Plant: Monstera Deliciosa sterft langzaam, maar waarom?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Howmessages
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-05 11:21
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0Oo0kd1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ugYgO5L.jpg

Mijn Monstera Deliciosa planten zijn aan het sterven en ik weet niet waarom. Alle vier de stekken hebben problemen. De onderste bladeren worden geel en sterven af terwijl de hogere bladeren steeds bruinere plekken krijgen. Daarnaast komt er een vreemde geur van de planten af.

Probleem is eind herfst ontstaan dus ik dacht aan overwatering en heb toen zoveel als mogelijk grond verwijderd en gecontroleerd op wortelrot. Niets gevonden, maar toch de onderkant van de pot gevuld met hydrokorrels en nieuw grond gegeven. Ook alle slechte bladeren afgesneden en sindsdien geen water meer gegeven.

Het probleem blijft bestaan en een stek kan ik denk wel afschrijven. Wat is hier aan de hand en wat kan ik doen? De Monstera behoort toch wel het pronkstuk van de kamer te zijn maar momenteel is het een teleurstelling.

Beste antwoord (via Howmessages op 07-01-2022 14:47)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Howmessages schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 16:37:
[...]
[Afbeelding]

Dat zou het heel goed kunnen zijn. Na beter kijken zie ik die beestjes namelijk wel zitten en ze bewegen soms ook. Was me eerder niet eens opgevallen, misschien omdat er niet zoveel op de hoge bladeren zitten.

Luchtvochtigheid in de kamer is overigens best goed met meestal tussen de 50% en 60% en af en toe besproei ik de planten ook. Dat zal het denk ook niet zijn. Voeden deed ik in de zomer wel en heb ik ook nog een keer gedaan voordat de plant echt lelijk werd, totdat ik dus dacht dat het wortelrot was.
Dit is trips inderdaad. Hier ook gehad in de monstera. Goed ingesprayed (vergeet onderkant bladeren niet) met dit spul: https://www.allestegenong...secten-spray-1-liter.html (tip: qua gezondheid beter buiten doen denk ik) en daarna kwam hij er weer bovenop.

Verder niet te vaak water geven. Ik doe het 1x in de week. En eens in de 2-3 maand een beetje vloeibare plantenvoeding. Die van ons doet het supergoed, groeit al tegen het plafond aan.

Ik zie volgens mij nog wel wat goede bladeren. Je zou een paar stekken kunnen veiligstellen (even Googlen waar je dan moet knippen en vervolgens op water laten wortelen). Monstera is makkelijk te stekken en misschien kun je met die stekken opnieuw beginnen, scheelt je de aanschaf van een nieuwe plant.

Verder is het een tropische plant, zo nu en dan benevelen met water uit een plantenspuit doe je hem ook een plezier mee.

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 01-01-2022 08:47 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13:18
Te kleine pot misschien 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Howmessages
Ik heb ‘m deze lente/zomer gekocht in een veel kleinere pot, dus dat is het probleem denk ik niet. Maar bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Deze krijgen te gauw teveel water volgens mij. En ze hoeven ook niet zo nodig veel licht; kan dat het zijn? Zit er voeding in de potgrond?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Laatst online: 10:15
Te veel water zou kunnen, of een mineralentekort.

Heb zelf ditzelfde probleem gehad met een Monstera en heb van een ecoloog een (nogal bijzondere) tip gehad die hielp: een klein bolletje haar in de aarde stoppen :P Ik geloofde er vrij weinig van, maar het werkte toch goed aangezien de plant na enkele weken weer begon te herstellen terwijl ik niets anders deed. Alleen de stervende bladeren eraf gehaald, maar dat was op hetzelfde moment als het haar. Sindsdien doe ik altijd een klein bolletje haar in elke grotere plant (heb katten dus aan haar geen tekort), uit mijn hoofd komt dat door de serotinine.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Orangelights23 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:54:
Te veel water zou kunnen, of een mineralentekort.

Heb zelf ditzelfde probleem gehad met een Monstera en heb van een ecoloog een (nogal bijzondere) tip gehad die hielp: een klein bolletje haar in de aarde stoppen :P Ik geloofde er vrij weinig van, maar het werkte toch goed aangezien de plant na enkele weken weer begon te herstellen terwijl ik niets anders deed. Alleen de stervende bladeren eraf gehaald, maar dat was op hetzelfde moment als het haar. Sindsdien doe ik altijd een klein bolletje haar in elke grotere plant (heb katten dus aan haar geen tekort), uit mijn hoofd komt dat door de serotinine.
Ik denk dat je keratine bedoelt :+ het hoofdbestanddeel van haar. Serotonine is een neurotransmitter in je hersenen waar jij je blij door voelt, die krijg je van een levende plant! ;)

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Laatst online: 10:15
SmurfLink schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 14:41:
[...]

Ik denk dat je keratine bedoelt :+ het hoofdbestanddeel van haar. Serotonine is een neurotransmitter in je hersenen waar jij je blij door voelt, die krijg je van een levende plant! ;)
Keratine inderdaad, thanks! Nagels kunnen ook trouwens, daar zit volgens mij ook veel keratine in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Howmessages schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:44:
[...]

Ik heb ‘m deze lente/zomer gekocht in een veel kleinere pot, dus dat is het probleem denk ik niet. Maar bedankt voor het meedenken.
Dan komt zo een plant van een kweker waar die precies de goede meststoffen krijgt en in een veel kleinere pot kan groeien dan thuis.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stnkfst
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:23
Zit er geen trips op de plant? https://drbotani.nl/kamerplanten/plagen/trips/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Howmessages Je moet je gatenplant wel besproeien als er gestookt wordt. De luchtvochtigheid zal nu te laag zijn.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Wat is je bedoeling geweest met het vullen van de onderkant van de pot met hydrokorrels? Een reden die ik hiervoor namelijk vaak hoor is het verbeteren van de drainage. Helaas verbeteren hydrokorrels de drainage niet. Het waterpeil in een pot is afhankelijk van het evenwicht tussen capillaire krachten van de grondsoort en de zwaartekracht.

Dat betekent dat zodra je hydrokorrels onderin een pot doet je enkel het waterpeil in de pot verhoogt. Een bijkomend nadeel is dat je effectief minder ruimte overhoudt voor de groei van de wortels. Als je de drainage in een pot wil verbeteren dan begint dat met het verminderen van de capillaire krachten van de grondsoort. Dat verkleint het risico op wortelrot onder in de pot.

Een Monstera heeft een uitgebreid en sterk wortelgestel. Afhankelijk van het type grond kan het vervangen van de potgrond snel trauma aan de wortels opleveren waardoor er minder vocht opgenomen kan worden. Tel daarbij op dat we nu in een jaargetijde zitten waarbij de temperatuur in huis omhoog gaat en de luchtvochtigheid zakt en de problemen stapelen zich op. Tenzij je een kas hebt zie ik dit niet snel opgelost.

Wat je zou kunnen doen als je de plant echt, echt wil behouden is de plant tot op 1 á 2 nodes terugsnoeien en de wortels inkorten. Vervolgens de plant in een transparante opbergdoos plaatsen met een groot glas water daarin. Met de deksel erop op een lichte plek wegzetten bij een normale temperatuur en af en toe even luchten. Dan loopt je plant in het voorjaar weer langzaam uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Howmessages
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tIN1lPWSHrFSRzn5Srj08CE3ZWg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q8ZW6VwUqywz4nZpgPo8LnCx.jpg?f=fotoalbum_large

Dat zou het heel goed kunnen zijn. Na beter kijken zie ik die beestjes namelijk wel zitten en ze bewegen soms ook. Was me eerder niet eens opgevallen, misschien omdat er niet zoveel op de hoge bladeren zitten.

Luchtvochtigheid in de kamer is overigens best goed met meestal tussen de 50% en 60% en af en toe besproei ik de planten ook. Dat zal het denk ook niet zijn. Voeden deed ik in de zomer wel en heb ik ook nog een keer gedaan voordat de plant echt lelijk werd, totdat ik dus dacht dat het wortelrot was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Heb je dat gemeten of schat je dat zelf ?
Een gatenplant gedijt goed als de luchtvochtigheid op 70-75% ligt

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Om alle mogelijkheden meteen maar af te gaan, ook geen rouwvliegjes? Lijken op fruitvliegjes, behalve dat ze plantenwortels eten in plaats van fruit.

Als je die vliegjes hebt vallen ze wel op, je denkt namelijk dat je de hele tijd fruitvliegjes ziet omdat je het verschil (waarschijnlijk) niet weet. :P

[ Voor 34% gewijzigd door bwerg op 31-12-2021 22:37 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06:44
Ik had hetzelfde probleem en zoals hierboven beschreven waren het rouwvliegjes. Ik heb nog speciale larven gekocht maar dat mocht niet meer baten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Howmessages schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 16:37:
[...]
[Afbeelding]

Dit is trips inderdaad. Hier ook gehad in de monstera. Goed ingesprayed (vergeet onderkant bladeren niet) met dit spul: https://www.allestegenong...secten-spray-1-liter.html (tip: qua gezondheid beter buiten doen denk ik) en daarna kwam hij er weer bovenop.

Verder niet te vaak water geven. Ik doe het 1x in de week. En eens in de 2-3 maand een beetje vloeibare plantenvoeding. Die van ons doet het supergoed, groeit al tegen het plafond aan.

Ik zie volgens mij nog wel wat goede bladeren. Je zou een paar stekken kunnen veiligstellen (even Googlen waar je dan moet knippen en vervolgens op water laten wortelen). Monstera is makkelijk te stekken en misschien kun je met die stekken opnieuw beginnen, scheelt je de aanschaf van een nieuwe plant.

Verder is het een tropische plant, zo nu en dan benevelen met water uit een plantenspuit doe je hem ook een plezier mee.

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 01-01-2022 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ThinkPadd schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 08:42:
[...]

Geef je nu ook nog voeding? Alleen in lente en zomer, toch?

Mijn monstera’a gingen ook steeds dood tot ik de juiste standplaats vond. Staat nu in een vensterbank met raam op het westen. Radiator eronder staat een beetje aan. Weet nog nier hoe deze standplaats het in lente/zomer doet, maar gaat voor nu als een tiet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Ja klopt. Herfst-/winterperiode niet nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Howmessages
ThinkPadd schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 08:42:
[...]

Heb dit spul maar gekocht. Helaas duurde het behoorlijk lang (vandaag pas) dat het binnen was (mogelijk nog door de decemberdrukte) en de bladeren staan er nu allemaal erg triest bij, ook de bladeren die nog mooi groen waren worden beetje bij beetje geel. Ik denk dat het te laat is, ook om te stekken, maar heb het spul toch maar gebruikt omdat ik het nu toch heb. Inderdaad even buiten gedaan. Mocht het niet baten, heb ik het wel alvast voor als ze zich verplaatsen naar een andere plant. Ik ga af en toe inspecteren maar heb ze gelukkig nog niet op de andere planten gezien. Misschien dat de Monstera veel lekkerder is dan de rest.

Zou het helpen als ik bij de volgende waterbeurt wat voeding bij de Monstera geef? Ik weet dat dit in de winter niet moet maar misschien dat het nu toch kan helpen als de plant veel voedingsstoffen door de trips heeft verloren.

Benevelen doe ik overigens ook af en toe, net als bij enkele andere planten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinke
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16-01-2023
Trips zijn lastig te bestrijden omdat ze immuun geworden zijn tegen chemische bestrijdingsmiddelen. Je kunt het beste zijn natuurlijke vijand gebruiken, de roofwants. Zoals hierboven ook al vermeld stond.
Ik zou nu toch wel voeding geven, je plant kan wel wat extra ondersteuning gebruiken
Pagina: 1