Vraag

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Samen met mijn buren deel ik een muurtje tussen onze balkons. Een bedrijf dat iets bij de buren moest doen heeft dit gezamenlijke muurtje beschadigd.

Wat moet ik doen met de schade? Moet ik de buren aansprakelijk stellen? Het bedrijf dat de schade heeft veroorzaakt of loopt zoiets via mijn opstalverzekering?

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Jij moet niks anders dan de buren aanspreken dat ze het oplossen. Is het (sociale) huur? Verhuurder inlichten extra. Is het koop (en dus VvE), dan ook de VvE inlichten.

Maar gezien het topic: de buren willen niet meewerken nadat je ze sprak? Ze ontkennen? Het bedrijf zegt dat het muurtje al kapot was?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• groggy
  • Niet online
MAX3400 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:12:
Jij moet niks anders dan de buren aanspreken dat ze het oplossen. Is het (sociale) huur? Verhuurder inlichten extra. Is het koop (en dus VvE), dan ook de VvE inlichten.

Maar gezien het topic: de buren willen niet meewerken nadat je ze sprak? Ze ontkennen? Het bedrijf zegt dat het muurtje al kapot was?
Het betreft koop (geen VvE). Er is geen ruzie, geen onenigheid. Maar uit jouw reactie maak ik op dat ik de buren aansprakelijk moet stellen voor de schade aan mijn gedeelte aan de muur en dat zij het bedrijf aansprakelijk moeten stellen voor de gehele schade?

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:11

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

groggy schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:23:
[...]

Het betreft koop (geen VvE). Er is geen ruzie, geen onenigheid. Maar uit jouw reactie maak ik op dat ik de buren aansprakelijk moet stellen voor de schade aan mijn gedeelte aan de muur en dat zij het bedrijf aansprakelijk moeten stellen voor de gehele schade?
Aansprakelijk stellen klinkt behoorlijk escalerend. Ga gewoon eens met je buren praten. Als het niet naar tevredenheid wordt opgelost kan je altijd nog escaleren!

Gamertag: Flimovic / Overwatch ID Flimovic#2129

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:37
Nee, je stelt eerst nog niemand aansprakelijk. Je belt even aan bij de buren en overlegt hoe jullie dit samen kunnen aanpakken.

Als ze geen kant op willen kun je alsnog kijken wat je doet. Hangt ook wel af van de hoogte van de schade natuurlijk.

Edit: wat @Flimovic zegt dus :-)

[Voor 7% gewijzigd door eLScha op 30-12-2021 20:31]

• groggy
  • Niet online
Mijn buren vinden dat ik er eigenlijk niks mee te maken zou moeten hebben. Zij hebben de schade dan ook al laten repareren. Maar hun verzekeringsmaatschappij wil alleen de helft van de schade verhalen op het bedrijf/verzekeraar bedrijf.

Dus mijn vraag is hoe kan ik mijn buren helpen zodat het volledige bedrag/schade aan hun wordt uitgekeerd.

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:23

Grvy

Bot

groggy schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:37:
Mijn buren vinden dat ik er eigenlijk niks mee te maken zou moeten hebben. Zij hebben de schade dan ook al laten repareren. Maar hun verzekeringsmaatschappij wil alleen de helft van de schade verhalen op het bedrijf/verzekeraar bedrijf.

Dus mijn vraag is hoe kan ik mijn buren helpen zodat het volledige bedrag/schade aan hun wordt uitgekeerd.
Nogal essentiële informatie om te vermelden.. dus je hebt al een gesprek met ze gehad erover?
In dat geval (als hun dus niks meer willen doen) dan idd aansprakelijk stellen.

Dit is een account.

• eLScha
@groggy zou je dan eens het hele verhaal kunnen delen, want nu gaat het in losse flarden.

Bedrijf heeft de muur beschadigd. Buren hebben dit waarschijnlijk gemeld aan hun opstalverzekering. Zij hebben uitgekeerd en of de verzekering die schade nog gaat verhalen doet eigenlijk niet meer ter zake. Zij zijn schadeloos gesteld.

Lijkt me dat jij dit ook zou moeten doen. Jij belt je opstal en zegt dat je schade hebt die ontstaan is door een bedrijf wat bij de buren aan de slag is geweest. Zij stellen jou waarschijnlijk schadeloos en wie de verzekering vervolgens aansprakelijk gaat stellen is niet meer jouw zorg.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-03 21:45

DarkSide

theres no place like ::1

Volgens mij is er voor TS weinig te doen

TS had schade. Dit is veroorzaakt door werkzaamheden in opdracht van buren.
De buren hebben de schade laten herstellen. En heeft TS dus weer een goede muur zonder schade.

De buren hebben de verzekering ingeschakeld. En die vergoeden slechts te de helft.

Dit is verder niet van belang van TS. Die is namelijk al schadevrij.

De vraag is nu, kunnen de buren 100% van de schade terugkrijgen? Dit ligt volgens mij toch bij de buren om dit te regelen. Dan wel dat de buren de rest van de schade bij het bedrijf in rekening brengen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:43
OMG. Waarschijnlijk heeft de opstalverzekering van de buren het deel van de schade aan de buren uitgekeerd.
Vervolgens zal de aansprakelijkheidsverzekering van de buren het deel van de schade aan topicstarter kunnen uitkeren.

Kwestie van een briefje van twee regels dat je de buren aansprakelijk stelt voor de schade veroorzaakt door werkzaamheden in hun opdracht op datum X.

Erg flauw van de verzekeraar want de meeste mensen hebben deze verzekeringen bij dezelfde aanbieder. Of het moet gaan om het eigen risico. Eventueel verhaal heeft ook alleen gecombineerd zin.

Sowieso niet meer moeite in steken dan betreffend briefje zodat buren de kosten die ze toch al hebben voorgeschoten terug zien.

• groggy
  • Niet online
eLScha schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:48:
@groggy zou je dan eens het hele verhaal kunnen delen, want nu gaat het in losse flarden.

Bedrijf heeft de muur beschadigd. Buren hebben dit waarschijnlijk gemeld aan hun opstalverzekering. Zij hebben uitgekeerd en of de verzekering die schade nog gaat verhalen doet eigenlijk niet meer ter zake. Zij zijn schadeloos gesteld.

Lijkt me dat jij dit ook zou moeten doen. Jij belt je opstal en zegt dat je schade hebt die ontstaan is door een bedrijf wat bij de buren aan de slag is geweest. Zij stellen jou waarschijnlijk schadeloos en wie de verzekering vervolgens aansprakelijk gaat stellen is niet meer jouw zorg.
Het klopt wat je zegt. Wat ik niet begrijp is waarom moet ik mijn opstalverzekering aanspreken, die heeft er toch niks mee te maken? Al zou ik geen opstalverzekering hebben de schade moet worden vergoed.

• groggy
  • Niet online
Rukapul schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:02:
OMG. Waarschijnlijk heeft de opstalverzekering van de buren het deel van de schade aan de buren uitgekeerd.
Vervolgens zal de aansprakelijkheidsverzekering van de buren het deel van de schade aan topicstarter kunnen uitkeren.

Kwestie van een briefje van twee regels dat je de buren aansprakelijk stelt voor de schade veroorzaakt door werkzaamheden in hun opdracht op datum X.

Erg flauw van de verzekeraar want de meeste mensen hebben deze verzekeringen bij dezelfde aanbieder. Of het moet gaan om het eigen risico. Eventueel verhaal heeft ook alleen gecombineerd zin.

Sowieso niet meer moeite in steken dan betreffend briefje zodat buren de kosten die ze toch al hebben voorgeschoten terug zien.
Stel ik de buren aansprakelijk of het bedrijf direct?

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
groggy schreef op donderdag 30 december 2021 @ 22:27:
[...]

Eerst post je het volledige verhaal op een duidelijke manier. Anders blijven we hier maar reageren en blijf jij met essentiële fragmenten boven komen.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

groggy schreef op donderdag 30 december 2021 @ 22:25:
[...]

Het klopt wat je zegt. Wat ik niet begrijp is waarom moet ik mijn opstalverzekering aanspreken, die heeft er toch niks mee te maken? Al zou ik geen opstalverzekering hebben de schade moet worden vergoed.
Meestal zit er verhaalservice bij je verzekering (bij mij althans).
Als je ze belt en het hele verhaal (in 1x en niet in 3x) verteld is het zo opgelost.

Je hebt schade dus belt de verzekeraar. Die regelt de kosten wel met je buren. Immers hebben de buren het repareren alweer betaald toch?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• eLScha
groggy schreef op donderdag 30 december 2021 @ 22:25:
[...]

Zij hebben er alles mee te maken. Jij hebt schade aan je opstal, dus klop je aan bij je opstalverzekering. Hoe zij dit verder afhandelen moeten zij weten.

Vergelijkbare situatie hier: de monteur van de oven heeft de muur beschadigd, vergoed door mijn opstalverzekering.

• groggy
  • Niet online
eLScha schreef op donderdag 30 december 2021 @ 22:33:
[...]

Zij hebben er alles mee te maken. Jij hebt schade aan je opstal, dus klop je aan bij je opstalverzekering. Hoe zij dit verder afhandelen moeten zij weten.

Vergelijkbare situatie hier: de monteur van de oven heeft de muur beschadigd, vergoed door mijn opstalverzekering.
Bedankt.
Is het raar dat ik zo min mogelijk verzekering claims achter mij naam wil hebben? Het lijkt mij logisch dat degene die de schade heeft veroorzaakt de schade vergoed..

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:43
eLScha schreef op donderdag 30 december 2021 @ 22:33:
[...]

Dat ligt natuurlijk maar net aan de dekking van de polis (zie voorwaarden).
groggy schreef op donderdag 30 december 2021 @ 22:27:
[...]

Toch vooral het bedrijf in dit geval lijkt het: https://www.bouwrecht-adv...elijkheid-voor-bouwschade (ik was abuis met een opdrachtgever die uit hoofde van bedrijf handelt wat de buren niet zijn)

Maar persoonlijk zou ik geen zin hebben om moeilijk te gaan doen met het uitzoeken en aansprakelijk stellen van een derde als de opdrachtgever mijn schade toch al vergoed heeft. De buren wilden immers het niet je probleem maken.

• eLScha
groggy schreef op donderdag 30 december 2021 @ 22:44:
[...]

Bedankt.
Is het raar dat ik zo min mogelijk verzekering claims achter mij naam wil hebben? Het lijkt mij logisch dat degene die de schade heeft veroorzaakt de schade vergoed..
Je verzekeraar gaat die schade proberen te verhalen als ze denken dat het zin heeft. Ze kunnen er ook voor kiezen gewoon uit te betalen en niet te verhalen. Dat is een kostenafweging die zij maken en daar heb jij verder weinig mee te maken.

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
groggy schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:37:

Dus er is helemaal geen schade meer.

TS jij staat hier helemaal buiten. Dit is tussen je buur, hun verzekeringsmaatschappij en diegene die de schade heeft veroorzaakt.

Topic kan gesloten worden. En weer verder...

En als het bovenstaande niet klopt TS. Geef dan in godsnaam alle informatie ipv alleen stukjes.

[Voor 6% gewijzigd door Chip. op 30-12-2021 23:26]

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
groggy schreef op donderdag 30 december 2021 @ 22:44:
[...]

Bedankt.
Ja dat is raar zolang het schade veroorzaakt door een derde is. Stel dat je pechvogel bent en in een jaar 5 keer bent aangereden door een ander hun schuld, dan is jouw niks te verwijten. Alleen als jij wel heel vaak lees jaarlijks bij je WA verzekering iets claimt gaan ze wel verder kijken. Zolang je eerlijk bent is er niets aan de hand. Alleen denk niet dat je je reisverzekering er ieder jaar weer uit moet hebben met een nieuwe zonnebril, dat kan op een gegeven moment zwaar vallen (lees blacklist en je kan je alleen nog heel duur tegen k.. voorwaarden verzekeren).

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Lordy79

Fundamentalist

Bedrijf X beschadigt muurtje van TS en buren.

Bedrijf X moet schade vergoeden.

Als hier iemand een gat in de muur boort tijdens werkzaamheden waar ik niet om heb gevraagd zal die het ook moeten herstellen.
En als dat gat zo lang is dat het ook door de muur van de buren is gegaan dan moet dat bedrijf ook de schade van de buren vergoeden.

Misschien kan de buurman nog bij mij aankloppen omdat ik het bedrijf opdracht heb gegeven wat klussen te doen en misschien verantwoordelijk ben voor hun acties maar dat weet ik niet.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:30
Het lijkt er nu op dat de buren hun verzekering hebben benaderd voor de vergoeding van de schade. Die verzekering zegt vervolgens: het is een muur gedeeld met de buren, wij vergoeden de helft, andere helft is verantwoordelijkheid van de buren.

Maar, dat is volgens mij helemaal niet relevant. Iemand heeft de schade veroorzaakt. Deze partij zal het moeten vergoeden. @groggy of zijn verzekeraar sowieso niet. Zijn buren zijn opdrachtgever aan het bedrijf en het bedrijf heeft de schade veroorzaakt. Die 2 partijen moeten het samen uitzoeken.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
M14 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 22:54:
Het lijkt er nu op dat de buren hun verzekering hebben benaderd voor de vergoeding van de schade. Die verzekering zegt vervolgens: het is een muur gedeeld met de buren, wij vergoeden de helft, andere helft is verantwoordelijkheid van de buren.

Maar, dat is volgens mij helemaal niet relevant. Iemand heeft de schade veroorzaakt. Deze partij zal het moeten vergoeden. @groggy of zijn verzekeraar sowieso niet. Zijn buren zijn opdrachtgever aan het bedrijf en het bedrijf heeft de schade veroorzaakt. Die 2 partijen moeten het samen uitzoeken.
Dit is het grote spel van verzekeraars waarschijnlijk is de schade niet heel groot dus besteden er geen moeite aan betalen hun deel en klaar. Bedenk dat iedere brief geld kost. Kortom jij moet jouw verzekering voor het andere deel claimen en dan komt het goed.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee