Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eomeras
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-01-2022
Mijn vraag

Hoe kan het dat de beeldkwaliteit van een film in 1080p die ik via een usb poort afspeel, vele maten beter is dan zodra ik dezelfde film via een console afspeel (via netflix bijvoorbeeld)?

Ik gebruik een UHD tv met HDMI 2.0 aansluiting naar de xbox one s.

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Eomeras op 01-01-2022 20:53)

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Komt neer op bitrate. Meer bits per seconde is meer informatie over kleuren, bewegingen, enzovoorts.

Als jij een blu-ray-rip van 20 GB op die USB-stick hebt staan, dan heb je tien keer zo veel informatie als dat je via Netflix binnenkrijgt, met bijbehorend verschil in kwaliteit.

Of, vertalend naar die bitrate: 2 GB (ongeveer) voor een film van 2 uur is 250 KB/s, en met 20 GB is dat 2,5 MB per seconde. Daar kan gewoon een hoop meer detail in worden overgebracht.

Dit is ook al merkbaar bij een verdubbeling van de bitrate. Als alle overige parameters (codecs enz) hetzelfde zijn, dan zal jouw download van 4-8 GB scherper zijn dan de 2-4 GB die je via streaming binnenkrijgt.

[ Voor 50% gewijzigd door CodeCaster op 01-01-2022 18:59 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Komt neer op bitrate. Meer bits per seconde is meer informatie over kleuren, bewegingen, enzovoorts.

Als jij een blu-ray-rip van 20 GB op die USB-stick hebt staan, dan heb je tien keer zo veel informatie als dat je via Netflix binnenkrijgt, met bijbehorend verschil in kwaliteit.

Of, vertalend naar die bitrate: 2 GB (ongeveer) voor een film van 2 uur is 250 KB/s, en met 20 GB is dat 2,5 MB per seconde. Daar kan gewoon een hoop meer detail in worden overgebracht.

Dit is ook al merkbaar bij een verdubbeling van de bitrate. Als alle overige parameters (codecs enz) hetzelfde zijn, dan zal jouw download van 4-8 GB scherper zijn dan de 2-4 GB die je via streaming binnenkrijgt.

[ Voor 50% gewijzigd door CodeCaster op 01-01-2022 18:59 ]

Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:49

FeaR

In GoT we trust

Eomeras schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 18:51:
Hoe kan het dat de beeldkwaliteit van een film in 1080p die ik via een usb poort afspeel, vele maten beter is dan zodra ik dezelfde film via een console afspeel (via netflix bijvoorbeeld)?
Je moet wel appels met appels vergelijken. Je kan een film niet via Netflix afspelen. Je gebruikt dan de film zoals Netflix hem aanbiedt. Je zal dezelfde film op USB via een mediaspeler op de Xbox af moeten spelen om een eerlijk vergelijk te hebben met USB in de TV.

Ik neig naar een beeldinstelling op de TV. Via de interne mediaspeler zal de TV gebruik maken van software om het beeld vloeiender te laten lopen. Kans dat de TV met een game console aangesloten alle beeld verbeterende software uit zet. Voor games wenselijk, maar die software staat dan ook uit als je via die console een film afspeelt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

FeaR schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 19:00:
[...]

Je moet wel appels met appels vergelijken. Je kan een film niet via Netflix afspelen. Je gebruikt dan de film zoals Netflix hem aanbiedt. Je zal dezelfde film op USB via een mediaspeler op de Xbox af moeten spelen om een eerlijk vergelijk te hebben met USB in de TV.

Ik neig naar een beeldinstelling op de TV. Via de interne mediaspeler zal de TV gebruik maken van software om het beeld vloeiender te laten lopen. Kans dat de TV met een game console aangesloten alle beeld verbeterende software uit zet. Voor games wenselijk, maar die software staat dan ook uit als je via die console een film afspeelt.
Het staat uiteraard ter discussie of die "verbeteringen" daadwerkelijk voor een betere beeldkwaliteit zorgen. Ik wil geen smoothing, geen soap opera effect en geen aanpassingen van m'n kleuren. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:49

FeaR

In GoT we trust

CodeCaster schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 19:01:
[...]
Het staat uiteraard ter discussie of die "verbeteringen" daadwerkelijk voor een betere beeldkwaliteit zorgen. Ik wil geen smoothing, geen soap opera effect en geen aanpassingen van m'n kleuren. :P
True "beter" is subjectief. De Nvidia Shield TV Pro staat hier ook als "game console" ingesteld omdat ik er hetzelfde over denk. Maar puur kijkende kunnen dergelijke settings wel voor aanzienlijk verschil zorgen. Waarbij het dus wel appels met peren vergelijken is als je een film op Netflix kijkt of een rip hebt. Als ik hier een film via de app Plex rechtstreeks op de TV kijk is het ook anders dan Plex via de Shield.

[ Voor 7% gewijzigd door FeaR op 01-01-2022 19:14 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eomeras
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-01-2022
Thanks allen. In conclusie vanaf nu alle media via de interne speler bekijken:)
Pagina: 1