Toon posts:

Nieuwe groepenkast in orde?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• OscarK
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:33
Ik ga binnenkort mijn elektra-installatie vernieuwen en hierbij hoort een nieuwe groepenkast. Nou heb ik een groepenkast bij een leverancier online samengesteld en ik denk/hoop dat deze goed is en dat ik niets over het hoofd heb gezien. Maar aangezien je meestal niet weet wat je over het hoofd ziet wou ik hier vragen of er mensen nog tips/verbeteringen/handigheidjes hebben voor mij.

Here goes:
- 3-fase aansluiting
- 11 groepen van 16A en 1 groep van 20A
- bovenstaande 12 groepen verdeeld over 3 aardlekschakelaars van 40A elk
- een 3-fase aardlekautomaatgroep van 3*16A voor inductiekoken
- beltrafo
- hoofdschakelaar 3x40A
- de helft van de groepen wordt aangesloten op een YMvK kabel, de andere helft op VD draad

Dit wilde ik gaan bestellen:

Lijkt me vrij rechttoerechtaan, maar ik hoor graag of ik onverhoopt iets mis.

Alle reacties

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Deze gaat naar DEI aangezien het om een elektra-installatie gaat.

Tweakers Discord

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Komen er ook zonnepanelen?
tipje: https://search.abb.com/li...umentPartId&Action=Launch

[Voor 79% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-12-2021 20:48]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• OscarK
Die zitten op de 20A groep.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Die mogen niet samen op je aardlek van de huisgroepen. (zie document)
Dus apart op een aardlek automaat graag. (mag 300 mA zijn ipv 30 mA, omdat het geen huisgroep maar PV groep is maar hoeft niet persee, afhankelijk vd omvormer)

Nog meer "mieren sexueel be mishandelen"
Je kan 20 A (zonnepanelen) + 25 A (net) hebben stromen in je groepenkast
Dat is 45 A.

De aardlekschakelaars mogen maar 40 A hebben
Zie ook document.

Huisgroepen dus apart beveiligen met een extra 40 A 3-fase zekeringautomaat of je 3 aardlekschakelaars vervangen voor 3 aardlekautomaten B40/30 mA

Vergeet de PV stikker niet
https://webshop.cedel.nl/Waarschuwing-en-veiligheid

[Voor 85% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-12-2021 21:08]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• OscarK
Ik had eigenlijk wat duidelijker moeten zijn: de 20A groep is (alleen) verbonden aan een tweede groepenkast met daarin drie 16A aardlekautomaten. Ik weet dat dit qua selectiviteit niet klopt, maar dit is m.i. alleen op te lossen door drie nieuwe groepen naar boven te leggen (dit is echt heel veel werk om weer netjes afgewerkt te krijgen, dus daar heb ik wat minder zin in).

Maar de zonnepanelen zitten in mijn opzet achter een aardlekschakelaar beneden en achter een aardlekautomaat boven. En daarmee volg ik de whitepaper van ABB dus niet. Hmmm....

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Rij 1: 11xB16 + 1xB16 reserve.
Rij 2: 3x40A RCD 30mA + PV 1x20A RCBO + beltrafo?
Rij 3: EV groep? + hoofdschakelaar.

Let op, de beltrafo en 20A RCBO zullen warm worden, houd hier dus èèn module tussen vrij.

Als die 20A voor een PV verdeler is moet je volgens mij een type S aardlek en wellicht ook nog type C automaat gebruiken. Of helemaal geen aardlek als het alleen kabel is en de aardlek in de pv verdeler zit.

[Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 30-12-2021 21:12]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Even praktisch:
Een omvormer kan een wat hogere aardlekstroom veroorzaken. (nat weer)
Tesamen met meerdere huisgroepen is dat een optelsommetje van aardlekstromen.
Dat kan net genoeg zijn om je 30 mA aardlek schakelaar uit te laten schakelen.
Hoeft niet zo te zijn, maar kan.

Als je op vakantie bent en de vriezer ontdooit daardoor. Is niet handig
Vandaar de voorkeur op apart.

[Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-12-2021 21:16]

• OscarK
Maar als ik de 20A groep buiten de drie aardlekschakelaars, maar wel achter z'n eigen aardlekautomaat hou dan kan dat toch niet gebeuren?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dan zou ik dit toepassen.
Je aardlek zit ergens anders al. Dus alleen een zekering.
jeroen3 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:11:
Of helemaal geen aardlek als het alleen kabel is en de aardlek in de pv verdeler zit.
@septillion mag ik jouw weer vragen om deel te nemen in deze discussie bij deze "afwijkende" situatie? :>
OscarK schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:07:
Ik had eigenlijk wat duidelijker moeten zijn: de 20A groep is (alleen) verbonden aan een tweede groepenkast met daarin drie 16A aardlekautomaten. Ik weet dat dit qua selectiviteit niet klopt, maar dit is m.i. alleen op te lossen door drie nieuwe groepen naar boven te leggen (dit is echt heel veel werk om weer netjes afgewerkt te krijgen, dus daar heb ik wat minder zin in).

Maar de zonnepanelen zitten in mijn opzet achter een aardlekschakelaar beneden en achter een aardlekautomaat boven. En daarmee volg ik de whitepaper van ABB dus niet. Hmmm....

[Voor 65% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-12-2021 21:27]

• OscarK
@AUijtdehaag

Zo dus?

[Voor 25% gewijzigd door OscarK op 30-12-2021 21:29]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik zou de 20A apart doen inderdaad, zonder aardlek (die zitten er al)
@septillion Misschien vergis ik me?

[Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-12-2021 21:30]

• OscarK
Volgens mij is dit toch niet correct, want er kan nog steeds langdurig meer dan 40A door de aardlekschakelaar gaan die op dezelfde fase zit als waar de tweede, kleine groepenkast op zit.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:59
Als je het 16A-PV+25A verhaal nog netjes wil maken de 3 aardlekschakelaars in de onderste kast vervangen door 40A 30mA b-kar alamats.... In de bovenste kast is dat afgevangen omdat alles alamat is.

Dan is denk ik alles in lijn met het ABB document.

[Voor 0% gewijzigd door Ronald op 30-12-2021 22:31. Reden: 30, niet 20]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• OscarK
Waarom spreekt het ABB document niet over verzwaren van de aardlekschakelaars? Dan is het probleem van overbelasting van de aardlekschakelaars toch ook opgelost? Weet iemand dit?

• Ronald
@OscarK Voor 63A zou je ook naar 10mm² moeten volgens mij.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• OscarK
Oh ja, dan zit je daar inderdaad weer mee.

• Ronald
Pagina 11 overigens in voorgemonteerde kast opties, ze benoemen er ook gelijk de nadelen.

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-02 13:04
Denk ook eens na over de mogelijkheid voor een kast met allemaal aardlekautomaten.
Ja, het is wat duurder, zo'n 150 euro gok ik.
Maar het probleem met 40A aardlekschakelaars heb je dan al meteen niet meer.
En bij storing is het toch wel erg fijn dat er maar 1 groep uit klapt i.p.v. dat je moet zoeken waar het zit.

En als het past in je meterkast is een extra verhogingsrand er bij wel erg prettig met aansluiten ;)

• OscarK
@brambo123 : allemaal aardlekautomaten is inderdaad ook een optie, maar dan is een groepenkast van dit formaat wel meteen helemaal vol en kan ik t.z.t. niet meer een extra krachtstroomgroep erbij zetten voor een elektrische auto. Ik ga nog even kijken of ik misschien een grotere kast kan plaatsen.

[Voor 12% gewijzigd door OscarK op 30-12-2021 22:56]

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:33
Aardlekautomaten zijn 1p breed

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:59

DaLass

Where is Peach?

Niet van Eaton toch? Die zijn allemaal 2p breed.

(Toevallig ook aan het oriënteren op een nieuwe kast ivm overstap naar 3 fasen en naar Eaton aan het kijken).

[A] - Zelfbouw MHI Airco WiFi controller (vanaf €25,-). Aansturing/uitlezing via MQTT of ESPHome in HomeAssistant, etc.

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:33
Emat werkt prima, past in Eaton kast en kost geen excrement. Kun je ook een 20a variant van krijgen indien gewenst

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• OscarK
Noem het een gevoelskwestie, maar EMAT komt minder degelijk op mij over. Overigens zie ik net dat ABB ook 1p aardlekautomaten heeft, maar deze zijn verhoudingsgewijs een stuk duurder dan de ABB 2p variant.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-02 17:22

remco_k

een cassettebandje was genoeg

brambo123 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 22:43:
Denk ook eens na over de mogelijkheid voor een kast met allemaal aardlekautomaten.
Ja, het is wat duurder, zo'n 150 euro gok ik.
Maar het probleem met 40A aardlekschakelaars heb je dan al meteen niet meer.
En bij storing is het toch wel erg fijn dat er maar 1 groep uit klapt i.p.v. dat je moet zoeken waar het zit.

En als het past in je meterkast is een extra verhogingsrand er bij wel erg prettig met aansluiten ;)
Dit.
Heb ik ook gedaan. Geen losse aardlek automaten meer. Elke groep is meteen zijn eigen aardlek automaat. Ik kan het van harte aanbevelen. Enige nadeel wat ik me kan bedenken: als er een groep omklapt, weet je niet of het aardlek of max stroom als oorzaak had. Volgens mij weegt dat op tegen de nadelen van het hebben van 3 losse aardleks, namelijk dat 1/3 van je huis zonder stroom zit bij een aardlek en je jezelf een ongeluk kan zoeken.

[Voor 4% gewijzigd door remco_k op 31-12-2021 02:00]

Alles kan stuk.
Goedkoop SHOUTcast stream hosting? Snel online, geen setup kosten. www.digiplay.nl

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
ABB heeft 1-module aardlekautomaten die wel kunnen aangeven waarom ze getript zijn volgens mij.

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:28

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Daar mijn naam genoemd werd heb ik even alles snel doorgelezen. Ben deze weken mijn nieuwe huis aan het verbouwen dus niet heel veel hier :+ Meterkast moet daar in fase 2 (1-2 maanden) zeker ook :)

Mijn eerste blik was vooral, dat is al best vol. Maar zijn op zich al wel veel groepen. Maar heb je nog buitengroepen of een schuurtje? Dan kan een eigen aardlek / Alamat voor die groepen wel fijn zijn. Die hebben toch iets meer kans op aardfouten. Er is ook nog net ruimte voor een EV-groep en als het echt nodig is kan de beltrafo natuurlijk altijd nog naar een externe behuizing verhuizen :)

Dan de kabel naar de PV verdeler. Wat is de afstand en draaddikte? Zelf zou ik denk ik er gewoon een 16A voor pakken, dan hoef je voor alle stromen in de meterkast niet te rekenen op de externe PV verdeler. En het is nu toch ook al niet selectief.

Wel hoort daar dus een aardlekbeveiliging op als je de aardweerstand niet kent. Zeker bij TT systemen kan deze wel (te) hoog zijn. Zou er dus een 300mA aardek voor zetten. Type S zou kunnen maar die zijn wat lastig te krijgen. Dat is het naar mijn idee niet waard om het selectief te houden.

Maar door de extra automaten en niet selectief zijn van de aardlekbeveiliging is een groep op een PV-verdeler dus altijd iets gevoeliger voor uitschakelen. Zou ik dus geen koelkasten en vriezers op gooien.

En als het past zou ik zelf de PV groep bij de hoofdschakelaar plaatsen ipv naast de gebruikersgroepen om duidelijk te maken dat het een wat vreemde groep is.

Alamats die niet aangeven of het overstroom of aardfout was zijn erg vervelend. :|
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee