Toon posts:

Oude woning verduurzamen/zelfvoorzienend ?

Pagina: 1
Acties:

• Karchief
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 31-05 19:09
Hallo Tweakers :)

Ik zit voor aankomend jaar mezelf enorm te oriënteren op hoe we kunnen investeren in onze woning om deze te verduurzamen en misschien zelfs op bepaalde gebieden zelfvoorzienender.
Dit omdat mede door de stijgende energieprijzen maar ook de intrinsieke motivatie dat ik zoveel mogelijk (waar kan uiteraard) wil proberen te verbeteren/verduurzamen zodat we meer zelfvoorzienend worden op de gebieden waar het meeste valt te winnen.

Om het even het beeld te schetsen om wat voor woning het betreft:
- 2 onder 1 kap woning uit 1936.
- Energielabel is F: Bijna alles heeft wel dubbelglas en kunststof kozijnen.
- Onze gevelmuur is helaas geen spouwmuur, dat is de directe buitenmuur zonder tussenruimte.
- Vloerverwarming is niet meer mogelijk daar wij enkele maanden geleden een hele mooie nieuwe vloer hebben laten leggen maar geen vloerverwarming. Persoonlijk vind ik dit niet zo storend qua comfort.
- Totale perceel oppervlakte is 171 m2, woon oppervlake is 90 m2, we hebben een achtertuin met berging op het noordoosten gericht.
- We hebben 3 woonlagen waarvan de zolderverdieping ook een redelijke verdieping is en geen vliering.
de CV-ketel etc staan hier ook. (Intergas ketel uit 2019)
- Zonnepanelen zijn uitgesloten(voorlopig) daar waar ik vandaag van het dakbedekkingsbedrijf heb gehoord dat ons dak ongeschikt is, dan krijgen we daar geheid problemen mee. Dan moet het dak vervangen worden en de panlatten eronder. Isolatie kan dan ook gelijk maar dan ben ik een aardig bedrag kwijt. En dan moeten de zonnepanelen nog komen :P

Wat ik graag zou willen:
- Toch minder afhankelijk worden van het gas of energieleverancier maar door de uitsluiting van zonnepanelen weet ik echt niet meer even wat alternatieven zijn om een soort van combinatie te hebben van verschillende systemen.
- Airco wil ik ook ergens in het nieuwe jaar naar gaan kijken. Het wordt hier best heet in de zomer, in de slaapkamer heb ik al gekeken naar airco systemen van Mitsubishi die ook nog allerlei filters erop hebben voor allergenen en pollen (ook heel handig voor ons ivm allergieen en hooikoorts)
-Iets met water opvangen/hergebruiken aangezien ik het zonde vind om schoon drinkwater iedere keer door te spoelen. Ook de kwaliteit van het drinkwater wil ik verbeteren en heb zitten kijken naar een Berkey waterfilter. Misschien dat iemand ervaring daarmee heeft op dit gebied ?

In Januari wordt de schoorsteen wel compleet verwijderd en wordt de gevel schoongemaakt en geimpregneerd, dat leek me (als ze er toch al staan met een steiger) wel handig om mee te nemen aangezien het de directe buitenmuur is en geen spouwmuur.

Verder.... ik ben door allerlei sites en andere ervaringen een beetje in de war geraakt op het kruispunt en zie door de bomen het bos niet echt meer wat nou wanneer relevant kan zijn etc.

Ik hoop dat ik wat van jullie mag opsteken en sorry voor de lange post haha :9

Alvast bedankt !

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
- Zonnepanelen zijn uitgesloten(voorlopig) daar waar ik vandaag van het dakbedekkingsbedrijf heb gehoord dat ons dak ongeschikt is, dan krijgen we daar geheid problemen mee. Dan moet het dak vervangen worden en de panlatten eronder. Isolatie kan dan ook gelijk maar dan ben ik een aardig bedrag kwijt. En dan moeten de zonnepanelen nog komen
Ik zou dat toch eens onderzoeken, wat is er exact aan de hand?

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:25
Isoleren isoleren isoleren. Voorzetwanden voor de muren , kost je 8 a 10 cm vloeroppervlak maar scheelt gigantisch veel.
Verwarmen van de bovenverdieping kan ook prima via airco, mist het dak geisoleerd is.

En dan misschien lage temp radiatoren instellen en een lucht/water warmtepomp nemen.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-06 22:11
Via het dak verlies je behoorlijk wat warmte.
Toch vervangen, meteen isoleren en zonnepanelen laten leggen is toch de zure appel waardoor je hen moet bijten.
Volgende stap is bekijken hou oud je kozijnen zijn. Indien redelijk recent ramen vervangen door HR++
Anders wordt het die met de kozijnen ook vervangen.

Inzetwanden is een optie maar qua verlies niet bovenaan.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-06 22:41
is je dak nu nog gewoon het originele dak van bijna 100 jaar oud zonder noemenswaardige isolatie? de grote dingen qua warmteverlies zijn namelijk:

dak (de grootste impact, meestal circa 30% te halen) --> https://www.isover.be/nl/...g-moet-je-altijd-isoleren
vloer
gevel/ramen

Zeker als je panlatten nu te slecht zijn voor zonnepanelen dan zou ik toch gewoon de spaarpot breken en dat prio 1 maken:

een mooi nieuw goed geisoleerd dak MET zonnepanelen

is je vloer al geisoleerd en zo nee, kan dat nog?

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 09:45
isoleren,isoleren, isoleren.

warmteverlies is normaal ongeveer evenredig met het oppervlak. dus doe eens een kladje berekenen hoe groot je dakoppervlak, muuroppervlak, raamoppervlak is.
Dan weet je wat de meeste impact heeft.
Kijk dan eens naar haalbaarheid.
Nieuw dak is ergens in de 100 jaar vaak wel een keer nodig, en kun je dan ook zonnepaneel proof maken. Als het dak slecht is verlies je vaak ook nog ectra veel energie en comfort door tocht, dat scheelt echt veel een nieuw dak.
als dak aanpakken geen optie is, is zolderisolatie of plafond isolatie aardig alternatief wat je zelf kan en minder kost dan je vakantiegeld.

wat was ook alweer dat blog van de tussenwoning in lelystad met dat stappenplan en berekening? die was wel informatief. Kun je ook een boek van kopen.

Waterbesparing en regenwater opvangen ed is vanuit ideologie prachtig maar financieel rendement nul en ingewikkeld.

Verlagen energiekosten door eerst isoleren, energieopbrengst toevoegen door zonnepanelen, en warmtepomp om met die energie die je zelf gemaakt hebt de saldering te gebruiken om op netto nul uit te komen lijkt momenteel de meest rendabele oplossing.
(als
in rendement ca jaarlijks hoger dan 10 procent op geinvesteerde euro)

kun je nog ergens anders panelen kwijt behalve op je dak?

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Je begint met isoleren :) Een warmtepomp enzo moet je niet aan beginnen voor je dat gedaan hebt, zonnepanelen heb je dan ook nog niet direct nodig (maar die kosten aan je dak heb je sowieso als je wilt isoleren, je kan ook niet alles isoleren behalve je dak :p ).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Tja 2 onder 1 kap. Hoe staan de buren erin? Mooiste kwa isolatie verbetering is waarschijnlijk nieuw geïsoleerd dak en nieuwe geïsoleerde buitengevel. Kwa overgang wel mooi als de buren mee doen.

Willekeurig voorbeeld van Google
https://www.thermosteen.n...Y_arNwn6ynRBoCySwQAvD_BwE

https://alsecco.nl/gevelisolatie/

[Voor 35% gewijzigd door Erwin_83 op 31-12-2021 14:19]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Erwin_83 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 14:15:
Tja 2 onder 1 kap. Hoe staan de buren erin? Mooiste kwa isolatie verbetering is waarschijnlijk nieuw geïsoleerd dak en nieuwe geïsoleerde buitengevel. Kwa overgang wel mooi als de buren mee doen.

Willekeurig voorbeeld van Google
https://www.thermosteen.n...Y_arNwn6ynRBoCySwQAvD_BwE

https://alsecco.nl/gevelisolatie/
Dat soort oplossingen worden zonder meewerken van de buren én de gemeente wel moeilijk. Je aanzicht verandert, er komt een schil om je huis die veelal buiten het bouwvlak valt en je hebt welstandseisen voor tweekappers dat ze niet teveel van elkaar mogen afwijken.

Maar áls de buren ervoor open staan is het natuurlijk wél de mooiste oplossing.

• Karchief
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 31-05 19:09
Dank voor jullie reacties luitjes !

En de beste wensen nog haha.
Ik ga inderdaad eerst dan kijken naar isolatie etc. zo te lezen is dat het grootste wat ik kan aanpakken dus ik begin daar eerst mee. Orienteren wat kan en dan een begroting maken.

Dank !
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee