Voorgestelde energiecompensatie van het kabinet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-07 15:16
Nu lijkt het erop dat het hogere gastarief via de energiebelasting op de elektriciteit gecompenseerd gaat worden in 2022.

Nu zit ik in de situatie dat ik zonnepanelen heb met amper netto verbruik per jaar icm stadsverwarming.

Ik krijg op geen een site een duidelijk antwoord wat er gebeurd als je zogoed als 0 op de energierekening hebt staan.

Weet hier iemand weer over?

Beste antwoord (via matty___ op 01-01-2022 13:33)

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
https://www.milieucentraa...ng/energiebelasting-2022/

Het Kabinet verlaagt in 2022 de energiebelasting. Een huishouden met een gemiddeld gas- en stroomverbruik betaalt hierdoor zo’n 400 euro minder belasting dan in 2021. Wat zijn de plannen?

- De teruggave van de energiebelasting gaat omhoog van 560 euro naar 825 euro. Dat betekent een belastingvoordeel van 265 euro voor iedereen (los van hoeveel energie je gebruikt).
- Het belastingtarief op elektriciteit gaat met 6,9 cent per kWh omlaag, inclusief btw. Hoeveel dat voor jou scheelt, hangt af van je stroomverbruik. Bij een gemiddeld verbruik van 2.384 kWh per jaar daalt de energiebelasting met ongeveer 160 euro. Bij een hoger stroomverbruik is het nog meer, bij een lager stroomverbruik juist minder.
- Het plan voor de energiebelastingen op gas verandert niet: die stijgen met 2 cent per kuub. Bij een gemiddeld gasverbruik van 1.170 kuub per jaar betaal je dus 23 euro meer aan belasting voor gas.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
https://www.milieucentraa...ng/energiebelasting-2022/

Het Kabinet verlaagt in 2022 de energiebelasting. Een huishouden met een gemiddeld gas- en stroomverbruik betaalt hierdoor zo’n 400 euro minder belasting dan in 2021. Wat zijn de plannen?

- De teruggave van de energiebelasting gaat omhoog van 560 euro naar 825 euro. Dat betekent een belastingvoordeel van 265 euro voor iedereen (los van hoeveel energie je gebruikt).
- Het belastingtarief op elektriciteit gaat met 6,9 cent per kWh omlaag, inclusief btw. Hoeveel dat voor jou scheelt, hangt af van je stroomverbruik. Bij een gemiddeld verbruik van 2.384 kWh per jaar daalt de energiebelasting met ongeveer 160 euro. Bij een hoger stroomverbruik is het nog meer, bij een lager stroomverbruik juist minder.
- Het plan voor de energiebelastingen op gas verandert niet: die stijgen met 2 cent per kuub. Bij een gemiddeld gasverbruik van 1.170 kuub per jaar betaal je dus 23 euro meer aan belasting voor gas.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
Dus eigenlijk is alleen het eerste punt hier op toepassing als ik het zo lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdvd
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15:00
Hier inderdaad hetzelfde zonnepanelen en stadsverwarming. Elektriciteit leveren we terug op jaarbasis met zonnepanelen.

Het tarief gaat omlaag dus ook het terugleveren zal minder gaan opleveren wat ik begreep. Dus we profiteren wat minder van de verlaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
sjoerdvd schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 13:34:
Hier inderdaad hetzelfde zonnepanelen en stadsverwarming. Elektriciteit leveren we terug op jaarbasis met zonnepanelen.

Het tarief gaat omlaag dus ook het terugleveren zal minder gaan opleveren wat ik begreep. Dus we profiteren wat minder van de verlaging.
Op dit moment kunt je toch nog steeds 100% salderen. Ik verwachtte eigenlijk dat het dan nog steeds even duur zou zijn als nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjoerdvd
Klopt. Alleen na het salderen en wat dan overblijft levert minder op.
Maar dat is dus inderdaad alleen als je jaarlijks meer terug levert dan je verbruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:36
sjoerdvd schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 14:21:
Klopt. Alleen na het salderen en wat dan overblijft levert minder op.
Maar dat is dus inderdaad alleen als je jaarlijks meer terug levert dan je verbruikt.
Onjuist. De belasting wordt verlaagd. Netto terugleveringtarief is wat in het contract met het energiebedrijf is afgesproken en zal meestal het zelfde blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdvd
hanev001 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 15:05:
[...]

Onjuist. De belasting wordt verlaagd. Netto terugleveringtarief is wat in het contract met het energiebedrijf is afgesproken en zal meestal het zelfde blijven.
Ah, dat maakt het voor mij ook duidelijker 👍. Twijfelde ook net als TS.
Pagina: 1