Toon posts:

Advies nieuw aan te kopen PV-systeem

Pagina: 1
Acties:

• EVoerman
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 31-03 18:53
Beste medetweakers,

Ook hier een adviesvraag m.b.t. aankoop zonnepanelen.

Uitgangspunten
Doel: beste systeem binnen het gestelde budget, monitoring via Domoticz of Home assistant
Installatie wil ik laten uitvoeren (in Friesland) en eventuele monitoring / BTW terug vragen kan ik zelf.
Huidig jaarverbruik elektriciteit: 3600kWh neemt echter toe tot ongeveer 5000kWh vanwege PHEV
Gas gestookte CV ketel komt uit 2019 en gasverbruik is relatief laag vanwege zonneboiler
Netaansluiting: 3 x 25A

Dak:
Orientatie relevant dakvlak Oost-West (-105graden en 75graden)
Dakhelling [graden] 49
Beschikbare dakoppervlakte op Westzijde 13 x 6,5 mtr [cm] inclusief twee dakramen en ventilatie pijpjes
Beschikbare dakoppervlakte op Oostzijde 13 x 3,3 mtr [cm] (schaduw vanwege schoorsteen en dak garage)

Foto 1:

Foto 2:

In SunnyDesign heb ik voor het dak van de garage een muur gesimuleerd omdat ik niet een tweede dak kon laten overgaan in het hoofddak. Ook heb ik de schoorsteen van de houtkachel gemodelleerd en deze geeft in de ochtend een schaduw over de panelen welke verloopt (alleen als de zon laag staat). Zie:

Ik heb nu een opzet met 24 panelen (11 op oost en 13 op west). Dit is ongeveer het maximale Wattpiek wat ik volgens mij kan neerleggen binnen mijn budget (max. € 7000,- ex BTW).

Ik heb drie verschillende offertes opgevraagd maar tot nu toe ben ik het goedkoopst uit bij de drie verschillende webshops:
  • Solar Bouwmarkt
  • Solar-Outlet
  • Winkelman (niet zeker of deze in Friesland willen installleren)
Hun prijzen ontwijken elkaar niet zoveel, Winkelman is het goedkoopst. Bij alle drie kom ik ongeveer uit op € 0,75 per geinstalleerde Wp (ex BTW). Andere offertes die ik heb aangevraagd zaten allemaal hoger. Dit had ook te maken omdat sommige aanbieders uitgingen van optimizers vanwege de schaduw van de schoorsteen. Ik denk dat ik die kan weglaten door gebruik te maken van SMA met Shadefix.

Mijn laatste opzet in Sunny Design ging uit van Trina panelen en een SMA STP5.0-3AV-40 omvormer.

Setup check op sunnydesign:
  • Jaarlijkse opbrengst [kWh]: 7040
  • Bespaarde stroomkosten in het eerste jaar [Eur.]: 588
  • Verwachte terugverdienperiode: 6,9 jaar
Concrete vragen:
  • Maak ik missers? Zie ik iets over het hoofd of mis ik iets?
  • Zijn er verbeteringen mogelijk, of uberhaupt een betere setup voor mijn situatie en doel?
  • Denken jullie dat de Shadefix van SMA inderdaad een geschikte oplossing is voor de schaduw in de ochtend van de schoorsteen op de panelen aan de oost zijde?
  • Hebben jullie ervaringen met de genoemde webshops (inclusief hun installateurs)? Raden jullie één aan, want de prijzen ontlopen elkaar niet zoveel.
  • Solar Bouwmarkt heeft sinds een paar dagen geen Trina panelen meer in hun webshop en de alternatieven zijn behoorlijk duurder. De andere twee webshops hebben nog wel het gebruikte paneel van Trina - 390 of 395 Wp Full Black. Wat denken jullie, blijven bij deze Trina panelen of is er een beter alternatief?
  • De gekozen omvormer; SMA-STP5.0-3AV-40 is misschien wat aan de kleine kant, SunnyD geeft ook een melding dat maximale vermogen van de PV-generator van de omvormer is overschreden. Echter de aftopping op de dag met de meeste opbrengst lijkt marginaal te zijn. Wat raden jullie aan, toch een grotere installeren of het zo laten?
Bijlagen (aantal screenshots uit Sunny Design rapportage):

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Energierendementsfactor 99,9% dus weinig aftoppen op de 5 kW omvormer.

Lijkt me een prima plan.

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:30
nog wel veel leeg dak :(

• AUijtdehaag
  • Niet online
@twain4me
Kan ik er wat aan doen? :+

Een SMA 8.0 of 10.0 kan ook en dak vol.
Maar niet mijn portomonee

[Voor 46% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-12-2021 20:19]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• twain4me
ja zeker, zeggen dat het plan goed is, maar beter kan :+

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:28
Waarom het dak van de garage niet gebruiken? Betere instraling dan het dak enigszins tussen de woningdelen.
Je ziet op je eigen tekening wij dat de onderkant van de panelen enige invloed van het andere dak heeft.

Verder zoveel mogelijk leggen als je je kan veroorloven...
Door de huidige teruglever tarieven zit ik te overwegen mijn noord dak vol te gooien 8)7

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• EVoerman
Ronald schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 20:56:
Waarom het dak van de garage niet gebruiken? Betere instraling dan het dak enigszins tussen de woningdelen.
Je ziet op je eigen tekening wij dat de onderkant van de panelen enige invloed van het andere dak heeft.

Verder zoveel mogelijk leggen als je je kan veroorloven...
Door de huidige teruglever tarieven zit ik te overwegen mijn noord dak vol te gooien 8)7
Ik snap wat je bedoelt, maar daar liggen nu ook al 3 zonnecollectoren voor mijn zonneboiler, waardoor ik daar niet zoveel kwijt kan. Daarnaast wil ik de omvormer graag op de vliering van het woonhuis plaatsen, en dan is dit het makkelijkst. Ik denk dat het verlies nog meevalt, alleen als de zon laag staat, maar vind het moelijk om goed in te schatten.

• Ronald
@EVoerman schaduw van een pijpje is hetgeen je je niet echt druk moet maken. Maar schaduw over je hele serie panelen heeft best wel veel effect... Ik zou dus zoveel mogelijk van het ongehinderde dak gebruik maken.

Bekabeling hoeft het probleem niet te zijn. Solar kabel mag behoorlijk lang zijn en kan weggewerkt worden.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• EVoerman
twain4me schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 20:19:
[...]

ja zeker, zeggen dat het plan goed is, maar beter kan :+
@twain4me & @AUijtdehaag

Allereerst de beste wensen voor 2022 aan alle Tweakers. Ik hoop dat jullie allemaal een leuke Oudejaarsavond hebben gehad. Jammer genoeg is er geen prijs gevallen op mijn Staatslot... |:(

Ik zal dus binnen mijn gestelde budget moeten blijven, had het graag vol gelegd, maar dat gaat niet.

• EVoerman
Ronald schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 21:33:
@EVoerman schaduw van een pijpje is hetgeen je je niet echt druk moet maken. Maar schaduw over je hele serie panelen heeft best wel veel effect... Ik zou dus zoveel mogelijk van het ongehinderde dak gebruik maken.

Bekabeling hoeft het probleem niet te zijn. Solar kabel mag behoorlijk lang zijn en kan weggewerkt worden.
@Ronald bedankt voor deze tip. Dat had ik zelf nog niet geprobeerd en heb dus vanmiddag nog even in Sunny Design zitten prutsen. Het lijkt er op dat het garage dak te veel last heeft van het dak van de buren, waardoor er daar meer verlies door schaduw is dan het dak van het woonhuis, aangezien dat hoger zit.

Zie hier de situatie schets met het huis van de buren vanuit Sunny Design:

Hier het procentuele verlies ten gevolge van schaduw met panelen op het dak van de garage;

en hier het procentuele verlies ten gevolge van schaduw op het woonhuis:

Ik denk dat het procentuele verlies ten gevolge van schaduw nog meevalt, voor de situatie met alle panelen op het woonhuis? Of denken jullie daar anders over?

• Ronald
Dan lijkt het er inderdaad op dat op het huis zelf een betere optie is.

• EVoerman
Zo, na een paar weken met wat Corona perikelen thuis een update. Ik heb de order geplaatst voor het installeren voor 24 Trina panelen. Waarschijnlijk worden ze 19 maart geplaatst op het huis. Nu moet ik nog organiseren dat mijn meterkast wordt klaar gemaakt voor het aansluiten van zowel de 3-fase omvormer die boven komt te hangen. Daarnaast wil ook direct mijn laadpaal laten aansluiten op de meterkast. Hieronder een foto van mijn huidige meterkast (ABB HAF)

Het lijkt me dat ik op plek 1 en 2 vrij gemakkelijk een ABB Aardlekautomaat 3P+N 30mA kan laten plaatsen. De SMA omvormer mag volgens mij een gewone 30mA aardlekschakelaar hebben en hoeft niet beslist een 300 mA aardlekschakelaar. Hetzelfde geldt volgens mij voor de Webasto Pure laadpaal welke ik ga installeren. Deze heeft al een een type B in de laadpaal zitten, dus als ik het goed begrijp kan ik in de meterkast uit de voeten met boven genoemde aardlek automaat.

Ik heb de volgende vragen en hoop op advies:
- De SMA kan ook uit de voeten met een 300 mA aardlek automaat, maar deze is duurder, dus lijkt me niet interessant. Of zie ik iets over het hoofd?
- De tweede vraag, gaat over de bestaande aardlekschakelaars. Heb ik het goed begrepen dat deze straks theoretisch meer dan 40A voor hun kiezen kunnen krijgen, doordat er nu stroom vanaf de hoofdschakelaar kan komen (max. 40A) en de stroom vanuit de SMA omvormer (max. 7,5A per fase). Wat raden jullie aan? Dit aanpassen en zo ja, hoe dan?

• twain4me
EVoerman schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 16:47:
Zo, na een paar weken met wat Corona perikelen thuis een update. Ik heb de order geplaatst voor het installeren voor 24 Trina panelen. Waarschijnlijk worden ze 19 maart geplaatst op het huis. Nu moet ik nog organiseren dat mijn meterkast wordt klaar gemaakt voor het aansluiten van zowel de 3-fase omvormer die boven komt te hangen. Daarnaast wil ook direct mijn laadpaal laten aansluiten op de meterkast. Hieronder een foto van mijn huidige meterkast (ABB HAF)
[Afbeelding]

Het lijkt me dat ik op plek 1 en 2 vrij gemakkelijk een ABB Aardlekautomaat 3P+N 30mA kan laten plaatsen. De SMA omvormer mag volgens mij een gewone 30mA aardlekschakelaar hebben en hoeft niet beslist een 300 mA aardlekschakelaar. Hetzelfde geldt volgens mij voor de Webasto Pure laadpaal welke ik ga installeren. Deze heeft al een een type B in de laadpaal zitten, dus als ik het goed begrijp kan ik in de meterkast uit de voeten met boven genoemde aardlek automaat.

- De SMA kan ook uit de voeten met een 300 mA aardlek automaat, maar deze is duurder, dus lijkt me niet interessant. Of zie ik iets over het hoofd?
- De tweede vraag, gaat over de bestaande aardlekschakelaars. Heb ik het goed begrepen dat deze straks theoretisch meer dan 40A voor hun kiezen kunnen krijgen, doordat er nu stroom vanaf de hoofdschakelaar kan komen (max. 40A) en de stroom vanuit de SMA omvormer (max. 7,5A per fase). Wat raden jullie aan? Dit aanpassen en zo ja, hoe dan?
de lekstroom is een optelsom van je kabels,connectoren,pvpanelen en de omvormer zelf. normaal is 30ma mits goed aangesloten zat, maar in de loop der jaren zal de lekstroom waarschijnlijk hoger worden, daarom en om de kwaliteit van werken van instalateurs geven de meeste fabrikanten een advies van 100ma of 300ma om te voorkomen dat de omvormer de schuld krijgt van de offline tijd.

fyi ik heb hier 48 panelen op een 10.0 sma op 30ma de lekstroom is doorgaans 5-6 mA en draaid al bijna 3 jaar probleemloos

• AUijtdehaag
  • Niet online
Die laadpaal is hoe zwaar?
De hoofdzekeringen zijn 3x 25A?

Ik zou voor de omvormer en voor de laadpaal gewoon 2 aardlekautomaten bij plaatsen van 30 mA

Die webasto pure heeft geen load balancing zie ik.
Oppassen wanneer je gaat laden dan.
Bij wallbox pulsar plus kun je een kWh meter bestellen op modbus. Kost wel weer 4 posities extra in de kast.

[Voor 50% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-01-2022 17:51]

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
EVoerman schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 16:47:
[Afbeelding]

25A uit net, 7,5A uit SMA = 32,5A < 40A wat max door hoofdschakelaar mag. dus hier geen probleem (per fase) Met 25A en 16A op 1 fase ken net. C40 net en 12A zon wordt wat gortig.

• EVoerman
twain4me schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 17:32:
[...]

de lekstroom is een optelsom van je kabels,connectoren,pvpanelen en de omvormer zelf. normaal is 30ma mits goed aangesloten zat, maar in de loop der jaren zal de lekstroom waarschijnlijk hoger worden, daarom en om de kwaliteit van werken van instalateurs geven de meeste fabrikanten een advies van 100ma of 300ma om te voorkomen dat de omvormer de schuld krijgt van de offline tijd.

fyi ik heb hier 48 panelen op een 10.0 sma op 30ma de lekstroom is doorgaans 5-6 mA en draaid al bijna 3 jaar probleemloos
@twain4me hartelijk dank voor je reactie. Inderdaad wanneer allemaal goed aangesloten dan zou 30mA prima moeten werken. Ik zie in de SMA handleiding ook nog dat je de omvormer specifiek kunt instellen hiervoor:

Ze schrijven dat daarmee foutief activeren van de aardlekschakelaar wordt voorkomen, zodoende denk ik dat dit ook voor langere tijd zou moeten werken.

Thanks, weer wat gerust gesteld.

• EVoerman
AUijtdehaag schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 17:37:
Die laadpaal is hoe zwaar?
De hoofdzekeringen zijn 3x 25A?

Ik zou voor de omvormer en voor de laadpaal gewoon 2 aardlekautomaten bij plaatsen van 30 mA

Die webasto pure heeft geen load balancing zie ik.
Oppassen wanneer je gaat laden dan.
Bij wallbox pulsar plus kun je een kWh meter bestellen op modbus. Kost wel weer 4 posities extra in de kast.
@AUijtdehaag en @Dapdodo hartelijk dank voor jullie reacties.

Inderdaad de hoofdzekeringen zijn 3 x 25A (C25) en hier kan ik het dus per fase bekijken. Dus 25A + 7,5A zit nog onder de 40A aardlek. Fijn, dat scheelt weer.

De laadpaal is er één van marktplaats. Geen loadbalancing inderdaad. Aansluitwaarde van 11 kW bij 3 fase. Dat zou volgens mij wel goed moeten gaan, aangezien ik verder in huis geen grote aansluitingen heb. Ben wel van plan om de laadpaal te monitoren via een Shelly 3EM die ik in de meterkast wil opnemen.

Zijn er hier nog mensen die daar ook ervaring mee hebben?

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 30-03 14:44
EVoerman schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 18:41:
[...]

@Ronald bedankt voor deze tip. Dat had ik zelf nog niet geprobeerd en heb dus vanmiddag nog even in Sunny Design zitten prutsen. Het lijkt er op dat het garage dak te veel last heeft van het dak van de buren, waardoor er daar meer verlies door schaduw is dan het dak van het woonhuis, aangezien dat hoger zit.

Zie hier de situatie schets met het huis van de buren vanuit Sunny Design:
[Afbeelding]

Hier het procentuele verlies ten gevolge van schaduw met panelen op het dak van de garage;
[Afbeelding]

en hier het procentuele verlies ten gevolge van schaduw op het woonhuis:
[Afbeelding]

Ik denk dat het procentuele verlies ten gevolge van schaduw nog meevalt, voor de situatie met alle panelen op het woonhuis? Of denken jullie daar anders over?
Je kan overwegen om de panelen op de oostkant van je huis-dak in landscape orientatie te leggen, en dan twee rijen om wel dezelfde oppervlak te bedekken. Mocht de schaduw dan over de panelen vallen kan de shadefix daar wat mee door stukken paneellengte geforceerd te laten bypassen. Paneelbreedtes kunnen niet (een paar paneeltypes uitgezonderd) gebypasst worden.

edit: linkje met dank aan @Ronald in een ander topic: https://www.draaistroom.net/nieuwe-parallel-shingled-panelen

[Voor 3% gewijzigd door rbaidjoe op 29-01-2022 23:28]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EVoerman
Beste Tweakers,

Het is al weer enige maanden later dan de start van dit topic. Hoog tijd om jullie een update te geven van het resultaat. Hier twee foto's van de geplaatste zonnepanelen:

Uiteindelijk de materialen besteld bij Winkelman en het plaatsen van de panelen en aanpassen meterkast opgesplitst in twee aparte opdrachten bij verschillende installateurs. Ben erg tevreden over het resultaat.
Het uitlezen van de SMA Sunnyboy 5kW gaat erg gemakkelijk. De opbrengst is momenteel zelfs wat hoger dan van te voren berekend met Sunny Design. Maar dit is deels ook te verklaren omdat april een 'goede' maand was.

Ik ben ondertussen me aan het verdiepen in de monitoring. Ik heb op mijn bestaande NAS via Docker nu de volgende programma's draaien. Home Assistant waarin ik zowel de SMA kan uitlezen alswel mijn P1 poort van de digitale meter.

Mijn laatste stap is dat ik InfluxDB heb geinstalleerd. Ik gebruik Telegraf om de data vanaf P1 poort via MQTT naar de database te sturen. Dat werkt nu. Retentie van de database eerst maar eens op onbeperkt gezet, aangezien ik graag jaren terug zou willen kijken. Volgende stap is om ook informatie vanuit de SMA Sunnyboy naar InfluxDB te sturen. Heeft iemand suggesties hoe ik dat het best kan doen? Ik zie meerdere mensen dat via MODbus doen, maar kan ook via Webconnect?

Vervolgens wil ik graag een mooi dashboard maken in Grafana. Iemand tips of ik gebruik kan maken bestaande templates? @AUijtdehaag Ik zie dat jij dat ook heel mooi gedaan hebt, zou je daar ook wat informatie over kunnen delen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
In node-red kan je zowel via modbus tcp/ip als via webconnect de SMA uitlezen en uitsturen naar influxdb.

Ik kan via PM wel even de node-red flow die je wenst sturen?

Grafana json van een dashboard heb ik ook wel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EVoerman
AUijtdehaag schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 21:21:
In node-red kan je zowel via modbus tcp/ip als via webconnect de SMA uitlezen en uitsturen naar influxdb.

Ik kan via PM wel even de node-red flow die je wenst sturen?

Grafana json van een dashboard heb ik ook wel.
Yes, heel graag. Node-red is volledig nieuw voor mij, maar wellicht een goede reden om dit ook te gaan ontdekken. Als ik het goed begrijp gebruik je dit om de informatie (via Mod-bus) op te halen en door te sturen naar de database? Moet ik wel eerst Mob-bus aanzetten in de SMA? (en dan zowel TCP-server als de UDP-server?)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Klopt.

Nodered leest de modbus en stuurt het naar influxdb, mqtt en pvoutput.
Ik zal even een kopietje maken en via PM sturen.
Modbus heeft de voorkeur, want dan heb je ook de omvormer temperatuur.

Modbus TCP enkel aanzetten als installateur is voldoende

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EVoerman
Super! Met de hulp van jouw files moet het vast goed komen, ook al ben ik (voorlopig) een noob in Node-red én Grafana. 😉
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee