Windows 11 upgrade faalt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathmonkey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Mijn vraag
Zojuist heb ik een nieuwe PC gekocht die ready zou moeten zijn voor W11. Komt voorgeinstaleerd met W10. Zelf nog tpm 2.0 aan moeten zetten, dat ging vrij vlot. Daarna stond er dat de PC windows 11 ready is en geinstaleerd kan worden zodra beschikbaar. Aangezien deze niet beschikbaar was zelf maar geforceerd met de update tool van Microsoft.

Tijdens de installatie (dus na enkele herstarts) faalt de update elke keer.

De melding: 0x800770002 - 0x3001A The installation failed in the FIRST BOOT phase with an error during BEGIN FIRST BOOT operation.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WAqgVszml4umIwoR3Jls2xdB5ck=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ywLhyhR1rwFOTUvN2ZaZZz6R.png?f=user_large

Relevante software en hardware die ik gebruik
W10 home. Deze is nog niet geactiveerd, heb een key voor W11.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
W11 via installation assistant, via bootable usb, secure boot aan/uit, drivers geupdate, alle windows 10 updates gedaan, herstarts, veel googlen op wat het probleem kan zijn maar zonder duidelijk resultaat.

Hopelijk kan hier iemand mij helpen, want ik weet het niet meer. Alvast dank!

[ Voor 47% gewijzigd door deathmonkey op 02-01-2022 20:02 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:43
Je hebt een compleet systeem gekocht met win10 home maar die is niet geactiveerd? Weet je dat zeker?

Daarnaast als je op die foutmelding zoekt zie je heel veel dingen die je kan proberen. Heb je daar al naar gekeken?

Doe je een upgrade? Of doe je een nieuwe installatie?

Hier ook al is opgekeken?

Get help with Windows upgrade and installation errors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Schone installatie vanaf usb lijkt inderdaad handiger. Heb je ook de laatste bios?

https://www.gigabyte.com/...x/support#support-dl-bios

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathmonkey
  • Niet online
corporalnl schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 16:45:
Je hebt een compleet systeem gekocht met win10 home maar die is niet geactiveerd? Weet je dat zeker?

Daarnaast als je op die foutmelding zoekt zie je heel veel dingen die je kan proberen. Heb je daar al naar gekeken?

Doe je een upgrade? Of doe je een nieuwe installatie?

Hier ook al is opgekeken?

Get help with Windows upgrade and installation errors
Ja, het is een prebuild, stond er ook bij dat Windows nog geactiveerd moet worden. Wat mij betreft was dit geen probleem.

Ja de standaard dingen al geprobeerd. Ook die uit de link die je aangeeft.

Upgrade en via bootable USB geprobeerd, zelfde error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leidel77
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-05 14:00
deathmonkey schreef op zondag 2 januari 2022 @ 13:03:
[...]

Ja, het is een prebuild, stond er ook bij dat Windows nog geactiveerd moet worden. Wat mij betreft was dit geen probleem.

Ja de standaard dingen al geprobeerd. Ook die uit de link die je aangeeft.

Upgrade en via bootable USB geprobeerd, zelfde error.
Even voor de goede orde. heb je eerst hem opgestart en je windows 10 install volledig doorlopen.

en daarna geactiveerd?

Daarna zou het als het goed is automatisch in windows update moeten verschijnen. de upgrade naar W11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

deathmonkey schreef op zondag 2 januari 2022 @ 13:03:
[...]

Ja, het is een prebuild, stond er ook bij dat Windows nog geactiveerd moet worden. Wat mij betreft was dit geen probleem...
De setup van W11 leest de license key uit, uit de BIOS/UEFI van je mobo. Omdat die key nog niet geactiveerd is, faalt het

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathmonkey
  • Niet online
Een setting in de bios bleek niet juist te worden weergegeven. Deze stond op enabled maar was dat niet. Na dit aangepast te hebben lukte een schone installatie.
Pagina: 1