tweak4tweak schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:59:
Ik overweeg een hypotheek af te sluiten bij moneyou voor 20 jaar vast met een rente van 1,45% anuiteitenhypotheek. De kans bestaat dat ik binnen 10 jaar wil verhuizen, daarom is voor mij de verhuisregeling van belang. Wat zijn de risico's dat ik het vastgelegde hypotheek niet kan meenemen naar de nieuwe woning?
Dat ligt vaak enorm aan de voorwaarden.
momenteel is het eigenlijk vrijwel altijd zo dat de meeste leners eerder dolblij zijn als ze bij verhuizing boetevrij van een hypotheek af kunnen komen die vastgezet is tegen een veel hogere rente...
Maar dat kan veranderen, echter dan zullen kredietverstrekkers eerder weinig behoefte hebben 'graag' eraan mee te werken, dan kost het hen enkel (veel, erg veel) geld
Als de rente stevig zal stijgen zal een kredietverstrekker alles eraan doen om van hun verplichting af te komen en veel verhuisregelingen kenen een aantal nifty voorwaarden...
bv kunnen ze stellen dat je risico-factor niet mag veranderen, wat dan betekent dat de schuld-pandwaarde verhouding vrijwel gelijk moet blijven en dat kan een enorme beperkingn zijn van je keuze.
Meestal is het sowieso onmogelijk om bij een huis gekocht onder NHG-voorwaarden te verhuizen naar een huis zonder deze voorwaarden.
Vervolgens kunnen ze schepre eisen stellen in de tussentijd die tussen verkoop van je vorige woning moet liggen en het betrekken van je nieuwe huis... bij een aantal verhuisregelingen dient hiertussen niet meer dan 3 maanden te liggen, wat ook je speling sterk kan beperken (vaak dient ook eerst je voorgaande woning al verkocht te zijn voordat je deze hypotheek mag 'verhuizen').
Als bv zulk een verhuizing voor de kredietverstrekkker erg negatief zou zijn (dus tegen een zeer lage rente, als de marktrente sterk gestegen zou zijn) kun je er ook op rekenen dat ook de geringste fout in de procedure aangegerepen zou worden om vanuit de kant van de hypotheekverstrekker moeilijk te doen en je te dwingen een nieuwe hypotheek tegen het huidie tarief te laten nemen.
Ik zou iig afraden om al teveel waarde aan een eventuele verhuisregeling te leggen... juist als je er veel voordeel kan hebben is het des te moeilijker er ook daadwerkelijk gebruik van te maken.
[Voor 3% gewijzigd door RM-rf op 31-12-2021 17:01]
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen