Toon posts:

DNS instellingen (verlies verbinding met het internet)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ruud.mekkes
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-01-2022
Kan iemand mij helpen met de DNS instellingen?
...

Router (Apple TimeCapsule)
DNS instelling = IP-adres Pi-Hole

Pi-Hole (Raspberry Pi Zero 2 W)
DNS instelling = IP-adres Router

OF
Pi-Hole (Raspberry Pi Zero 2 W)
DNS instelling = IP-adres DNS provider
...

Met beide pogingen verlies ik na enige tijd de verbinding met het internet
...

Alle reacties

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Wat zeggen je logs van pihole?

๐Ÿ‘ฉโ€๐Ÿš€ -> Astronauts use Linux because you cant open Windows in space <- ๐Ÿš€

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:59
Had je dit topic [Pi-Hole] Ervaringen en discussie al doorgenomen?

Strava, Twitter

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-03 20:46
Als de verbinding na een tijdje verdwijnt lijkt me dat niets met de DNS te maken te hebben.
Je devices krijgen een DNS adres van je DHCP server en dat werkt of niet, die valt normaal gesproken niet zomaar ineens weg.

Heeft die raspberry-pi soms een sleep mode?

Ik weet niet welk device je als DHCP server hebt ingesteld, maar die DHCP Server moet die raspberry-pi als DNS server aan je devices doorgeven en moet zelf als DNS server de router van je provider hebben of als die in bridgemode staat het adres van je eigen router.
En die pi-Hole moet ook dat adres zelf gebruiken als DNS server.

Als je die pi-hole als DNS server voor je devices wilt gebruiken moet die ze

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:39

MsG

Forumzwerver

Hoe bedoel je precies "verlies ik de verbinding"? Dat is namelijk aardig vaag omschreven. Als je niet meer naar websites kan, wanneer je een adres in tikt, dan is dat mogelijk een symptoom van het issue, maar als het internetsignaal als geheel wegvalt, klinkt dat verder vrij ongerelateerd.

Overigens zou ik vanaf de pihole gewoon rechtstreeks iets als 8.8.8.8 of 1.1.1.1 gebruiken ipv nog weer een extra verwijzing naar de router te doen. Die provider-specifieke dns-servers zijn vaak veel trager dan die van cloudflare of google.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geรฏnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:59
@MsG google dns servers gebruiken als je de moeite hebt genomen om pi hole te installeren? Dan beter de cloudflare of je eigen isp dns servers.

Strava, Twitter

• MsG

MsG

Forumzwerver

Webgnome schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 11:48:
@MsG google dns servers gebruiken als je de moeite hebt genomen om pi hole te installeren? Dan beter de cloudflare of je eigen isp dns servers.
Ik laat ieder vrij in z'n overtuigingen. Ik gebruik zelf ook Adguard met 8.8.8.8. cloudflare kan er net zo goed iets mee doen. Je provider ook.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geรฏnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Ruud.mekkes
Als ik lokaal op mijn laptop of tablet bij DNS-server het IP-adres van Pi-Hole zet werkt het.
Als ik in mijn router bij DNS-server het IP-adres van Pi-Hole zet is de verbinding met internet verbroken en kan ik geen enkele website meer benaderen.

• HKLM_
  • Nu online
Ruud.mekkes schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 12:07:
Als ik lokaal op mijn laptop of tablet bij DNS-server het IP-adres van Pi-Hole zet werkt het.
Als ik in mijn router bij DNS-server het IP-adres van Pi-Hole zet is de verbinding met internet verbroken en kan ik geen enkele website meer benaderen.
Uhmmm waarom zou je dat doen? Die DNS servers hebben niks te maken met je clients.

Je moet je DNS met je DHCP meegeven naar je clients niet je DNS van je router aanpassen.

๐Ÿ‘ฉโ€๐Ÿš€ -> Astronauts use Linux because you cant open Windows in space <- ๐Ÿš€

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 31-03 14:47
Heb je je Pi bedraad aangesloten of doe je dit draadloos?
Ik zou eens beginnen met een ping -t 8.8.8.8 en laat die even lopen. Hiermee sluit je uit of je de complete verbinding naar buiten verliest.

• Ruud.mekkes
HKLM_ schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 12:11:
[...]

Uhmmm waarom zou je dat doen? Die DNS servers hebben niks te maken met je clients.

Je moet je DNS met je DHCP meegeven naar je clients niet je DNS van je router aanpassen.
Ik denk dat ik inderdaad met het wijzigen van de DNS-servers de DNS van mijn router aanpas. Zie in de TimeCapsule niet de mogelijkheid om DNS settings met mijn DHCP mee te geven

• HKLM_
  • Nu online
Ruud.mekkes schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 12:24:
[...]

Ik denk dat ik inderdaad met het wijzigen van de DNS-servers de DNS van mijn router aanpas. Zie in de TimeCapsule niet de mogelijkheid om DNS settings met mijn DHCP mee te geven[Afbeelding]
Dit zijn de DNS servers van je WAN interface. Als je die gaat aanpassen is het niet zo gek dat het niet meer werkt.

Wat voor opties heb je onder dhcp op je TimeCapsule.
Anders kan je het beste DHCP van de PiHole gaan inrichten.

[Voor 8% gewijzigd door HKLM_ op 01-01-2022 12:27]

• Ruud.mekkes
HKLM_ schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 12:25:
[...]

Dit zijn de DNS servers van je WAN interface. Als je die gaat aanpassen is het niet zo gek dat het niet meer werkt.
Je hebt gelijk, Ik kan dus niet de DHCP settings aanpassen in de TimeCapsule.

Zou dus gebruik moeten gaan maken van de DHCP server van de Pi-Hole?!

• Ben(V)
Die router kan blijkbaar geen onderscheid maken tussen de DNS servers die hijzelf gebruikt en die DNS servers die hij als DHCP server doorgeeft aan zijn client.
Om dit te omzeilen moet je de de DHCP server van je router uitzetten en die pi-hole ook als DHCP server gebruiken.
Dan kan de pi-hole dhcp server zijn eigen adres als DNS server doorgeven aan je clients

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• HKLM_
  • Nu online
Ruud.mekkes schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 12:28:
[...]

Je hebt gelijk, Ik kan dus niet de DHCP settings aanpassen in de TimeCapsule.

Zou dus gebruik moeten gaan maken van de DHCP server van de Pi-Hole?!
Ja :) (alleen dan dhcp van de TC wel uitzetten)

• Ruud.mekkes
Ben(V) schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 12:28:
Die router kan blijkbaar geen onderscheid maken tussen de DNS servers die hijzelf gebruikt en die DNS servers die hij als DHCP server doorgeeft aan zijn client.
Om dit te omzeilen moet je de de DHCP server van je router uitzetten en die pi-hole ook als DHCP server gebruiken.
Dan kan de dhcp server zijn eigen adres als DNS server doorgeven aan je clients
Inderdaad, In de TimeCapsule staan al zo'n 40 DHCP reserveringen.
Ik heb een uitdaging! :)

• Ben(V)
It's not a problem it's an opportunity! O-)

• Ruud.mekkes
HKLM_ schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 12:25:
[...]

Wat voor opties heb je onder dhcp op je TimeCapsule.
Anders kan je het beste DHCP van de PiHole gaan inrichten.

• HKLM_
  • Nu online

• Ruud.mekkes
HKLM_ schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 12:35:
[...]

Heb je ook iets als DHCP opties?
Nee, die kan ik niet vinden. De Apple TimeCapsule is een goed apparaat maar al wel wat ouder.

• Ruud.mekkes
mr.DJ95 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 12:16:
Heb je je Pi bedraad aangesloten of doe je dit draadloos?
Ik zou eens beginnen met een ping -t 8.8.8.8 en laat die even lopen. Hiermee sluit je uit of je de complete verbinding naar buiten verliest.
De Raspberry Pi Zero 2 W kun je alleen maar draadloos aansluiten!

• HKLM_
  • Nu online
Ruud.mekkes schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 12:44:
[...]

:P Je kan een Micro usb naar UTP adapter gebruiken

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 31-03 14:47
Ruud.mekkes schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 12:44:
[...]

Ah, een DNS server draadloos aansluiten is nou niet echt best practice. Je kan USB naar Ethernet adapters komen. Vermoedelijk geeft dit al positief resultaat.

• MsG

MsG

Forumzwerver

Is het niet gewoon een circulair probleem omdat je de pihole weer laat verwijzen naar je router, en je router weer naar de pihole.

Wat als je vanuit pihole niet door verwijst naar de router maar dus gewoon eens 8.8.8.8 / 1.1.1.1 of de DNS van je provider.

• Ruud.mekkes
MsG schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 13:11:
Is het niet gewoon een circulair probleem omdat je de pihole weer laat verwijzen naar je router, en je router weer naar de pihole.

Wat als je vanuit pihole niet door verwijst naar de router maar dus gewoon eens 8.8.8.8 / 1.1.1.1 of de DNS van je provider.
Ik maakte de denkfout dat als ik de DNS-server in mijn router veranderde dat dat alleen maar voor de clients gelde. Maar daarmee veranderde ik ook de DNS-server van mijn router.

• Ben(V)
Nee je verandert enkel de DNS server die de router gebruikt.

De clients krijgen het ipadres van wat je als DNS server in je dhcp server hebt ingesteld, en dan moet je er voor zorgen dat die dhcp server weer de juiste DNS server gebruikt.
Dus als je router dhcp server is dan krijgen de clients de DNS server(s) die daar staan ingesteld.

Als je dus een pi-hole wilt gebruiken, dan moet je die ook als dhcp server gebruiken.
In die pi-hole kun dan instellen dat de clients als Dns server de pi-hole moeten gebruiken en die pi-hole kun je dan instellen welke internet Dnsserver(s) je wilt gebruiken.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee