Vraag

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 04:11
Men wil officieel vastleggen dat ik akkoord ga met een stap terug op de loontrede(5 -> 4), dit omdat men schijnbaar een fout heeft gemaakt bij het opstellen van mijn contract in september 2021.

Basis salaris ligt sowieso al boven die passend bij desbetreffende tredes zoals men kan vinden in de CAO. Er wordt ook niets veranderd aan het afgesproken salaris, ik ga dus niet minder verdienen.

Ik kan nergens vinden wat ik hier aan hinder van zou ondervinden, daarnaast kan ik me dan ook niet bedenken waarom men mijn loontrede wil verlagen. Mijn salaris, toeslagen etc etc zouden allemaal gelijk blijven, ik kan ook niet terug vinden dat die afhankelijk zijn van de trede waarop je wordt ingeschaald.

Mis ik iets, zijn er wel degelijk nadelen voor mij of weet iemand waarom het wel een voordeel heeft voor een bedrijf dit aan te passen?

Bronnen: CAO ABU en Metalelektro + diverse sites mbt tot uitleg salaris onderdelen etc.

iRacing Profiel

Alle reacties

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-03 00:10
Heb je nu ruimte op te groeien of in een stap hoger? Een trede lager betekend sowieso langer vast op je huidige salaris zonder enkele verhoging.

• Jealgu
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:45
Kan het zo zijn dat nu per trede 4 wordt betaald, maar dat er per ongeluk 5 staat in je contract?

• eddy Cosworth
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-03 00:44
als je straks echt naar loontrede 5 gaat, krijg je waarschijnlijk geen loonsverhoging, dat is denk ik het enige

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-03 20:01

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ik werk zelf niet in een CAO gereguleerde sector, dus in hoeverre onderstaande van toepassing is durf ik niet te zeggen.

In de meeste salarishuizen is per trede een referentiesalaris verbonden. Afhankelijk van hoe ver je van dat referentiesalaris af bent krijg je een percentage loonsverhoging. Als op trede 5 het referentiesalaris 3500 is en op trede 4 is dat 3150, dan zit je percentueel met een salaris van 3000 dus verder af van het referentiesalaris van trede 5 dan 4. En zou je dus bij normaal functioneren ook in aanmerking moeten komen voor een hogere percentuele salarisverhoging als je in trede 5 zit. Terugzetten naar trede 4 heeft dan geen onmiddellijke impact, maar beperkt wel je percentuele loonsverhoging in de toekomst.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• Razkin
@Montaner Zowel trede 4 of 5 zijn rond het midden van mijn salaris schaal. Ik werk er slechts een paar maanden, dus mbt tot periodiek adv functiejaren heeft het geen invloed.

@Jealgu Mijn salaris ligt hoger dan wat de CAO voorschrijft, ik verdien meer dan trede 4 of 5 voorschrijft, qua betaling gaan ze echter niets veranderen.

@eddy Cosworth Het argument je krijgt er niets bij, want je verdient al meer dan je trede had ik ook aan gedacht. Ik maak me hier persoonlijk niet zo druk om, als men dat idd zo zou gebruiken, dan is het tijd voor een andere werkgever ;)

Ik werk nu via een uitzendbureau en stap als mijn 1700 uur contract erop zit in de basis over naar het bedrijf zelf. Mijn eerdere ervaring met uitzendbureau's is de reden dat ik niet zo snel vertrouw op wat ze zeggen wat wel of geen invloed zou hebben.

iRacing Profiel

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:03
Heb je de vraag ook gesteld waarom je werkgever het wil aanpassen. Wat zijnde voor en nadelen. Werkgever heeft een doel met aanpassen. Gewoon naar vragen.

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:10

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Voor je werkgever is het waarschijnlijk relevant dat het plafond van schaal-4 lager ligt zodat je niet te duur voor je functie wordt over een paar jaar. Dus ook al heeft het voor jou nu geen impact, dat zal het op termijn wel hebben.

Wat heb je met de indiensttreding besproken; alleen je maandsalaris of ook specifiek de schaal? Los daarvan heeft werkgever dan niet opgelet met het opstellen én bij het ondertekenen van de arbeidsovereenkomst. Achteraf heronderhandelen vind ik niet echt netjes.

Aan de andere kant, wellicht staat er een bindende escalatieprocedure in je CAO voor disputen over schaalindeling (bij mij wel). Als je functie compleet niet klopt met de huidige schaal kan je werkgever de aanpassing wellicht alsnog afdwingen.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-03 00:09
als je boven je trede verdient, dan gelden bij sommige CAO's, dat cao loonverhogingen, niet over dat gedeelte worden berekend, maar alleen op salaris van de schaal. Alles er boven wordt dan niet meer verhoogd.
Betekend dus, dat je over een paar jaar eigenlijk terugvalt in loon, als je rekening houd met inflatie.

Dus niet mee akkoord gaan.

(In jouw geval, geen slapende honden wakker maken, je hebt bedrijven, die namelijk wel over volle loon, de cao verhogingen betalen, ook al verdient iemand boven zn schaal. Zijn echter ook bedrijven genoeg, die alleen cao verhogingen over loon van de schaal berekenen. Ik weet niet wat voor jou geldt)
Er is echter vast wel reden, waarom ze het willen doen.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:03

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Wie heeft dat contract opgesteld je uitzendbureau of je toekomstige werkgever?

Wat is de reden dat ze aanvoeren, als je te hoog bent ingeschaald dan wel typo of gewoon door verkeerde inschatting vanuit uitzendbureau voor je werkzaamheden is het niet zo vreemd om dat te corrigeren, maar dan moet dit wel onderbouwd zijn.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01:04

de Peer

under peer review

Ik zou er in eerste instantie niet mee akkoord gaan.
Als je zelf een fout maakt bij de salarisonderhandeling heb je ook 'pech gehad'.

Laat ze maar hard maken wat de gevolgen zijn van hier niet aan mee werken.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Zijn de schalen gekoppeld aan bepaalde functies? Bij ons (bouw en infra) zijn de schalen namelijk gekoppeld aan de functies. Dus als jij een werkvoorbereider bent, zit je in schaal 4 of 5. Ben je projectcoördinator, dan zit je in schaal 6. Het terugzetten van een schaal heeft dan dus mogelijk direct impact op je functietitel en doorgroei mogelijkheden.

Vraag is dus: Wat is er besproken, voordat er het een en ander op papier is uitgewerkt? Hebben jullie schaal 4 besproken en is er (per ongeluk) schaal 5 in je contract opgenomen? Of is er niks qua schaal afgesproken? In dat laatste geval zou ik er niet zonder meer mee akkoord gaan. Vraag dan na, waarom ze je een schaal terug willen plaatsen. Qua salaris gaf je al aan dat het niks uit maakt, dus er zit voor de werkgever een ander incentive achter om jou een schaal terug te plaatsen. Probeer te achterhalen wat dat is en waarom ze dat willen.

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-03 01:36
Metalektro wil je zo hoog mogelijk qua schaal zitten. Dan geeft je meer groeimogelijkheden en meer stijging per jaar.

Je huidige salaris is daar niet relevant in. Dat kunnen ze prima laten voor wat het is, maar de komende tien jaar langzaam met 1% per jaar wegsnoepen.

Echter, normaal gesproken is er een functiebeschrijving en deze beschrijving heeft een functiewaardering. En als daar een fout in is gemaakt, mogen ze dat corrigeren. Dus ook als je niet tekend, mogen ze het gewoon doorvoeren, met een overgangsperiode.

[Voor 32% gewijzigd door FireAge op 01-01-2022 14:30]

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-03 14:32
Blijf je dan niet op je huidige salaris steken tot je gelijk getrokken bent met de rest in die trede/schaal? De vraag is ook of je schaal te hoog is voor je functie. Leuk die adviezen dat je er gelijk hard tegenin moet gaan, met gestrekt been, maar als wat je doet niet in schaal 5 hoort hebben ze wel een punt. Wellicht aangeven dat je best meer taken op je wilt nemen zodat de indeling geen probleem meer is.
Wil je er goed uitkomen of potentieel je relatie met je (toekomstige) werkgever verpesten?

• Razkin
@Nextron Enkel het salaris is besproken zonder vermelding van schaal/trede. @Barrycade Contract is opgesteld door het uitzendbureau, ter verduidelijking de schaal willen ze niet veranderen enkel een trede van mijn salarisschaal.

@BastaRhymez Ja, schalen zijn ingedeeld volgens ISF welke ook duidelijk in de CAO omschreven staat.. Begeleidend schrijven meldt dat er onlangs een loonsverhoging heeft plaatsgevonden in de Metalektro CAO. Het klopt dat de cao voor Metalektro goedgekeurd is, op het moment dat ik al begonnen ben bij de opdrachtgever. Voor een verhoging ben ik te recent in dienst, dus is voor mij niet van toepassing. De volgende is in feb 2022 welke wel voor mij van belang is.

Het uitzendbureau meldt: De salaris verhoging was alvorens bekend en is meegenomen in m'n salaris. Per ongeluk zou ik daardoor in de verkeerde schaal ingedeeld zijn en daardoor zouden ze de loonsverhoging administratief niet correct kunnen verwerken.

Hier heeft het uitzendbureau het wel over de schaal en niet de trede, maar het document dat ik zou moeten ondertekenen bevestigd de huidige schaal en enkel een verandering van de trede in die schaal.

Ik zie dat men functie schaal en tredes daarin door elkaar halen als één ding zien. De schaal willen ze niet wijzigen, enkel een trede(functiejaar) in die schaal.

Uit de Metalektro CAO:
3.3.2 Een hogere maandverdienste
Als de feitelijke maandverdienste hoger is dan het volgens 3.3.1 geldende bedrag, kunnen
aan 3.3.1 geen rechten worden ontleend om de onderlinge verhoudingen te veranderen
en/of de feitelijke maandverdiensten te verhogen.

Zou dit dan inhouden dat de verhoging per 1 feb 2022, enkel zou kunnen leiden tot een aanpassing tot het genoemde salaris in de tabellen? Tot op heden heb ik nog niet meegemaakt dat loonsverhogingen op die manier verwerkt werden, maar zou in mijn geval het verschil zijn tussen wel iets meer bruto salaris in feb of niets. Beide zou dan niet zijn zoals ik had verwacht namelijk CAO verhoging keer huidig salaris. Dat is want ik gewend ben de afgelopen jaren ook al verdiende ik boven CAO tredes.

iRacing Profiel

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 25-03 06:54

LankHoar

Langharig tuig

@Razkin zou heel simpel vragen waarom dit zo belangrijk is? "Administratief niet kunnen verwerken" klinkt als een broodje aap namelijk. Ze kunnen je toch gewoon uitbetalen? En vraag ze wat er dan tegenover staat, want voor jou kan het enkel nadelen hebben, geen voordelen.

Zou er waarschijnlijk gewoon niet mee akkoord gaan, klaar is kees. Vind het tonen van zwak werkgeverschap dat ze hier op terug willen komen. Ze maken van hun "administratie" fout een aapje dat ze op jouw schouder willen zetten. Mooi niet aan meewerken en laat ze hun les trekken voor de volgende keer, dat ze hun contracten beter op orde hebben.

When life throws you a curve, lean into it and have faith! ~ Looking for a job in a fun IT company? Ask me about it!

• romon
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20-03 21:51
Het heeft waarschijnlijk invloed op je toekomstige loonsverhogingen. Je zegt dat je nu al meer verdient dan het loon dat bij de trede hoort. Hoe ik het begrijp is dat je pas meer gaat verdienen als het loon dat hoort bij je trede hoger wordt dan je huidige loon.

Bij trede 4 duurt dat natuurlijk langer dan bij trede 5.

Bijvoorbeeld: komt het loon dat hoort bij trede 4 en/of 5 na de aanstaande 3% verhoging van februari 2022 boven je huidige loon uit?

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-03 10:58
@romon Volgens mij klopt dat eerste niet. 3% is 3%, of je nou meer of minder verdiend, ongeacht in welke schaal je zit. Kan TS overigens de opdrachtgever op aanspreken, als hij het niet goed krijgt.

Ik zie nergens in de CAO staan dat het alleen geldt voor de inschaling in tredes. Er staat 3 procent met minimaal 78 euro nogwat.

• romon
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20-03 21:51
Pizza_Boom schreef op zondag 2 januari 2022 @ 14:08:
@romon Volgens mij klopt dat eerste niet. 3% is 3%, of je nou meer of minder verdiend, ongeacht in welke schaal je zit. Kan TS overigens de opdrachtgever op aanspreken, als hij het niet goed krijgt.

Ik zie nergens in de CAO staan dat het alleen geldt voor de inschaling in tredes. Er staat 3 procent met minimaal 78 euro nogwat.
Het is enkel hoe ik het begrijp hoor. Hoe lees jij onderstaande artikel dan? In 3.3.1 staan de bedragen na verhoging per schaal/trede.
Razkin schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 15:21:
Uit de Metalektro CAO:
3.3.2 Een hogere maandverdienste
Als de feitelijke maandverdienste hoger is dan het volgens 3.3.1 geldende bedrag, kunnen aan 3.3.1 geen rechten worden ontleend om de onderlinge verhoudingen te veranderen en/of de feitelijke maandverdiensten te verhogen.

• Razkin
Ik heb het ook even nagevraagd bij de FNV en 3.3.2 zou idd inhouden dat wanneer je al meer verdiend dan de salaris tabel aangeeft je geen recht hebt op de procentuele CAO loonsverhogingen.

iRacing Profiel

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-03 10:58
Razkin schreef op maandag 3 januari 2022 @ 10:56:
Ik heb het ook even nagevraagd bij de FNV en 3.3.2 zou idd inhouden dat wanneer je al meer verdiend dan de salaris tabel aangeeft je geen recht hebt op de procentuele CAO loonsverhogingen.
Die heb ik over het hoofd gezien, ook @romon . Lijkt mij een goed moment om dan dus je biezen te pakken, als je niks krijgt. Alles minder dan de inflatie is een verlaging.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:03
Pizza_Boom schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 23:25:
[...]
Die heb ik over het hoofd gezien, ook @romon . Lijkt mij een goed moment om dan dus je biezen te pakken, als je niks krijgt. Alles minder dan de inflatie is een verlaging.
Ik denk dat er dan volgens jou dit jaar heel veel mensen de biezen kunnen pakken. De inflatie is dit jaar absurd hoog.

@Razkin dit heeft waarschijnlijk te maken met je toekomstige verhoging bij een beoordeling. Iemand zei 3% is 3%, dat klopt, alleen bij een bepaald salaris kan een beoordeling van goed 3% zijn of 0%. Dat is afhankelijk van de RSP.

Wikipedia: Loonschaal Hier staat er meer over uitgelegd.

Als je te hoog bent ingedeeld dan zou dat kunnen zijn dat als je met een goed wordt beoordeeld dat je dan 5 of 6% salarisverhoging krijgt.

Edit: als ze het niet kunnen verwerken dan ligt je salaris mogelijk op 75% of lager van de nominale waarde van de schaal waarin je zit.

In het kort is het dus zo dat als je zakt in schaal/functie dat je minder snel stijgt qua salaris.

[Voor 11% gewijzigd door DutchKel op 05-01-2022 08:13]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee