Toon posts:

Coil whine, GPU, PSU en moederboard vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• M_TB
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 24-01 15:36
Mijn vraag
Ik heb in januari 2021 deze PC gebouwd. In februari/maart heb ik een HDD uit een oude laptop erin gedaan zodat ik meer opslag heb (ondertussen vervangen). Dit is ook ongeveer wanneer het probleem begonnen is. Het wordt steeds erger, eerst was het alleen wanneer ik aan het gamen was met hoge FPS, maar nu is het zelfs met 30 fps. Ook als ik niks doe hoor ik een soort stroom geluid en als ik een video kijk of een animatie laadt hoor ik hetzelfde geluid zonder pauzes. Zodra ik een game start is het meer een piep.

Relevante software en hardware die ik gebruik
i5-10400F
ASRock B460M Pro4
MSI Radeon RX 5500 XT Gaming X 8gb
Corsair RM650x (2018)
Crucial MX500 500gb
Seagate Barracuda Compute 2tb
Hyperx Fury RGB 2x8 3200

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
GPU vervangen: Sapphire Pulse RX 5500 XT, MSI RX 5500 XT, Palit RTX 2060. Iedere GPU had coil whine maar het klonk wel anders.
PSU vervangen: 2x Be Quiet System Power 9 600w, 1x RM650x 2018. Eerste SP9 had zelf ook coil whine, andere niet. Tussen de tweede SP9 en RM650x geen verschil.
Moederbord vervangen: Zelfde model. Geen verschil.
HDD uit systeem halen
PC op andere stopcontacten in andere groepen (geaard in keuken, woonkamer en slaapkamer niet geaard)
Fans stoppen

De coil whine lijkt van zowel de VRM's van het moederbord als de GPU te komen, maar de GPU is luider (eerder was dit gelijk).

Hier nog opnames van het geluid. Begin van de opnames mic bij het moederbord, einde bij de GPU.

Edit: Na het upgraden van de GPU geen coil whine meer :)

Alle reacties

• spookz0r
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:56
Gek idee, geen idee of het werkt: misschien een keer het moederbord en alles uit de case halen en dan kijken of er nog coil whine is als je het systeem buiten de case laat draaien? Zie in je ts niet terug of dit is gedaan. Enige wat je verder niet hebt vervangen om het te testen is het geheugen en de CPU. Buiten de case testen lijkt mij even de makkelijkste optie.

[Voor 8% gewijzigd door spookz0r op 01-01-2022 23:57]

• M_TB
spookz0r schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 23:56:
Gek idee, geen idee of het werkt: misschien een keer het moederbord en alles uit de case halen en dan kijken of er nog coil whine is als je het systeem buiten de case laat draaien? Zie in je ts niet terug of dit is gedaan. Enige wat je verder niet hebt vervangen om het te testen is het geheugen en de CPU. Buiten de case testen lijkt mij even de makkelijkste optie.
Buiten de case maakt het geen verschil. Heb ook de GPU verplaatst naar de onderste PCIE, maar geen verschil.

CPU en geheugen kunnen toch geen coil whine veroorzaken?

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-01 00:00
Heb wel eens gelezen dat iemand zijn coilwine significant gereduceerd had door een druppel lijm op het veroorzakende onderdeel te doen. Dat was volgens mij een kleine ring met koperen coil. Siliconen zou ook wel eens kunnen helpen. Anders zeer plaatselijk proberen te isoleren met dempend materiaal.

AMD Ryzen 2600 / Asrock b450 fatality K4 / 16GB 3200mhz / 512GB 970 EVO M2 nvme + HDD's / MSI GTX 970

• spookz0r
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:56
M_TB schreef op zondag 2 januari 2022 @ 22:52:
[...]

Buiten de case maakt het geen verschil. Heb ook de GPU verplaatst naar de onderste PCIE, maar geen verschil.

CPU en geheugen kunnen toch geen coil whine veroorzaken?
Voor zover ik weet niet nee.

• M_TB
The Reeferman schreef op zondag 2 januari 2022 @ 22:57:
Heb wel eens gelezen dat iemand zijn coilwine significant gereduceerd had door een druppel lijm op het veroorzakende onderdeel te doen. Dat was volgens mij een kleine ring met koperen coil. Siliconen zou ook wel eens kunnen helpen. Anders zeer plaatselijk proberen te isoleren met dempend materiaal.
Ik wil dit liever niet doen, dan vervalt mijn garantie.

Ik ga hem eens meenemen naar een ander huis, misschien ligt het aan het stroom. Veel apparaten hebben hier last van coil whine, alleen niet zo erg als mijn PC.

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-01 00:00
Het is idd geen ideale oplossing. En bij videokaarten ook lastig om er bij te komen. Dan moet de koeler er af en dan moet ie aan om het onderdeel te zoeken, dus dan moet er tijdelijk een andere koeler op.
Hier nog 2 YT videos van mensen die de coil whine van hun videokaart op andere manieren hebben weten te verminderen.
YouTube: AMD Radeon 6800XT GPU Coil Whine - FIX
YouTube: Extreme Coil Whine on GTX 1080 Ti / RTX 2080 Ti -fixed- By:NSC

AMD Ryzen 2600 / Asrock b450 fatality K4 / 16GB 3200mhz / 512GB 970 EVO M2 nvme + HDD's / MSI GTX 970

• soldin
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:50
Ligt aan de voeding zou ik zeggen. Coilwhine komt wel een vaker voor bij Corsair voedingen. Als ik het me goed herinner heeft de Straight Power 11 series van Bequiet hier geen last van. Die hebben de voeding zo ontworpen dat coilwhine tegengehouden wordt.

• M_TB
soldin schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 11:55:
Ligt aan de voeding zou ik zeggen. Coilwhine komt wel een vaker voor bij Corsair voedingen. Als ik het me goed herinner heeft de Straight Power 11 series van Bequiet hier geen last van. Die hebben de voeding zo ontworpen dat coilwhine tegengehouden wordt.
Denk juist dat dit het probleem niet is. Heb meerdere voedingen geprobeerd maar het maakt 0 verschil. Komt ook niet uit de voeding zelf.
The Reeferman schreef op maandag 3 januari 2022 @ 22:22:
Het is idd geen ideale oplossing. En bij videokaarten ook lastig om er bij te komen. Dan moet de koeler er af en dan moet ie aan om het onderdeel te zoeken, dus dan moet er tijdelijk een andere koeler op.
Hier nog 2 YT videos van mensen die de coil whine van hun videokaart op andere manieren hebben weten te verminderen.
YouTube: AMD Radeon 6800XT GPU Coil Whine - FIX
YouTube: Extreme Coil Whine on GTX 1080 Ti / RTX 2080 Ti -fixed- By:NSC
Die eerste video kan ik niet proberen, mijn GPU gebruikt 1x 8 pin en niet 2x. Bij de tweede video lijkt het alsof hij andere schroeven in de backplate doet (heb het niet helemaal gekeken). Heb de backplate er helemaal afgehaald, maar het maakt geen verschil.

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Wat gebeurt er als je alle C-states uitschakelt in je bios? Dit heeft mij met meerdere systemen al geholpen om coilwhine te verminderen of compleet te elimineren.

Aan het typen...

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:06
Urm even out of the box. Het lijkt op de video wel alsof het uit je monitor komt. Dat is toevallig geen ding met speakers?

Los daarvan is een beetje coil whine op hoge fps tegenwoordig heel normaal. Een goede kast dempt dit weg. Maar op je video klinkt het wel erg hard en bij 30fps zou het er niet moeten zijn.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• M_TB
Mick1990 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 23:55:
Wat gebeurt er als je alle C-states uitschakelt in je bios? Dit heeft mij met meerdere systemen al geholpen om coilwhine te verminderen of compleet te elimineren.
Maakt geen verschil
sdk1985 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 00:25:
Urm even out of the box. Het lijkt op de video wel alsof het uit je monitor komt. Dat is toevallig geen ding met speakers?

Los daarvan is een beetje coil whine op hoge fps tegenwoordig heel normaal. Een goede kast dempt dit weg. Maar op je video klinkt het wel erg hard en bij 30fps zou het er niet moeten zijn.
De monitor (AOC C24G2U) heeft speakers, maar daar ligt het niet aan. Ik heb ze altijd uit staan en het gebeurt ook als ik mijn pc op bijv. een tv aansluit.

Het gebeurt niet bij alle games op 30 fps. Wel bij games die veel gebruik maken van de GPU. Dus met een licht spel als bijv. Rocket League gecapped op 30 fps niks/een zachte zoem, maar als ik de settings hoger zet of een zwaarder spel speel zoals bijv. RDR2 maakt hij ook met 30 fps best veel herrie. Mijn kast dempt het wel een beetje, maar niet heel goed. Het is ook het goedkoopste ding wat ik kon vinden (Antec DP301M)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee