Toon posts:

Beginnen met Zigbee of wachten op Thread/Matter?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 27-02 15:17
Beste Tweakers,

Na mijn eigen remmende voorsprong te zijn (teveel interesse, grootse dromen, maar het dan wel echt goed willen doen, dus nog niks gedaan), ga ik nu daadwerkelijk maar eens beginnen aan een stukje smarthome.

Vroeger dacht ik aan Z-wave, maar inmiddels is Zigbee zodanig wijdverspreid (Philips, Ikea, LIDL, vanalles), dat ik toch dacht te gaan voor een Zigbee smarthome. Dit o.a. gezien Z-wave voor mijn gevoel (maar corrigeer me als ik dat fout heb!) toch wat minder keus in merken e.d. heeft, en toch hoger in de prijs ligt dan de meeste Zigbee apparaten.

Dus ik had wat bij elkaar bedacht, in een mandje gestopt, bezorg-info ingevuld, tot mijn geheugen het woordje "Thread/Matter" opbracht, en ik weer terug bij start was.

Mijn vraag is meervoudig, maar in de basis is het:"
Wat is, volgens jullie, de beste keus; Beginnen met Zigbee, of toch wachten op/beginnen met Matter?

Mijn vraag komt o.a. voort uit het feit dat ik zelf nog maar bar weinig kan vinden online over Matter. Voornamelijk vind ik een hoop marketing-achtige teksten, maar weinig die iets meer diepgang bieden. Zo ben ik benieuwd naar wat de Applicatie-layer van Matter precies inhoudt. Ik weet dat het BT/Thread/WiFi gebruikt als communicatie-protocol, maar Matter zou daar bovenop dacht ik een application-layer protocol moeten zijn, en dus ook voorschrijven wat de inhoud is van de berichten, niet alleen hoe ze gecommuniceerd moeten worden. Ter vergelijking, ik kan er ook niet super veel over vinden bij Zigbee, maar heb natuurlijk wel Zigbee2MQTT uitgebreid bekeken, en dat levert wel een hoop info op over wat er inherent wel en/of niet met Zigbee zou kunnen. Iets dergelijks voor Matter heb ik nog niet kunnen vinden. Daarnaast geeft de genericiteit van de namen "Matter" en "Thread" me problemen bij het online zoeken naar relevant materiaal, al helemaal naar materiaal met wat diepgang.

Specifiekere vragen zijn als volgt:
  • Kunnen jullie wellicht helpen met wat bronnen om meer inzicht te krijgen in Matter?
  • Hebben jullie enig idee hoe "ver" Matter is? Voor mijn gevoel is er nog niks te koop wat ermee werkt, maar misschien krijg ik het gewoon niet gevonden.
  • In hoeverre hebben jullie het idee dat Matter daadwerkelijk de domotica-wereld binnen gaat stormen en *het* nieuwe protocol gaat zijn?
Bij voorbaat dank.

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-03 09:17

Grozno

acts without consequence!

Ik neem aan dat je de Github al wel helemaal doorgeplozen hebt, maar voor de zekerheid: https://github.com/project-chip/connectedhomeip

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • +3Henk 'm!

• switchboy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-03 21:11

switchboy

-ruimte te huur-

Waarom wachten? Er zal altijd een nieuw protocol of snellere hardware in het verschiet liggen. Moet zich qua adaptatie nog maar bewijzen. Kijk gewoon wat je nu wilt knutselen en wat er beschikbaar is.

My Steam Profile (Name Switch) Worth: 889€ (225€ with sales)Games owned: 83

• nairolf
Grozno schreef op zondag 2 januari 2022 @ 09:52:
Ik neem aan dat je de Github al wel helemaal doorgeplozen hebt, maar voor de zekerheid: https://github.com/project-chip/connectedhomeip
Die heb ik de een hele tijd geleden al wel gevonden maar recent niet meer bekeken, bedankt die kan ik nog eens goed doorspitten. Wat ik daar (in een issue) lees is dat de specificatie van Matter achter een paywall zit, en ik dus echt code moet gaan lezen om door te krijgen hoe het zit, wat natuurlijk een flinke inspannig is..

Ken je toevallig ook een bron die ook wat dieper in gaat op (bijvoorbeeld) wat voor messages e.d. Matter heeft, zonder de droge materie (hehe) te zijn van een specificatie-document.
switchboy schreef op zondag 2 januari 2022 @ 11:00:
Waarom wachten? Er zal altijd een nieuw protocol of snellere hardware in het verschiet liggen. Moet zich qua adaptatie nog maar bewijzen. Kijk gewoon wat je nu wilt knutselen en wat er beschikbaar is.
Heb je gelijk in, en wat ik dus een beetje vraag is of mijn beeld van hoe wijdverspreidt en volwassen Matter is klopt. (Mijn beeld; nog niet heel erg)

Zo ja dan ga ik inderdaad gewoon beginnen met Zigbee. Op den duur kan er altijd nog een Matter netwerk naast het Zigbee netwerk gemaakt worden, maar als zou blijken dat mijn voorwerk niet goed is en Matter al echt opkomend is dan zou het natuurlijk zonde zijn als ik nu met Zigbee begin en over 3 maanden zie ik overal Matter devices komen.

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:14
nairolf schreef op zondag 2 januari 2022 @ 11:41:
[...]

Zo ja dan ga ik inderdaad gewoon beginnen met Zigbee. Op den duur kan er altijd nog een Matter netwerk naast het Zigbee netwerk gemaakt worden, maar als zou blijken dat mijn voorwerk niet goed is en Matter al echt opkomend is dan zou het natuurlijk zonde zijn als ik nu met Zigbee begin en over 3 maanden zie ik overal Matter devices komen.
En dan moet je jezelf nog maar afvragen of je wel moet beginnen met nieuwe hardware en software waar niemand ervaring mee heeft.
Ik zou lekker beginnen met Zigbee, dat heeft zich ondertussen wel bewezen.
Wat gaat je aansturing zijn voor dit alles? Als je voor een pakket als Home Assistant of Domoticz gaat, dan komt daar vast ook wel een Matter integratie voor. Wellicht dat je een andere stick erbij moet kopen maar dat zal niet zoveel kosten als al je apparatuur vervangen ;)

• nairolf
Hennie-M schreef op zondag 2 januari 2022 @ 11:47:
[...]

En dan moet je jezelf nog maar afvragen of je wel moet beginnen met nieuwe hardware en software waar niemand ervaring mee heeft.
Ik zou lekker beginnen met Zigbee, dat heeft zich ondertussen wel bewezen.
Wat gaat je aansturing zijn voor dit alles? Als je voor een pakket als Home Assistant of Domoticz gaat, dan komt daar vast ook wel een Matter integratie voor. Wellicht dat je een andere stick erbij moet kopen maar dat zal niet zoveel kosten als al je apparatuur vervangen ;)
Ik ga alles aansturen met HomeAssistant, dus vandaar ook dat ik inderdaad al zeg, op den duur kan het best dat beide netwerken naast elkaar leven.

Bedankt voor de reacties, het heeft me wel aan het denken gezet en heeft geleidt tot de conclusie dat ik inderdaad met Zigbee ga beginnen. Voornamelijk omdat het al proven technology is en het heeft dus een goede basis van hardware, software en community.

• johannesberg740
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20-03 15:34
Wat kan ik me herkennen in de beginpost van TS ;-) Veel ambities, dromen maar nog niet starten.....

TS zegt Zigbee, maar ik word door diverse winkels (Robbshop, Beaumotica, SOSsolutions) geadviseerd om voor Z-wave te gaan als je wilt starten met allerlei sensoren en inbouw-units voor de stopcontacten/switches.

Wat is jullie advies hierin? Is zigbee the way to go? of toch voor Z-wave gaan?

• nairolf
Persoonlijk heb ik voor mezelf voor Zigbee gekozen omdat daar inmiddels ook voldoende inbouw-apparatuur van is. Gezien ik het zelf met een Zigbee stick en HomeAssistant aan elkaar ga knopen is compatibiliteit van apparatuur en hub geen probleem.

Dat is iets waar Z-wave een voordeel in heeft. De volgende items zijn dingen waar ik mijn keuze op heb gebaseerd:

1. De standaard is veel stricter dan die van Zigbee, waardoor compatibiliteit gegarandeerd wordt. Echter, daar betaal je ook voor, letterlijk. En dan ga ik even advocaat van de duivel spelen, maar ik gok dat dat ook een deel van de rede is voor shops om daarvoor te kiezen.

2. Daarnaast kan een Z-wave mesh netwerk maximaal 232 (of iig een getal <= 256) apparaten bevatten (8-bit getal), terwijl dat bij Zigbee rond de 65000 ligt (16-bit getal).

3. Voordeel van Z-wave is dat het op een geheel aparte frequentie draait (~900 MHz), terwijl Zigbee op 2.4GHz draait, dezelfde frequentie als WiFi en Bluetooth, dus kan in theorie interference met elkaar veroorzaken. Dit verschil heeft ook effect op de maximale afstand tussen apparaten.

Item 1 is voor mij waarschijnlijk geen nadeel, zoals boven al genoemd.
Item 2 vind ik wel een nadeel voor Z-wave. Ooit dachten ze dat IPv4 wel voldoende was. Dat denk ik al nieteens van 232 apparaten.
Item 3 lijkt me weinig problemen voor Zigbee vanwege het low-bandwidth karakter van beide protocollen.

Dit zijn items die in vrijwel iedere "Z-wave vs Zigbee" vergelijking online staan. Maar dit, plus het feit dat Zigbee tegenwoordig overal (Ikea, Lidl, Philips, ...) te koop is, heeft mij doen besluiten voor Zigbee.

• Svrooij86
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-02 23:08
Ik zou zeker niet wachten. Matter is een nieuw buzzwoord. Hoor die term al 2 jaar rond gaan (en nu lijkt er eindelijk iets uit te komen). Maar volgens mij is het voor de hobbyist echt geen goede oplossing. Vermoedelijk gaan ze van alles afschermen.

Je kan redelijk goedkoop starten met een raspberry pi met een zigbee stick.

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20-03 11:30
johannesberg740 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:52:
als je wilt starten met allerlei sensoren en inbouw-units voor de stopcontacten/switches.

Wat is jullie advies hierin? Is zigbee the way to go? of toch voor Z-wave gaan?
Ik heb beide, z wave inbouw modules vind ik persoonlijk beter, ik ben vooral fan van Qubino dimmers.
Sensoren op zigbee werkt perfect, grote fan van Xiaomi, kost niets en werkt altijd.

Als je nu geen bestaande triac dimmers gaat vervangen dan zou ik zeker voor zigbee gaan.
De icasa zigbee dimmers zijn goed bruikbaar, maar gewoon niet zo mooi in te stellen als bij z wave...

Het grootste nadeel wat betreft Z wave is OZW, helemaal ruk op domoticz, op HA is nu Zwavejs2Mqtt dat is hoopvol.
Ik gebruik door OZW inmiddels geen 2e schakelaar aansluiting meer op de qubino's, die link vervalt gewoon na een tijd als je eens opnieuw opstart, heel vreemd.

• tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20-03 07:07
Ik denk dat Zigbee geen slechte keuze is voor nu, ondanks dat Thread vrijwel zeker de standaard gaat worden de komende jaren. Gelukkig heeft Signify al aangekondigd (https://www.signify.com/g...nectivity-standard-matter) dat Hue Bridges worden geüpdate met de Matter standaard, dus in theorie zul je weinig verschil gaan merken.

Nu maar hopen dat Matter daadwerkelijk zo gaat werken als beloofd..

[Voor 19% gewijzigd door tweegroenethee op 14-01-2022 10:31]

• johannesberg740
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20-03 15:34
Bedankt allemaal voor de reacties! Erg fijn :-)

Zoals het er nu naar uit ziet ga ik via de Zigbee tunnel verder. Wel hier en daar wat TRIAC vervangen, maar via Robbshop/Sonoff/iCasa heb je daar ook wel voor Zigbee mogelijkheden voor. Iemand ervaring mee?

Nu nog twijfel aan de USB-stick.... Conbee2 of een Zigbee2MQTT stick. Weet eigenlijk nog niet goed wat de verschillen zijn.

Op dit moment ben ik verder gegaan met HASS en de bestaande elementen aan elkaar gekoppeld. Zo zit nu Logitech HArmony (local), Google Nest, Philips Hue (local) aan het RASP3b gekoppeld en verschillende automations op toegepast. Nu weet verder bouwen ;-)

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-03 14:44
Ik zit nu in hetzelfde schuitje. Volgens mij zijn er ook mogelijkheden om een zigbee én thread compatible USB stick te gebruiken?
Wat is de huidige stand van zaken? Het zou mooi zijn als je op de toekomst voorbereid bent.
Aan de andere kant kan ik er niet echt achter komen wat er nu, op dit moment, voor nodig is om met thread aan de slag te gaan, i.c.m. een rpi4 en domoticz.

@johannesberg740 wat is het bij jou geworden, Conbee2 of Zigbee2MQTT?

[Voor 7% gewijzigd door plofkip op 11-05-2022 13:53]

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-03 08:30
Mocht ik andere kunnen helpen/overtuigen....

Ik ga ook, zodra ik een nieuwe woning heb gevonden, ook een groot deel automatiseren en dan neem ik alles op Zigbee.

Voornaamste reden is het grootte aanbod aan hardware, die inmiddels ook goed betaalbaar is en ik alles wil laten werken via HA op mijn nieuwe Rasberri Pi 4.

Zaken die ik o.a. zal automatiseren zijn verlichting, deur sensor, monitoring hardware (synology, me mini server etc) en later wil ik dit nog uitbreiden met TADO.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• plofkip
Het overtuigt mij nog niet echt in ieder geval, want je zegt niets over het vraagstuk welke we hier bespreken:
"Beginnen met Zigbee of wachten op Thread/Matter?"

Ja je bent begonnen met Zigbee, maar waarom? Waarom niet iets met T/M?

[Voor 18% gewijzigd door plofkip op 11-05-2022 15:33]

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:27

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik denk voornamelijk omdat er nog niets mee te koop is. Volgens mij zijn de standaarden nog niet eens klaar en is het natuurlijk ook meer een laag over bestaande communicatie heen dan werkelijk iets nieuws.

Vind Matter een mooi initiatief maar ik verwacht niet dat de overstap heel snel zal gaan. Ook is er de mogelijkheid dat iets als Zigbee2MQTT ook gewoon Matter gaat ondersteunen daar het een laag over Zigbee is (/ alternatieve communicatie over dezelfde communicatielaag). Maar zal het denk ik wel echt opgepakt moeten gaan worden voor open source het gaat oppakken. Ofwel, als Matter werkelijk dit jaar uit komt verwacht ik dat het zeker nog wel een jaar of 5 duurt voor het brede publiek het gaat gebruiken.

[Voor 16% gewijzigd door septillion op 11-05-2022 16:21]

• plofkip
En zoiets als dit dan?
https://sanderenhanke.nl/...roller-coordinator-router
Die kun je inzetten voor zowel Zigbee als Thread. Lijkt me wel toekomstbestendig?

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:27

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Al er tegen die tijd Thread firmware voor de Thread CC2652 komt, zeker. Maar hoef je dus niet specifiek deze te kopen. De CC2652 is een van de populaire SimpleLink/IEEE 802.15.4 (de lagen achter Zigbee) chip. En volgens mij is de spec nog niet klaar laat staan dat er al firmware voor is...

Vraag blijft volgens mij nog in hoe verre het backwards compatibel blijft en of je later dus Zigbee kan mixen met Thread. Of dat je dan twee netwerken moet opzetten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• philippe4
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 14-02 19:31
<knip> Spam

[Voor 99% gewijzigd door septillion op 16-05-2022 19:54]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:46
Ik heb jaren een Zwave - Zigbee - WiFi - kaku/433 domotica netwerk gedraaid en eigenlijk is de keuze qua protocol het minst interessante. Ik heb het kaku spul eruit gegooid, de kern is nu vooral Zigbee met wat WiFi (Shelly). Zwave heb ik verkocht, maar dat kwam toevallig zo uit.

volgens mij moet je nooit wachten op “het volgende wonderprotocol”. Een protocol wordt pas interessant zodra het een poosje mainstream is en er ruim aanbod is van verschillende fabrikanten. Tot die tijd is het meestal vooral duur.

Kortom nu gewoon beginnen met Zigbee als basis, zeker bij HA eventueel gecombineerd met Zwave of WiFi is prima. Wordt Thread groot dan prik je die erbij en laat je langzaam een ander protocol uitsterven. En dat een club als Tuya member is vind ik ook niet geruststellend voor de toekomstige openheid van dit project

[Voor 8% gewijzigd door delpit op 16-05-2022 20:51]

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-03 15:57
Ikzelf zat met hetzelfde en heb toch maar gekozen voor Zigbee en een 'Sonoff Zigbee 3.0 Dongle Plus-E' aangeschaft. Aangezien ik nog wel een aantal usb poorten vrij heb op mijn Pi kan ik altijd nog een tweede dongle aansluiten mocht dat nodig zijn.

Hetgeen waar ik nu mee zit is, welke inbouwschakelaars en dimmers zijn goed?

Natuurlijk wil ik de gewone schakelaars houden en er een Zigbee variant achter zetten, maar welke zijn goed en ondersteunen bijvoorbeeld mesh zodat het bereik vergroot wordt door mijn huis. Is daar misschien een bestaand ervaringen topic voor?

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-03 13:30

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ik heb recentelijk de SkyConnect stick gekocht van Home Assistant zelf. Daarmee kun je in de toekomst Zigbee en Matter tegelijk langs elkaar draaien. Je kunt dus nu voor Zigbee gaan en straks ook naadloos met Thread/Matter aan de slag.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:10

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Bart© schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 12:01:
Natuurlijk wil ik de gewone schakelaars houden en er een Zigbee variant achter zetten, maar welke zijn goed en ondersteunen bijvoorbeeld mesh zodat het bereik vergroot wordt door mijn huis.
Vrijwel alle zigbee-nodes op netvoeding zijn ook een router binnen je mesh-netwerk. Er zijn uitzonderingen, maar voor (minimaal) 95% van de apparaten op netvoeding geldt dat ze ook router zijn.

In de database van Z2M worden vaak de uitzondering aangegeven (voorbeeldje).

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-03 15:57
Gizz schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:02:
[...]

Vrijwel alle zigbee-nodes op netvoeding zijn ook een router binnen je mesh-netwerk. Er zijn uitzonderingen, maar voor (minimaal) 95% van de apparaten op netvoeding geldt dat ze ook router zijn.

In de database van Z2M worden vaak de uitzondering aangegeven (voorbeeldje).
Cool thanks, zijn er nog webshops die beter zijn dan andere of waar je juist voor moet uitkijken of maakt het allemaal niet zoveel uit? In mijn zoek resultaten zie ik bijvoorbeeld vaak Robbshop terugkomen, maar misschien ligt dat aan mij.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Bart© schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 12:01:
Ikzelf zat met hetzelfde en heb toch maar gekozen voor Zigbee en een 'Sonoff Zigbee 3.0 Dongle Plus-E' aangeschaft. Aangezien ik nog wel een aantal usb poorten vrij heb op mijn Pi kan ik altijd nog een tweede dongle aansluiten mocht dat nodig zijn.

Hetgeen waar ik nu mee zit is, welke inbouwschakelaars en dimmers zijn goed?

Natuurlijk wil ik de gewone schakelaars houden en er een Zigbee variant achter zetten, maar welke zijn goed en ondersteunen bijvoorbeeld mesh zodat het bereik vergroot wordt door mijn huis. Is daar misschien een bestaand ervaringen topic voor?
Ik denk dat je met de Zigbee dimmer van Ecobright een heel eind komt.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20-03 12:52
Heb je voor Matter een aangepaste hub nodig???
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee