42dpi schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 16:27:
Je mag NIET ter wille keur beslissen om contant te weigeren, dus op maandag wel woensdag niet voor 12uur en na 13 alleen maar twee euro munten, dat mag niet.
Je moet vooraf duidelijk maken en ten alle tijden of wel of niet een wettelijk betaling accepteert.
Als een winkel voor mij bij iemand contant accepteert en bij mij zegt "ik neem geen contant aan" en het staat nergens aangegeven bel ik de politie.
Een ondernemer houdt toch altijd zijn recht om een transactie te weigeren?
Ik werk in de zomer bij een waterpark in de catering. Online staat op de website aangegeven dat wij geen biljetten van 200 of 500 euro accepteren. Echter kwam er een gast aan die een bedrag van 3 euro wou afrekenen met een briefje van 200 euro.
Ik beschikte op dat moment niet tot de juiste tools om het biljet op echtheid te controleren. Daarnaast heb ik ook besloten voor mijn eigen veiligheid het biljet niet aan te nemen. (200 euro in een lade hebben blijft een risico, al is het een kleine, en ook niet verschillend van 4 briefjes van 50, maar alsnog) De gast begon ook een heel betoog over hoe het een wettelijk betaalmiddel is, en dat wij verplicht zijn om het aan te nemen. Deze man begon met dreigen en ik heb hem toen vriendelijk verzocht het restaurant te verlaten of ik zou de beveiliging bellen. Er waren namelijk kinderen bij en de focus van geen 200 euro aannemen veranderde naar een man die bedreigingen gooide naar een tiener die minimumloon kreeg om koffie te zetten voor gasten.
Maar stel het was niet uit de hand gelopen, dan zouden we toch gewoon alsnog de transactie kunnen weigeren? Nu lag de focus bij zijn gedrag, en niet de manier van betalen. Maar stel.
Theoretisch gezien zou je dus ook alle transacties die contant afgerekend willen worden, ook degene met 1 en 2 centjes, kunnen weigeren, toch?
En zolang dit enkel om de betaalmethode gaat denk ik niet dat je het dusdanig over discriminatie kan buigen.
Nu hoop ik ten zeerste dat ik een paar jaar geleden niet jou ben tegen gekomen
[
Voor 0% gewijzigd door
rolf1234 op 02-01-2022 03:01
. Reden: Laat ik even beleefd doen en mijn zin afmaken. ]