Toon posts:

Aankoopadvies router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:58

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Ik zoek een?
...router ter vervanging van de Zyxel t50 die t-mobile heeft neergezet. Ik vind het bereik van de router nogal schamel. Hij staat aan de voorkant van het huis waar glasvezel door de gevel komt, maar in de achtertuin, pakweg 10 meter verder (met dubbelglas van 20 jaar oud) is de wifikwaliteit al zeer matig. Hierdoor heeft bijv. de JBL speaker al moeite om een stabiele verbinding te houden.

Daarnaast zou ik ook graag gebruik willen kunnen maken van Google Stadia via mn telefoon, maar zelfs als ik een meter of 5/6 van de router zit zonder muren ertussen, is dit al teveel gevraagd.

Het abo bij t-mobile betreft een glasvezelverbinding 100/100.

Wat me opvalt bij de routers is dat er niet over het vermogen wordt gesproken of de signaalsterkte die de router kan produceren. Wordt dit geïmpliceerd door een andere eigenschap? Ik zie hierdoor bijvoorbeeld niet in een specificatielijst terug wat het voordeel zou zijn van 4 of 6 kekke uitstekende antennes tov de vormfactor van de zyxel.

Wat is je budget?
Ik heb geen heel strak budget, maar wil het graag een beetje rond de 50 euro houden. Een paar tientjes meer voor aanmerkelijke bang for buck is niet erg, maar ik ga geen honderden euro's uitgeven.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen merkvoorkeur, maar liever geen Xiaomi of Huawei. Liever ga ik niet in de weer met een mesh-opstelling. Er loopt een kabel vanuit de router naar boven toe die nu in een switch gaat. Hier zou ik eventueel een AP kunnen maken voor beter bereik boven.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik woon in een jaren 60 woning met een betonnen plafond. Mijn voornaamste doel is beter bereik van voor tot achter, en in de slaapkamer. Ik weet niet helemaal welke snelheid ik mag verwachten op 10/15 meter afstand van een 100/100 verbinding, maar wat dat ook moge zijn, ik denk dat ik die nu niet haal. Over de vaste verbinding ben ik zeer tevreden. Ik heb geen reden om te denken dat het daar al fout gaat.

Ik denk nu zelf aan een tplink archer van 43 euro, maar zoals gezegd; ik heb geen idee hoe de radio van deze zich verhoudt tot de zyxel en of dit dus een verbetering zou geven.

Panasonic Lumix G9 ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Alle reacties

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:45
Tweedehands Netgear R7800 met OpenWrt.

Asustor AS6704T (4x16TB MG08), OPNsense (Protectli FW6B), Logitech Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:07
Had je met je oude router beter bereik? Heb je alleen een kabel naar boven, of bv ook 1 richting woonkamer?
Je enige Access Point / router in een meterkast is vaak verre van ideaal voor je wifi dekking. Ik denk dus dat puur die huidige Zyxel vervangen door iets anders op diezelfde plek je erg weinig gaat opleveren. 1 (of mogelijk 2) Access Point op een strategische plek gaat je waarschijnlijk veel meer verbetering opleveren, mits je die bekabeld kunt aansluiten.

Quest 2 kopen? Gebruik mijn referral link voor €30 store credit: https://www.oculus.com/referrals/link/BroodRoosterNL/

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
@Wekko306 de zyxel staat in de woonkamer in de vensterbank. Dit is direct naast de bank voor de tv. In de directe omgeving van de router is de wifi opzich goed, maar net krap voor Stadia.

5 meter verderop is Stadia niet meer haalbaar. 10 meter verderop is een wifispeaker niet meer haalbaar.

Hiervoor had ik kpn. In mijn herinnering/beleving was de wifi met hun standaardrouter beter ja.

Panasonic Lumix G9 ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Je zoekt eigenlijk geen nieuwe router maar betere WiFi.

Dat redt je niet met 50 euro.

Maar wat je iig moet doen is 1 of 2 kabels trekken vanaf je router naar strategische punten in huis en daar AP(s) plaatsen.

[Voor 10% gewijzigd door FreakNL op 02-01-2022 09:01]

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Als de wifi na 5 meter zonder tussenkomst van muren, ramen of elektronica al merkbaar afvalt, kan ik daar strategisch niet tegenop ben ik bang. Ik ga toch geen systeemplafond van routers aanleggen?
Is dit normaal signaalverlies van een router?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
De router staat op matig punt,indien je ehm al meer richting het midden van het huis kan zetten zal het signaal in de tuin al beter zijn in de tuin .Alles wat er tussen zit qua muren ect zal het signaal beïnvloeden.

En voor 50 euro zal je geen router vinden die qua WiFi achter in de tuin komt met goed signaal,op de plaats die je ehm nu hebt staan,zeker niet als die bv ook nog in een meterkast staat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:19
Je zou eens kunnen beginnen met het aanpassen/nalopen van je kanalen in je huidige router. Wie weet zitten je buren op een overlappend/hetzelfde kanaal en hou je daardoor niks over. Al eens een scan gedaan?

Kopen kan altijd nog.

[Voor 5% gewijzigd door gastje01 op 02-01-2022 10:08]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Zie nu dat er blijkbaar geen muren tussenzitten..

Dan de post van gastje01 maar eens goed lezen.

Overigens is WiFi bi-drectioneel. In jouw geval van de woonkamer is dat het probleem niet, maar in de tuin zou dat wel kunnen. "Kekkere" antennes of "hoger zendvermogen" is dus maar in beperkte mate nuttig...
FreakNL in "Router, koop & setup advies"
Hahn in "Router verschil"
lazybones in "Helpt een groter zendvermogen van een AP?"
MarcoC in "Is het wifi bereik van deze AP groter dan van mijn router?"
https://metis.fi/en/2017/10/txpower/

Zo'n beetje elke router/AP heeft een zendvermogen wat die van je end-points overschrijdt, dus daar moet je het niet zoeken... En zendvermogen opkrikken slaat ook nergens op.

[Voor 61% gewijzigd door FreakNL op 02-01-2022 14:59]

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
@FreakNL @gastje01 naast de router is de signaalsterkte ca -30dbm, 5 meter verder -40dbm en in de achtertuin -60.
In geval van de eerste 2 met kop en schouders boven de andere 2 netwerken op hetzelfde kanaal uit en in de achtertuin iets minder dominant.

Binnen is de wifisnelheid ~50/70 en buiten ~30/60...dat zou ook snel genoeg moeten zijn lijkt me.

Dan ga ik wel verder zoeken bij de speaker zelf en Stadia :? Bedankt voor de reacties.

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:19
2.4 of 5 GHz? Hoe heb je de snelheid gemeten, naar internet?

Open eens een command prompt en typ daar
code:
1
netsh wlan show interfaces
en plaats de output eens hier?

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
gastje01 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 22:35:
2.4 of 5 GHz? Hoe heb je de snelheid gemeten, naar internet?

Open eens een command prompt en typ daar
code:
1
netsh wlan show interfaces
en plaats de output eens hier?
Via een app waarop ik specifiek de wifi kan selecteren om te testen. Zowel 2,4 als 5 gemeten.
Ik zal morgen even een laptop pakken om de command prompt te openen en dan laat ik weten wat daaruit komt.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee