Programma voor meerkanaals audio output

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueWolf
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 02-06 09:04
Ik ben op zoek naar een programma waarmee je meerkanaals output kunt krijgen uit Windows.
Mijn situatie: Ik heb een tv waarbij ik losse speakers heb die ik puur voor de lage tonen gebruik.
Dat zijn dus al twee speakers.
Nu wil ik ook nog twee achterspeakers erbij hebben.
Mijn versterker is echter veel te sterk voor deze achterspeakers.
Ik heb wel een kleine versterker die via USB audio werkt.
Mijn plan in het kort:
Voorste stereo speakers via 3.5 mm output, achterste stereo speakers via usb output.
Dus eigenlijk een 4.0 opstelling (linksvoor, rechtsvoor, linksachter, rechtsachter.)
Hier is vast wel een programma voor, maar ik heb het (tot nu toe) nog niet gevonden
Weet er iemand een programma voor Windows waarmee dit kan?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-04 19:04
In principe kun je audio niet spreiden over meerdere geluidskaarten in Windows. Er zijn uitzonderingen, maar dat is wel de basis. Je zult dus gebruik moeten maken van één geluidskaart met meerdere kanalen. Het zal liggen aan je PC (of laptop) of je dit kunt oplossen met een interne meerkanaals PCIe geluidskaart of anders een externe USB geluidskaart met meer dan 2 kanalen aanschaffen.

Zo te horen ( :*) ) wil je dit voor TV (home theater) gebruiken. Denk dan direct eventjes iets verder dan alleen twee speakers extra. Op termijn wil je misschien ook een center en een sub gebruiken. Dan heb je al snel 5.1 of misschien zelfs 7.1 nodig, met andere woorden 6 of 8 kanalen. Het zou jammer zijn als je nu iets aanschaft waarmee je tot 4 kanalen kunt gaan en over een tijdje tot de conclusie komt dat je eigenlijk nog meer kanalen zou willen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueWolf
Antonius schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 21:33:
In principe kun je audio niet spreiden over meerdere geluidskaarten in Windows. Er zijn uitzonderingen, maar dat is wel de basis. Je zult dus gebruik moeten maken van één geluidskaart met meerdere kanalen. Het zal liggen aan je PC (of laptop) of je dit kunt oplossen met een interne meerkanaals PCIe geluidskaart of anders een externe USB geluidskaart met meer dan 2 kanalen aanschaffen.

Zo te horen ( :*) ) wil je dit voor TV (home theater) gebruiken. Denk dan direct eventjes iets verder dan alleen twee speakers extra. Op termijn wil je misschien ook een center en een sub gebruiken. Dan heb je al snel 5.1 of misschien zelfs 7.1 nodig, met andere woorden 6 of 8 kanalen. Het zou jammer zijn als je nu iets aanschaft waarmee je tot 4 kanalen kunt gaan en over een tijdje tot de conclusie komt dat je eigenlijk nog meer kanalen zou willen gebruiken.
Hm jammer! Maar het "aanschaffen" is soort van al gedaan, want de ene helft heb ik van een vriend gehad en de andere helft had ik nog ergens liggen.
Ik had gedacht dat daar wel software voor zou bestaan.
En hoe zit het dan met Linux? Kan het daar wel?
Want als het daarmee wel kan, dan zet ik gewoon Linux er op, dat is zo gedaan :)
En over die uitzonderingen, wat voor uitzonderingen heb je het dan over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
Linux weet ik niet zeker, maar ik meen dat het daar wel eenvoudiger is. Ik heb echter zelf geen hands-on ervaring met sound op Linux dus even afwachten of er een andere tweaker reageert met meer kennis op dat gebied.

Voor wat betreft de uitzonderingen: sommige pro audio kaarten hebben in hun drivers een mogelijkheid ingeprogrammeerd waardoor een combi van meerdere identieke kaarten zich gezamenlijk naar Windows als 1 kaart presenteren. Windows "ziet" dus 1 geluidskaart. Ik meen dat dit bijvoorbeeld mogelijk is met sommige geluidskaarten van RME. De context hierbij is dat het om kaarten gaat voor multi track opnemen, studio gebruik dus. Je kunt je misschien voorstellen dat deze kaarten voor huis-tuin-en-keuken gebruik wat prijzig zijn. Veel mensen kopen een complete PC voor de prijs van zo'n kaart. Het zou kunnen dat er meer geluidskaarten zijn waar dat kan, maar daar heb ik geen weet van.

[ Voor 22% gewijzigd door Antonius op 01-01-2022 21:50 . Reden: Quote was niet nodig ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueWolf
Antonius schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 21:49:
Linux weet ik niet zeker, maar ik meen dat het daar wel eenvoudiger is. Ik heb echter zelf geen hands-on ervaring met sound op Linux dus even afwachten of er een andere tweaker reageert met meer kennis op dat gebied.

Voor wat betreft de uitzonderingen: sommige pro audio kaarten hebben in hun drivers een mogelijkheid ingeprogrammeerd waardoor een combi van meerdere identieke kaarten zich gezamenlijk naar Windows als 1 kaart presenteren. Windows "ziet" dus 1 geluidskaart. Ik meen dat dit bijvoorbeeld mogelijk is met sommige geluidskaarten van [https://www.rme-audio.de/]RME[/url]. De context hierbij is dat het om kaarten gaat voor multi track opnemen, studio gebruik dus. Je kunt je misschien voorstellen dat deze kaarten voor huis-tuin-en-keuken gebruik wat prijzig zijn. Veel mensen kopen een complete PC voor de prijs van zo'n kaart. Het zou kunnen dat er meer geluidskaarten zijn waar dat kan, maar daar heb ik geen weet van.
Hm, oké. Wat betreft die geluidskaart: hoe zit het dan met een desktop die een ingebouwde geluidskaart heeft die meerdere 3.5mm outputs heeft? Kan je daar dan wel wat mee?
Ik heb namelijk wel zo'n pc liggen, maar die gebruik ik op het moment niet.
Ik zal ook dan eens kijken hoe het dan zit bij Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
Die outputs zitten dan allemaal op dezelfde geluidskaart. Daar kan Windows wel mee uit de voeten. Vaak is dat dan een 5.1 kaart. Je hebt dan in totaal outputs voor L, R, center, surround-L, surround-R en sub.

Als de software bij de geluidskaart wat krap in de mogelijkheden zit om audio naar de verschillende outputs van dezelfde kaart te sturen en daar eventueel nog wat bij wilt filteren (lo-pass, hi-pass, eq), dan kun je gebruik maken van de open source oplossing Equalizer APO. Ik gebruik dit om stereo geluid in de PC door een cross-over te halen voor aparte L+R+sub uitgangen omdat ik een mono subwoofer gebruik bij afspelen van muziek in mijn werkkamer. Dat gaat bij mij via een externe 4-kanaals geluidskaart (Behringer UMC404HD).

https://sourceforge.net/projects/equalizerapo/

Hiermee kun je volgens mij echter niet de uitgangen van meerdere geluidskaarten combineren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Als het al kan: Meerdere verschillende audiodevices door elkaar gebruiken om te doen wat jij wilt, levert een nog niet genoemd ander probleem op: de audio komt niet op hetzelfde moment uit het audiodevice en door kleine verschillen in de interne clock lopen ze langzaam maar zeker steeds verder uit elkaar.
Dat is met software niet te voorkomen of op te lossen en daarom vind je die mogelijkheid niet in Windows.
Om deze reden zou ik als ik jouw was meteen stoppen met het zoeken naar oplossingen in deze hoek.

Je schrijft dat je wel ergens een geluidskaart hebt met meerdere outputs (dat zal dan een 6 of 8 kanaals kaart zijn voor 5.1 of 7.1 output), daar kan je prima dit soort dingen mee doen. Het hangt alleen sterk van de driver en Windows functies af hoe je die kanalen kunt aansturen.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueWolf
Antonius schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 22:02:
Die outputs zitten dan allemaal op dezelfde geluidskaart. Daar kan Windows wel mee uit de voeten. Vaak is dat dan een 5.1 kaart. Je hebt dan in totaal outputs voor L, R, center, surround-L, surround-R en sub.

Als de software bij de geluidskaart wat krap in de mogelijkheden zit om audio naar de verschillende outputs van dezelfde kaart te sturen en daar eventueel nog wat bij wilt filteren (lo-pass, hi-pass, eq), dan kun je gebruik maken van de open source oplossing Equalizer APO. Ik gebruik dit om stereo geluid in de PC door een cross-over te halen voor aparte L+R+sub uitgangen omdat ik een mono subwoofer gebruik bij afspelen van muziek in mijn werkkamer. Dat gaat bij mij via een externe 4-kanaals geluidskaart (Behringer UMC404HD).

https://sourceforge.net/projects/equalizerapo/

Hiermee kun je volgens mij echter niet de uitgangen van meerdere geluidskaarten combineren.
Oké, dan zal ik eens kijken of ik daar wat mee kan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueWolf
remco_k schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 22:02:
Als het al kan: Meerdere verschillende audiodevices door elkaar gebruiken om te doen wat jij wilt, levert een nog niet genoemd ander probleem op: de audio komt niet op hetzelfde moment uit het audiodevice en door kleine verschillen in de interne clock lopen ze langzaam maar zeker steeds verder uit elkaar.
Dat is met software niet te voorkomen of op te lossen en daarom vind je die mogelijkheid niet in Windows.
Om deze reden zou ik als ik jouw was meteen stoppen met het zoeken naar oplossingen in deze hoek.

Je schrijft dat je wel ergens een geluidskaart hebt met meerdere outputs (dat zal dan een 6 of 8 kanaals kaart zijn voor 5.1 of 7.1 output), daar kan je prima dit soort dingen mee doen. Het hangt alleen sterk van de driver en Windows functies af hoe je die kanalen kunt aansturen.
Ah, ja natuurlijk. Best logisch eigenlijk 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
BlueWolf schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 21:11:
Ik ben op zoek naar een programma waarmee je meerkanaals output kunt krijgen uit Windows.
Je kan de TV audio out aansluiten op de audio in van de PC.
Vervolgens met software de audio in naar de audio out van de 5.1/7.1 sturen.
Je maakt dan een multichannel stereo output.

Bijvoorbeeld:

in L => front L + rear L (en bij 7.1 naar side L)
in R => front R + rear R (en bij 7.1 naar side R)

Afhankelijk van de audio driver is dit mogelijk.

Voor SoundBlaster is er bijvoorbeeld de kX Project Drivers https://github.com/kxproject

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Pagina: 1