Toon posts:

Wat te doen met 1 en 2 eurocentjes

Pagina: 1
Acties:

• ozkaaan
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-01 15:05
Hoi, thuis ligt er nog 1 en 2 eurocentjes. Omdat winkels deze niet meer accepteren dachten we er niets meer mee konden doen. Maar op volgend website staat dat deze centjes niet geweigerd mogen worden: https://economie.fgov.be/...den-van-cashbetalingen-de

In de vuilbak smijten lijkt ook verkeerd... Dus wat doen mensen met hun eurocentjes van 1 en 2?

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Naar Duitsland om snoepjes te kopen?

Daar is 1 en 2 cent nog wel welkom.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Ze verdwijnen binnenkort mogelijk helemaal in de hele EU: https://www.rtlnieuws.nl/...cent-2-cent-euromunten-eu

Maar volgens mij kan je ze bij de bank inleveren in zo'n tel-automaat, waarna ze op je rekening worden bijgeschreven?

Virussen? Scan ze hier!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:02
ozkaaan schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 14:25:
Hoi, thuis ligt er nog 1 en 2 eurocentjes. Omdat winkels deze niet meer accepteren dachten we er niets meer mee konden doen. Maar op volgend website staat dat deze centjes niet geweigerd mogen worden: https://economie.fgov.be/...den-van-cashbetalingen-de

In de vuilbak smijten lijkt ook verkeerd... Dus wat doen mensen met hun eurocentjes van 1 en 2?
Leuk speelgoed voor kinderen? In een pot doen en verkopen op de rommelmarkt?

In de vuilbak gooien lijkt me zonde van de materialen, ik gok dat de waarde van het stukje metaal inmiddels hoger is dan 1 of 2 cent.

Edit - Hoeveel heb je er eigenlijk dat je hier mee zit?

[Voor 3% gewijzigd door ErikT738 op 01-01-2022 14:30]

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:46

DirtyBird

Praktiserend denker

Badkamervloer van maken

Panasonic Lumix G9 ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• ozkaaan
@ErikT738 niet veel hoor, ongeveer 10 euro ...

• ozkaaan
wildhagen schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 14:29:Maar volgens mij kan je ze bij de bank inleveren in zo'n tel-automaat, waarna ze op je rekening worden bijgeschreven?
Weet je ergens zo'n telautomaat zijn?

• PepsiNL1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:14
Voor zover ik weet geeft de Aldi nog 1 en 2 cent terug (doen niet aan afronding) misschien kan je ze daar omwisselen/ermee betalen?

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

ozkaaan schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 14:59:
[...]

Geen idee, bij ons (lokale Rabobank) staat er één in het hoofdkantoor van onze vestiging. Je kunt er wel alleen terecht als ze open zijn.

Je gooit er je munten in, dat ding telt ze, en het bedrag wordt binnen een dag op je rekening gestort :)

http://www.4office.nl/images/products/SAF120N.jpg

Virussen? Scan ze hier!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:41
het is (in NL) nog gewoon een wettig betaalmiddel en winkeliers moeten het accepteren binnen bepaalde grenzen. toch niet...
Staat ook op die website waar je naar linkt in je post:
Wat met de muntstukken van 1 en 2 cent?

Muntjes van 1 en 2 cent blijven een wettelijk betaalmiddel. Ze worden niet buiten omloop gesteld en verliezen hun waarde niet.

Ze kunnen nog altijd gebruikt worden. U hoeft ze dus niet terug te brengen naar de bank.

Ondernemingen mogen de muntjes van 1 en 2 cent niet weigeren als betaalmiddel voor zover ze in een redelijke hoeveelheid gebruikt worden (maximaal 50 muntstukken per betaling).

Net zo goed mag een consument de muntjes van 1 en 2 cent niet weigeren als wisselgeld.

-specs-

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:44

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Rrob schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 15:08:
het is (in NL) nog gewoon een wettig betaalmiddel en winkeliers moeten het accepteren binnen bepaalde grenzen.
Staat ook op die website waar je naar linkt in je post:

[...]
Elke winkel mag boven de 50 munstukken weigeren, 1 en 2 cent mogen ze weigeren als ze afronden in de bedragen.

Dus wil je iets kopen van 50 cent mag je 50 keer 1 cent neerleggen, of ze er blij van worden is een tweede.
Als ze als nog weigeren mag je zelfs de politie er bij halen maar goed dat is een rabbithole.

Si vis pacem, para bellum

• ozkaaan
Ik wil het ook gewoon weggeven aan het goede doel als er ergens regio Gent verzamelpunten zijn. Wegsmijten lijkt me gewoon verkeerd.

En winkel per winkel bezoeken om te gaan navragen of ze centjes accepteren ga ik ook niet doen...

[Voor 27% gewijzigd door ozkaaan op 01-01-2022 15:21]

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

ozkaaan schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 15:20:

En winkel per winkel bezoeken om te gaan navragen of ze centjes accepteren ga ik ook niet doen...
Hoeft ook niet, wantr zoals gezegd zijn ze wettelijk verplicht om die muntjes aan te nemen, zolang dat in redelijke mate gebeurt. Dus iets van 50 cent betalen met 1/2-cent munten mogen ze niet weigeren. Iets van 100 euro betalen in 1/2-cent munten weer wel.

Virussen? Scan ze hier!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

ozkaaan schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 15:20:
Ik wil het ook gewoon weggeven aan het goede doel als er ergens regio Gent verzamelpunten zijn. Wegsmijten lijkt me gewoon verkeerd.

Hamburgetje scoren bij de mac en daar alles deponeren? ( de ronald mac donals donatie bak natuurlijk)

[Voor 5% gewijzigd door 42dpi op 01-01-2022 15:23]

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:56

heuveltje

KoelkastFilosoof

heb hier ook nog een bak van. handig als tokens voor het kaarten :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel Pentium 233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:01

Galinsky

--------->

Mijn zus spaart deze, Ik wil ze wel van je overnemen / overkopen. Laat maar weten.

[Voor 21% gewijzigd door Galinsky op 01-01-2022 15:32]

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:04
42dpi schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 15:13:
[...]

Elke winkel mag boven de 50 munstukken weigeren, 1 en 2 cent mogen ze weigeren als ze afronden in de bedragen.

Dus wil je iets kopen van 50 cent mag je 50 keer 1 cent neerleggen, of ze er blij van worden is een tweede.
Als ze als nog weigeren mag je zelfs de politie er bij halen maar goed dat is een rabbithole.
Winkels mogen geen €0,01 en €0,02 munten weigeren, want het is een wettig betaalmiddel. Kan me wel voorstellen dat winkels er niet op zittten te wachten.

Wow, hier schrik ik wel van. Dacht altijd dat de overheid voor de burger moest zijn, maar wat is dit? Waarom wil de overheid continu contant geld dwarszitten?

[Voor 12% gewijzigd door GioStyle op 01-01-2022 15:42]

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:20
wildhagen schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 15:23:
[...]

Hoeft ook niet, wantr zoals gezegd zijn ze wettelijk verplicht om die muntjes aan te nemen, zolang dat in redelijke mate gebeurt. Dus iets van 50 cent betalen met 1/2-cent munten mogen ze niet weigeren. Iets van 100 euro betalen in 1/2-cent munten weer wel.
Mogen ze wel weigeren, een wettig betaalmiddel betekent niet dat winkels verplicht zijn om het aan te nemen.

https://www.rijksoverheid...kers%20of%20kassastickers.
De wet verplicht niemand om wettige betaalmiddelen te accepteren.

Contant geld weigeren

Een winkelier bepaalt zelf welke betaalmiddelen hij accepteert. 2 voorbeelden:

Een houder van een benzinepomp weigert biljetten van € 100 voor de veiligheid.
Een supermarkt accepteert bepaalde munten, zoals 1 en 2 eurocenten, niet bij contante betaling omdat het geldbedrag wordt afgerond.

[Voor 17% gewijzigd door Rmg op 01-01-2022 15:37]

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Rmg schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 15:36:
[...]

Mogen ze wel weigeren, een wettig betaalmiddel betekent niet dat winkels verplicht zijn om het aan te nemen.

https://www.rijksoverheid...kers%20of%20kassastickers.

[...]
Dan moet dat wel aangegeven staan met bijvoorbeeld stickers. Als hij dat niet doet (en ik zie die stickers nooit, wel dat ze bijvoorbeeld 200/500 euro weigeren), moet hij ze toch echt accepteren. Zie de inleiding van het artikel.

Virussen? Scan ze hier!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
ErikT738 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 14:29:
[...]

In de de vuilbak gooien lijkt me zonde van de materialen, ik gok dat de waarde van het stukje metaal inmiddels hoger is dan 1 of 2 cent.
Helaas zijn de muntjes niet geheel van koper, want dan zou je gelijk hebben. Ze zijn gemaakt van ijzer met een koperen laagje.

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

u_nix_we_all schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 15:41:
[...]

Helaas zijn de muntjes niet geheel van koper, want dan zou je gelijk hebben. Ze zijn gemaakt van ijzer met een koperen laagje.
Er zit zelfs meer koper in 20 cent dan de 5 cent.
http://www.ratiovincit.nl/Metaalprijzen.html

[Voor 7% gewijzigd door 42dpi op 01-01-2022 15:43]

• Rmg
wildhagen schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 15:39:
[...]

Dan moet dat wel aangegeven staan met bijvoorbeeld stickers. Als hij dat niet doet (en ik zie die stickers nooit, wel dat ze bijvoorbeeld 200/500 euro weigeren), moet hij ze toch echt accepteren. Zie de inleiding van het artikel.
Daar staat
Wel zal hij in de regel aangeven welke betaalmiddelen hij niet accepteert. Bijvoorbeeld via raamstickers of kassastickers.
In de regel, dus normaal gesproken.

Je bent als winkel gewoon niet verplicht om alle wettige betaalmiddelen aan te nemen en wel of niet van te voren melden maakt niets uit.

[Voor 24% gewijzigd door Rmg op 01-01-2022 15:45. Reden: -]

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

u_nix_we_all schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 15:41:
[...]

Klopt :)
1, 2 en 5 cent: staal met een koperlaagje
94,35% Staal
5,65% Koper

10, 20 en 50 cent: koperlegering (Nordic gold)
89% Koper
5% Aluminium
5% Zink
1% Tin

Virussen? Scan ze hier!

• Automark
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:38
idd, of een tafelblad, kan erg mooi worden. Ik wil dat ook doen in het toilet in mijn game room
zoiets dus

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Rmg schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 15:44:
[...]

Je bent als winkel gewoon niet verplicht om alle wettige betaalmiddelen aan te nemen en wel of niet van te voren melden maakt niets uit.
Dat is niet waar alleen bij vooraf melden dus stickers of informeren mag contant geld geweigerd worden of bepaalde waardes, je mag niet op de een en andere moment contant geld weigeren omdat je daar zin in hebt.

[Voor 5% gewijzigd door 42dpi op 01-01-2022 15:48]

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
ozkaaan schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 14:59:
[...]

Veel supermarkten hebben er een bij de kassa, bij mij in de buurt Vomar en Aldi. Dus daar kan je er gewoon mee betalen.

• Rmg
42dpi schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 15:47:
[...]

Dat is niet waar alleen bij vooraf melden dus stickers of informeren mag contant geld geweigerd worden of bepaalde waardes, je mag niet op de een en andere moment contant geld weigeren omdat je daar zin in hebt.
Dat mag dus wel, jij mag als winkelier prima besluiten op dinsdag geen 1 euro munten aan te nemen op donderdag dat geen 2 euro munten en op zaterdag alleen maar briefjes van tien aan te nemen.

https://www.rijksoverheid...kers%20of%20kassastickers

Zal het relevante stuk van de Rijksoverheid nog ff quoten.
De wet verplicht niemand om wettige betaalmiddelen te accepteren.
Geen mitsen, geen maren, geen tenzij. Je bent het gewoon niet verplicht volgens de wet.

Dat het geen goed zaken zal doen is een ander verhaal vanuit de wet is er gewoon geen verplichting.

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
GioStyle schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 15:36:
[...]

Winkels mogen geen €0,01 en €0,02 munten weigeren, want het is een wettig betaalmiddel. Kan me wel voorstellen dat winkels er niet op zittten te wachten.

Wow, hier schrik ik wel van. Dacht altijd dat de overheid voor de burger moest zijn, maar wat is dit? Waarom wil de overheid continu contant geld dwarszitten?
Dat doet de overheid niet, dan doen de winkeliers. En dat heeft een heel simpele reden: contant geld beheren is duur.

• GioStyle
TheekAzzaBreek schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 15:54:
[...]

Dat doet de overheid niet, dan doen de winkeliers. En dat heeft een heel simpele reden: contant geld beheren is duur.
Dat doet de overheid dus wel. De overheid geeft ruimte om een wettig betaalmiddel te laten weigeren. Dat winkeliers daar gebruik van maken; ik geef ze geen ongelijk. Het is echter wel op zijn minst raar te noemen. Als we toch al zo ver zijn: waarom schaffen we contant geld dan gewoon niet af?

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Rmg schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 15:53:
[...]

Dat mag dus wel, jij mag als winkelier prima besluiten op dinsdag geen 1 euro munten aan te nemen op donderdag dat geen 2 euro munten en op zaterdag alleen maar briefjes van tien aan te nemen.

https://www.rijksoverheid...kers%20of%20kassastickers

Zal het relevante stuk van de Rijksoverheid nog ff quoten.

[...]

Geen mitsen, geen maren, geen tenzij. Je bent het gewoon niet verplicht volgens de wet.

Dat het geen goed zaken zal doen is een ander verhaal vanuit de wet is er gewoon geen verplichting.
Zal ik zelf ook even de overheid quoten want die regel/zinnen vergeet je steeds te lezen.
Wel zal hij in de regel aangeven welke betaalmiddelen hij niet accepteert. Bijvoorbeeld via raamstickers of kassastickers.
Dus nee je mag niet zo maar contant weiger zonder dit aan te geven, want als je dat wel doet waarom zou iemand dan bij je willen afrekenen?!

Daar gaat het om met niks mits en maren, je mag niet zomaar omdat je er zin in hebt de contant betaling weigeren zonder dat je dit vooraf duidelijk hebt gemaakt.

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 01-02 20:44
42dpi schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 16:00:
Dus nee je mag niet zo maar contant weiger zonder dit aan te geven, want als je dat wel doet waarom zou iemand dan bij je willen afrekenen?!

Daar gaat het om met niks mits en maren, je mag niet zomaar omdat je er zin in hebt de contant betaling weigeren zonder dat je dit vooraf duidelijk hebt gemaakt.
Dat is wat anders. Het mag wel degelijk, maar grote kans dat het je klanten kost.

• Rmg
42dpi schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 16:00:
[...]

Zal ik zelf ook even de overheid quoten want die regel/zinnen vergeet je steeds te lezen.

[...]

In de regel betekent gewoonlijk, niet dat het volgens regels moet.

https://synoniemen.net/index.php?zoekterm=in+de+regel
Juist klanten houden daar niet van, dus die komen dan ook niet (meer).

En daarom hebben we daar ook geen wetten voor. In de meeste gevallen gaat dit vanzelf goed.

[Voor 24% gewijzigd door Rmg op 01-01-2022 16:18]

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Sefa schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 16:02:
[...]

Dat is wat anders. Het mag wel degelijk, maar grote kans dat het je klanten kost.
Rmg schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 16:02:
[...]

In de regel betekent gewoonlijk, niet dat het volgens regels moet.

https://synoniemen.net/index.php?zoekterm=in+de+regel

[...]

Juist klanten houden daar niet van, dus die komen dan ook niet (meer).

En daarom hebben we daar ook geen wetten voor. In de meeste gevallen gaat dit vanzelf goed.
Je mag NIET ter wille keur beslissen om contant te weigeren, dus op maandag wel woensdag niet voor 12uur en na 13 alleen maar twee euro munten, dat mag niet.

Je moet vooraf duidelijk maken en ten alle tijden of wel of niet een wettelijk betaling accepteert.

Als een winkel voor mij bij iemand contant accepteert en bij mij zegt "ik neem geen contant aan" en het staat nergens aangegeven bel ik de politie.

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 01-02 20:44
42dpi schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 16:27:
Je mag NIET ter wille keur beslissen om contant te weigeren, dus op maandag wel woensdag niet voor 12uur en na 13 alleen maar twee euro munten, dat mag niet.
Waar staat dat?
Je moet vooraf duidelijk maken en ten alle tijden of wel of niet een wettelijk betaling accepteert.
Waar staat dat?
Als een winkel voor mij bij iemand contant accepteert en bij mij zegt "ik neem geen contant aan" en het staat nergens aangegeven bel ik de politie.
Wat gaat de politie doen?

• Rmg
Sefa schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 16:35:
[...]

Verzoeken dat ie zn aankopen achterlaat het pand verlaat is mijn gok.

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

[...]

Vragen of Karen het pand wil verlaten zonder aankopen. En daarna buiten duidelijk maken dat ie niet andere mensen hun tijd moet zitten verdoen met nutteloos geklaag.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• Taghorn
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-02 08:49
Rmg schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 16:42:
[...]

Verzoeken dat ie zn aankopen achterlaat het pand verlaat is mijn gok.
Even ingedoken, aldus de ECB en richtlijnen moet de winkelier een geldige redenen hebben om contant geld te weigeren: https://www.ecb.europa.eu...egy/html/cash-faq.nl.html

Maar ja, ECB maakt geen wetten dus dat word heeel lang procederen voor letterlijk enkele rotcenten.

Ze vermelden ook dat van te voren aangeven vereist is. Wat logisch is, anders verdoe je mijn tijd. Maar laat vooral weten wat oom agent zegt :-)

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Bewaren voor de volgende mierenplaag, dan leg ik ze bij de buitendeur en op het aanrecht. Er zit nog wat koper in die munten, daar houden mieren niet van.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:37
GioStyle schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 16:00:
[...]

Dat doet de overheid dus wel. De overheid geeft ruimte om een wettig betaalmiddel te laten weigeren. Dat winkeliers daar gebruik van maken; ik geef ze geen ongelijk. Het is echter wel op zijn minst raar te noemen. Als we toch al zo ver zijn: waarom schaffen we contant geld dan gewoon niet af?
Reden om niet af te schaffen is dat veel mensen nog wel contant willen gebruiken. Maar heel weinig mensen zijn geïnteresseerd in betalen met 1 cent munten. Net zoals bijna iedereen wel begrijpt dat niemand er wat mee opschiet als je de snackbar verplicht biljetten van 500 aan te nemen.

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
GioStyle schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 16:00:
[...]

Bijzondere manier van redeneren.

Omdat de overheid iets niet verplicht zijn ze contant geld aan het saboteren. Maar dan zijn ze ook pinpassen en creditcards aan het saboteren, want die hoeft ook niemand te accepteren. Of wou je dat ook verplichten?

Eigenlijk zit de overheid dus alle betaalmiddelen dwars, als ik je redenering doortrek.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hier in Duitsland is het nog een gebruikelijk betaalmiddel. Pinnen is veelal niet eens gewenst, zeker bij particuliere winkels

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• GioStyle
TheekAzzaBreek schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 17:22:
[...]

Bijzondere manier van redeneren.

Omdat de overheid iets niet verplicht zijn ze contant geld aan het saboteren. Maar dan zijn ze ook pinpassen en creditcards aan het saboteren, want die hoeft ook niemand te accepteren. Of wou je dat ook verplichten?

Eigenlijk zit de overheid dus alle betaalmiddelen dwars, als ik je redenering doortrek.
Nee, alleen contant geld, want niet 'traceerbaar':

- Overheid wil contante betalingen boven de €3000 verbieden
- Overheid wil contant geld bij je hebben maximaliseren tot €3000
- Overheid wil stoppen met het uitgeven van biljetten van €500 (en nee dat doet de overheid niet, maar de ECB. De overheid wil dat de ECB stopt met het uitgeven van €500 biljetten)

Moet ik nog even doorgaan?

Blijkbaar mogen winkels dus ook contant geld weigeren als ze daar zin in hebben... _O-

[Voor 4% gewijzigd door GioStyle op 01-01-2022 17:37]

• _jero_813
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:51
wildhagen schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 14:29:
Ze verdwijnen binnenkort mogelijk helemaal in de hele EU: https://www.rtlnieuws.nl/...cent-2-cent-euromunten-eu

Maar volgens mij kan je ze bij de bank inleveren in zo'n tel-automaat, waarna ze op je rekening worden bijgeschreven?
Bij de bank storten kan maar bij bv Rabobank kost dat dus geld. Tenzij je kinderen hebt dan kin je het 4x gratis op hun rekening storten en dan naar jouw rekening overboeken. Dus als je 1 en 2 eurocentjes wil storten moet je er wel veel hebben om alleen de kosten al te betalen, anders moet je misschien nog betalen om er op die manier vanaf te komen :)

Dit is van de site van de rabobank:

"Als je stort op een Rabo Jongerenrekening betaal je de eerste 4 keer per jaar niets. Vanaf de 5e storting betaal je € 9,50 per keer.

Geld storten op je eigen Rabobankrekening met de betaalpas van die rekening kost de eerste 4 keer per jaar € 2,25 per storting. Stort je vaker? Dan betaal je € 9,50 per storting."

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
GioStyle schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 17:32:
[...]

Nee, alleen contant geld, want niet 'traceerbaar':

- Overheid wil contante betalingen boven de €3000 verbieden
- Overheid wil contant geld bij je hebben maximaliseren tot €3000
- Overheid wil stoppen met het uitgeven van biljetten van €500 (en nee dat doet de overheid niet, maar de ECB. De overheid wil dat de ECB stopt met het uitgeven van €500 biljetten)

Moet ik nog even doorgaan?

Blijkbaar mogen winkels dus ook contant geld weigeren als ze daar zin in hebben... _O-
Neuh, hoeft niet. Het gaat hier over muntjes van 1 en 2 cent.

• GioStyle
TheekAzzaBreek schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 17:49:
[...]

Neuh, hoeft niet. Het gaat hier over muntjes van 1 en 2 cent.
Precies, gewoon contant geld afschaffen. Gelijk het probleem hierboven opgelost.

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Is lezen echt zo moeilijk?

https://www.rijksoverheid...taalmiddel-overal-betalen
Waar staat dat?

Zie bovenstaande of moet ik het kopieren?

[...]
[...]

De winkelier vertellen dat in de grondwet staat dat discriminatie of ter willenkeur weigeren van betalingen niet mag.

Als je serieus denkt dat een winkelier wel at random zonder enige vorm van rede geheel te willekeur mag beslissen bij wie die wel en niet contant aan neemt dan heb je echt een plaat voor je hoofd.
Flagg schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 16:49:
[...]

Vragen of Karen het pand wil verlaten zonder aankopen. En daarna buiten duidelijk maken dat ie niet andere mensen hun tijd moet zitten verdoen met nutteloos geklaag.
:')

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:29

Grvy

Bot

42dpi schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 18:02:

Als je serieus denkt dat een winkelier wel at random zonder enige vorm van rede geheel te willekeur mag beslissen bij wie die wel en niet contant aan neemt dan heb je echt een plaat voor je hoofd.
Als je serieus denkt dat een winkelier dat niet mag, dan lees je heel slecht.

Een winkelier mag heel veel zelf beslissen. Die mag zelfs beslissen dat jij niet naar binnen mag.. gewoon daarom.

In de regel (get it?) kost het hem dan klanten dus dat doet die niet. Maar geen enkele wetgeving die het tegenhoudt.

ps: https://www.schrijfwijzer...gel-als-regel-in-de-regel

[Voor 21% gewijzigd door Grvy op 01-01-2022 18:08]

Dit is een account.

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Grvy schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 18:06:
[...]

Als je serieus denkt dat een winkelier dat niet mag, dan lees je heel slecht.

Een winkelier mag heel veel zelf beslissen. Die mag zelfs beslissen dat jij niet naar binnen mag.. gewoon daarom.

In de regel (get it?) kost het hem dan klanten dus dat doet die niet. Maar geen enkele wetgeving die het tegenhoudt.
Ook niet waar als jij iemand wilt weigeren als winkelier moet je daar een geldige rede voor hebben heb je dat niet mag je ook niet te willekeur iemand weigeren.

https://www.mkbservicedes...egang-tot-mijn-winkel.htm

[Voor 6% gewijzigd door 42dpi op 01-01-2022 18:11]

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik heb eens geprobeerd om al mijn muntjes weg te geven als fooi, in een Ierse kroeg.
Maar ze werden niet geaccepteerd: „gooi ze zelf maar in de vuilnisbak”.

老厮是麂

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:29

Grvy

Bot

42dpi schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 18:09:
[...]

Ook niet waar als jij iemand wilt weigeren als winkelier moet je daar een geldige rede voor hebben heb je dat niet mag je ook niet te willekeur iemand weigeren.
Kan een winkel klanten weigeren?
Nee, je hebt als ondernemer geen plicht om mensen als klant aan te nemen. Weigeren van potentiële klanten mag dus, hoewel je daarbij wel aan twee voorwaarden moet voldoen: vooraf melden bij welke criteria men niet geaccepteerd wordt. de criteria mogen niet discriminatie op een verboden grond opleveren
Het is iets minder willekeur dan ik eerder zei, maar het mag wel degelijk. Met twee voorwaarden dus.
Maargoed; prima slecht voorbeeld. Het punt blijft staan een winkelier mag contant geld weigeren.

Gewoon even goed je eigen stuk lezen. :>

Dit is een account.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb laatst bij de bank nog afgestort aan € 23 van allerlei kleingeld van 1 tot 20 cent. Wat moet je anders ermee want ik probeerde het uit te geven maar niemand wilde het meer accepteren terwijl het wettelijk geld is. Ook probeerde ik iets met € 2,98 af te rekenen maar nee hoor MOEST € 3 betalen dus ik nog discussie van dan moet je het bedrag ook daadwerkelijk € 3 maken als je toch afrondt en niet een prijs hanteren van € 2,98. Dat is de bedrijfspolicy, dan maar artikel niet gekocht, succes ermee, ook prima.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Grvy schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 18:12:
[...]

[...]

Het is iets minder willekeur dan ik eerder zei, maar het mag wel degelijk. Met twee voorwaarden dus.
Maargoed; prima slecht voorbeeld. Het punt blijft staan een winkelier mag contant geld weigeren.

Gewoon even goed je eigen stuk lezen. :>
Ja leuk te regel maar dat is niet de situatie je MOET VOORAF duidelijk maken dat iets niet kan die regel mag je niet ter plekke zo maar even invoeren en bij de ene wel en de andere niet.

Maakt geen reet dat geen een winkelier zo debiel zou zijn om voor 12 uur wel contant aan te nemen en na z'n lunch beslissen nu neem ik geen contant aan.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik gooi het gewoon weg. Teveel gedoe anders voor die paar centen.
GioStyle schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 15:36:
[...]...Wow, hier schrik ik wel van. Dacht altijd dat de overheid voor de burger moest zijn, maar wat is dit? Waarom wil de overheid continu contant geld dwarszitten?
Controle.

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Een jaar of 15 geleden kon je nog in alle winkels met muntjes van 1 en 2 cent betalen. Ik had toen op het werk Afrikaanse collega's en als zij iets gekocht hadden en wisselgeld gekregen hadden, dan gingen ze daarna alle „copper coins” (zo noemden zij ze) uit hun portemonnee uitsorteren, omdat ze het de moeite niet waard vonden om die waardeloze muntjes met zich mee te nemen.

老厮是麂

• TheZenMeister
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-02 23:15
Kan je ze niet gebruiken bij een zelf service balie in een supermarkt?
Ik heb laatst 1,5 uur bij zo`n automaat gestaan en al ons kleingeld gebruikt om de boodschappen te betalen. Het duurd even maar je bent er wel vanaf.

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:59
ozkaaan schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 14:56:
@ErikT738 niet veel hoor, ongeveer 10 euro ...
Niet veel? Je hebt het over 1 en 2 cent muntjes, dus dat zijn er dan toch minimaal 501 (!). Hoe kom je aan zoveel van die losse muntjes?

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-02 17:23
42dpi schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 18:17:

Maakt geen reet dat geen een winkelier zo debiel zou zijn om voor 12 uur wel contant aan te nemen en na z'n lunch beslissen nu neem ik geen contant aan.
Maar het punt is dat er dus geen regel is die dat de winkelier verbiedt.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Wat een moeilijk geneuzel hier zeg.

Zoek je dichts bijzijnde bankkantoor. Rij er naartoe en stort je geld.

Garmin FR245M + HRM-RUN

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

migchiell schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:24:
[...]

Maar het punt is dat er dus geen regel is die dat de winkelier verbiedt.
Nou dat Artikel 1 bestaat al een tijdje
https://wetten.overheid.nl/BWBR0006502/2020-01-01

[Voor 17% gewijzigd door 42dpi op 01-01-2022 20:44]

• migchiell
  • Laatst online: 02-02 17:23
Dat is waar en irrelevant.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:47
m-vw schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:26:
Wat een moeilijk geneuzel hier zeg.

Zoek je dichts bijzijnde bankkantoor. Rij er naartoe en stort je geld.
Niet te weinig storten, want storten kost tegenwoordig bij veel banken geld. Het zou zonde zijn als je 2 euro stort en 5 euro kosten moet aftikken ;)

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:13

Fiber

Beaches are for storming.

Er staan muntstortautomaten van de Geldmaat bij veel Gamma en Karwei bouwmarkten:

https://www.locatiewijzer...ionality=Munten%20storten

*O* o<:)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• ozkaaan
Valorian schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:20:
[...]

Niet veel? Je hebt het over 1 en 2 cent muntjes, dus dat zijn er dan toch minimaal 501 (!). Hoe kom je aan zoveel van die losse muntjes?
Zat in een spaarpot, en lange tijd daar gebleven...

• Vertor
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05:48
Er is hier een verschil tussen België en Nederland.
In België mogen de munten niet geweigerd, zolang het aantal munten hoger lager is dan 50 stuks.
Zelfde voor betalen met 500 euro.
Winkel mag een biljet van 500 euro weigeren, indien het bedrag minder dan 50% bedraagt.
Maar stel ik een TV koop van 1000 euro wil kopen, dan mogen ze de biljetten niet weigeren, zelf indien de winkel afficheerd geen biljetten aanneemt van 500 euro.
https://economie.fgov.be/...jetten-door-verkopers.pdf

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 03:25

MLLL

Palm Treo 650

Als je bijvoorbeeld in Oostenrijk ski's huurt met 500 euro gaat dat biljet niet eens door een geldscanautomaat heen, wordt zo geaccepteerd. Hier in Nederland weten ze eens wat te doen met zo'n biljet, apart.

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
GioStyle schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 17:52:
[...]

Precies, gewoon contant geld afschaffen. Gelijk het probleem hierboven opgelost.
En nieuwe problemen ontstaan.
Is er storing of power out, dan kun je niet betalen. En kun je dus ook geen boodschappen doen, tanken, etc.

Gewoon contant geld in omloop houden. Is altijd makkelijk! ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
42dpi schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 18:09:
[...]

https://www.mkbservicedes...egang-tot-mijn-winkel.htm
Daar heb je het over een ontzegging, oftewel iemand verbieden jouw winkel te betreden zodat wanneer ze dat doen dit een strafbaar feit is, dat is iets anders dan een klant weigeren te bedienen, zijn twee hele verschillende dingen.

Zelfde met je stuk over dat winkeliers geld niet mogen weigeren, staat ook in je bron dat het gewoon mag, ook zonder het aan te geven maar je maakt er zomaar van dat het verplicht is vooraf aan te geven, dat staat nergens in je eigen bron.

Je mag in principe iedereen weigeren, alleen niet op huidskleur enz. maar dan zeg je dat het de kleur van iemands broek is waarop je ze weigert. Je bent in Nederland niet verplicht aan iedereen te verkopen.
Dat zagen we aan het begin van de coronacrisis: een aantal ...kansenparels.... die riepen dat de supermarkt 'juridisch verplicht is' (wat betekent dat uberhaupt :+) om hun toiletpapier te verkopen...

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:23

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Vertor schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 23:09:
Er is hier een verschil tussen België en Nederland.
In België mogen de munten niet geweigerd, zolang het aantal munten hoger is dan 50 stuks.
Dus je moet dan gewoon altijd met minstens 51 munten betalen? :+ :Y)

de Tweakers-cookiewall is illegaal

• rolf1234
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 24-01 10:16

Een ondernemer houdt toch altijd zijn recht om een transactie te weigeren?

Ik werk in de zomer bij een waterpark in de catering. Online staat op de website aangegeven dat wij geen biljetten van 200 of 500 euro accepteren. Echter kwam er een gast aan die een bedrag van 3 euro wou afrekenen met een briefje van 200 euro.
Ik beschikte op dat moment niet tot de juiste tools om het biljet op echtheid te controleren. Daarnaast heb ik ook besloten voor mijn eigen veiligheid het biljet niet aan te nemen. (200 euro in een lade hebben blijft een risico, al is het een kleine, en ook niet verschillend van 4 briefjes van 50, maar alsnog) De gast begon ook een heel betoog over hoe het een wettelijk betaalmiddel is, en dat wij verplicht zijn om het aan te nemen. Deze man begon met dreigen en ik heb hem toen vriendelijk verzocht het restaurant te verlaten of ik zou de beveiliging bellen. Er waren namelijk kinderen bij en de focus van geen 200 euro aannemen veranderde naar een man die bedreigingen gooide naar een tiener die minimumloon kreeg om koffie te zetten voor gasten.
Maar stel het was niet uit de hand gelopen, dan zouden we toch gewoon alsnog de transactie kunnen weigeren? Nu lag de focus bij zijn gedrag, en niet de manier van betalen. Maar stel.
Theoretisch gezien zou je dus ook alle transacties die contant afgerekend willen worden, ook degene met 1 en 2 centjes, kunnen weigeren, toch?
En zolang dit enkel om de betaalmethode gaat denk ik niet dat je het dusdanig over discriminatie kan buigen.
Nu hoop ik ten zeerste dat ik een paar jaar geleden niet jou ben tegen gekomen ;)

[Voor 0% gewijzigd door rolf1234 op 02-01-2022 03:01. Reden: Laat ik even beleefd doen en mijn zin afmaken.]

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Je hebt van die leuke knutselprojectjes voor kinderen, waarbij je een voorwerp kunt laten balanceren op de rand van een bierflesje mits je het voorwerp op de juiste plek verzwaart. Dan kan je daarvoor muntjes van 1 en 2 cent gebruiken, dat lijkt me vast goedkoper dan daarvoor dedicated gewichtjes bestellen op Aliexpress.

Is er een plek waar je veel last hebt van mensen met metaaldetectoren, dan zou je daar op gepaste afstand de muntjes van 1 en 2 cent in de grond kunnen ingraven. Als je maar zorgt dat het geldbedrag dat ze met hun metaaldetector per uur kunnen opgraven lager blijft dan het minimumloon. Even uitrekenen dus.

老厮是麂

Acties:
  • +3Henk 'm!

• RGG
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik gooi het kleingeld altijd in een pot bij de voordeur en giet die dan leeg in collectebussen die zo af en toe aanbellen voor een goed doel.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
GioStyle schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 17:52:
[...]

Dat is het kind met het badwater weggooien. Contant geld heeft voldoende nut in het dagelijks leven. Gooi dan liever die 1 en 2 cent munten weg.

• sjirafje
  • Laatst online: 01:29

sjirafje

Why so serious, Sam?

Hier in huis ligt ook nog een hele lading aan 1 en 2 cent muntjes ;(

Als de ECB ze nou eens gewoon afschaft dan kunnen we ze tenminste weer kosteloos storten of omwisselen zoals ook bij het afschaffen van de gulden het geval was. (Wie/welke landen waren er eigenlijk voor verantwoordelijk dat ze überhaupt zijn ingevoerd?)

Nu is gewoon storten vanwege de hoge kosten (€ 2,25 - €9,50 per storting) geen optie. Dan moet je meer betalen dan je muntjes waard zijn.

Ik ken in mijn omgeving geen winkel of automaat die ze accepteert dus gewoon uitgeven is ook geen optie.

"Enough is enough!"
"I've had it with these mother f*cking snakes on this mother f*cking plane!"

Samuel L. Jackson, Snakes on a Plane

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:15
Fiber schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 22:22:
Er staan muntstortautomaten van de Geldmaat bij veel Gamma en Karwei bouwmarkten:

https://www.locatiewijzer...ionality=Munten%20storten

*O* o<:)
maar ook dat kost geld, afhankelijk van bij welke bank je zit.

Staat op de website van Geldmaat:

Het storten van munten is niet gratis. Uw bank bepaalt hoeveel u moet betalen. Dit kunt u opzoeken op de website van uw bank. De kosten worden achteraf door uw bank in rekening gebracht op de betaalrekening die u gebruikt heeft.

[Voor 3% gewijzigd door remmuz op 02-01-2022 14:00]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-11-2022
PepsiNL1 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 15:02:
Voor zover ik weet geeft de Aldi nog 1 en 2 cent terug (doen niet aan afronding) misschien kan je ze daar omwisselen/ermee betalen?
In Nederland al zeker 5 jaar niet meer:-(.

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-11-2022
remmuz schreef op zondag 2 januari 2022 @ 13:59:
[...]

maar ook dat kost geld, afhankelijk van bij welke bank je zit.

Staat op de website van Geldmaat:

Het storten van munten is niet gratis. Uw bank bepaalt hoeveel u moet betalen. Dit kunt u opzoeken op de website van uw bank. De kosten worden achteraf door uw bank in rekening gebracht op de betaalrekening die u gebruikt heeft.
Goede doelen hadden altijd een deal waarbij zij geen kosten betaalden, dus mocht je nog een collectant tegenkomen... Maar het verdwijnen van afstortmogelijkheden/locaties geeft ook daar ophef.

• exelletor
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-02 22:32
Iemand nog tips hoe ik als particulier aan 1ct muntjes kan komen? Ik zoek ongeveer 100 stuks. Heb even gegoogled, maar dan kom ik alleen bijzondere collecties tegen of nagemaakte muntjes tbv educatie.

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Ga naar Duitsland?

• sjirafje
  • Laatst online: 01:29

sjirafje

Why so serious, Sam?

Ik heb er circa 74. Kopen? ;)

"Enough is enough!"
"I've had it with these mother f*cking snakes on this mother f*cking plane!"

Samuel L. Jackson, Snakes on a Plane

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee