Toon posts:

Netwerk advies

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Sacrada
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-02 22:07
Hi,

Per 01-02-2022 kom ik te wonen in mijn eerste eigen appartement.
Ik wil dit gelijk goed aanpakken betreft netwerk/wifi, en graag zou ik jullie advies hierover willen.
Ik heb KPN afgenomen met een 1Gbit verbinding.

Ik heb in de woonkamer 1 UTP aansluiting bij de TV, in de slaapkamer ook, en in de kamer 'berging 2' heb ik ook een UTP kabel laten trekken.

Nu is de vraag heb ik echt genoeg aan de Modem van KPN? of is het interessant om hier een Ubiquiti netwerk voor op te zetten? Of een Meshnetwerk? Ik vind het fijn als er in het huis een goede wifi dekking is.

Wat is jullie advies voor onderstaand appartement van 82m2

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:39

lier

MikroTik nerd

Wat is jouw definitie van "een goede wifi dekking"? Welke snelheden wil je waar halen? Wil je 5Ghz only gaan, of heb je 2,4GHz ook nodig? Hoeveel devices ga je gebruiken? Weet je (al) welk modem KPN levert? En waar komt Internet binnen?

Ubiquiti is echt niet de heilige graal...verkijk je daar ajb niet op. Daarnaast...vergeet Mesh. Aangezien je op voldoende plekken een netwerkkabel kan aansluiten hoef je daar gelukkig geen gebruik van te maken.

[Voor 67% gewijzigd door lier op 31-12-2021 16:31]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Sacrada
@lier Bedankt voor je snelle reactie!

Onderstaand zijn de devices die ik mij nu kan bedenken.

1x Game pc
2x televisie
2x laptop
2x iPhone

Wat zou jij aanraden 5GHz of 2,4?

Ik durf niet te zeggen welke modem ik ga krijgen? hebben ze niet een model?

Anoniem: 37334

Ik zou eerst eens kijken wat de meegeleverde apparatuur (door KPN) doet. Oppervlakte is niet groot. Je kunt wel overal zenders/ontvangers plaatsen, maar als dat niet nodig is....

Aangezien je er nu bijna een jaar woont... :P <---fixed :>

• Sacrada
Anoniem: 37334 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 16:40:
Ik zou eerst eens kijken wat de meegeleverde apparatuur (door KPN) doet. Oppervlakte is niet groot. Je kunt wel overal zenders/ontvangers plaatsen, maar als dat niet nodig is....

Aangezien je er nu bijna een jaar woont... :P
Oeps aangepast naar 2022. :)

Anoniem: 37334

Ik denk dat je t beste even kan kijken of je tevreden bent met de dekking die het standaard meegeleverde modem/router/wifi-ding van KPN. Gezien je apparatuur (en indeling huis), is er niets wat aparte netwerkapparatuur kan rechtvaardigen.

Tenzij je functies wil die een standaard (Experiabox??nog steeds?) niet heeft.
Waarom iets ingewikkelds installeren, terwijl dat helemaal niet nodig is. :)

Edit: ik weet niet welke versie Experiabox KPN momenteel/volgend jaar levert. In het KPN-ervaringen-topic kunnen we vast wel zoeken welk modem/specs bij een 1Gbit geleverd worden. (1Gbit synchroon?)

[Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 37334 op 31-12-2021 16:48]

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Ik zou ook eerst eens afwachten wat de KPN apparatuur doet, daarna heb je nog de optie op bijv. een Fritzbox te gebruiken, die in mijn ervaring weer net wat beter signaal geeft.

Als oplossing als dat niet genoeg is zou ik naar een Deco setje oid kijken, en niet meteen op dure Ubiquiti apparatuur springen. Is mooi spul, maar erg duur en totaal niet nodig in dit geval.

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-02 09:31
Sacrada schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 16:40:
@lier Bedankt voor je snelle reactie!

Onderstaand zijn de devices die ik mij nu kan bedenken.

1x Game pc
2x televisie
2x laptop
2x iPhone

Wat zou jij aanraden 5GHz of 2,4?

Ik durf niet te zeggen welke modem ik ga krijgen? hebben ze niet een model?
Waar gaat je modem/router staan? Als dat in berging 1 is verwacht ik geen top 5Ghz signaal in je woonkamer en slaapkamer, waarschijnlijk is die tussenmuur niet best voor je signaal. Eventueel een extra Access Point bij UTP woonkamer / slaapkamer kan in dat geval veel verbetering opleveren. Maar ik zou ook zeggen wacht even tot je er woont en probeer het dan uit, een extra AP is zo geregeld als het nodig is.

Quest 2 kopen? Gebruik mijn referral link voor €30 store credit: https://www.oculus.com/referrals/link/BroodRoosterNL/

• amx
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-02 20:32
Inderdaad, voor 82 vierkante meter moet een standaard ISP modem voldoende dekking kunnen geven (op 5GHz althans). Woonkamer en slaapkamer dek je daar wel mee af. De berging heeft UTP en denk dat je daar voldoende connectiviteit mee bereikt daar.

Maar dan nog kan het per situatie verschillen. Denk dat je het beste kan beginnen met wat je hebt, en pas aanpassingen doen zodra je merkt dat het niet werkt. En dan nog pas als het echt toegevoegde waarde heeft.

• Sacrada
Dank voor jullie advies! Ik ga eerst eens kijken wat de KPN modem voor dekking heeft!

• Ben(V)
  • Laatst online: 08:19
Zo te zien zit de meterkast in berging 1.
Zeer waarschijnlijk heb je vandaar enkel wifi dekking voor de twee bergings.

Koop dus een accesspoint erbij en plaats die of in de woonkamer of in de slaapkamer, die binnenmuren laten wel wifi door, maar die zware dikke muren waarschijnlijk niet.

Niet aan mesh of systemen beginnen, gewoon een los AP bijplaatsen.

Uiteraard eerst testen of alleen de Experiabox voldoende is.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee