Twee 6 ampere stroomgroepen samenvoegen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• GerritAik
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 31-12-2021
Ik heb op terrein een stoppenkast staan met 6 ampere groepen. Nu wil ik graag gereedschap (zware zaag) gebruiken die 9 ampere gebruikt. Helaas klapt de groep er dan uit.
Is er een manier om met bijvoorbeeld een kabel twee groepen samen te voegen zodat ik zaag kan gebruiken?
Ik wil niet de meterkast veranderen of andere groepen plaatsen (ja ik weet dat dat de beste oplossing is).

Alle reacties

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01-05 21:08

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

6A komt overeen 1.4kW. Probleem zal de aanloopstroom zijn. Wat je kunt proberen is een zware omvormer met accu te gebruiken. Of een aggregaat. Een andere oplossing is er niet als je niet aan de meterkast kan komen. Klinkt als een camping.

Theo

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:19

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Soms is een softstarter een oplossing als het alleen om het inschakel vermogen gaat.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:16
Op de manier waarop je de vraag stelt kun je denk ik beter een elektricien inschakelen.

Wij weten niet wat de reden is dat er maar een 6A automaat is gebruikt. Is dat vanwege de te dunne kabels of komt dat ergens anders door?

Heb je er te weinig tot geen kennis van dan kun je het vaak beter aan een professional overlaten. Vooral omdat als je dit verkeerd aanpast de gevolgen zeer ernstig kunnen zijn.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:57

remco_k

een cassettebandje was genoeg

GerritAik schreef op donderdag 30 december 2021 @ 23:02:
Is er een manier om met bijvoorbeeld een kabel twee groepen samen te voegen zodat ik zaag kan gebruiken?
Zonder de inhoud en opbouw van de groepenkast te kennen is het enige juiste antwoord simpel: Nee.

Ik vermoed ook dat het de aanloop stroom is. Een truukje wat zou kunnen helpen is een lange dunne (1,5 mm2) verlengkabel ertussen doen. Een flinke aanloopstroom wordt dan wat de kop in gedrukt, hopelijk genoeg zodat de groep blijft werken.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-05 00:04

SA007

Moderator Tweaking
Eens met de mensen hierboven, samenvoegen is echt gevaarlijk, niet aan beginnen.

Softstarter is een optie, of de groepen (laten) vervangen door zwaardere mits de kabels erheen dat aankunnen.

Daarnaast hoort deze vraag in BK, dus hierbij een move.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
GerritAik schreef op donderdag 30 december 2021 @ 23:02:
Ja, 2 stekkers aan 1 snoer maken (Y-snoer). Doe je 1 er verkeerd om in heb je kortsluiting. Zitten de 2 stopcontacten op een andere fase dan heb je 400V erop staan. En je kunt ook nog brand krijgen door overbelasting.

Het is alsof je vraagt of je in je woonkamer de kerstboom in brand kunt steken. Jep, kan prima. Heb je alleen kranten en lucifers voor nodig. :+

De 'echte' oplossingen:
Accu zaag regelen.
Aggregaat regelen.
Naar de beheerder lopen van het terrein, meestal is er wel ergens een 16A of krachtstroom aansluiting te vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerritAik
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 31-12-2021
Dank allen voor antwoord. Ik ga voor de goede oplossing en laat een 16a groep bijzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:16
GerritAik schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:17:
Dank allen voor antwoord. Ik ga voor de goede oplossing en laat een 16a groep bijzetten.
En indien nodig een nieuwe kabel leggen neem ik aan?

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:01
DutchKel schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:52:
[...]

En indien nodig een nieuwe kabel leggen neem ik aan?
Hij heeft het over een stoppenkast met 6-ampere-groepen, meervoud. De aanvoerkabel zal dus echt wel méér dan 1x6A kunnen leveren, alleen de verbruikers kunnen maar 6A per stuk gebruiken.
Waarschijnlijk om de aanvoerkabel niet te overbelasten als alle groepen voluit gebruikt worden, maar je kunt er wel een 16A bij zetten. Misschien met een slotje erop zodat het alleen voor personeel is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:57

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@Tarquin Ik denk dat @DutchKel doelt op een nieuw stuk kabel achter de groepenkast, waar nodig.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Tarquin schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 18:35:
Hij heeft het over een stoppenkast met 6-ampere-groepen, meervoud. De aanvoerkabel zal dus echt wel méér dan 1x6A kunnen leveren,
Dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Park waar ik zit loopt bij enkele afgelegen huisjes 4x2.5mm naar de 'groepenkast'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:01
DukeBox schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 20:38:
[...]

Dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Park waar ik zit loopt bij enkele afgelegen huisjes 4x2.5mm naar de 'groepenkast'.
Dat is niet veel, zeker niet voor grote afstanden, maar dan kun je bv de huisjes zekeren op 6A terwijl de aanvoerende kabel méér aankan ... toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
DukeBox schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 20:38:
[...]

dan zou ik op een 3 fase kabel inzetten..... en een losse aardpen

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Tarquin schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 22:39:
Dat is niet veel, zeker niet voor grote afstanden, maar dan kun je bv de huisjes zekeren op 6A terwijl de aanvoerende kabel méér aankan ... toch?
Op die lengte is dat de max.
SMSfreakie schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 22:53:
dan zou ik op een 3 fase kabel inzetten..... en een losse aardpen
Er is maar 1 fase beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
wat is een zware zaag?
mijn krachtstroom zaag met een blad van 80cm zou ik een zware zaag noemen, mijn skill niet.
Het lijkt of je geen controle hebt wat er bij jou binnen komt, dat zal een reden hebben, dus overleg met degene die daar iets over kan zeggen.
Pagina: 1