• van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 02-02 14:11
Vanaf 1 januari 2022 gaat mijn vaste contract in voor Onbepaalde tijd. Ik heb die al ondertekend. Ik werk normaal 32-uur en bij drukte kan ik eventueel extra invallen op verschillende afdelingen en kan ik zelfs naar 5-6 dagen toe op werk. Ik heb 3 jaar geleden eens een keer 7 dagen achterelkaar gewerkt, maar dat wil ik niet meer. Extra invallen is niet verplicht je eigen keuze. Ik heb een collega die enkel 32-uur werkt en weer naar huis gaat.

Mijn vraag is,

Ten eerste: Als ik kies voor 5 dagen, dus 40 uur per week vervalt hierdoor niet mijn onbepaalde tijd of heeft het hier niets mee te maken? Ik heb bij ons gezien dat ze aan de nieuwe medewerkers de mogelijkheid bieden om voor 5 dagen te kiezen. Toen ik hier 3.5 jaar geleden in dienst kwam, was het enkel maar mogelijk om voor 4 dagen te kiezen en met de optie om bij drukte in te vallen bij andere afdelingen om mee te helpen.

Ten tweede: Op dit moment heb ik een 32-uur's contract met loonheffingskorting. Is het pas na 40-uur dat ik iets meer belasting ga betalen of al vanaf 32-uur? Ik heb het over de overwerkuren buiten mijn vaste uren.

Alvast bedankt en een fijne oudejaarsavond gewenst!
Van der Berg

Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - Seasonic Platinum 860w V2 - 32GB DDR4 3600MHz C16 (2x16) - MSI Ventus OC RTX 2080 - Samsung 980 Pro 1TB - M32U 4K/144Hz - 55 inch OLED - Watch 5 Pro - S22 Ultra 512GB - Tab S5e 128/6GB - Buds 2 Pro

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Je werkgever berekent de loonbelasting aan de hand van je gewerkte uren maal het (fictieve) bruto uurtarief dat je betaald krijgt. Dat is je bruto maandloon. Percentage voor een gemiddeld modaal salaris is in 2022 37.07% (tot € 69.399). Ik weet niet of je door meer te werken ineens het meerdere in de andere (hogere: 49.50%) belastingschijf zou moeten gaan betalen maar laten we dat voor het gemak niet aannemen. Stel je contract verandert naar 40 uur dan betaal je over die gewerkte uren net zoveel belasting procentueel als voor die 32 uur. Absoluut gezien is dat dan meer, maar je houdt netto meer over (want je werkt meer).

Wat wel kan zijn is dat wanneer je een contract van 32 uur aanhoudt en de overuren structureel laat uitbetalen, je werkgever waarschijnlijk die extra betaling tegen het "bijzonder" tarief verrekent. Dat is bij mijn weten iets van 49%. Niet heel toevallig ook het tarief voor de hoogste belastingschijf. Eventueel teveel betaalde belasting kan je met je belastingaangifte het jaar erna natuurlijk ook gewoon terugkrijgen.

Bij tijd voor tijd voor je overwerkuren geldt bovenstaande natuurlijk niet.

https://discord.com/invite/tweakers

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Er is niet zoiets als een extra hoge belasting schaal voor overwerk of andere soorten uitkering!

De reden dat dat door veel mensen gedacht wordt ligt in de voorheffing die je werkgever moet doen. Dat lijkt hoger doordat je normale salaris alle heffingskorting al gebruikt heeft. Bij de uiteindelijke belasting aangifte wordt alles gewoon op 1 hoop gegooid.

Het aantal uren aanpassen in je contact zal er verder niet voor kunnen zorgen dat je vaste contract vervalt.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:25
Kiezen voor meer uren werken betekent niet dat je ineens weer opnieuw met een tijdelijk contract komt te zitten. Zou ook niet logisch zijn, anders zouden er een hoop werkgevers dit gaan misbruiken om mensen niet in vaste dienst te hoeven nemen. Maar meer uren werken is geen recht. Je zult dat dus wel met je werkgever moeten overleggen en die moet het goed vinden.

Wat de loonheffingskorting betreft, de werkgever gebruikt hier simpelweg standaard tabellen voor. Je zult uiteindelijk over iedere extra verdiende euro grofweg 50 ct belastingen moeten betalen, waarbij het niet uitmaakt of die extra euro nu uit overwerk komt of uit extra invallen of uit het uitbreiden van je vaste contracturen. Wat je uiteindelijk aan belastingen zult moeten betalen zal pas achteraf bekend zijn en zul je dus via de belastingaangifte kunnen bepalen.

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-02 15:53

Lordy79

Fundamentalist

Eens met hierboven.

Enig punt dat ik nog wil toevoegen is dat als je een 32uur contract hebt je gezamenlijk kunt besluiten om het contract te veranderen in bijvoorbeeld 24 uur of 40 uur. Dat kan niet opgelegd worden door werkgever.
Overigens kun je wel als werknemer een verzoek doen om minder uren te werken (dus van 32 naar 24) en alleen bij zwaarwegend belang kan dit geweigerd worden. Dat belang weegt natuurlijk in de tijd minder zwaar want als jij het nu zou aangeven kan werkgever zeggen dat hij zijn roosters niet rond krijgt maar als je werkgever een half jaar de tijd geeft en dán naar 24 uur wil, tja, dan heeft werkgever tijd genoeg om die uren anders in te vullen.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Zoals al gezegd: je betaalt uiteraard meer belasting omdat je meer verdient, maar er zijn geen aparte belastingtarieven voor bepaalde onderdelen van je salaris. Het enige waardoor je effectief, ook procentueel, iets meer belasting kan gaan betalen, is door de afbouw van de arbeidskorting bij een hoger (totaal)inkomen.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:17

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Meeste is al gezegd, maar zou even nakijken hoe het zit met je toeslagen als je wel 20% meer gaat verdienen.

Zijn een aantal toeslagen die met terugwerkende kracht vervallen als je dat jaar meer dan de norm verdient.

In sommige gevallen is het wegvallen van die toeslagen oorzaak dat je netto minder overhoudt terwijl je meer verdient op je werk.

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-02 15:53

Lordy79

Fundamentalist

Barrycade schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:30:
Meeste is al gezegd, maar zou even nakijken hoe het zit met je toeslagen als je wel 20% meer gaat verdienen.

Zijn een aantal toeslagen die met terugwerkende kracht vervallen als je dat jaar meer dan de norm verdient.

In sommige gevallen is het wegvallen van die toeslagen oorzaak dat je netto minder overhoudt terwijl je meer verdient op je werk.
Klopt maar als die uren in je contract staan bouw je wel vakantiegeld, vakantiedagen en pensioen op en zijn de uren gegarandeerd!

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:38

MsG

Forumzwerver

Barrycade schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:30:

Daarom is 1 januari an sich wel een veilige datum, want de huur/zorg-toeslagen gaan per jaar. Maar dat zijn inderdaad 1 van de weinige voordeeltjes die ineens vanaf een bepaald bedrag verdampen, waardoor je er netto op achteruit kan gaan, maar als je die toeslagen niet hebt dan speelt dat sowieso niet.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:57
Een paar belangrijke punten:
1: Je betaalt inkomens belasting over je jaarinkomen, alles op 1 hoop, dan kijken in welke schaal dat uitkomt, daar wordt belasting over betaald. Als je werkgever je overuren vooraf belast met een hoger tarief terwijl dit niet nodig is wordt dit aan het einde van het jaar verrekend.
2: Je hebt recht op een aantal zaken die worden bepaald op je contractuele uren. Denk aan vrije dagen, je vakantie geld, pensioenopbouw eventueel. Als jij dus een 32 uren contract hebt, maar je werkt vaker 36 of 40 uur dan wordt je alsnog nadelig uitbetaald. Doe je dit dus, zorg dan voor een hoger uren contract.
3: Onbepaalde tijd hoeft niet te vervallen, je tekent een contract met voorwaarden, een van de voorwaarden is de hoeveelheid uren die je werkt. Dit kunnen ze gewoon aanpassen, ze mogen niet zomaar weer terug naar een jaren contract tenzij er ook andere dingen wijzigen en jij sowieso daarmee akkoord gaat. Dus goed lezen :)

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:36

Theo

moederbord

Qua loon is het vrij simpel; als je van 32 uur naar 40 uur per week gaat dan krijg je dus bruto 25% meer loon. Netto is dit iets meer dan de helft. Je gaat dus netto iets meer dan 12.5% van je huidige brutoloon omhoog.

Stel je verdient nu 2.400 euro bruto; dat zal zo'n 2.000 euro netto zijn. Als je van 32 naar 40 uren gaat dan stijgt je nettoloon dus met iets meer dan (12.5% van 2.400=) 300 euro

7400 Wp op het dak

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:22
Theo schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:09:
Qua loon is het vrij simpel; als je van 32 uur naar 40 uur per week gaat dan krijg je dus bruto 25% meer loon. Netto is dit iets meer dan de helft. Je gaat dus netto iets meer dan 12.5% van je huidige brutoloon omhoog.

Stel je verdient nu 2.400 euro bruto; dat zal zo'n 2.000 euro netto zijn. Als je van 32 naar 40 uren gaat dan stijgt je nettoloon dus met iets meer dan (12.5% van 2.400=) 300 euro
Als je in bruto 2400 verdient en van 32 naar 40 gaat dan gaat dan ga je toch bruto 600 euro meer verdienen, en dan zou je toch 37 belasting moeten betalen over die 600 en er dus 378 euro op vooruit moeten gaan, netto, en op 2378 uitkomen? Of vergeet ik dan iets (wellicht pensioenheffingen, etc?). Oprechte vraag, want ben er zelf niet zo in thuis maar wel geintrigeerd :)

• Rubbergrover1
Valorian schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:24:
[...]

Als je in bruto 2400 verdient en van 32 naar 40 gaat dan gaat dan ga je toch bruto 600 euro meer verdienen, en dan zou je toch 37 belasting moeten betalen over die 600 en er dus 378 euro op vooruit moeten gaan, netto, en op 2378 uitkomen? Of vergeet ik dan iets (wellicht pensioenheffingen, etc?). Oprechte vraag, want ben er zelf niet zo in thuis maar wel geintrigeerd :)
600 verschil is een kleine 360 netto. Heffingskortingen worden nl ook iets lager.

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:22
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:30:
[...]

600 verschil is een kleine 360 netto. Heffingskortingen worden nl ook iets lager.
Ah, dan snap ik 'm. Al kan ik mij voorstellen dat details per persoon nog verschillen omdat je ook pensioenpremie afdraagt over de extra 600 euro, welke weer afhankelijk is van hoeveel je werkgever bijdraagt en hoeveel jij zelf?

PS: Ik overweeg zelf om van 40 naar 38 te gaan en dan 1x per 4 weken een dag vrij te nemen om dingen te doen waar ik nooit aan toekom. Vandaar mijn interesse in de berekeningen :)

• Rubbergrover1
Valorian schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:34:
[...]

Ah, dan snap ik 'm. Al kan ik mij voorstellen dat details per persoon nog verschillen omdat je ook pensioenpremie afdraagt over de extra 600 euro, welke weer afhankelijk is van hoeveel je werkgever bijdraagt en hoeveel jij zelf?

PS: Ik overweeg zelf om van 40 naar 38 te gaan en dan 1x per 4 weken een dag vrij te nemen om dingen te doen waar ik nooit aan toekom. Vandaar mijn interesse in de berekeningen :)
Zulke zaken spelen inderdaad ook mee. Net als details zoals of je dan wel of geen reiskostenvergoeding krijgt voor die dag. Bij veel bedrijven is de reiskostenvergoeding voor 4 dagen en voor 5 dagen gelijk, terwijl je eigen kosten wel verschillen.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

@Theo @Valorian als we even niet kijken naar eventueel pensioensinhoudingen of bruto/netto vergoedingen zoals reiskosten, zorgverzekeringcompensatie e.d. dan zal je van 32u 2400E bruto van: € 2.052,17 netto naar € 2.410,09 netto gaan bij een 40-urige werkweek.

• van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 02-02 14:11
Bedankt voor alle reactie tot dus ver. Erg interessant. Ik moet dus in overleg gaan met mijn werkgever voor 5-dagen 40-uur als ik dit wil doen. Ik ben weer op de hoogte

[Voor 16% gewijzigd door van der Berg op 31-12-2021 21:04]

Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - Seasonic Platinum 860w V2 - 32GB DDR4 3600MHz C16 (2x16) - MSI Ventus OC RTX 2080 - Samsung 980 Pro 1TB - M32U 4K/144Hz - 55 inch OLED - Watch 5 Pro - S22 Ultra 512GB - Tab S5e 128/6GB - Buds 2 Pro

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee