Toon posts:

Bestaat er iets als een "instroombuis" voor een buffervat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:26
Als de WP aanslaat, dan gaat het pompen met nogal wat geweld wat tamelijk veel turbulentie veroorzaakt in het buffervat. Ik vroeg mij af of iemand wel eens van een "instroombuis" gehoord heeft en of dit bestaat?

Ik stel mij hier een halfopen buis bij voor, of misschien wel een kokerprofiel, die de instroming van het warme water wat beter geleid en verspreid, zodat de gelaagdheid beter bewaard blijft. Of heb ik nu een heel idioot idee?

Mijn buffervat heeft diverse 1,5 duims aansluitingen, daar zou ie dan ingeschoven moeten worden.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Beste antwoord (via storeman op 01-01-2022 08:17)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Het idee is niet zo gek.

Ik heb er destijds zelf een gemaakt (laten lassen) van RVS buis en met rvs verloopstukken
Aan de onderzijde en schuin onderzijde van de buis diverse gaten geboord, meer aan de voorkant en minder aan de achterkant om een verdeling te creeeren.
De pijp zit op de helft van het buffervat en blaast naar onder.
Zodoende om meer stilstand vh water te hebben bovenin het vat en de gelaagdheid intact te houden.
Of het werkelijk goed werkt is lastig na te gaan, maar ik denk dat het wel redelijk werkt.

Ik ben het nog nooit tegengekomen in ieder geval.
Maar dit is tweakers he...? :)

[Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-12-2021 18:54]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Het idee is niet zo gek.

Ik heb er destijds zelf een gemaakt (laten lassen) van RVS buis en met rvs verloopstukken
Aan de onderzijde en schuin onderzijde van de buis diverse gaten geboord, meer aan de voorkant en minder aan de achterkant om een verdeling te creeeren.
De pijp zit op de helft van het buffervat en blaast naar onder.
Zodoende om meer stilstand vh water te hebben bovenin het vat en de gelaagdheid intact te houden.
Of het werkelijk goed werkt is lastig na te gaan, maar ik denk dat het wel redelijk werkt.

Ik ben het nog nooit tegengekomen in ieder geval.
Maar dit is tweakers he...? :)

[Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-12-2021 18:54]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 22:41
Dit heet een diffuser en wordt, daar waar ik af en toe mijn neus mag laten zien voor een paar knaken, toegepast om statische oplading van het te verpompen product te voorkomen door de uitstroom snelheid te verlagen aan het eind van de leiding alwaar het product de tank in vloeit.
De uitvoering is alleen een ietsepietsie groterder dan die van de boven buurman. :+
Dus als je dit een beetje gaat beredeneren naar buffervat niveau zal dit zeker moeten werken. Ik denk dat je de gaten moet gaan verdelen over de gehele lengte van de buis en het oppervlak van de geboorde gaten moet m.i. groter zijn dan de opp. van de leidingdoorsnede om zodoende de uitstroomsneheid te verlagen. Ook moet je even kijken naar de uitstroom richting. Het lijkt mij het beste te werken als deze horizontaal naar twee richtingen stoomt.Je zou ook eventueel twee sleuven in de buis kunnen slijpen.

https://maxwelltanks.com/diffusers/liquid-diffusers/

[Voor 6% gewijzigd door Signor Doekie op 01-01-2022 00:45]

• storeman
Dank heren. Ik zal eens kijken wat ik kan laten maken. De vorm en plekken van de gaten zijn zeker belangrijk. Een je wilt zoveel mogelijk uitstroomoppervlak. Bij ventilatiekanalen zie je vaak een vertrapping, maar hetzelfde is te bereiken met grotere en kleinere gaten. Ook wil je wel iets turbulentie maar boven hebben, ook het op te kunnen warmen. En, ohja, de interne hygiëne-spiraal moet natuurlijk niet in de weg zitten... Dat wordt nog het lastigst

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:07
Je moet dan eigenlijk een soort omgekeerde trechter hebben. Zodat de uitstroomsnelheid omlaag gaat.

Always look on the bright side of life.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:31

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ik vind een aantal ideeën/concepten via diverse producenten van "(Solar)schichtspeicher" inclusief aansturing (laden/ontladen). Fröhling, Teufel &Schwarz, etc.
Een YT over "Warum Schichtspeicher - 7 Grundregeln der Speichertechnik"

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:29
Misschien eens kijken wat de mixergy tank precies doet:
https://www.mixergy.co.uk/mixergy-tank/

[Voor 20% gewijzigd door ice-T106 op 01-01-2022 13:48]

11.630Wp Solar edge. 6kW Lucht-Lucht WTW, VW Passat GTE, OpenHab

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:07
Ik heb gewerkt aan kokendwaterboilers. Daar deden we twee dingen. Water aftappen niet helemaal bovenin maar een klein stukje daaronder en een trompetje van koper of plastic(weetik niet meer precies) op de inblaas. We konden dan een strakke gelaagdheid creëren tijdens het tappen. Om zo veel mogelijk kokend water uit een zo klein mogelijk vat te krijgen.

Dat bedenkende hoe ziet een Quooker er van binnen uit? Wellicht kun je daar inspiratie opdoen?

Always look on the bright side of life.

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 31-01 19:01
Een standaard boiler heeft ook zoiets als alle wateraanslutingen (incl) koud van boven zitten. Dit brengt het koude water naar beneden en diffuseert het.

Helaas is dit bij mijn boiler afgebroken waardoor het warme water boven meteen wordt afgekoeld als je begint te douchen, zeer vervelend! Ik heb daarom een afgezaagde RVS flexibel erin gehangen. Makkelijke DIY oplossing maar de diffusie is natuurlijk niet top.

• storeman
Ik heb trouwens al een bestaand buffervat met hygiëne spiraal en extra spiraal voor zonnecollector, waar ik wat aanpassingen aan wil doen. Het is niet mijn intentie het vat open te slijpen.. ik heb ook een ander vat gezien met een geperforeerde plaat erin om de gelaagdheid te bevorderen, maar dat is niet haalbaar. Ik zal eens kijken of ik iets kan ontwerpen en wat het zou kosten hier een kleine oplage van te laten produceren.

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:29
storeman schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 17:14:
Ik heb trouwens al een bestaand buffervat met hygiëne spiraal en extra spiraal voor zonnecollector, waar ik wat aanpassingen aan wil doen. Het is niet mijn intentie het vat open te slijpen.. ik heb ook een ander vat gezien met een geperforeerde plaat erin om de gelaagdheid te bevorderen, maar dat is niet haalbaar. Ik zal eens kijken of ik iets kan ontwerpen en wat het zou kosten hier een kleine oplage van te laten produceren.
Goede retrofit oplossing voor een standaard vat zou inderdaad wel mooi zijn. Hoeveel millimeter gat heb je om mee te werken?
Misschien is het mogelijk om een soort adapter te maken die gaat van 1 buis naar meerdere (geperforeerde) kleine buisjes. Zo kun je meer oppervlak creëren, en misschien zelf wel een beetje naar buiten buigen zodat ze naar buiten springen als je ze door het gat doet.

11.630Wp Solar edge. 6kW Lucht-Lucht WTW, VW Passat GTE, OpenHab

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee