Beste medetweakers,
Ook hier een adviesvraag m.b.t. aankoop zonnepanelen.
Uitgangspunten
Doel: beste systeem binnen het gestelde budget, monitoring via Domoticz of Home assistant
Installatie wil ik laten uitvoeren (in Friesland) en eventuele monitoring / BTW terug vragen kan ik zelf.
Huidig jaarverbruik elektriciteit: 3600kWh neemt echter toe tot ongeveer 5000kWh vanwege PHEV
Gas gestookte CV ketel komt uit 2019 en gasverbruik is relatief laag vanwege zonneboiler
Netaansluiting: 3 x 25A
Dak:
Orientatie relevant dakvlak Oost-West (-105graden en 75graden)
Dakhelling [graden] 49
Beschikbare dakoppervlakte op Westzijde 13 x 6,5 mtr [cm] inclusief twee dakramen en ventilatie pijpjes
Beschikbare dakoppervlakte op Oostzijde 13 x 3,3 mtr [cm] (schaduw vanwege schoorsteen en dak garage)
Foto 1:
Foto 2:
In SunnyDesign heb ik voor het dak van de garage een muur gesimuleerd omdat ik niet een tweede dak kon laten overgaan in het hoofddak. Ook heb ik de schoorsteen van de houtkachel gemodelleerd en deze geeft in de ochtend een schaduw over de panelen welke verloopt (alleen als de zon laag staat). Zie:
Ik heb nu een opzet met 24 panelen (11 op oost en 13 op west). Dit is ongeveer het maximale Wattpiek wat ik volgens mij kan neerleggen binnen mijn budget (max. € 7000,- ex BTW).
Ik heb drie verschillende offertes opgevraagd maar tot nu toe ben ik het goedkoopst uit bij de drie verschillende webshops:
Mijn laatste opzet in Sunny Design ging uit van Trina panelen en een SMA STP5.0-3AV-40 omvormer.
Setup check op sunnydesign:
Ook hier een adviesvraag m.b.t. aankoop zonnepanelen.
Uitgangspunten
Doel: beste systeem binnen het gestelde budget, monitoring via Domoticz of Home assistant
Installatie wil ik laten uitvoeren (in Friesland) en eventuele monitoring / BTW terug vragen kan ik zelf.
Huidig jaarverbruik elektriciteit: 3600kWh neemt echter toe tot ongeveer 5000kWh vanwege PHEV
Gas gestookte CV ketel komt uit 2019 en gasverbruik is relatief laag vanwege zonneboiler
Netaansluiting: 3 x 25A
Dak:
Orientatie relevant dakvlak Oost-West (-105graden en 75graden)
Dakhelling [graden] 49
Beschikbare dakoppervlakte op Westzijde 13 x 6,5 mtr [cm] inclusief twee dakramen en ventilatie pijpjes
Beschikbare dakoppervlakte op Oostzijde 13 x 3,3 mtr [cm] (schaduw vanwege schoorsteen en dak garage)
Foto 1:
Foto 2:
In SunnyDesign heb ik voor het dak van de garage een muur gesimuleerd omdat ik niet een tweede dak kon laten overgaan in het hoofddak. Ook heb ik de schoorsteen van de houtkachel gemodelleerd en deze geeft in de ochtend een schaduw over de panelen welke verloopt (alleen als de zon laag staat). Zie:
Ik heb nu een opzet met 24 panelen (11 op oost en 13 op west). Dit is ongeveer het maximale Wattpiek wat ik volgens mij kan neerleggen binnen mijn budget (max. € 7000,- ex BTW).
Ik heb drie verschillende offertes opgevraagd maar tot nu toe ben ik het goedkoopst uit bij de drie verschillende webshops:
- Solar Bouwmarkt
- Solar-Outlet
- Winkelman (niet zeker of deze in Friesland willen installleren)
Mijn laatste opzet in Sunny Design ging uit van Trina panelen en een SMA STP5.0-3AV-40 omvormer.
Setup check op sunnydesign:
- Jaarlijkse opbrengst [kWh]: 7040
- Bespaarde stroomkosten in het eerste jaar [Eur.]: 588
- Verwachte terugverdienperiode: 6,9 jaar
- Maak ik missers? Zie ik iets over het hoofd of mis ik iets?
- Zijn er verbeteringen mogelijk, of uberhaupt een betere setup voor mijn situatie en doel?
- Denken jullie dat de Shadefix van SMA inderdaad een geschikte oplossing is voor de schaduw in de ochtend van de schoorsteen op de panelen aan de oost zijde?
- Hebben jullie ervaringen met de genoemde webshops (inclusief hun installateurs)? Raden jullie één aan, want de prijzen ontlopen elkaar niet zoveel.
- Solar Bouwmarkt heeft sinds een paar dagen geen Trina panelen meer in hun webshop en de alternatieven zijn behoorlijk duurder. De andere twee webshops hebben nog wel het gebruikte paneel van Trina - 390 of 395 Wp Full Black. Wat denken jullie, blijven bij deze Trina panelen of is er een beter alternatief?
- De gekozen omvormer; SMA-STP5.0-3AV-40 is misschien wat aan de kleine kant, SunnyD geeft ook een melding dat maximale vermogen van de PV-generator van de omvormer is overschreden. Echter de aftopping op de dag met de meeste opbrengst lijkt marginaal te zijn. Wat raden jullie aan, toch een grotere installeren of het zo laten?