SSD NVME Samsung 980 pro aansluiten op laptop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klotezke
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 29-04 13:51
Hi Tweakers,

Ik heb een Samsung 980 pro 1tb gekocht voor mijn PS5, alleen wil ik de firmware hiervan updaten voor betere prestaties. Ik begreep dat het hiervoor nodig was deze op je laptop aan te sluiten, en het via Samsung magician up te daten. Hiervoor heb ik dus onderstaande enclosure gekocht om het aan te sluiten op mijn laptop. Maar als ik vervolgens Samsung magician open, komt de SSD wel, voor alleen dan niet als 980 pro maar als ASM236x NVME en kan ik het niet updaten.

https://www.amazon.nl/Alx...ondersteunt/dp/B07SLHRHQG

Weet iemand wellicht een oplossing of een andere manier? Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:33
Betere prestaties door een firmware update? Waarschijnlijk niet eens meetbaar, laat staan merkbaar. Zonde om speciaal hiervoor een enclosure te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Updaten van firmware werkt alleen als de SSD rechtstreeks is aangesloten op het systeem, dus via een M2 NVME slot. Updaten via een USB enclosure werkt dus niet. Dit M2 NVME slot kan zitten op moederbord van de laptop, moederbord van een PC of op een PCI-e bracket in een PC.
Wat je nu dus ziet in Magician is de USB controller van de enclosure.

De eerste 980 Pro update zorgde voor een verbetering van de performance na langdurig gebruik (die liep anders fors terug). De laatste update gaf een marginale performance update op een console.

Als je geen Windows PC of laptop hebt met een vrij M2 NVME slot, dan kun je ook een ISO downloaden van de FW update.

[ Voor 25% gewijzigd door Flitzer op 01-01-2022 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klotezke
Dank voor jullie antwoord. De SSD zou 7000 mb/s moeten kunnen lezen, dit is echter maar 5500 mb/s heb ik gemeten. Als de SSD warm wordt kan dit volgens mij zelfs nog minder worden. Ik zag op youtube dat anderen ook 5500-5700 hadden bij aankoop, en dat dit na update van de firmware 6500> werd. Vandaar dat ik het probeer.

@Flitzer Dat dacht ik al, dank voor de bevestiging dat het de controller is die het nu herkent en dat de SSD direct aangesloten moet worden. Ik heb alleen een laptop (ASUS F571GD BQ257T) geen PC. Het lukt mij niet echt om te vinden of het een 2e M2 NVME slot heeft, denk dat ik het anders maar moet openen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Een laptop openen en na afloop weer netjes afsluiten kan een hele opgave zijn als er niet een nette klep in de bodem zit. Misschien dat iemand met een PC de upgrade voor je kan doen? De data op de SSD blijft gewoon behouden tijdens de update.

Die performance update lijkt me meer voor de benchmark van de PS5 en vermoedelijk minder voor de werkelijke performance. Als warm worden in de PS5 een beperking is, dan zou je een betere heatsink kunnen nemen zoals die van Sabrent of Elecgear. Deze houden de SSD koeler, maar ik heb nog nergens gezien dat de performance merkbaar beter wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klotezke
@Flitzer Thanks voor de tip! Niemand die ik ken heeft een pc meer. Zal even rondvragen alsnog, wellicht beter dan mijn laptop te slopen haha. Of misschien kan ik het langsbrengen bij een samsung store voor een update.

Geen idee eerlijk gezegd of het alleen voor de benchmark is. Ik heb inderdaad al de nieuwe speciale Sabrent PS5 heatsink geinstalleerd. De paar spellen die ik nu op de ssd heb staan gebruik ik niet zoveel of lang. Dus heb nog niet veel kunnen merken in deze paar weken. Was meer teleurgesteld door de snelheid die ik zag, en zag iets wat leek op een makkelijke oplossing. Blijkt niet zo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:07
Mijn ervaring is dat elke SSD die ik koop bij een courante webwinkel, bij aankoop is voorzien van de laatste firmware. Upgraden zou dus direct na aankoop niet nodig moeten zijn.
En eigen snelheidsmetingen gebeuren meestal met synthetische benchmarks, die geen reële snelheidswaarden tonen. Daarnaast meet je dan de hele keten: een vertragend deel van die keten geeft dan vertekenende prestaties "van de SSD". Zonde dat je die enclosure hebt gekocht, ik betwijfel of je een verschil gaat merken in je PS5 na een firmware update.
Pagina: 1