ISA sloten op nieuwe moederborden

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• UltraNerd
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Tweakers,

Ik heb een vraag en ik hoop dat iemand mij uitleg kan geven of richting een stukje tekst kan wijzen. Zeer binnenkort ben ik aan een nieuwe computer toe en zoals dat hoort bij een Nerd ben ik uitgebreid aan het lezen om de juiste keuze te kunnen maken. ;)

Daarbij komt tweakers.net goed van pas want alle informatie die ik wil weten kan ik via deze site krijgen, maar 1 stukje informatie kan ik nergens terug vinden. En dat is over de ondersteuning van ISA in nieuwe moederborden. Ik vermoed dat ISA niet meer ondersteund wordt, maar ik kan niet vinden waar dat nou aan ligt!!

Is het de chipset die het niet ondersteund of zijn het de moederbordfabrikanten die het niet in hun producten stoppen? Of misschien nog iets anders?

Trouwens, voor het geval je geinteresseerd ben waarom ik zo graag 1 ISA slotje zou willen hebben: www.hardsid.com 8-)

Bedankt!

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
zijn idd niet meer te krijgen..
waarom zou ik ook niet weten.

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

De ISA standaard is veroudert. Ik zag laatst wel ergens een nieuw bord MET isa... Het kan gewoon erop, dmv een PCI-to-ISA brug... Maar de meeste fabrikanten doen dit niet meer, en plaatsen een extra PCI slot. Maar op elk bord met een PCI bus kan dus ook een ISA bus gecreerd worden door een een chipje met een PCI-to-ISA brug op te plaatsen...

• martijn12345
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Er worden nog steeds nieuwe bordjes gemaakt met ISA erop. Ook al is het een beetje achterhaald.
Maar Abit bijv. heeft voor zover ik weet nog altijd 1 ISA slot op zijn bordjes zitten.

Op mijn TT7A zit in ieder geval nog een ISA slot.

Geen inspiratie

• Kris2904
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-05 17:04

Kris2904

found his match in SoaD

Het moet ondersteund worden door de Southbridge op het moederbord of door een extra chipje, maar dat is relatief duur.. Maar zelfs al zit het in de Southbridge, dan moet de fabrikant er nog zelf voor kiezen om het te ondersteunen. Voor zover ik me kan herinneren heb ik voor AMD geen DDR borden met ISA gezien, wel KT133A borden: de Abit KT7A, Iwill KK266 en Epox 8KTA3+ bijvoorbeeld.. Voor Intel durf ik het niet te zeggen, ik volg ze niet meer zo hard, maar volgens mij zijn er geen i815 borden met ISA verschenen.. Anyone?

Was getekend, enz. | specs

Verwijderd

Nieuwe plankjes worden inderdaad niet meer met isa sloten geleverd ,heeft iets te maken met MPC norm of PC (jaartal ,bijv 99 )
maar ja wie wil dan nog isa kaartjes prikken :? ? mischien hele bijzondere kaartjes voor lab gebruik ofzo ?
Dan maar een BX plankje kopen... :)

Verwijderd

Op woensdag 22 augustus 2001 11:41 schreef DRG het volgende:
Dan maar een BX plankje kopen... :)
kijk dan voornamelijk naar een ABIT BX133 RAID.. das echt een superplank met heel erg veel mogelijkheden.

want denk maar zo.. geen BX betekend VIA.. als ik die keuze zou moeten maken was het dus 100% zeker een BX.

• Dericteur
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-08 12:17
ik had dat probleem ook..........ik wilde ook nog 1 isa en abit was de enige fabrikant die dat had (gelukkig wilde ik toch al abit)

maargoe, het kan dus wel, zoals ook in bovenstaande reacties te lezen is............enne, er gaat wel een pci slot verloren die boven de isa zit

Verwijderd

isa sloten worden ook niet altijd meer ondersteund door het os... de nieuwe kernel van linux had in het begin ook moeite met mijn isa netwerkkaartjes... intussen hebben ze dit overigens opgelost...

• Kris2904

Kris2904

found his match in SoaD

Linux zonder ISA ondersteuning? Damn, hebben ze managers van Intel overgenomen ofzo? :D Over jezelf in de vingers snijden gesproken..

• Kris2904

Kris2904

found his match in SoaD

<edit>
Sorry, dubbelpost, GoT draait hier niet bepaald vloeiend..
</edit>

• bloasfist
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-08 15:29

bloasfist

Slot-A Crew

mijn msi 6167 heeft nog wel 2 isaslotjes hoor.
Hij is van eind '99 ...

Je drinkt PiTT bier of je drinkt geen PiTT bier! Specs

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je kunt ook zoiets gebruiken. Alleen verlies je dan wel een paar PCI slotjes.

edit:

Pas op! Schijnt alleen op mobos met Intel i8xx chipsets (i810, i815, i840, etc...) te werken! Anders moet je zelf nieuwe software voor schrijven, aldus de website. Maar voor een UltraNerd moet dat geen probleem zijn... :+

• Hagar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-10-2025

Hagar

Diabootic

Op woensdag 22 augustus 2001 11:50 schreef betweter het volgende:
isa sloten worden ook niet altijd meer ondersteund door het os... de nieuwe kernel van linux had in het begin ook moeite met mijn isa netwerkkaartjes... intussen hebben ze dit overigens opgelost...
Jij hab vast PnP kaartjes, ff wat meer moeite maar uiteindelijk doet vrijwel alles het. (had ik ook)
Op woensdag 22 augustus 2001 13:10 schreef BalusC het volgende:
Je kunt ook zoiets gebruiken. Alleen verlies je dan wel een paar PCI slotjes.

edit:

Pas op! Schijnt alleen op mobos met Intel i8xx chipsets (i810, i815, i840, etc...) te werken! Anders moet je zelf nieuwe software voor schrijven, aldus de website. Maar voor een UltraNerd moet dat geen probleem zijn... :+
Een paar :?
Wat een waardeloos gedoe

Nu ook zonder stropdas

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op woensdag 22 augustus 2001 13:55 schreef Hagar het volgende:
Een paar :?
Wat een waardeloos gedoe
De ISA kaart moet in een hoek van 90 graden op deze converteerkaart geplugd worden en deze converteerkaart zit dan weer recht op de PCI slot. De ISA kaart schermt dan dus een paar van de naastgelegen PCI sloten af...

Waardeloos :? Ligt eraan hoeveel waarde hij aan zun hardsid hecht... :)

Ik zou persoonlijk toch gewoon een nieuw geluidskaart kopen en van het oude systeem met dat hardsid een mp3 speler maken. Maarja ligt natuurlijk eraan hoe zwaar freak je bent :+

• UltraNerd
  • Niet online
Wow, er zijn iets meer reacties op mijn vraag gekomen als ik had verwacht :)

Zoals werd opgemerkt door Martijn12345 zijn er inderdaad ABit plankjes met een ISA slot. Mijn voorkeur gaat echter uit naar een Socket A moederbord met DDR geheugen, en in deze uitvoering kan ik geen ISA-slot bordjes vinden zoals er al werd verteld. Ook niet op de ABit plankjes helaas.
Dus zal ik moeten beslissen of ik dat ISA slot belangrijk genoeg vind om het DDR voor op te zeggen. Kut, ik haat concessies ;( Misschien is zo'n BX bordje wat aangeraden werd dan de beste optie.

Dat van die PCA to ISA bridge moest ik hard om lachen maar lijkt me niet echt een haalbare optie. Ik ben een echte Nerd dus ik kan wel software schrijven, maar ik ben niet zo'n extreme digi-geek dat ik de software hiervoor even op een regenachtige zondagmiddag in elkaar zet....

Allemaal bedankt voor jullie tijd in ieder geval!

• UltraNerd
  • Niet online
Een reply op een oude thread die ik zelf ben begonnen. Niet helemaal de gewoonte, maar ik doe dit ook voornamelijk voor mensen die deze thread via de search-optie gaan vinden. Ik heb namelijk 1 moederbord gevonden dat al de features die ik zocht heeft, de Biostar M7MIA AMD 761. Socket A, DDR, ISA en zelfs Raid....

Het heeft wel een aantal andere draw-backs, dus ik moet eerst nog flink wat informatie zoeken op het web voordat ik beslis of dit het bord is wat ik wil hebben. Als iemand er al een mening over heeft, ben ik daar natuurlijk wel benieuwd naar!

• Steven
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:10
Op zondag 26 augustus 2001 15:51 schreef UltraNerd het volgende:
Een reply op een oude thread die ik zelf ben begonnen. Niet helemaal de gewoonte, maar ik doe dit ook voornamelijk voor mensen die deze thread via de search-optie gaan vinden. Ik heb namelijk 1 moederbord gevonden dat al de features die ik zocht heeft, de Biostar M7MIA AMD 761. Socket A, DDR, ISA en zelfs Raid....

Het heeft wel een aantal andere draw-backs, dus ik moet eerst nog flink wat informatie zoeken op het web voordat ik beslis of dit het bord is wat ik wil hebben. Als iemand er al een mening over heeft, ben ik daar natuurlijk wel benieuwd naar!
Biostar!?!? Is dat een ecologisch verantwoord mobomerk of zoiets?!? :P

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hmm, idd interessant dat er toch een 760 m ISA mobo is. Alleen jammer dat het van Biostar moet komen- ik heb slechte ervaringen mee (niet eens de hw zelf, maar de support is om te janken, vooral de gebrekkige informatievoorzieningen). Maar goed, mijn Biostar was een i810 van 2 jaar geleden- misschien dat ze nu bijgeleerd hebben; toen zou ik ook niemand een ECS aangeraden hebben- terwijl we nu met z'n allen op de K7S5A kwijlen.

Oslik blyat! Oslik!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op zondag 26 augustus 2001 15:57 schreef Steven_NL het volgende:

[..]

Biostar!?!? Is dat een ecologisch verantwoord mobomerk of zoiets?!? :P
Hmm... het is iig wel tweaker verantwoord, aangezien ze een nuttig ISA slotje meeleveren ipv (voorlopig) zwaar nutteloos AMR/CNR/PCI64 zooi... :)

Verwijderd

Ik zou niet al te snel juichen. Zover ik begrijp (en ik begrijp niet echt veel :+ ) is de beperkende factor dat de DDR chipsets geen ISA bus meer zouden ondersteunen. Als je de specs van dat Biostar bord ook met het plaatje vergelijkt, blijkt dat er ook een AMR slot op moet zitten, die echter niet op de afbeelding voorkomt.

Nu heb ik zo'n 'hieel kleen' beetje toch vaag het vermoeden gekregen, dat die bij de productie modellen misschien wel op de plek zit waar op dit plaatje per ongeluk een ISA slot is afgebeeld....

B-)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op maandag 27 augustus 2001 09:11 schreef Hooi het volgende:
Als je de specs van dat Biostar bord ook met het plaatje vergelijkt, blijkt dat er ook een AMR slot op moet zitten, die echter niet op de afbeelding voorkomt.
Jawel hoor, rechts naast AGP slot...

Heb zelf ook ff reviews gezocht voor dit plankje, waaronder een paar bij Ome Tom: hier en hier. Daar staat de AMR slot duidelijker afgebeeld op een foto.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:43
ff vraagje: Wat is zo'n HardSID voor een geluidskaart dat je er zulke concessies voor wilt doen?

Ik moet zeggen dat sinds ik geen ISA meer gebruik mijn systeem sneller en stabieler is geworden.

Ik zou gewoon voor een stabiele en snelle oplossing gaan.

Kijk voor geluidskaarten ook eens naar www.terratec.nl :)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-08 13:18
Op zondag 26 augustus 2001 15:51 schreef UltraNerd het volgende:

Wij hebben goede ervaringen met Biostar mobo's, maar zorg gewoon dat je een mobo hebt met een goede chipset (AMD 761 is keigoed, of VIA KT133/266, of van Intel: 815, 845 of 850...).
Ik weet wel een plek waar je die M7MIA kunt halen ;)

Vroeger had je mobo's, bv. PCChips :r met een ALI chipset, die zijn echt om te janken, als ie eenmaal werkt is het goed, maar je moet niet gaan upgraden met een moderne videokaart! Tegenwoordig is ALI wel iets verbeterd... maar ik zou het nooit aanraden, tenzij je echt geld wilt besparen en geen hoge eisen stelt.
maarja, nieuwe mobo's met een ISA slot zijn idd heel moeilijk verkrijgbaar...

Verwijderd

Je hebt gelijk ;)
Ik dacht eerst dat het een paar TTL IC's oid waren.
( Hooi is kippig.. :+ )

Nu is het alleen nog de vraag of een PCI slot minder een probleem is, en wat zijn de overklok mogelijkheden..?
Zo ver de review hier http://www.systemlogic.net/reviews/hardware/motherboards/biostar/m7miaraid/page2.php laat zien, kun je de I/O spanning, VCore en de multiplier niet aanpassen. Alleen de FSB kun je omhoog zetten. Je kunt natuurlijk de L7 bruggen inkleuren voor een hogere VCore. En FSB overklokken schijnt op dit bord vreselijk stabiel te zijn.

Blijft nog de vraag wie het in Nederland verkoopt......

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op maandag 27 augustus 2001 09:48 schreef Hooi het volgende:
[..]
Blijft nog de vraag wie het in Nederland verkoopt......
Hij misschien :?
Op maandag 27 augustus 2001 09:31 schreef Canard het volgende:
[..]
Ik weet wel een plek waar je die M7MIA kunt halen ;)
[..]

Verwijderd

Ahha,
met de Eend dus :D

(Dacht dat VanGils aftershave en zo maakte. En snoepjes ..)

Lijkt mij ook ja. Dat heeft U goed gezien. Beter dan ik
(Sjezus, ik ben echt nog niet wakker..)
Let U maar even niet op mij, let U op hem .........................^

• VlasBaard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 02:02
UltraNerd:
w00t hardsid... je doet je naam eer aan.

Je kan ook een Sid Station kopen, die sluit je aan op een midiport en daar kunnen dacht ik 8 of 16 SIDs in :9~
Een vriend van mij heeft zo'n ding, als je specifieke vragen hebt kan ik die wel doorspelen.

Greetings and felicitations, children of technology - Icon in het groot

Verwijderd

Oeps.
Bij hun staan alleen maar een partij MSI moederborden plus een verdwaalde ASUS op de prijslijst.

E-mailtje sturen dan maar dus en prijs+levertijd vragen ...??

(Ik niet, ik ga nog steeds voor een Abit KT7A-RAID)
:Y)

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-08 13:18
Op maandag 27 augustus 2001 10:07 schreef Hooi het volgende:
Oeps.
Bij hun staan alleen maar een partij MSI moederborden plus een verdwaalde ASUS op de prijslijst.

E-mailtje sturen dan maar dus en prijs+levertijd vragen ...??

(Ik niet, ik ga nog steeds voor een Abit KT7A-RAID)
:Y)
Klopt idd, als wij alles op de prijslijst gaan zetten, wordt de prijslijst wel erg groot... en aangezien Biostar mobo's niet veel verkocht worden...

Dit staat overigens onderaan de prijslijst:
"Ook diverse andere merken leverbaar" ;)

• basset
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-08 15:04
Bij future in hoofddorp hebben ze nog mobo's met ISA. Deze worden nog steeds gemaakt. Procomp heet de fabrikant en schijnt degelijke borden te maken.

Hop,hop,hop!

Verwijderd

Mijn bordje heeft zelfs 3 ISA sloten en je kunt er nog 4 dimms in kwijt ook :9 , kijk maar:

Afbeeldingslocatie: http://www.spacewalker.com/english/661.gif

En als je genoegen neemt met een p3-1000 is een bx bord de beste en vooral goedkoopste keus, 2e hands zijn ze in overvloed voor een paar knaken te krijgen!
Pagina: 1