Vraag

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03-06 13:10

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Goedemiddag,

van de week heb ik een canon eos R gekocht, mooie camera en net effe een tikkie kleiner en handzamer dan mijn oude 5D mk III. De R werkt samen met de Canon 24-70 L f2.8 probleemloos, maar met de 50 mm sigma heb ik vreemde ' kringen' in beeld, zie foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ooQhWm5S1RglkTxbQOe1Xnol4wY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LRWqRyX3jGddVPURZjFWetQ0.jpg?f=fotoalbum_large

Omdat ik geen RF lenzen bezit gebruik in de canon RF-EF adapter.

Het gaat om de Sigma 50mm DG HSM f/1.4, die het altijd prima heeft gedaan op de 5d mkIII. Iemand een idee wat ik zie en hoe ik dit weg krijg?

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Beste antwoord (via Pixeltje op 30-12-2021 16:06)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Dit heeft te maken met lens-correctie. Zie ook hier. Dit kan je dus uitschakelen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Dit heeft te maken met lens-correctie. Zie ook hier. Dit kan je dus uitschakelen.

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Thanks.. een beetje onhandig als je t mij vraagt want nu staat lenscorrectie ook uit voor de 24-70..

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 03-06 16:03

Sharky

Skamn Dippy!

Pixeltje schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:07:
Thanks.. een beetje onhandig als je t mij vraagt want nu staat lenscorrectie ook uit voor de 24-70..
Blijkbaar helpt het als je de firmware update. Ik heb er ook last van op mijn 6D II.

This too shall pass

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Sharky schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:08:
[...]

Blijkbaar helpt het als je de firmware update. Ik heb er ook last van op mijn 6D II.
van de lens of van de camera? De sigma lens is een non-art, ik wist niet dat je daar ook fw voor kon updaten? Voor de ART lenzen kun je een dock halen dacht ik, maar de DG serie heeft dat niet volgens mij.

Moet sowiezo gaan nadenken over wat ik met lenzen wil, want ik mis iets groothoekigs nu, maar RF lenzen zijn nog wat prijzig ;)

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 03-06 16:03

Sharky

Skamn Dippy!

Pixeltje schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:12:
[...]

van de lens of van de camera? De sigma lens is een non-art, ik wist niet dat je daar ook fw voor kon updaten? Voor de ART lenzen kun je een dock halen dacht ik, maar de DG serie heeft dat niet volgens mij.

Moet sowiezo gaan nadenken over wat ik met lenzen wil, want ik mis iets groothoekigs nu, maar RF lenzen zijn nog wat prijzig ;)
Ah excuus, had niet goed opgelet. Alleen voor de ART geloof ik inderdaad.

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lone
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
En let op, ik moet bij de 85mm variant van deze lens de metering mode op iets anders zetten dan evaluative, anders onderbelicht hij de foto. Is op een R6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-06 11:11

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Lone schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 09:20:
En let op, ik moet bij de 85mm variant van deze lens de metering mode op iets anders zetten dan evaluative, anders onderbelicht hij de foto. Is op een R6
Zit op de R6 geen AE finetuning/kalibratie zoals op de 1D X? Daarmee zou je het op moeten kunnen lossen mits niet al te gortig.

Dit gebeurt overigens niet alleen bij Sigma, ik heb het ook meegemaakt met Samyang lenzen (zonder contacten).

[ Voor 12% gewijzigd door Ventieldopje op 31-12-2021 15:14 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lone
  • Nu online
Ventieldopje schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 15:13:
[...]

Zit op de R6 geen AE finetuning/kalibratie zoals op de 1D X? Daarmee zou je het op moeten kunnen lossen mits niet al te gortig.

Dit gebeurt overigens niet alleen bij Sigma, ik heb het ook meegemaakt met Samyang lenzen (zonder contacten).
Nee niet dat ik weet of heb kunnen vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mortis__Rigor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:17
Ik vermoed dat die lenscorrectie alleen wordt toegepast op JPEG files of op de preview van de RAW image. Dan kun je die evengoed uitzetten en nadien in Lightroom/Capture one/Luminar/... toepassen (wat je sowieso toch moet doen als je met RAW werkt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeareX
  • Niet online
Ik heb die combinatie ook gebruikt zonder die ringen. Waarschijnlijk een kwestie van je firmware updaten op beide apparaten.

Wel een top combinatie hoor! Geniet ervan :)

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lone
  • Nu online
FeareX schreef op zondag 2 januari 2022 @ 16:07:
Ik heb die combinatie ook gebruikt zonder die ringen. Waarschijnlijk een kwestie van je firmware updaten op beide apparaten.

Wel een top combinatie hoor! Geniet ervan :)
Weet je zeker dat niet om een Art lens ging, de oude zijn niet te updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Niet online
Lone schreef op maandag 3 januari 2022 @ 18:26:
[...]

Weet je zeker dat niet om een Art lens ging, de oude zijn niet te updaten.
Je hebt gelijk inderdaad, ik had de Art versie. Oeps 😅

Canon EOS R | Olympus OM-1

Pagina: 1