Sinds afgelopen week ben ik eindelijk de gelukkige eigenaar van een Radeon RX 6700 XT. Vorig jaar april (2020) heb ik een nieuwe PC in elkaar gezet en heb daar 'tijdelijk' een oude nVidia 1050ti kaart ingestopt met het oog op de nieuwe kaarten die later dat jaar uitgebracht zouden worden. We weten inmiddels allemaal hoe dat is gelopen, dus nu pak 'm beet anderhalf jaar na dato heb ik eindelijk een nieuwe kaart.
Eerst even de complete setup:
• Moederbord: MSI MPG X570 Gaming Plus
• CPU: AMD Ryzen 3900x
• Geheugen: Corsair 2x16GB
• Opslag: 1x PCIe M.2 1TB + 1x HDD 3TB
• Voeding: Sharkoon Silent Storm Cool Zero 750w
Zoals de titel in feite aangeeft; het systeem wilde niet meer starten na het installeren van de nieuwe kaart. Ik heb de kaart er vervolgens weer uitgehaald en de oude 1050ti er weer terug in gezet; hierna liep het systeem weer als een zonnetje. Ik heb vervolgens geprobeerd om de nieuwe kaart in een ander PCIe slot te stoppen maar helaas zonder resultaat. Vervolgens ben ik erachter gekomen dat wanneer ik de 2 voedingskabels die naar de kaart lopen loshaal de computer wel opstart. Als laatste stap - om uit te sluiten dat het niet aan de kaart ligt - heb ik een nVidia kaart gehaald bij een vriend (geen idee welk type) welke ook een dubbele voedingsaansluiting nodig heeft. Bij het installeren van deze kaart wil het systeem ook niet starten...
Het probleem lijkt mij dus in de voeding te zitten. Concrete vragen van mijn kant:
• Klopt mijn assumptie dat het aan de voeding ligt?
• 750w zou toch ruim afdoende moeten zijn voor bovenstaande configuratie?
• Als het inderdaad aan de voeding ligt; hoeveel watt heb ik dan nodig?
Edit:
Ik gebruik een enkele PCIe voedingskabel die aan het einde doorgelust is voor 2 slots. Ik heb inmiddels nog wat doorgegoogled en lees links en rechts dat het beter is om 2 voedingskabels te gebruiken i.p.v. 1 met een extra lus. Klopt dit? Zou het hier aan kunnen liggen?
Eerst even de complete setup:
• Moederbord: MSI MPG X570 Gaming Plus
• CPU: AMD Ryzen 3900x
• Geheugen: Corsair 2x16GB
• Opslag: 1x PCIe M.2 1TB + 1x HDD 3TB
• Voeding: Sharkoon Silent Storm Cool Zero 750w
Zoals de titel in feite aangeeft; het systeem wilde niet meer starten na het installeren van de nieuwe kaart. Ik heb de kaart er vervolgens weer uitgehaald en de oude 1050ti er weer terug in gezet; hierna liep het systeem weer als een zonnetje. Ik heb vervolgens geprobeerd om de nieuwe kaart in een ander PCIe slot te stoppen maar helaas zonder resultaat. Vervolgens ben ik erachter gekomen dat wanneer ik de 2 voedingskabels die naar de kaart lopen loshaal de computer wel opstart. Als laatste stap - om uit te sluiten dat het niet aan de kaart ligt - heb ik een nVidia kaart gehaald bij een vriend (geen idee welk type) welke ook een dubbele voedingsaansluiting nodig heeft. Bij het installeren van deze kaart wil het systeem ook niet starten...
Het probleem lijkt mij dus in de voeding te zitten. Concrete vragen van mijn kant:
• Klopt mijn assumptie dat het aan de voeding ligt?
• 750w zou toch ruim afdoende moeten zijn voor bovenstaande configuratie?
• Als het inderdaad aan de voeding ligt; hoeveel watt heb ik dan nodig?
Edit:
Ik gebruik een enkele PCIe voedingskabel die aan het einde doorgelust is voor 2 slots. Ik heb inmiddels nog wat doorgegoogled en lees links en rechts dat het beter is om 2 voedingskabels te gebruiken i.p.v. 1 met een extra lus. Klopt dit? Zou het hier aan kunnen liggen?
[Voor 6% gewijzigd door Harrie_ op 01-01-2022 18:52]
☀️ 18 Panelen | 🔋 5,8 kWp | ⚡ SolarEdge SE6K