Toon posts:

Hoekje m.2 SSD afgebroken, zou nog moeten werken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-03 18:19
Mijn vraag
Bevat het uiterste hoekje van een PCI-Express 3.0 m.2 SSD enige koperen lijntjes? Volgens mij niet. Daarom hoop ik dat deze SSD nog gewoon kan werken. Zie foto's:

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
In een Intel NUC (NUC8i5BEH2) gestoken. In de bios wordt niks gevonden (AHCI mode) en tijdens opstarten. Maar deze NUC heb ik 2e hands gekocht (gezien dat het werkte met ander geheugen en andere SSD). Er zou ook een andere oorzaak kunnen zijn dat er geen SSD wordt gevonden. Ik heb helaas geen andere onderdelen om dat te testen.

Alle reacties

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:00

DataGhost

iPL dev

Zo'n hoekje breekt niet zomaar af natuurlijk, de kans dat er tijdens die gebeurtenis iets anders beschadigd is geraakt lijkt me niet onaannemelijk. Zoals je aan de andere kant ziet kunnen er best spoortjes doorheen lopen, dus dat in dat hoekje niets zit is niet gezegd. De aanwezigheid van een gat maakt wel voor de hand liggend dat er niet zoveel zal lopen daar.
In ieder geval zal je er niet achter komen zonder testen en dat doe je het liefst in een machine waarvan je zeker weet dat dat slot werkt en compatible is met die SSD. Maar als er iets beschadigd is, valt verdere schade aan de aangesloten componenten ook niet uit te sluiten. Als de SSD zo nieuw geleverd is zou ik de verzender op de hoogte stellen en omruilen.

[Voor 15% gewijzigd door DataGhost op 01-01-2022 18:41]

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:26
Met ahci zul je niets vinden, dit is een nvme-ssd, al zou ik verwachten dat de bios dat wel automatisch zou detecteren.

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Sommige handelaren breken met opzet een hoekje van een SSD af, om duidelijk te maken dat de SSD als zijnde defect verkocht is. Die SSD's zijn dan alleen geschikt om onderdelen van af te solderen voor het repareren van andere defecte SSD's. Steekt er toch niet wat koper uit, van de laagjes binnenin de printplaat?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:23

Umbrah

The Incredible MapMan

NVME SSD's vindt je inderdaad niet met AHCI ;) AHCI is een protocol wat vaak over S-ATA gebruikt wordt (niet altijd), NVME wordt meestal over PCI-E gebruikt (en dan met een M.2 connector, hoewel U.2 ook veel voor komt). De UEFI zal hem niet altijd weergeven; zat oude borden die hem niet vonden, maar een OS vond het wel als een perfect potentieel target - even een bootable USB stick er in en dat zal je al genoeg zeggen.

Even in een andere PC/laptop (en die z'n eigen SSD er uit voor de duur mits het een enkel-slot SSD is...) en testen met een bootable USB om de NUC uit te sluiten een optie?

• FuaZe
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:16
Je kunt het proberen.

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat er iets beschadigd is, maar van de andere kant, zo'n bord kan uit meerdere lagen bestaan.

Je hebt zegmaar 0 garantie dat hij werkt of blijft werken.

• Jazco2nd
hcQd schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 18:53:
Met ahci zul je niets vinden, dit is een nvme-ssd, al zou ik verwachten dat de bios dat wel automatisch zou detecteren.
Ik twijfelde ff of deze NUC wel PCI Express ondersteund. Maar dat zit wel goed:
pricewatch: Intel NUC Kit NUC8i5BEH (EU stroomkabel)
DataGhost schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 18:41:
Zo'n hoekje breekt niet zomaar af natuurlijk, de kans dat er tijdens die gebeurtenis iets anders beschadigd is geraakt lijkt me niet onaannemelijk. Zoals je aan de andere kant ziet kunnen er best spoortjes doorheen lopen, dus dat in dat hoekje niets zit is niet gezegd. De aanwezigheid van een gat maakt wel voor de hand liggend dat er niet zoveel zal lopen daar.
In ieder geval zal je er niet achter komen zonder testen en dat doe je het liefst in een machine waarvan je zeker weet dat dat slot werkt en compatible is met die SSD. Maar als er iets beschadigd is, valt verdere schade aan de aangesloten componenten ook niet uit te sluiten. Als de SSD zo nieuw geleverd is zou ik de verzender op de hoogte stellen en omruilen.
Het is door mijn eigen schuld afgebroken toen ik het uit een laptop haalde. Ik snap nog steeds niet hoe. Netjes losgeschroefd maar bleef even haken aan iets van de laptop.

De SSD komt uit een 2021 laptop die ik via een refurbished programma had gekocht. De SSD werkte gewoon, heb deze vervangen voor een grotere SSD (1TB) met als doel deze orginele 512GB in de NUC te stoppen.

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09:02
Heb ervaring met toevallig dit type nuc en kapotte ssd’s. Als er iets defect is geeft de nuc een opstartcode hoe vaak en lang het lampje blijft knipperen, codering moet je opzoeken op de site van intel.

In ieder geval dit type ssd is de juiste.

Wat je nog eventueel zou kunnen proberen is om de ssd te vervangen door een andere ssd, of de sata te gebruiken voor een 2.5 inch ssd.

Kan ook zijn dat de bios als legacy boot staat ingesteld en de opstart UEFI nodig heeft.

[Voor 31% gewijzigd door aljooge op 01-01-2022 20:47]

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:00

DataGhost

iPL dev

Jazco2nd schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:24:

Het is door mijn eigen schuld afgebroken toen ik het uit een laptop haalde. Ik snap nog steeds niet hoe. Netjes losgeschroefd maar bleef even haken aan iets van de laptop.

De SSD komt uit een 2021 laptop die ik via een refurbished programma had gekocht. De SSD werkte gewoon, heb deze vervangen voor een grotere SSD (1TB) met als doel deze orginele 512GB in de NUC te stoppen.
Dan kan je toch heel eenvoudig die SSD terugschroeven in de laptop waar 'ie uit kwam om te kijken of 'ie het nog steeds doet?

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Als je even googled op het typenummer zie je op de foto's dat er op de top en bottom alleszins geen koper in de hoek lijkt te zitten. En het zou mij heel erg sterk lijken dat daar een baantje zou lopen op de inner layers. Dat zou mij geen goed ontwerp lijken. Dus volgens mij is die beschadiging geen probleem.

• Jazco2nd
DataGhost schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:43:
[...]

Dan kan je toch heel eenvoudig die SSD terugschroeven in de laptop waar 'ie uit kwam om te kijken of 'ie het nog steeds doet?
Grapjas. Zo eenvoudig is dat niet. Laptop heeft 16 schroefjes, kliksysteem en wat afdek spul wat dan allemaal eraf moet en weer terug. Laptop wil ik liever niet aan sleutelen. Zeker niet de dure SSD die daar nu in zit.

Maar ik had nog een USB-C m.2 80mm case ontdek ik net :) daar doe ik de SSD nu in en dan ff testen op de laptop.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee