Toon posts:

[Advies]Voeding RM750 aan het overlijden vervanger gezocht.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ShockRaver
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-02 14:05
Voeding Corsair RM750 (+/- 3-4 jaar oud? geen bon meer)
Die piept bij hogere piek belasting (fan draait niet dus geen full load?)
Coilwhine v/d fan is dus uitgesloten.
Vermoeden is dat dingen in de voeding zelf hoop herrie maken....

systeem specs
I7 7700K
6800XT
32 GB ddr,
Custom waterloop & te veel fans....

Via 2e hands markt een gesealde RM750X (met bon) weten te bemachtigen....
geen probleem verders gehad... heeft een klein jaartje gedraaid.
Echter tot op vd week... wil de pc aanzetten en doet niks...
groepenkast alles gechecked niks aan de hand.... voeding dood... :/
De RM750X retour corsair & refund gehad.

Dus u weer de "oude" RM750 erin die ik als backup heb gehouden.
Alles werkt weer maar zit nu weer met die piep af en toe...

Dingen waar ik tegen aan loop is nu het volgende....

Ik wil medio 2022-2023 mijn hele systeem upgraden.
Dus ik wil best nu een voeding aanschaffen maar deze moet dan wel futureproof zijn.

Waar ik zelf aan zit te denken is een HX850 van corsair te halen.
Alleen wat ik mij altijd afvraag... het is vandaag de dag allemaal zo van de silent mode's en dat soort bullshit.

Waarom zou je een fan niet laten draaien ook bij minimale belasting? beetje flow kan geen kwaad lijkt mij?
Enige voedingen die je kan instellen zijn de "i" varianten van corsair, maar deze zijn amper tot niet leverbaar.

Wat is evt een goed alternatief? evt ander merk?
Afhankelijk uiteraard naar wat ik ga upgraden,
Had begrepen dat de nieuwste intel's zo een 200Watt piek trekken.
Videokaart trekt 350w
+ alle randapparatuur etc moet ik naar mijn inziens minstens weer een 750w kopen.
Maar het lijkt mij beter om wat "overcapaciteit" te hebben?
Oftewel 850W of meer? liefst met regelbare fan.

offtopic:
Mijn 6800XT heb ik ook ingesteld dat hij altijd minimaal 30% fanspeed heeft.
En bij belasting loopt hij naar de 70%.
Tijdens gamen heb je toch je geluid van de game en of headset op dus hoor je het toch niet.
Maar hij wordt een stuk minder warm omdat hij niet eerst naar de 50graden moet klappen voordat de fan aanslaat.

I7 7700K - DDR4 32GB Dominator - AMD RADEON RX6800 XT MB - OD11

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:26
Fan heeft geen coilwine, dat doen voornamelijk de spoelen. RM750x zal het zijn verwacht ik. Oude RM is namelijk van 2013 - 2015, nieuwe RM is vanaf 2019.
RMx 2015 zit nog garantie op. Zoek het S/N nummer op (staat op de voeding) en neem contact op met Corsair customer support.

Waarom zou je bij Corsair blijven? Er zijn genoeg goede voedingen. pricewatch: Super Flower Leadex III Gold 750W bijvoorbeeld. De fan kan op 3 standen ingesteld worden. Fanless mode, silent en performance.
pricewatch: XPG Core Reactor 750W heeft een actieve fan die stil zijn werk doet.
pricewatch: Thermaltake Toughpower GF1 750W TT Premium Edition heeft een switch voor de fan modus net als pricewatch: Cooler Master V850 Gold - V2 en pricewatch: EVGA Supernova 750 G6. Allemaal kwalitatief vergelijkbaar met Corsair RMx.

• ShockRaver
Heb op de RM750x een refund gehad.

de oudere RM750 heb ik geen bon niks meer van, maar dmv de refund op bovenstaande wil ik een nieuwe "betere" wellicht overkill voeding kopen.

De merken die je aangeeft zijn wellicht leuk voor een wat meer budget build?

Ik ben echt op zoek naar iets van kwaliteit, vandaar ik zelf ook aangaf een HX850 of beter?
80+ Platium minimaal. (gezien de RM750 gold is en beide al kuren hebben).

Ik heb meerdere video's etc gekeken en waarom bij corsair blijven? geen idee hoeft niet.
Meeste fabrikanten kopen blijkbaar hun voeding in en labelen deze om naar hun eigen brand.

Corsair heb ik verder gewoon een goed gevoel bij kwa garantie etc.

Ik wil gewoon niet bezuinigen op een voeding, idem als een dikke auto kopen en dan hinglang banden eronder.... je enigste grip met de weg....

Zo zie ik het ook met een voeding je gaat een of andere prul PSU je dure en "schaarse" videokaart voeden...?

Budget boeit niet, best bang for the buck.

Seasonic is wellicht wat overdreven maar schijnt wel de "beste" te zijn? (correct me if im wrong).
pricewatch: Seasonic Prime TX-1000

pricewatch: Seasonic Prime PX-850

Eveneens ben ik daar niet zo in thuis wat bij hun nu echt de betere zijn....

Corsair ben ik dat wel

RM is gewoon mid range builds ( seasonic focus?)
HX high end. icm betere binnenwerk dan de RM serie. ( seasonic prime?)
AX als je echt geld teveel hebt.

EVGA maakt ook niet zelf ze voedingen maar koopt deze ook in...

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:26
ShockRaver schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:12:

Seasonic is wellicht wat overdreven maar schijnt wel de "beste" te zijn? (correct me if im wrong).
pricewatch: Seasonic Prime TX-1000

pricewatch: Seasonic Prime PX-850
Daar wil ik je toch wel even op corrigeren want dat is niet zo.
Ten eerste hebben Seasonic Prime GX 850-1000, PX/TX <=1000w issues met recente high-end videokaarten. Dat is de reden dat de Corsair AX Titanium (Prime TX platform) heel snel EOL is gegaan.
Daarnaast maakt Seasonic gebruik van een simpele analoge IC voor de fanregeling (waar andere merken een MCU toepassen), zijn de fans verre van high-end, gebruikt Seasonic low grade 9A terminals als connectors ipv de gebruikelijke HCS terminals van 13A (vandaar het advies van Seasonic om bij een videokaart van >225w (75w uit het PCI-e slot en 150w door de daisy chained kabel) 2 aparte kabels te gebruiken. Daarbij gebruiken ze 18AWG draden voor de PCI-e kabels.
Laatste maar niet het minste is de temperatuur rating. Seasonic voedingen zijn maar op 40 graden ambient rate bij 100% belasting. Daarboven is het 80% van het vermogen.

https://tweakers.net/i/aw0ff35m4rMdzp7lXr1U-AXUtZY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xpiCq0IveoE1RP1DTWT19Tqo.png?f=fotoalbum_large

Blijkbaar is de kwaliteit niet zodanig dat ze bij 100% belasting een probleemloze werking bij 50 graden kunnen garanderen. Eigenlijk is een 850w Seasonic voeding een 680w in vergelijking tot een 50 graden rated Corsair RM850x.
Corsair ben ik dat wel

RM is gewoon mid range builds ( seasonic focus?)
Focus staat onder RM(x) hoor!
HX high end. icm betere binnenwerk dan de RM serie. ( seasonic prime?)
HX staat een flink eind boven Prime om boven genoemde redenen.
AX als je echt geld teveel hebt.
AX Titanium is dus EOL. Veel problemen mee met recente videokaarten wat Seasonic verrekt om op te lossen.
EVGA maakt ook niet zelf ze voedingen maar koopt deze ook in...
EVGA is een beetje tricky. Die hebben zoveel voedingen van zoveel verschillende OEMs dat je door de bomen het bos niet meer zit als je er niet in thuis bent. Supernova G6 is echter wel goed. Gek genoeg is het intern een verbeterde Seasonic Focus die nog niet onder de Seasonic naam verkrijgbaar is. Onder andere wordt de fan nu door een MCU geregeld ipv een analoge IC wat het fanprofiel relaxter maakt.

Overigens maakt Seasonic de helft van de producten ook niet meer zelf. Al het budget spul (A12, B12BC en G12GC en mogelijk zelfs de Core) wordt uitbesteedt aan Helly en RSY.

• ShockRaver
Maar stel

Budget 200-300€

Wat is het beste wat je kan kopen voor dat geld?
Minimaal 850w ?

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee