Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - Seasonic Platinum 860w V2 - 32GB DDR4 3600MHz C16 (2x16) - MSI Ventus OC RTX 2080 - Samsung 980 Pro 1TB - M32U 4K/144Hz - 55 inch OLED - Watch 5 Pro - S22 Ultra 512GB - Tab S5e 128/6GB - Buds 2 Pro
Wat wel kan zijn is dat wanneer je een contract van 32 uur aanhoudt en de overuren structureel laat uitbetalen, je werkgever waarschijnlijk die extra betaling tegen het "bijzonder" tarief verrekent. Dat is bij mijn weten iets van 49%. Niet heel toevallig ook het tarief voor de hoogste belastingschijf. Eventueel teveel betaalde belasting kan je met je belastingaangifte het jaar erna natuurlijk ook gewoon terugkrijgen.
Bij tijd voor tijd voor je overwerkuren geldt bovenstaande natuurlijk niet.
De reden dat dat door veel mensen gedacht wordt ligt in de voorheffing die je werkgever moet doen. Dat lijkt hoger doordat je normale salaris alle heffingskorting al gebruikt heeft. Bij de uiteindelijke belasting aangifte wordt alles gewoon op 1 hoop gegooid.
Het aantal uren aanpassen in je contact zal er verder niet voor kunnen zorgen dat je vaste contract vervalt.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Wat de loonheffingskorting betreft, de werkgever gebruikt hier simpelweg standaard tabellen voor. Je zult uiteindelijk over iedere extra verdiende euro grofweg 50 ct belastingen moeten betalen, waarbij het niet uitmaakt of die extra euro nu uit overwerk komt of uit extra invallen of uit het uitbreiden van je vaste contracturen. Wat je uiteindelijk aan belastingen zult moeten betalen zal pas achteraf bekend zijn en zul je dus via de belastingaangifte kunnen bepalen.
Enig punt dat ik nog wil toevoegen is dat als je een 32uur contract hebt je gezamenlijk kunt besluiten om het contract te veranderen in bijvoorbeeld 24 uur of 40 uur. Dat kan niet opgelegd worden door werkgever.
Overigens kun je wel als werknemer een verzoek doen om minder uren te werken (dus van 32 naar 24) en alleen bij zwaarwegend belang kan dit geweigerd worden. Dat belang weegt natuurlijk in de tijd minder zwaar want als jij het nu zou aangeven kan werkgever zeggen dat hij zijn roosters niet rond krijgt maar als je werkgever een half jaar de tijd geeft en dán naar 24 uur wil, tja, dan heeft werkgever tijd genoeg om die uren anders in te vullen.
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Zijn een aantal toeslagen die met terugwerkende kracht vervallen als je dat jaar meer dan de norm verdient.
In sommige gevallen is het wegvallen van die toeslagen oorzaak dat je netto minder overhoudt terwijl je meer verdient op je werk.
Klopt maar als die uren in je contract staan bouw je wel vakantiegeld, vakantiedagen en pensioen op en zijn de uren gegarandeerd!Barrycade schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:30:
Meeste is al gezegd, maar zou even nakijken hoe het zit met je toeslagen als je wel 20% meer gaat verdienen.
Zijn een aantal toeslagen die met terugwerkende kracht vervallen als je dat jaar meer dan de norm verdient.
In sommige gevallen is het wegvallen van die toeslagen oorzaak dat je netto minder overhoudt terwijl je meer verdient op je werk.
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Daarom is 1 januari an sich wel een veilige datum, want de huur/zorg-toeslagen gaan per jaar. Maar dat zijn inderdaad 1 van de weinige voordeeltjes die ineens vanaf een bepaald bedrag verdampen, waardoor je er netto op achteruit kan gaan, maar als je die toeslagen niet hebt dan speelt dat sowieso niet.Barrycade schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:30:
Meeste is al gezegd, maar zou even nakijken hoe het zit met je toeslagen als je wel 20% meer gaat verdienen.
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
1: Je betaalt inkomens belasting over je jaarinkomen, alles op 1 hoop, dan kijken in welke schaal dat uitkomt, daar wordt belasting over betaald. Als je werkgever je overuren vooraf belast met een hoger tarief terwijl dit niet nodig is wordt dit aan het einde van het jaar verrekend.
2: Je hebt recht op een aantal zaken die worden bepaald op je contractuele uren. Denk aan vrije dagen, je vakantie geld, pensioenopbouw eventueel. Als jij dus een 32 uren contract hebt, maar je werkt vaker 36 of 40 uur dan wordt je alsnog nadelig uitbetaald. Doe je dit dus, zorg dan voor een hoger uren contract.
3: Onbepaalde tijd hoeft niet te vervallen, je tekent een contract met voorwaarden, een van de voorwaarden is de hoeveelheid uren die je werkt. Dit kunnen ze gewoon aanpassen, ze mogen niet zomaar weer terug naar een jaren contract tenzij er ook andere dingen wijzigen en jij sowieso daarmee akkoord gaat. Dus goed lezen

Stel je verdient nu 2.400 euro bruto; dat zal zo'n 2.000 euro netto zijn. Als je van 32 naar 40 uren gaat dan stijgt je nettoloon dus met iets meer dan (12.5% van 2.400=) 300 euro
7400 Wp op het dak
Als je in bruto 2400 verdient en van 32 naar 40 gaat dan gaat dan ga je toch bruto 600 euro meer verdienen, en dan zou je toch 37 belasting moeten betalen over die 600 en er dus 378 euro op vooruit moeten gaan, netto, en op 2378 uitkomen? Of vergeet ik dan iets (wellicht pensioenheffingen, etc?). Oprechte vraag, want ben er zelf niet zo in thuis maar wel geintrigeerdTheo schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:09:
Qua loon is het vrij simpel; als je van 32 uur naar 40 uur per week gaat dan krijg je dus bruto 25% meer loon. Netto is dit iets meer dan de helft. Je gaat dus netto iets meer dan 12.5% van je huidige brutoloon omhoog.
Stel je verdient nu 2.400 euro bruto; dat zal zo'n 2.000 euro netto zijn. Als je van 32 naar 40 uren gaat dan stijgt je nettoloon dus met iets meer dan (12.5% van 2.400=) 300 euro

600 verschil is een kleine 360 netto. Heffingskortingen worden nl ook iets lager.Valorian schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:24:
[...]
Als je in bruto 2400 verdient en van 32 naar 40 gaat dan gaat dan ga je toch bruto 600 euro meer verdienen, en dan zou je toch 37 belasting moeten betalen over die 600 en er dus 378 euro op vooruit moeten gaan, netto, en op 2378 uitkomen? Of vergeet ik dan iets (wellicht pensioenheffingen, etc?). Oprechte vraag, want ben er zelf niet zo in thuis maar wel geintrigeerd
Ah, dan snap ik 'm. Al kan ik mij voorstellen dat details per persoon nog verschillen omdat je ook pensioenpremie afdraagt over de extra 600 euro, welke weer afhankelijk is van hoeveel je werkgever bijdraagt en hoeveel jij zelf?Rubbergrover1 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:30:
[...]
600 verschil is een kleine 360 netto. Heffingskortingen worden nl ook iets lager.
PS: Ik overweeg zelf om van 40 naar 38 te gaan en dan 1x per 4 weken een dag vrij te nemen om dingen te doen waar ik nooit aan toekom. Vandaar mijn interesse in de berekeningen

Zulke zaken spelen inderdaad ook mee. Net als details zoals of je dan wel of geen reiskostenvergoeding krijgt voor die dag. Bij veel bedrijven is de reiskostenvergoeding voor 4 dagen en voor 5 dagen gelijk, terwijl je eigen kosten wel verschillen.Valorian schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:34:
[...]
Ah, dan snap ik 'm. Al kan ik mij voorstellen dat details per persoon nog verschillen omdat je ook pensioenpremie afdraagt over de extra 600 euro, welke weer afhankelijk is van hoeveel je werkgever bijdraagt en hoeveel jij zelf?
PS: Ik overweeg zelf om van 40 naar 38 te gaan en dan 1x per 4 weken een dag vrij te nemen om dingen te doen waar ik nooit aan toekom. Vandaar mijn interesse in de berekeningen
[Voor 16% gewijzigd door van der Berg op 31-12-2021 21:04]
Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - Seasonic Platinum 860w V2 - 32GB DDR4 3600MHz C16 (2x16) - MSI Ventus OC RTX 2080 - Samsung 980 Pro 1TB - M32U 4K/144Hz - 55 inch OLED - Watch 5 Pro - S22 Ultra 512GB - Tab S5e 128/6GB - Buds 2 Pro