[Koopadvies] Hetelucht soldeerstation

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-04 04:46
Ik ben het nu wel zat om DC jacks / oplaadpoorten met 5 bevestigingspunten te desolderen met een soldeerbout. Het is tijd voor een hetelucht station. Wordt zo'n 4-5 keer per jaar gebruikt voor oplaadpoorten en evt usb poorten dus hoeft geen dure te zijn.

Vereisten:
  • Regelbaar temperatuur (duh)
  • Vervangbare nozzles
  • Met opbergsteun
  • Rond de € 75
Eerst vond ik deze. Lekker cheap, maar ik knap een beetje af op de temperatuur onnauwkeurigheid genoemd in de top recensie.
Newacalox 858D

Dan vond ik deze met soldeerbout erbij. Was niet mijn bedoeling om voor een combi set te gaan, maar zelfs de meest kritische recentie is heel erg lovend! Warmt snel op, detecteert of de pistool in houder zit (en gaat automatisch op standby)
Preciva 8786D

En ik ga al weer over mijn budget, maar deze heeft temperatuurcalibratie en dat lijkt me wel heel handig om de temperatuurnauwkeurigheid te waarborgen.
YIHUA 938BD+

Kooptips? Waarschuwingen? Andere features die ik belangrijk moet vinden?

Happy new year :9B

[ Voor 50% gewijzigd door Faloude op 01-01-2022 16:01 . Reden: Kandidaten toegevoegd ]

Beste antwoord (via Faloude op 06-01-2022 10:18)

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:03

SA007

Moderator Tweaking
Heb met een zooitje verschillende gewerkt, merk eigenlijk weinig verschil tussen merken/types.
Temperatuurnauwkeurigheid is in mijn ogen niet heel relevant, je moet met lucht toch een heel groot tempverschil hebben tussen de lucht en de printplaat om 'm warm te krijgen dus te lang verwarmen = schade, ongeacht hoe nauwkeurig de temp ook is.
Herhaalbaarheid is wel zinnig, je wil niet dat hij zo gammel is dat hij een paar dagen later flink kouder/warmer is maar dan heb je wel echt meuk zegmaar.

Zou zelf niet voor een soldeerbout combo gaan, merk dat ze vaak best onpractisch zijn qua lompheid op je bureau.
Het is best fijn om het deel wat je minder gebruik in de kast te kunnen zetten zegmaar.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:03

SA007

Moderator Tweaking
Heb met een zooitje verschillende gewerkt, merk eigenlijk weinig verschil tussen merken/types.
Temperatuurnauwkeurigheid is in mijn ogen niet heel relevant, je moet met lucht toch een heel groot tempverschil hebben tussen de lucht en de printplaat om 'm warm te krijgen dus te lang verwarmen = schade, ongeacht hoe nauwkeurig de temp ook is.
Herhaalbaarheid is wel zinnig, je wil niet dat hij zo gammel is dat hij een paar dagen later flink kouder/warmer is maar dan heb je wel echt meuk zegmaar.

Zou zelf niet voor een soldeerbout combo gaan, merk dat ze vaak best onpractisch zijn qua lompheid op je bureau.
Het is best fijn om het deel wat je minder gebruik in de kast te kunnen zetten zegmaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-04 04:46
Goed punt over temperatuurnauwkeurigheid. Na wat overweging heb ik ook besloten om niet voor een soldeerbout / hetelucht combi te gaan. De scheiding heeft voordelen.

Vandaag ga ik deze bestellen: https://www.mmobiel.com/n...tool-700w-met-lcd-display

Dit model is erg veel gereviewed door electro enthusiasts op YouTube met positief oordeel. Wel belangrijk om meteen te checken of frame en pistoolmondstuk geaard zijn.