Toon posts:

Computer werkt niet na installeren nieuwe videokaart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Topicstarter
Sinds afgelopen week ben ik eindelijk de gelukkige eigenaar van een Radeon RX 6700 XT. Vorig jaar april (2020) heb ik een nieuwe PC in elkaar gezet en heb daar 'tijdelijk' een oude nVidia 1050ti kaart ingestopt met het oog op de nieuwe kaarten die later dat jaar uitgebracht zouden worden. We weten inmiddels allemaal hoe dat is gelopen, dus nu pak 'm beet anderhalf jaar na dato heb ik eindelijk een nieuwe kaart.

Eerst even de complete setup:
• Moederbord: MSI MPG X570 Gaming Plus
• CPU: AMD Ryzen 3900x
• Geheugen: Corsair 2x16GB
• Opslag: 1x PCIe M.2 1TB + 1x HDD 3TB
• Voeding: Sharkoon Silent Storm Cool Zero 750w

Zoals de titel in feite aangeeft; het systeem wilde niet meer starten na het installeren van de nieuwe kaart. Ik heb de kaart er vervolgens weer uitgehaald en de oude 1050ti er weer terug in gezet; hierna liep het systeem weer als een zonnetje. Ik heb vervolgens geprobeerd om de nieuwe kaart in een ander PCIe slot te stoppen maar helaas zonder resultaat. Vervolgens ben ik erachter gekomen dat wanneer ik de 2 voedingskabels die naar de kaart lopen loshaal de computer wel opstart. Als laatste stap - om uit te sluiten dat het niet aan de kaart ligt - heb ik een nVidia kaart gehaald bij een vriend (geen idee welk type) welke ook een dubbele voedingsaansluiting nodig heeft. Bij het installeren van deze kaart wil het systeem ook niet starten...

Het probleem lijkt mij dus in de voeding te zitten. Concrete vragen van mijn kant:
• Klopt mijn assumptie dat het aan de voeding ligt?
• 750w zou toch ruim afdoende moeten zijn voor bovenstaande configuratie?
• Als het inderdaad aan de voeding ligt; hoeveel watt heb ik dan nodig?

Edit:
Ik gebruik een enkele PCIe voedingskabel die aan het einde doorgelust is voor 2 slots. Ik heb inmiddels nog wat doorgegoogled en lees links en rechts dat het beter is om 2 voedingskabels te gebruiken i.p.v. 1 met een extra lus. Klopt dit? Zou het hier aan kunnen liggen?

[Voor 6% gewijzigd door Harrie_ op 01-01-2022 18:52]

☀️ 18 Panelen | 🔋 5,8 kWp | ⚡ SolarEdge SE6K

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:46

nelizmastr

Goed wies kapot

Klinkt inderdaad als een voedingsprobleem. Goed dat je met een andere kaart met vergelijkbare aansluitingen hetzelfde hebt geconstateerd, dan is het wel bijna zeker dat het de kaarten niet zijn.

Twee losse kabels zijn inderdaad het beste, al is de 6700XT lang niet zo hongerig als een 6900XT of 3090.

Wattage zal het niet zijn, een goede 550W was ook al ruim voldoende geweest.

Heb je een andere voeding om te lenen en testen?

I reject your reality and substitute my own

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:38
Met een BIOS reset heb ik wel eens een dergelijk probleem opgelost.

Het is ook beter om met de 1050 Ti DDU te installeren en daarmee in veilige modus de nVidia drivers te verwijderen. na verwijderen het systeem af laten sluiten, stekker uit het stopcontact 1050 Ti eruit en de 6700 XT erin. Opstarten en vervolgens de radeon drivers downloaden en installeren.

Anoniem: 63856

De Sharkoon voeding is niet bepaald een top ding, wel jammer omdat je verder wel mooie componenten hebt.
Ik zou eens kijken of je een voeding kan lenen van iemand, een mooie Corsair of zo .

• Uszka
Anoniem: 63856 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 07:17:
De Sharkoon voeding is niet bepaald een top ding
Hoezo niet? Merk zegt niets. Het gaat erom welk platform erin zit, hoe de beveiligingen geïmplementeerd zijn etc.
Anoniem: 63856 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 07:17:

Ik zou eens kijken of je een voeding kan lenen van iemand, een mooie Corsair of zo .
Ja, laten we dat doen. Een VS650 ofzo! Nogmaals, een merk zegt niets. Ook Corsair heeft troep in het assortiment.

[Voor 36% gewijzigd door Uszka op 02-01-2022 09:48]

Acties:
  • +1Henk 'm!

Als je die vraag gaat stellen over het merk "Sharkoon" met je "platform in de voeding", en er vervolgens een Oer voeding van Corsair bij haalt uit 2014, dat is fucking 8 jaar oud, dan heeft het geen zin om die vraag te beantwoorden

• Uszka
Anoniem: 63856 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 11:30:
[...]

Oer voeding van Corsair bij haalt uit 2014
Er is ook een 2018 versie, desnoods de CV650, maar dat maakt allemaal niet uit. Zonder een specifiek model te noemen snijdt jouw opmerking geen hout.

Het hoeft voor jou ook geen hout te snijden. Als het dat voor de topic starter dan maar wel doet, dan kan hij ook weer verder.
Dan kan jij het bij je "platform" voedingen houden. Wat totaal geen hout snijdt trouwens.

• Uszka
Anoniem: 63856 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 13:59:
Als het dat voor de topic starter dan maar wel doet, dan kan hij ook weer verder.
Dat doet het niet zonder specifiek te zijn.
Dan kan jij het bij je "platform" voedingen houden. Wat totaal geen hout snijdt trouwens.
Is niet 'mijn' platform.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Harrie_ Heb je wel de Nvidia driver verwijdert, en een AMD driver geïnstalleerd ?

@Anoniem: 63856 Mooie Corsair kopen 8)7
deze is tog veel beter pricewatch: SilentiumPC Vero M3 Bronze 700W

[Voor 40% gewijzigd door Hackus op 02-01-2022 18:14]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
@nelizmastr @Uszka @Anoniem: 63856 @Hackus bedankt voor jullie antwoorden. Een BIOS reset of drivers verwijderen is niet echt een optie omdat de computer met de nieuwe kaart gewoon niet eens aangaat. Ik heb aandachtig zitten kijken en luisteren bij het indrukken van de powerbutton; ik hoor in de voeding zelf een klein tikje en vervolgens gebeurt er niets, ook op het moederbord gaat niet eens een ledje branden. Wanneer ik de kaart ontkoppel van de voeding en de oude 1050 erin steek werkt alles naar behoren.

Vooral ook omdat hetzelfde probleem optreedt met een andere kaart (met voedingsstekker) kan het eigenlijk niet anders dan dat dit aan de voeding ligt; ik heb daarom inmiddels een nieuwe voeding besteld.

Bedankt voor de terugkoppeling Harrie, we gaan kijken wat een andere voeding op gaat leveren.
De Silentium die geadviseerd werd heb je gelukkig niet gekozen, deze is helaas in de zelfde kwaliteitslijn als de Sharkoon.
Het is verstandig om straks met de nieuwe voeding twee kabels op de videokaart aan te sluiten in plaats van één kabel met twee stekkers.
We gaan het afwachten, ik gun het je dat je pc het straks weer netjes doet op de nieuwe voeding.

[Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 63856 op 02-01-2022 20:14]

• Uszka
Anoniem: 63856 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 20:11:

De Silentium die geadviseerd werd heb je gelukkig niet gekozen, deze is helaas in de zelfde kwaliteitslijn als de Sharkoon.
Wat dus absoluut niet zo is.
Waar heb je die besteld want dat model is al bijna 7 jaar EOL.

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
Uszka schreef op zondag 2 januari 2022 @ 20:20:
[...]

Wat dus absoluut niet zo is.

[...]

Waar heb je die besteld want dat model is al bijna 7 jaar EOL.
Misschien heb ik de verkeerde gelinkt vanuit de pricewatch :?
Zoals Google laat zien is er een actuele versie van dat model die gewoon verkocht wordt bij Alternate, Megekko, Azerty, Informatique, etc.

Edit: verkeerd gelinkt inderdaad, ik denk dat het deze moet zijn in de pricewatch.

[Voor 14% gewijzigd door Harrie_ op 02-01-2022 20:29]

• Uszka
pricewatch: Corsair RM850 (2019) dus. Is ook een prima voeding.

Zou toch een BIOS reset proberen en de oude GeForce drivers moeten verwijderd worden om conflicten met Radeon te voorkomen.

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Uszka schreef op zondag 2 januari 2022 @ 20:31:
pricewatch: Corsair RM850 (2019) dus. Is ook een prima voeding.

Zou toch een BIOS reset proberen en de oude GeForce drivers moeten verwijderd worden om conflicten met Radeon te voorkomen.
Alleen de bios reset dan, want als-ie niet eens aan gaat boeien drivers natuurlijk niets.

[Voor 22% gewijzigd door nelizmastr op 02-01-2022 21:21]

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
nelizmastr schreef op zondag 2 januari 2022 @ 21:20:
[...]

Alleen de bios reset dan, want als-ie niet eens aan gaat boeien drivers natuurlijk niets.
Waarom de X-uitvoering van deze voeding?

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Harrie_ schreef op zondag 2 januari 2022 @ 21:22:
[...]

Waarom de X-uitvoering van deze voeding?
Ik zag het te laat. Had mijn reactie al bijgesteld :)

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
Inmiddels heb ik de nieuwe voeding binnen; dit heeft het probleem opgelost, kennelijk was er met de oude voeding iets niet in orde waardoor er sluiting o.i.d. werd veroorzaakt...

Hoi Harrie.

Fijn dat het opgelost is, en ook fijn dat je nu een goede stabiele voeding en een goede stabiele pc hebt.
Dit ondanks de ondermijningspogingen van de anderen met het afkraken van Corsair als merk en het aanbevelen van een SilentiumPC voeding die van de tafel af waait als het raam open staat.
Ik vrees dat het gewoon gaat om afgunst dat zij niet degene zijn met de oplossing , maar een volgende keer is één van hun het wel, zo is het nu eenmaal, en dan zal ik ze complimenteren, ik kijk er namelijk wel van op allemaal, het is niet tweakers waardig wat hier gebeurd is.

Maar goed, dat doets niet af aan het feit dat jij weer lekker kunt gaan genieten van je pc!
Veel plezier er mee!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee