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
floriz87 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:10:
Heb even gewacht met reageren op aankondigingen van Intel, maar deze 12e generatie cpus gaat op nieuwe socket toch?
De H610 en B660 moederborden met socket 1700 zullen wel wat goedkoper zijn dan de nu verkrijgbare Z690 moederborden. Houd het nieuws deze week in de gaten vermoedelijk worden ze later deze week aangekondigd
Komt er nog een update vanuit AMD? En moet ik bij de x300 nog audio aanleggen of is er een front aansluiting voor headset,of dat ook niet?
Op de Intel versie zit een hoofdtelefoonaansluiting aan de voorkant (ik heb deze zelf), en ook op de foto van de X300 zit er een aansluiting aan de voorkant voor een hoofdtelefoon.

Uiteindelijk gaat ook AMD op een nieuwe socket over
Zag overigens ook een filmpje van iemand die gewoon de amd stock cooler gebruikt, scheelt weer 40e.
Maar dat maakt wel meer herrie, en die koeler is te hoog voor de Deskmini, de maximale koeler hoogte is 46mm (https://www.asrock.com/ne...s/index.asp#Specification). De Wraith Stealth koeler die met de 5600G meegeleverd wordt is 5,5 cm hoog (https://nl.hardware.info/...alth.448249#specificaties)

[Voor 9% gewijzigd door martyw op 04-01-2022 21:22]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:40
martyw schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:13:

Maar dat maakt wel meer herrie, en die koeler is te hoog voor de Deskmini, de maximale koeler hoogte is 46mm (https://www.asrock.com/ne...s/index.asp#Specification). De Wraith Stealth koeler die met de 5600G meegeleverd wordt is 5,5 cm hoog (https://nl.hardware.info/...alth.448249#specificaties)
Je kun wel die ring/behuizing eraf halen en dan past het precies.

• floriz87
martyw schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:13:
[...]

De H610 en B660 moederborden met socket 1700 zullen wel wat goedkoper zijn dan de nu verkrijgbare Z690 moederborden. Houd het nieuws deze week in de gaten vermoedelijk worden ze later deze week aangekondigd
OK, zal dat nog even in de gaten houden. Maar vooralsnog lijkt de x300 AMD setup me de beste oplossing.
[...]

Op de Intel versie zit een hoofdtelefoonaansluiting aan de voorkant (ik heb deze zelf), en ook op de foto van de X300 zit er een aansluiting aan de voorkant voor een hoofdtelefoon.
OK, goed om te weten, alhoewel ik alsnog denk ik voor zo'n extender aan de achterkant zou kiezen, dan zit die kabel niet in het zicht. Wil em toch niet gebruiken voor headset maar voor aux naar versterker.
[...]

Ik vermoed dat het verschil in geluid beperkt zal zijn. Bovendien draait mijn huidige systeem met 4x120mm fans, zal vast meer herrie maken dan dit kastje. En zoals hierboven al gezegd, het past net wanneer je de beschermkap verwijderd. Zie het volgende filmpje:
YouTube: The Smallest Ryzen 5600G Gaming PC! It's Incredible!

Al met al wacht ik denk ik nog heel even om te zien wat er nog komt en of dit invloed gaat hebben op de prijs. Kan me voorstellen dat de 5600G misschien nog wat in prijs gaat dalen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee