Toon posts:

Gaming build rond een RTX3060 gpu

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:02
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral gamen onder Windows. Nog niet echt bekend welke spellen, maar in ieder geval Fortnite en Fallout.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het budget exclusief videokaart is ongeveer 750 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al een MSI Geforce RTX 3060 12G videokaart kunnen scoren voor een iets minder dan oplichterij leuk prijsje, dus die hoeft er niet meer bij. Voor de volledigheid staat hij wel in de lijst.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
In verband net de toekomstbestendigheid heb ik gekozen voor een B550 moederbord, vanwege de PCIE gen4. De videokaart heeft ook deze bus en dit moederbord ondersteunt gen4 voor de M2 aansluiting, al heb ik in verband met de prijs nu eerst gekozen voor een gen3 SSD. Maar die kan eventueel later worden geupgrade.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb een lichte voorkeur voor een PC op basis van het AMD platform. Maar als Intel meer bang for buck oplevert vind ik dat ook prima.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen bijzondere wensen, behalve dat het systeem een beetje stil moet zijn. Er hoeven geen superfancy fans in om 'm stiller te maken, het is niet erg als er iets van lawaai hoorbaar is, zolang het maar niet klinkt als een straalmotor.

Ga je overklokken?
Nee, dat ben ik niet van plan.

Wat verwacht je van ons?
Ik wil graag weten of de gekozen componenten een goede build opleveren in combinatie met de al aanwezige RTX3060. Het liefst wil ik gamen op 1440p, maar daarvoor is een 3060 al aan de krappe kant. Maar met wat oudere spellen moet het volgens mij wel kunnen. Upgraden van de videokaart ligt voorlopig niet in de planning, vermoedelijk gaat de PC in de huidige vorm jarenlang worden gebruikt. Enige upgrade die ik in de toekomst voorzie, is het RAM naar 32GB. In verband daarmee heb ik er voor nu een enkele 16GB module bij, ook al mis ik dan dual channel.

Is de gekozen CPU en het moederbord een beetje acceptabele combinatie met een RTX3060? Of ben ik dan onnodige bottlenecks aan het creeren en kan ik beter voor een 5800X cpu gaan? Zitten er mogelijke incompatibilities in onderstaande lijst?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 308,55€ 308,55
1MoederbordenASRock B550M Pro4€ 101,23€ 101,23
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3060 GAMING X 12G€ 849,-€ 849,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 69,90€ 69,90
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16S-16GIS€ 58,90€ 58,90
1VoedingenCorsair TX550M€ 66,90€ 66,90
1Solid state drivesCrucial P2 1TB (CT1000P2SSD8)€ 79,90€ 79,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.534,38

Alle reacties

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:39
Enkele suggesties (incl. 32Gb memory):
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 308,55€ 308,55
1MoederbordenASUS TUF Gaming B550-PLUS€ 129,-€ 129,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 69,90€ 69,90
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G32C16U4B€ 119,90€ 119,90
1VoedingenBitFenix Formula Gold 550W€ 59,-€ 59,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 83,90€ 83,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 770,25
Als primary SSD zou ik een kiezen met TLC-geheugen voor een langere levensduur. Crucial P2 is QLC.
Om problemen te voorkomen heb ik direct 32Gb gekozen, zodat je niet de onzekerheid hebt of je later een goed passende memory module kunt bijkopen.
Goedkopere maar goede Bitfenix gold-voeding, niet modulair.
Goed moederbord in ATX-formaat met 2,5Gb Lan, S1200 audiochip en veel lagere vrm temperaturen.
Zie ook: https://tweakers.net/revi...de-testbank-vrm-test.html

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:02
Woezik schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:36:
Enkele suggesties (incl. 32Gb memory):

Als primary SSD zou ik een kiezen met TLC-geheugen voor een langere levensduur. Crucial P2 is QLC.
Om problemen te voorkomen heb ik direct 32Gb gekozen, zodat je niet de onzekerheid hebt of je later een goed passende memory module kunt bijkopen.
Goedkopere maar goede Bitfenix gold-voeding, niet modulair.
Goed moederbord in ATX-formaat met 2,5Gb Lan, S1200 audiochip en veel lagere vrm temperaturen.
Zie ook: https://tweakers.net/revi...de-testbank-vrm-test.html
Goeie, ik had nog niet echt naar het moederbord gekeken, maar daar zitten wel behoorlijke verschillen in. Ik ga me erin verdiepen. 16 of 32GB maak ik me niet zo druk om, dat krijg je altijd wel goed zolang je niet gaat overklokken. Dit voeding is me niet goedkoop genoeg, voor die paar euro speel ik op safe met een Corsair, dat merk ken ik. TLC SSD is inderdaad een ding, niet dat ik bang ben dat hij het ooit begeeft, maar voor 4 euro meer ga je er ok niet failliet aan.

Wordt vervolgd!

• Pawnhamster
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01-06 16:11
Hou als richtlijn aan dat je met ryzen je RAM in dual channel wilt hebben.
Ryzen is namelijk erg gevoelig voor single channel RAM.

Als je een atx moederbord neemt met 4 channels kan je er een 2x8gb setje in steken en dan later uitbreiden naar 4x8 voor je 32GB

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee