Toon posts:

Lucht/lucht WP voor kanaalverwarming (15+ kW)

Pagina: 1
Acties:

• RaymondMichiels
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 18-02-2022
Ik heb alles gelezen wat ik kon vinden over het vervangen van een gasgestookte heteluchtverwarming door een lucht/lucht warmtepomp, en mijn conclusie is dat dit moet kunnen. Installateurs zijn echter erg terughoudend.

Ik heb nu een 32 kW gasbrander staan, maar na alle isolaties is deze zwaar over-gedimensioneerd. Metingen op een serie van dagen met constante temperatuur geven voor mijn huis (vrijstaand, 1000+ m3) zo’n 600-700 Watt/°C aan. Met 16 kW (en voor nood een houtgestookte haard) moet ik een heel eind komen.

Die 16 kW moet dan nog wel bij -5 °C buiten kunnen worden geleverd. En door mijn huidige kanalen kunnen worden geblazen.

Omdat door isolatie de warmtevraag aanzienlijk lager is dan voorheen hoop/verwacht ik dat het huis ook bij een lagere uitblaastemperatuur (nu: 93 °C) het huis warm moet kunnen krijgen.

Ipv één 16 kW unit is een 12 kW + 4 kW unit ook een optie - origineel stonden er ook twee gasbranders opgesteld. Bij voorkeur dan wel met één buitenunit.

Het smoesje van veel installateurs - “Tja, bij grote huizen is een warmtepomp niet altijd mogelijk” - slaat natuurlijk nergens op. Het is misschien wat duurder in aanschaf, maar de besparing op energie is ook hoger.

Zijn er hier mensen die hun “kanaalheteluchtverwarming” (ducted heating) met succes door een lucht/lucht WP hebben vervangen? En dan ook nog in een wat groter huis?

Verwijzingen naar andere topics (voor als ik niet goed heb gezocht) zijn natuurlijk ook zeer welkom!

Raymond.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:02
Ik zie geen jaarlijks gasverbruik dus je woont er nog geen jaar? Met 700 W / graad C kom je bij -5 graden C dan inderdaad op 16 kW. Als je zoals ik in Twente woont vind ik dat een beetje krap, maar bijvoorbeeld in Bloemendaal is dat prima (aan de kust is het wat warmer).

32 kW bij 93 graden lucht aanvoertemperatuur, dus bij een kamertemperatuur van 20 graden is het vermogen per graad (boven 20 graden) (93-20 / 32 kW = 2.3 graad C / kW.
Dus bij een vermogen van 16 kW zal de benodigde lucht aanvoertemperatuur ongeveer 20+16*2.3 = 57 graden zijn. Dat vind ik best een hoge lucht aanvoertemperatuur, een standaard airco blaast de lucht ongeveer 20 graden warmer uit dan dat die aangezogen wordt. (93 graden C vind ik overigens ook erg hoog maar ik heb dan ook geen ervaring met heteluchtverwarming).
Kan de flow misschien verhoogt worden? Dan kan de luchtaanvoertemperatuur wat omlaag.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:02
Wat zijn de afmetingen van de luchtkanalen?

Wat je zoekt is in de VS vrij gebruikelijk. Noemen ze denk ik ducted airconditioning oid. Heb ik in Nederland alleen bij bedrijven en hotels gezien.
Maar op die units krijg je hier denk ik geen subsidie. Als je subsidie wilt kom je bijvoorbeeld met L/W (mono of split), een kanaal wisselaar, een een losse fan aan de slag. Maar dat is dermate complexer dat het de moeite wellicht niet is.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• De Koelman
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-04-2022
Je zou de unit in zijn geheel moeten vervangen door een wtw unit die met de afzuiglucht de toevoerlucht opwarmt met een rendement van ongeveer 90 % dan kan je met een relatief kleine
Lucht lucht warmtepomp de inblaaslucht nabehandelen op inblaastemperatuur de ingebouwde inverter regeling zal dan een bijna perfecte constante inblaastemperatuur maken.
Een paar zonnepanelen er bij en je bent vrij van energielasten voor verwarming, een warmtepomp boiler er bij voor warmwater en klaar ben je.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
RaymondMichiels schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:11:
Ik heb alles gelezen wat ik kon vinden over het vervangen van een gasgestookte heteluchtverwarming door een lucht/lucht warmtepomp, en mijn conclusie is dat dit moet kunnen. Installateurs zijn echter erg terughoudend.
Mijn eerlijke antwoord is dan:
Dan houdt het op.

Ik heb hier een 6kW panasonic kanaal airco hangen en die gebruik ik om te verwarmen totdat mijn vloerverwarming + warmtepomp klaar zijn. Jij zou dan eentje van 16kW gaan ophangen, maar zonder installateur met ervaring zou ik er echt niet aan beginnen.
Mijn ervaring is namelijk dat het apparaat nogal een eigen willetje heeft. Waar een wandmodel nog enigszins voorspelbaar is, heb ik moeite om de airco fatsoenlijk te regelen, vooral bij verwarmen.
En dan heb je ook defrosts, waarbij hij ineens stopt met blazen. Het maximale vermogen soms alleen tijdelijk geleverd wordt, de 'boost' springt dan weer uit. Het maximale vermogen zelden wordt gehaald en alleen met de fans op 'max' en de uitblaastemperatuur niet bijster hoog is.

Als ik zoek op 16kW kanaal airco vind ik er zat.
Maar zonder een installateur met ervaring weet je gewoon niet of het werkt en dan kan het echt per type verschillen of het goed gaat werken.

Als ik zoiets zou moeten doen, dan zou ik een L/W warmtepomp doen en die gebruiken als voorverwarmer met een warmtewisselaar. Dan heb je een hybride oplossing.
En daarna de vloerverwarming gaan plannen, want dat is 'de toekomst'. Hete lucht gaat het niet meer worden (imho), zeker niet in NL

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13:25
Ik ga deze winter een 16Kw panasonic kanaal unit installeren.
Gasverbruik is er nu 2000m3 puur voor de verwarming.

In welk opzicht merk je een eigen wil van de regeling?

16500wp Solaredge, 6Kw wp pana 3x 3,5Kw Airco,s + Inplug in Volvo. Gasloos sinds 2018

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee