Ubuntu 20.04.3 LTS Grijs scherm na het vergrendelen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sulo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-10-2024
Hoi,

Ik heb een Thinkpad L 14 met processor AMD® Ryzen 5 pro 4650u. Daarop heb ik Ubuntu 20.04.3 op geïnstalleerd. Wanneer ik mijn laptop vergrendeld krijg is zo'n grijs scherm zoals een oud tv dat geen signaal heeft. Mijn externe scherm heeft dan weer wel beeld.

Heeft er iemand anders het zelfde probleem of kan iemand mij hierbij helpen? Alvast bedankt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sexaFQ_1vQejADimfW9yBYro-zo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3i5i4ebUE3WptKcAZtluyW81.png?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door Sulo op 31-12-2021 10:33 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-05 22:51

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En dat beeld blijft, ook als je ontgrendeld? Als je naar een tekst console gaat via ctrl+alt+F3 en weer terug met ctrl+alt+F7, is het dan weg?

Ik heb zelf een laptop met een Ryzen 7 Pro 4750U met Debian + KDE (en sddm als login scherm/lock scherm) en heb hier geen last van. Het lijkt mij dus een Ubuntu/Gnome probleem.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Hero of Time schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 18:42:
En dat beeld blijft, ook als je ontgrendeld? Als je naar een tekst console gaat via ctrl+alt+F3 en weer terug met ctrl+alt+F7, is het dan weg?

Ik heb zelf een laptop met een Ryzen 7 Pro 4750U met Debian + KDE (en sddm als login scherm/lock scherm) en heb hier geen last van. Het lijkt mij dus een Ubuntu/Gnome probleem.
Ik heb het ook gehad, meestal komt het even in beeld, waarna het als het goed is weer weggaat.
Na de GS 40> en nieuwe kernel upgrade (incl. amd packages) verdween dit issue, al zit ik sowieso op Arch waarbij ik vrijwel altijd de laatste versies draai.

Vermoedelijk is dit dus een refresh probleem van de AMDGPU, het installeren van een PPA voor de kernel + GS zou je kunnen overwegen.