Toon posts:

inductie kookplaat correct aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• sigjah
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 02-01-2022
Hallo allemaal!

Wij hebben het volgende probleem: tijdens een grondige verbouwing hebben wij in de keuken een aansluiting voor inductie laten leggen: 3 groepen, Dus 3 x 16 ampère. 5 x 2,5 qmm. Echter zijn op deze 3 groepen ook enkele stopcontacten (4 stuks) mee aangesloten. Uiteraard allemaal met aardlekschakelaar beveiligd. Volgens onze electricien die de aansluiting gemaakt heeft, is dit zo absoluut in orde.

Door omstandigheden zijn wij echter niet in het huis blijven wonen en hebben het verkocht (er was nog geen keuken geinstalleerd, alleen alle aansluitingen voorbereid).

Nu zeggen de nieuwe eigenaren dat het allemaal fout is. Volgens hun electricien mag er dan op die 3 groepen absoluut niets anders aangesloten zijn dan de kookplaat. Omdat dat bij ons wel zo is, zou er nu zelfs gevaar van brand zijn. Natuurlijk eisen zij nu dat wij alles betalen wat hun electricien aan veranderingen wil doorvoeren.

Ik heb al gezocht maar kan nergens informatie vinden of onze aansluiting nou wel of niet zo mocht. Misschien weet hier iemand iets of waar ik deze info kan vinden?

Trouwens, de nieuwe eigenaren hadden kunnen weten hoe het met de aansluiting zit omdat er (a) een bouwtechnisch rapport gemaakt is vóór zij het huis kochten (hierin alles in orde) en (b) wij een schema hebben geleverd met de indeling van de groepenkast. Het was dus van begin af aan kenbaar hoe de aansluiting voor inductie geregeld is.

Bedankt alvast voor alle hulp!

En ik wens iedereen ook alvast een fijne jaarwisseling.

Groetjes, Sigjah

Alle reacties

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Heb je in een 3-fase kabel naar de keuken gelegd en daar gewoon 3 stopcontacten aan gemaakt?

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
De normen ken ik niet van buiten, maar als die groep gewoon netjes op 16A afgezekerd is klinkt dit als onzin. Als je zo'n groep gewoon als krachtstroomgroep inzet kun je er ook probleemloos verschillende verbruikers aan hangen.

Edit: Uit latere posts blijkt dat NEN1010 inderdaad voorschrijft dat apparaten boven de 2kW op een eigen groep moeten. Nog steeds niet brandgevaarlijk als het fatsoenlijk afgezekerd is, maar dus toch niet helemaal wenselijk.

[Voor 33% gewijzigd door Wormaap op 31-12-2021 15:20]

Ticking away, the moments that make up a dull day

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:00
Ik (als koper) heb in dezelfde situatie gezeten en die was wel heel veel erger. Kort antwoord: dan hadden ze een bouwtechnische keuring moeten laten uitvoeren.

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
sigjah schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 07:54:

Trouwens, de nieuwe eigenaren hadden kunnen weten hoe het met de aansluiting zit omdat er (a) een bouwtechnisch rapport gemaakt is vóór zij het huis kochten (hierin alles in orde) en (b) wij een schema hebben geleverd met de indeling van de groepenkast. Het was dus van begin af aan kenbaar hoe de aansluiting voor inductie geregeld is.
Dit lijken me prima argumenten om het af te ronden en geen energie meer in te steken.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Heb je een foto van de MK? Je info is nogal onduidelijk. En zit de hele keuken hierop? Als dit een krachtgroep is die meer doet dan alleen de kookplaat dan is dat zeker afwijkend van normaal. Ik denk dat het volgens de regels ook niet helemaal de bedoeling is maar dat moet iemand met vakinhoudelijke kennis maar bevestigen of verbeteren.

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-02 18:39
Alle informatie is voor de koop aan de verkopers verstrekt en er is een bouwkeuring uitgevoerd waaruit bleek dat alles in orde is. Het is in ieder geval al geen verborgen gebrek, als het al een gebrek zou zijn. Ben benieuwd waarom de koper denkt dat de verkoper dit zou moeten betalen.

• sigjah
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 02-01-2022
Bedankt iedereen voor de antwoorden.

Ja, de koper heeft door een bedrijf een bouwkundig rapport laten maken. Die hebben wij nooit gezien, alleen van onze makelaar toen de mededeling gekregen dat volgens het rapport alles in orde is. Verder hebben wij natuurlijk vooraf ook een vele pagina's lange vragenlijst m.b.t. de woning ingevuld en alle informatie verstrekt die wij maar konden geven en sowieso ook op alle vragen die de koper had netjes antwoorden gegeven.

Voor de inductie is er een bijzondere aansluiting gemaakt met bijzondere kabel. Geen gewone stopcontacten. Ik vermoed dat het daarmee een 3-fase kabel is? Ga ik nog even navragen.

Helaas heb ik geen foto.

Mocht het inderdaad zo zijn dat op een kookgroep via 3 groepen niets anders aangesloten mag worden, dan is dit volgens onze electricien makkelijk te verhelpen. Gewoon de stopcontacten die nu ook erop zitten op een aparte groep zetten. Volgens hem snel te regelen en geen noodzaak om nieuwe kabels te leggen, vloeren of wanden open te breken en dergelijke.

• andre208
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:22
Aan de uit leg die ik lees zijn er 2 mogelijkheden hoe het nu is aangesloten

1 Er is een 3 fase automaat geplaats voor de inductiekookplaat. En de stopcontacten zijn ook op deze automaat aangesloten is dus niet toegestaan. Ook verkeerd je kan de groep veel te zwaar belasten kookplaat aan en oven op het stopcontact.

2 Er zijn 3 losse automaten geplaats en daar is een 3 fase groep van gemaakt kan ook. Is dus ook niet toe gestaan.

Ik denk dat je electricien het niet zo netjes gemaakt heeft.

• Marc25579
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06-02 09:55
Zware verbuikers, zeker ook inductiekookplaten, moeten op een eigen automaat afgezekerd zijn.
Dit mag jullie elektricien dan ook kosteloos oplossen voor de nieuwe bewoners.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:03
Marc25579 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:09:
Zware verbuikers, zeker ook inductiekookplaten, moeten op een eigen automaat afgezekerd zijn.
Volgens mij is dit een wens, niet een eis.
Oude huizen hebben vaak maar 4 groepen.
Alle apparaten tegelijkertijd aanzetten is dan onmogelijk.
De automaat is bedoeld om de kabels in de muren en plafonds te beschermen tegen overbelasting.
Als ze dat doen, is het goed.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 02:34
sigjah schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:54:
Mocht het inderdaad zo zijn dat op een kookgroep via 3 groepen niets anders aangesloten mag worden, dan is dit volgens onze electricien makkelijk te verhelpen. Gewoon de stopcontacten die nu ook erop zitten op een aparte groep zetten. Volgens hem snel te regelen en geen noodzaak om nieuwe kabels te leggen, vloeren of wanden open te breken en dergelijke.
  1. Zware verbruikers boven de 2kW dienen op een eigen groep aangesloten te zijn.
  2. Bij een bouwkundige keuring wordt niet elke draad vanuit de meterkast nagelopen en doorgemeten, alleen een visuele inspectie
  3. Uit een groepenverdeling hoeft een situatie als deze ook niet direct naar voren te komen, maar dat kunnen we niet beoordelen zonder foto.
  4. Als het volgens jouw elektricien zo makkelijk is mag hij het onder garantie komen verhelpen, want hij heeft verkeerde informatie verstrekt en verkeerd werk geleverd.
GarBaGe schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:14:
[...]

De automaat is bedoeld om de kabels in de muren en plafonds te beschermen tegen overbelasting.
Volgens de openingspost is er grondig verbouwd, en in zo'n geval dient de op dat moment geldige norm aangehouden te worden. Dat heeft de elektricien dus niet gedaan.

Overigens als je flink gaat koken en de airfryer ofzo op een van die stopcontacten aanzet vliegt je automaat er vanzelf na een tijdje uit. Dan is inderdaad wel je bedrading beschermd, maar of het prettig is is een tweede.

Ter verduidelijking, niks van dit verhaal gaat tegen enige wetgeving in, en qua veiligheid/brand zal het ook wel loslopen. Als jij tegen de koper zegt 'zak er maar in' heeft hij geen poot om op te staan. Feit blijft wel dat de elektricien een slordige, onoverzichtelijke installatie heeft opgeleverd. Ik zou als ik jou was in het vervolg een ander inschakelen...

[Voor 36% gewijzigd door jordje op 31-12-2021 11:38]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Beetje raar trouwens om dit te verhalen op de vorige bewoner. Zo kan ik ook wel een hele lijst elektrotechnische problemen doorschuiven!

TS heeft nooit de keuken af gemaakt. Dus nieuwe bewoner mag er niet vanuit gaan dat het helemaal past op wat hij wil.

[Voor 30% gewijzigd door jeroen3 op 31-12-2021 11:54]

• jordje
jeroen3 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:53:
Beetje raar trouwens om dit te verhalen op de vorige bewoner. Zo kan ik ook wel een hele lijst elektrotechnische problemen doorschuiven!
Als er bij jou fouten in de aanleg zijn gemaakt mag en kan je dat zeker doen. Let wel dat de op het moment van aanleg geldende norm van toepassing is. Een installatie waar al veertig jaar niks aan is gedaan mag je dus niet naast de huidige norm leggen. Of je ook daadwerkelijk iets gedaan krijgt is een tweede.
TS heeft nooit de keuken af gemaakt. Dus nieuwe bewoner mag er niet vanuit gaan dat het helemaal past op wat hij wil.
Dat mag de nieuwe bewoner wel. 'Passen op wat hij wil' vind ik een rare opmerking, het gaat hier om een doodnormale kookplaat en krachtgroep (hopelijk), geen exotische apparatuur ofzo 8)7 . Er hoort in een keuken gewoon een aansluiting voor een kooktoestel te zijn, ofwel op gas, dan wel elektrisch. De elektrische aansluiting is aanwezig, maar voldoet niet aan de norm. Die norm mag je best als toiletpapier gebruiken, maar dat is niet zoals een zichzelf respecterende elektricien dat zou doen.
andre208 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:07:
Aan de uit leg die ik lees zijn er 2 mogelijkheden hoe het nu is aangesloten

1 Er is een 3 fase automaat geplaats voor de inductiekookplaat. En de stopcontacten zijn ook op deze automaat aangesloten is dus niet toegestaan. Ook verkeerd je kan de groep veel te zwaar belasten kookplaat aan en oven op het stopcontact.

2 Er zijn 3 losse automaten geplaats en daar is een 3 fase groep van gemaakt kan ook. Is dus ook niet toe gestaan.

Ik denk dat je electricien het niet zo netjes gemaakt heeft.
@sigjah Dit is ook wel een vraag die wel duidelijk zou mogen worden, want ik lees het zoals optie 2, en dat zou echt helemaal waanzin zijn.

[Voor 24% gewijzigd door jordje op 31-12-2021 12:35]

• Marc25579
GarBaGe schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:14:
[...]

Volgens de NEN 1010 keuring moeten alle “zware apparaten” aangesloten worden op een aparte groep.

Dit is niet van mij maar vind je zo op het www.

Jammer dat oude huizen maar 4 groepen hebben maar dat onttrekt je niet van de verantwoording dat het moet voldoen aan de eisen.

[Voor 10% gewijzigd door Marc25579 op 31-12-2021 15:02]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:00
Marc25579 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 14:57:
[...]

Volgens de NEN 1010 keuring moeten alle “zware apparaten” aangesloten worden op een aparte groep.

Dit is niet van mij maar vind je zo op het www.

Jammer dat oude huizen maar 4 groepen hebben maar dat onttrekt je niet van de verantwoording dat het moet voldoen aan de eisen.
De NEN1010 is ook geen wet maar een leidraad.ls je in je oude huis met 4 groepen een 3 fase kookplaat wil aansluiten dan is er meestal wel meer werk nodig in de MK om die weer up te date te maken. En in diezelfde NEN1010 staat dan volgens mij weer dat je dan naar de huidige normen moet werken.
Dus ouderwetse meterkast met alleen 4 groepen en een moderne 3 fasegroep voor een kookplaat zul je volgens mij nergens tegenkomen als er een elektricien geweest is om alles werkend te maken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
No Hands schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 15:33:
[...]
De NEN1010 is ook geen wet maar een leidraad.ls je in je oude huis met 4 groepen een 3 fase kookplaat wil aansluiten dan is er meestal wel meer werk nodig in de MK om die weer up te date te maken. En in diezelfde NEN1010 staat dan volgens mij weer dat je dan naar de huidige normen moet werken.
Dus ouderwetse meterkast met alleen 4 groepen en een moderne 3 fasegroep voor een kookplaat zul je volgens mij nergens tegenkomen als er een elektricien geweest is om alles werkend te maken.
Nou, dat zou mij niets verbazen. Maar waarschijnlijk is het dan 1-fase ipv 3-fase en wordt er een kookgroep in een kastje naastgezet. En daar is op zich ook niet eens zo heel veel mis mee (zolang die kookgroep dan ook alleen voor de perilex/kookplaat wordt gebruikt). De kastjes die worden bijgeplaatst voor de PV invoeding maak ik mij meer zorgen over (omdat er dan opeens, langdurig, hogere stromen gaan lopen).

Maar goed, @sigjah, als koper zou ik ook verwachten dat een elektrische aansluiting voor een kookplaat die pas kortgeleden is aangelegd aan de normen voldoet. En als je elektricien zegt dat het eenvoudig te verhelpen is, dan mag ie dat gaan doen.
Leuk om dan ook even het antwoord op de vraag waarom ie dat dan niet direct heeft gedaan hier te posten.

[Voor 5% gewijzigd door Aiolos op 31-12-2021 18:21]

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• Tarquin
  • Laatst online: 07-02 14:02
Mijn inductieplaat heeft voldoende aan 2x16 ampere, hij kan zelfs worden ingesteld op 1 groep; dan wisselt het vermogen tussen de pitten als alles vol aanstaat (dat is nooit zo).
Die 3e groep zou je dan mooi kunnen gebruiken om die stopcontactjes op te zetten.
In de meterkast gaat dan de huidige 3-fase groep naar een kookgroep (dubbele schakelaar ipv 3-dubbel) en de stopcontactjes op een aparte enkele. Zou dat helpen hier? Weet niet hoe het dan met de aardlek zou moeten.
Ik zou wel proberen het op te lossen binnen de bestaande kabels.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:31
jordje schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:17:
• Zware verbruikers boven de 2kW dienen op een eigen groep aangesloten te zijn.
Dit stond inderdaad in NEN1010:
quote: NEN1010:2007 + C1:2008
n 720.55.1.3 Indien een opstelplaats is voorzien voor een verbruikend toestel met een verwachte aansluitwaarde van 2 kVA of meer, dan moet dit verbruikende toestel kunnen worden aangesloten op een afzonderlijke eindgroep.
Maar zoals je zelf al aangeeft:
Volgens de openingspost is er grondig verbouwd, en in zo'n geval dient de op dat moment geldige norm aangehouden te worden.
En in de op dit moment geldende norm (NEN1010:2015) staat dit voorschrift niet meer! We hebben er dit mooie vage stukje tekst voor teruggekregen:
quote: NEN1010:2015
510.4.2 De installatie moet zijn verdeeld in voldoende eindgroepen om gelijktijdig gebruik van te voorziene apparatuur mogelijk te maken. Waar nodig moet voor specifieke apparaten met een hoge aansluitwaarde worden voorzien in afzonderlijke eindgroepen.
Ik weet niet hoe het bij @sigjah nu precies is uitgevoerd, maar als daar een kookplaat van 7,4kW is "voorzien" welke dus maar 2 fasen belast en de contactdozen zijn aangesloten op de 3e... Dan staat ook in normen niet dat dit niet mag.
Dit vind ik een rare. Dat zou betekenen dat er dus wel een aparte leiding van deze contactdozen naar de groepenkast ligt? En deze is dan in de groepenkast pas op dezelfde groep als de kookplaat aangesloten ofzo? :? Dat is wel dermate "raar" dat ik het me eigenlijk niet heel goed kan voorstellen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• jordje
Tarquin schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 18:32:
Mijn inductieplaat heeft voldoende aan 2x16 ampere, hij kan zelfs worden ingesteld op 1 groep; dan wisselt het vermogen tussen de pitten als alles vol aanstaat (dat is nooit zo).
Die 3e groep zou je dan mooi kunnen gebruiken om die stopcontactjes op te zetten.
In de meterkast gaat dan de huidige 3-fase groep naar een kookgroep (dubbele schakelaar ipv 3-dubbel) en de stopcontactjes op een aparte enkele. Zou dat helpen hier? Weet niet hoe het dan met de aardlek zou moeten.
Ik zou wel proberen het op te lossen binnen de bestaande kabels.
Dat voldoet zeker weten niet aan de norm, omdat er door een leiding maar één groep mag lopen.
Xander schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 18:35:
[...]

Dit stond inderdaad in NEN1010:

[...]

Maar zoals je zelf al aangeeft:

[...]

En in de op dit moment geldende norm (NEN1010:2015) staat dit voorschrift niet meer! We hebben er dit mooie vage stukje tekst voor teruggekregen:

[...]

Ik weet niet hoe het bij @sigjah nu precies is uitgevoerd, maar als daar een kookplaat van 7,4kW is "voorzien" welke dus maar 2 fasen belast en de contactdozen zijn aangesloten op de 3e... Dan staat ook in normen niet dat dit niet mag.
Verrek je hebt gelijk. Zo irritant dat je die norm niet zomaar on-the-fly in kan zien :/ Maarja, de NEN is geen liefdadigheidsinstelling.

Het opsplitsen van de fasen tussen kookplaat en wcd is geen gek idee. Je ziet vaak genoeg dat die derde fase wordt gebruikt voor een oven of een afzuiging.

Maar goed, volgens mij zijn we nu wel op het punt waarop weinig zinnigs meer is te zeggen zonder meer informatie over hoe het nou precies zit.

• Tarquin
jordje schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 19:08:
[...]

Dat voldoet zeker weten niet aan de norm, omdat er door een leiding maar één groep mag lopen.
Oh ja, dat is waar - met als uitzondering dat als je een kookgroep hebt voor een kookplaat, dat wel samen door één leiding mag. Weet niet meer waar ik dit heb gelezen maar op basis daarvan heb ik mijn eigen kookgroep aangelegd.
Als er voor opengebroken moet worden om die extra leiding aan te leggen dan was het voor mij wel klaar... dan zou ik de kookplaat omschakelen naar werking op 1 groep (hij maximeert zijn eigen vermogen dan op 3600 en daar merk je echt niks van); de stopcontacten op een andere groep en echt heel veel succes ermee. Er staat nergens in het kookcontract dat de inductieplaat persé op 2x16 moet, hij moet functioneren en hij functioneert toch?

Met andere woorden: Zij proberen nog even op jouw kosten een extra leiding te laten leggen. Maar ik zou het omdraaien en zo goedkoop mogelijk aan de norm gaan voldoen.

• FuaZe
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Tarquin schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 20:55:
[...]
Als er voor opengebroken moet worden om die extra leiding aan te leggen dan was het voor mij wel klaar... dan zou ik de kookplaat omschakelen naar werking op 1 groep (hij maximeert zijn eigen vermogen dan op 3600 en daar merk je echt niks van); de stopcontacten op een andere groep en echt heel veel succes ermee. Er staat nergens in het kookcontract dat de inductieplaat persé op 2x16 moet, hij moet functioneren en hij functioneert toch?

Met andere woorden: Zij proberen nog even op jouw kosten een extra leiding te laten leggen. Maar ik zou het omdraaien en zo goedkoop mogelijk aan de norm gaan voldoen.
Dan kun je het beste de stopcontacten opvullen met kit, dat is de snelste oplossing ;)

Ik denk echter dat de koper niet zomaar akkoord gaat, ik zou ze doorverwijzen naar de elektricien.
Zij hebben het huis gekocht hebben met alle geldende garanties, baten en lasten (of zoiets staat ik het koopcontract), maar zij moeten die garantie gaan 'uitoefenen'.

Ik ben bang dat dit anders een flink getouwtrek wordt. Zij willen natuurlijk de mooiste oplossing en jij wil de goedkoopste.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
[...]

[list=1]
• Zware verbruikers boven de 2kW dienen op een eigen groep aangesloten te zijn.
Die eis is al een paar jaar vervallen.

Wel is het zo dat het totale vermogen van de vast aangesloten apparaten niet hoger mag zijn dan de waarde waarop de groep is afgezekerd.

Wat wel mag: je 3kW oven samen met de vonkontsteking van je gaskookplaat en je afzuigkap op één 16A groep laten aansluiten.

Wat niet mag: je 3 kW oven samen met je 2,2kW vaatwasser op één groep aansluiten.

Maar dit staat los van de problemen waar TS nu voor staat.
Daar is ofwel sprake van 3 losse groepen. Dan geldt: Een losse 16A groep wordt in het bouwbesluit niet aangemerkt als "aansluiting voor een kooktoestel". Alleen een 2*16A kookgroep of 3*16A krachtgroep wordt aangemerkt als aansluiting voor een kooktoestel. Als deze niet aanwezig is en er is ook geen gasaansluiting in de keuken, heeft TS feitelijk een onbewoonbare woning verkocht. Is er geen aansluiting voor een elektrisch kooktoestel met voldoende vermogen, maar wel een gasaansluiting, dan is het aan de kopers om te kiezen voor koken op gas of het laten aanleggen van een aansluiting voor een kooktoestel. Tenzij is geadverteerd dat in de woning elektrisch gekookt wordt of dat daar een aansluiting voor is. Want wat in de advertentie staat/stond, moet worden waargemaakt.

Ofwel is er sprake van een krachtgroep (3 fase 16A). Dat voldoet voor het kooktoestel. Maar losse 1-fase stopcontacten voor de andere keukenapparatuur mogen niet op een krachtgroep worden aangesloten. Dus in geval er een krachtgroep is, is de kookplaat aansluiting in orde, maar de aansluitingen voor de overige apparatuur niet.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Marc25579
No Hands schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 15:33:
[...]

Nou dan zul je soms nog voor verrassingen komen te staan.
De 1ste kookplaat bij ons heeft het toch ruim 20 jaar vol gehouden en toen zag die leidraad er toch heel anders uit dan nu.

• jordje
Ivow85 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 10:17:
[...]

Ofwel is er sprake van een krachtgroep (3 fase 16A). Dat voldoet voor het kooktoestel. Maar losse 1-fase stopcontacten voor de andere keukenapparatuur mogen niet op een krachtgroep worden aangesloten. Dus in geval er een krachtgroep is, is de kookplaat aansluiting in orde, maar de aansluitingen voor de overige apparatuur niet.
Er is hiervoor gesuggereerd om de kookplaat op twee van de drie fasen aan te sluiten en de wcd's op de derde. Ik kan nergens terugvinden dat dat niet zou mogen, anders dan dat de installatie er m.i. onoverzichtelijk van wordt. Dat zou volgens mij betekenen dat CEE wcd's met ingebouwd schuko wcd ook niet mogen, niet dat ik die ooit in een woonhuis ben tegengekomen. Of mag dat dan weer wel omdat dat geen vast toestel betreft?

Wat dat betreft zijn ze wel lekker bezig met het steeds ambiguer maken van die norm.
Tarquin schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 20:55:
[...]

Oh ja, dat is waar - met als uitzondering dat als je een kookgroep hebt voor een kookplaat, dat wel samen door één leiding mag. Weet niet meer waar ik dit heb gelezen maar op basis daarvan heb ik mijn eigen kookgroep aangelegd.
Klopt, omdat een traditionele kookgroep uit twee automaten bestaat die gelijktijdig afschakelen en niet los in te schakelen zijn. Dat is de beslissende factor.

In het geval van drie losse groepen werkt die oplossing nog steeds niet omdat je dan twee groepen door één leiding krijgt.
In het geval dat er een krachtgroep zit zou je dus één fase gebruiken voor de kookplaat en één fase voor de wcd's? Wat doe je dan met die derde fase?

Bovendien kan niet elke kookplaat worden gelimiteerd in vermogen.

Tot slot, van die laatste opmerkingen die al vaker zijn genoemd in dit topic gaan mijn nekharen overeind staan. Dit is gewoon beunwerk, klaar uit. Net op/over het randje van het acceptabele. Dat ga je niet met nog meer gebeun oplossen. Kan me niks schelen dat ts heel misschien, volgens de letter van de wet, in z'n recht staat. Gefeliciteerd hoor, je spaart een paar tientjes uit omdat je een ander in de zooi laat zitten. En dat geldt dubbel voor die zogenaamde elektricien van hem (die nota bene zegt dat het zo makkelijk is aan te passen). Heeft er dan niemand tegenwoordig meer eergevoel en trots in z'n werk?

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
jordje schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 11:23:
[...]

Er is hiervoor gesuggereerd om de kookplaat op twee van de drie fasen aan te sluiten en de wcd's op de derde. Ik kan nergens terugvinden dat dat niet zou mogen, anders dan dat de installatie er m.i. onoverzichtelijk van wordt. Dat zou volgens mij betekenen dat CEE wcd's met ingebouwd schuko wcd ook niet mogen, niet dat ik die ooit in een woonhuis ben tegengekomen. Of mag dat dan weer wel omdat dat geen vast toestel betreft?
Wat betreft de 3*16A CEE met schuko er op:
Je komt dan weer op de regels dat de installatie logisch en overzichtelijk moet zijn aangelegd.
Iedereen begrijpt dat die schuko gecombineerd is met de krachtgroep van de CEE. In geval van een CEE voor een vast opgesteld krachtstroom apparaat is de schuko niet logisch, dus ongewenst. In geval van een extra stroompunt niet bedoeld voor vaste apparatuur is de keuzemogelijkheid tussen CEE en schuko best logisch en ook absoluut 'overzichtelijk' aangelegd. Denk aan een werkplaats waar de CEE is aangelegd om af en toe bijvoorbeeld een lasapparaat oid te kunnen gebruiken, maar waar dit apparaat alleen aangesloten wordt als deze wordt gebruikt. Kun je voor en na het incidentele lassen mooi je slijptol op de schuko aansluiten.

In een normale huissituatie is het niet logisch en niet overzichtelijk om losse wcd's op een krachtgroep aan te sluiten.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• jordje
Ivow85 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 11:40:
[...]

Wat betreft de 3*16A CEE met schuko er op:
Je komt dan weer op de regels dat de installatie logisch en overzichtelijk moet zijn aangelegd.
Iedereen begrijpt dat die schuko gecombineerd is met de krachtgroep van de CEE. In geval van een CEE voor een vast opgesteld krachtstroom apparaat is de schuko niet logisch, dus ongewenst. In geval van een extra stroompunt niet bedoeld voor vaste apparatuur is de keuzemogelijkheid tussen CEE en schuko best logisch en ook absoluut 'overzichtelijk' aangelegd. Denk aan een werkplaats waar de CEE is aangelegd om af en toe bijvoorbeeld een lasapparaat oid te kunnen gebruiken, maar waar dit apparaat alleen aangesloten wordt als deze wordt gebruikt. Kun je voor en na het incidentele lassen mooi je slijptol op de schuko aansluiten.

In een normale huissituatie is het niet logisch en niet overzichtelijk om losse wcd's op een krachtgroep aan te sluiten.
Dat vermoedde ik inderdaad al, dat dat weer terugvalt op de overzichtelijkheidseis van de NEN. Die wordt helaas door de meeste reacties hier aan de kant geschoven, en technisch gezien mogen ze dat doen. Maarja, daar heb ik in mijn vorige post al een rant over gehouden :')

• Xander
Ivow85 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 10:17:
[...]

Ofwel is er sprake van een krachtgroep (3 fase 16A). Dat voldoet voor het kooktoestel. Maar losse 1-fase stopcontacten voor de andere keukenapparatuur mogen niet op een krachtgroep worden aangesloten.
Van wie mag dat niet?

NPR5310 had ooit een mooie uitleg onder welke voorwaarden dit was toegestaan, NPR5310:2007 blad 20: "Tweeleidingaftakkingen van een drie- of vierleidinggroep". Dit waren allemaal nogal voor de hand liggende voorwaarden (er moet een beveiliging worden geplaatst op de plek van aftakking als de beveiliging van de krachtgroep niet geschikt is om de aftakking te beveiligen - niet van toepassing bij een 16A automaat en 2,5mm² bedrading, contactdozen voor algemeen gebruik moeten zijn beveiligd door een 30mA aardlekschakelaar, etc), ik stel me zo voor dat daar wel aan voldaan is.

Ook NPR5310 is flink uitgekleed de laatste jaren, dit blad staat er niet meer in. Maar NPR5310 is een toelichting op NEN1010 en de bepalingen waar naar verwezen wordt zijn niet substantieel gewijzigd.

Dus als je het mij vraagt: dit mag gewoon.

(Ik heb natuurlijk nog steeds geen idee wat ze precies gedaan hebben bij @sigjah dus dat blijft lastig te beoordelen zonder extra informatie.)

• Tarquin
jordje schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 11:23:
[...]
Tot slot, van die laatste opmerkingen die al vaker zijn genoemd in dit topic gaan mijn nekharen overeind staan. Dit is gewoon beunwerk, klaar uit. Net op/over het randje van het acceptabele. Dat ga je niet met nog meer gebeun oplossen. Kan me niks schelen dat ts heel misschien, volgens de letter van de wet, in z'n recht staat. Gefeliciteerd hoor, je spaart een paar tientjes uit omdat je een ander in de zooi laat zitten. En dat geldt dubbel voor die zogenaamde elektricien van hem (die nota bene zegt dat het zo makkelijk is aan te passen). Heeft er dan niemand tegenwoordig meer eergevoel en trots in z'n werk?
Goed punt, maar mogelijk heb je in oplossingen nog wel keuzes. Het hoeft niet perse een oplossing met een gouden randje te zijn: Het meeste dat ze kunnen eisen is dat het aan de norm voldoet. Ze kunnen niet eisen op welke manier je dat doet.
Je kunt de wandcontactdozen niet volkitten of afsluiten (ook al voldoe je dan aan de norm), want die dingen horen bij de verkoop van het huis.

• likewise
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:22
Allemaal technische argumenten, typisch Tweakers. Laat je niet afleiden door hoe het nu zou moeten, of hoe het had gemoeten. Dit doet eigenlijk niet meer ter zake.

Het gaat erom wie er verantwoordelijk is voor de kosten voor een evt. aanpassing die wenselijk is voor de kopers, en wat ik zo lees zijn dat de kopers, omdat er juist is gehandeld in de informatievoorziening. Toch?

• Xander
likewise schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 14:09:
Het gaat erom wie er verantwoordelijk is voor de kosten voor een evt. aanpassing die wenselijk is voor de kopers, en wat ik zo lees zijn dat de kopers, omdat er juist is gehandeld in de informatievoorziening. Toch?
Tenzij het dus daadwerkelijk niet deugt hoe het nu is aangelegd en inderdaad brandgevaarlijk is zoals de tweede elektricien claimt. Dan heb je een verborgen gebrek waar de verkoper wellicht wel degelijk voor verantwoordelijk is.

Maar ja, daar kunnen wij dus niet over oordelen, zeker niet als we de technische argumenten achterwege moeten laten. ;)

Het kan twee kanten op:

1. Het is wellicht niet op de meest wenselijke manier geïnstalleerd, maar voldoet wel. De eerste elektricien heeft gelijk. De koper moet het er maar mee doen of laat het op eigen kosten aanpassen.

2. Er deugt inderdaad niets van. De tweede elektricien heeft gelijk. De koper had meer mogen verwachten, zeker gezien er bij verkoop ongetwijfeld uitspraken zijn gedaan over de net vernieuwde elektrische installatie. De woning heeft een verborgen gebrek waar koper de verkoper op aan kan spreken. Verkoper kan op zijn beurt de elektricien aanspreken op het geleverde werk.

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:44
Het is mij niet precies duidelijk wat en nou aangelegd is.

Maar wellicht doelt electricien 2 op het doorfikken van de Nul draad. 3 losse groepen met een gezamenlijke Nul kan overbelasting van de Nul draad geven.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee