Robuste name resolution in thuisnetwerk met IoT, Experia v10

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:35
Na verloop van tijd werkt name resolution niet meer voor bepaalde devices in het huisnetwerk. Met name IoT devices op basis van ESPEasy en Tasmota werken initieel wel, maar kunnen na verloop van tijd niet meer benaderd worden op hostname.home (danwel hostname.local, hostname).

Experiabox biedt wel DNS aan op basis van hostnames die meegegeven worden in de DHCP request, maar lijkt bovengenoemde devices er na verloop van tijd uit te gooien: verdwijnen uit de lijst op Instellingen->DNS->Hostname, terwijl er nog wel een DHCP lease is (Status->Geavanceerd->DHCP).

Alternatief zou mDNS kunnen zijn maar ESPHomeESPEasy ondersteunt geen mDNS in de standaardbuild.

Wat zou hier een praktisch oplossing voor kunnen zijn zonder een aparte DHCP/DNS server te draaien hiervoor?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:24
De oplossing is geen hostnamen, maar ip-adressen te gebruiken.
Hostnamen zijn met name bij iot devices absoluut niet betrouwbaar, die reageren als ze in sleep mode gaan enkel nog op benadering via hun macadres en netwerken kunnen prima ipadressen naar macadressen vertalen maar niet naar hostnamen.

Dus nog beter is om je dhcp server aan het macadres van je devices altijd hetzelfde ipadres te laten uitgeven.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:04

MsG

Forumzwerver

Herkenbaar probleem, een lapmiddel zou kunnen zijn mocht je veelal vanaf hetzelfde apparaat willen benaderen, is om de ip-adressen op te nemen in je hostfile van je lokale pc.

Ikzelf heb in Adguard, die ik in HomeAssistant draai, gewoon handmatig dit soort entries toegevoegd, maar dan draai je inderdaad een losse dns-server.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:10
Rukapul schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 17:13:
Alternatief zou mDNS kunnen zijn maar ESPHome ondersteunt geen mDNS in de standaardbuild.
Huh? ESPHome maakt toch juist intensief gebruik van mDNS bij flashen en voor device detection?
Both Home Assistant and the ESPHome dashboard use mDNS to identify the IP address of all ESPHome nodes on the network. [...]
It is recommended to leave mDNS enabled.
Alternatief is use_address gebruiken in je build script (fixed ip).

[ Voor 6% gewijzigd door nescafe op 01-01-2022 11:29 ]

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
nescafe schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 11:28:
[...]

Huh? ESPHome maakt toch juist intensief gebruik van mDNS bij flashen en voor device detection?

[...]

Alternatief is use_address gebruiken in je build script (fixed ip).
Oeps, moet ESPEasy zijn.

En ja voor ESPEasy kan het gefixed worden (zelf compileren, custom build), maar dat laat nog steeds een deel van de apparaten over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Rukapul schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 17:13:
Na verloop van tijd werkt name resolution niet meer voor bepaalde devices in het huisnetwerk. Met name IoT devices op basis van ESPEasy en Tasmota werken initieel wel, maar kunnen na verloop van tijd niet meer benaderd worden op hostname.home (danwel hostname.local, hostname).

Experiabox biedt wel DNS aan op basis van hostnames die meegegeven worden in de DHCP request, maar lijkt bovengenoemde devices er na verloop van tijd uit te gooien: verdwijnen uit de lijst op Instellingen->DNS->Hostname, terwijl er nog wel een DHCP lease is (Status->Geavanceerd->DHCP)...
Begrijp ik nou goed dat dit wordt veroorzaakt door de Experiabox? Die EB heeft kennelijk maar een beperkt aantal entries voor DNS gereserveerd, bijvoorbeeld 16 en als er dan een 17e binnenkomt dan wordt het oudste record verwijderd?
Heeft de provider of de fabrikant van de EB, hier ooit op gereageerd? Gaan ze er wat aan doen?

Anyway, feitelijk heb je nu geen DNS server; je hebt enkel een "DNS-server shaped object" in je netwerk.
Mijn insteek zou zijn om toch maar een eigen DHCP/DNS server op te tuigen. Je hebt zo te zien een respectabel aantal IoT-devices in je netwerk; is er niet ééntje die resources over heeft en die taak op zich kan nemen? Of je NAS misschien?
Met de workarounds van @Ben(V) of @MsG kom je ook een heel eind, hoor. Maar als je tegen de grenzen van die workarounds oploopt, wordt het erg irritant

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 13:52:
[...]

Begrijp ik nou goed dat dit wordt veroorzaakt door de Experiabox? Die EB heeft kennelijk maar een beperkt aantal entries voor DNS gereserveerd, bijvoorbeeld 16 en als er dan een 17e binnenkomt dan wordt het oudste record verwijderd?
Ik vermoed dat de ExperiaBox V10 een deel van de beperking vormt. Blijkbaar registreert het de hostnames van DHCP clients wel in zijn eigen DNS (suffix .home), maar verlopen die / worden die niet verlengd voor bepaalde devices (DHCP lease renewal implementatie?).
Heeft de provider of de fabrikant van de EB, hier ooit op gereageerd? Gaan ze er wat aan doen?
Het issue was me al bekend maar dit specifieke gedrag met de EB werd me nu pas duidelijk. KPN gaat ZTE natuurlijk nooit meer om een fix vragen om een oud model EB.
Anyway, feitelijk heb je nu geen DNS server; je hebt enkel een "DNS-server shaped object" in je netwerk.
Mijn insteek zou zijn om toch maar een eigen DHCP/DNS server op te tuigen. Je hebt zo te zien een respectabel aantal IoT-devices in je netwerk; is er niet ééntje die resources over heeft en die taak op zich kan nemen? Of je NAS misschien?
Met de workarounds van @Ben(V) of @MsG kom je ook een heel eind, hoor. Maar als je tegen de grenzen van die workarounds oploopt, wordt het erg irritant
Inderdaad irritant voor 50+ devices waarvan 10+ niet helemaal lekker werken.

Vanuit het oogpunt van robuustheid wil ik in een gezinssituatie eigenlijk ook geen losse DNS. Yet another ding om te beheren en niet te fixen door willekeurig persoon.

Ik ga kijken of ik voor enkele devices mDNS kan enablen. Voor de rest probeer ik dan een tweetrapsraket met de EB: DHCP vast IP laten toewijzen op basis van MAC in combinatie met statische DNS naam gekoppeld aan het IP. Voor een handvol apparaten is dat waarschijnlijk wel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Rukapul schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 14:56:
[...]
Ik ga kijken of ik voor enkele devices mDNS kan enablen. Voor de rest probeer ik dan een tweetrapsraket met de EB: DHCP vast IP laten toewijzen op basis van MAC in combinatie met statische DNS naam gekoppeld aan het IP. Voor een handvol apparaten is dat waarschijnlijk wel te doen.
De neighbour discovery van ipv6 zou een oplossing voor je kunnen zijn, ware het niet dat de ipv6-implementatie van de meeste IoT-devices nogal wat te wensen overlaat, om het vriendelijk te zeggen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Volgens mij heeft een Experiabox helemaal geen DNS functionaliteit, het is tenslotte een router en geen DNS server.
En die hostname die hij laat zien, zijn gewoon namen die hij op het netwerk vind en als die devices uitstaan of in "sleep mode' dan vind hij die namen gewoon niet meer.

Je kunt devices die in sleep mode staan ook nooit via hun naam bereiken enkel via hun macadres en dus ook via hun ip-adres maar niet via een hostnaam.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:10
Wat bedoel je met statische DNS-naam? Je hosts-file? Volgens mij kun je in de EB geen DNS-entry's aanmaken. Maar het hoeft niet perse intern, je kunt de DNS ook prima onderbrengen in een extern domein als je die toevallig al hebt:

iot-device-1.home.rukapul.nl. IN A 192.168.1.20
iot-device-2.home.rukapul.nl. IN A 192.168.1.21
iot-device-3.home.rukapul.nl. IN A 192.168.1.22

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Ben(V) schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 15:46:
Volgens mij heeft een Experiabox helemaal geen DNS functionaliteit, het is tenslotte een router en geen DNS server.
Geïmplementeerde functionaliteit is bepalend, niet de naam. En dus biedt zo'n ExperiaBox een (eenvoudige) DNS server conform geldende standaarden. Net als vrijwel elke andere consumenten'router' overigens.
En die hostname die hij laat zien, zijn gewoon namen die hij op het netwerk vind
Nee hoor. Die worden gewoon uit de DHCP request gehaald. Vrij standaard.
nescafe schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 15:56:
[...]

Wat bedoel je met statische DNS-naam? Je hosts-file? Volgens mij kun je in de EB geen DNS-entry's aanmaken.
Statisch is gewoon een vaste mapping van hostname naar IP. In geval van zo'n consumentenrouter is het typisch een bestandje vergelijkbaar met hosts-file dat door dnsmasq wordt ingeladen.

Dit geldt ook voor EBv10: Instellingen->DNS->Hostnaam.
Voor de rest probeer ik dan een tweetrapsraket met de EB: DHCP vast IP laten toewijzen op basis van MAC in combinatie met statische DNS naam gekoppeld aan het IP. Voor een handvol apparaten is dat waarschijnlijk wel te doen.
De eerste trap werkt in elk geval niet. EBv10 heeft blijkbaar een kunstmatige grens van 10 vaste DHCP entries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Rukapul schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 21:47:
[...]
De eerste trap werkt in elk geval niet. EBv10 heeft blijkbaar een kunstmatige grens van 10 vaste DHCP entries.
Aha, daarom hebben ze 'm V10 genoemd ;o)

Je hebt het er nog niet over gehad maar je provider is ook niet bereid om je modem om te ruilen voor een modernere versie? Althans, ik zit bij Ziggo en als je daar de helpdesk belt moet je bijna moeite gaan doen om niet een nieuw modem opgestuurd te krijgen. 't Is overigens maar de vraag of je met een EBv11 of 12 geholpen bent; als het tegenzit is de DHCP/DNS implementatie daar net zo ranzig als op de v10.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Het is bekent dat de EB 10 maximaal 10 DHCP bindings toestaat.
Dat is bij de EB 12 onbeperkt.

Helaas is KPN meestal niet erg gewillig om een voor deze reden je een EB 12 te verstrekken.

Misschien kunt je beter een raspberry pi met pihole inzetten als DHCP server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:04

MsG

Forumzwerver

Brahiewahiewa schreef op zondag 2 januari 2022 @ 11:48:
[...]

Aha, daarom hebben ze 'm V10 genoemd ;o)

Je hebt het er nog niet over gehad maar je provider is ook niet bereid om je modem om te ruilen voor een modernere versie? Althans, ik zit bij Ziggo en als je daar de helpdesk belt moet je bijna moeite gaan doen om niet een nieuw modem opgestuurd te krijgen. 't Is overigens maar de vraag of je met een EBv11 of 12 geholpen bent; als het tegenzit is de DHCP/DNS implementatie daar net zo ranzig als op de v10.
Bij vele budget DSL-boeren is de Experiabox 10 de enige en de nieuwste die ze leveren. Die kunstmatige DHCP-grens is vet irritant inderdaad. Maar ik heb geen zin om het dubbele te betalen voor m'n DSL, en dan rechtsstreeks bij KPN te gaan zitten.

Wat ik heb gedaan, is de DHCP-lease gewoon extreem lang te zetten (3 maanden), waardoor je effectief een vast IP hebt voor elk DHCP-apparaat. Zolang je geen honderd bezoekers per week in je huis hebt, kan dat prima.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

MsG schreef op zondag 2 januari 2022 @ 15:20:
[...] Zolang je geen honderd bezoekers per week in je huis hebt, kan dat prima.
Nou, ja, dat is dus het probleem van de TS: die heeft 50+ IoT-apparaten. Is niet helemaal 100 maar hij begint de beperkingen van de EB10 toch wel aardig te merken

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1