Toon posts:

Advies AMD upgrade gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• semyazaruax
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07-02 20:16
Ik ben momenteel aan het kijken om mijn huidige AMD te upgraden omdat mijn CPU een bottleneck aan het worden is.

Ik doe veel met 3d (3ds Max en Zbrush) maar ik game ook met mijn broertje. Bijvoorbeeld de nieuwe Battlefield 2042 wat een redelijk zware game is.

Mijn huidige opzet is:

CPU: AMD Ryzen 7 1800X
Mobo: Gigabyte AB350-Gaming 3-CF
RAM: Corsair 32GB (2x 16GB) D432GB 2666-16 Vengeance LPX
GPU: Geforce RTX 3080 Ti 12GB
SSD: Samsung 960 EVO m2

Ik zou graag een nieuwe CPU willen kopen. Nu heb ik zelf gekozen voor het volgende:

AMD Ryzen 9 5950X
ASUS ROG STRIX X570-F GAMING
SAMSUNG 970 EVO Plus, 1 TB SSD
Corsair 32 GB DDR4-3600 Kit werkgeheugen

Mijn vraag nu aan jullie. Is het gekozen geheugen goed bij dit moederbord en mijn processor? ik heb namellijk met mijn vorige geheugen enorm veel ellende gehad. Het draaide aanzienlijk lager dan het kon, uiteindelijk moeten overklokken met hulp van mensen op Tweakers om het op een goede snelheid te krijgen. Ik zou dit nu graag willen voorkomen.

Is bovenstaande setup leuk genoeg voor mijn doeleinden en is het geheugen perfect werkend te krijgen out of the box met het moederbord en de CPU?

Het staat wel in de lijst als ik het goed begrijp.

https://dlcdnets.asus.com...000_G-Series_20210625.pdf

Beste antwoord (via semyazaruax op 15-01-2022 10:59)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:50
semyazaruax schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:53:
[...]

Oh echt waar ja!? dus als ik bij bijvoorbeeld Alternate het geheugen besteld wat exact overeenkomt met een type uit de lijst, dan wilt dat dus nog steeds niks zeggen?
D3600C18 is dat. Zegt idd niets. Alleen met Z3600C18 kan je er van op aan.
Dus dan is het slimmer om voor een ander merk te gaan? wat zijn een beetje goede merken dan? Crucial?
Met Ryzen gebruik ik altijd Crucial pricewatch: Crucial Ballistix BL2K16G36C16U4B of pricewatch: Crucial Ballistix BL2K16G32C16U4B

Alle reacties

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:46
Kun je niet beter gewoon een ryzen 3700x kopen en deze op je huidige moederbord plaatsen? Scheelt je flink wat geld.

• kh65
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-05 08:26
Voor de eerste generatie Ryzen heb ik ook gelezen dat geheugen compatibiliteit vaak een issue was.

Voor de huidige (3de generatie) is dat volgens mij al wel veel beter.
Ik heb geen directe ervaring met die combinatie, maar verwacht dat het prima zal werken.

Je kunt ook 3200Mhz geheugen overwegen:
Goedkoper (alhoewel dat 3600 kitje ook goed geprijsd is zag ik),
en met volgens mij een iets grotere kans op 'werkt zonder problemen'...
Geen idee wat je echt zult merken van 3600 vs 3200 met jouw 3D workload.
Gaat in bijna alle gevallen slechts om procenten...

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Nu online
Met AMD zou ik lekker Corsair mijden. Teveel gezeik ermee namelijk. Crucial is zover ik weet de meest veilige optie om met AMD te kiezen. Als jedan toch perse voor Corsair wil gaan moet je volgens mij zoeken naar de Z serienummers.

Waarom nu voor een 5950x i.p.v. een i9-12900k ? Ik weet niet hoe het is voor jouw use case, maar mogelijk dat de 12900k net iets sneller is + je hebt toegang tot PCIe 5.0

[Voor 19% gewijzigd door lamaa1 op 30-12-2021 15:41]

• Uszka
semyazaruax schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:19:

Is bovenstaande setup leuk genoeg voor mijn doeleinden en is het geheugen perfect werkend te krijgen out of the box met het moederbord en de CPU?

Het staat wel in de lijst als ik het goed begrijp.

https://dlcdnets.asus.com...000_G-Series_20210625.pdf
Zoals je ziet staat er in de QVL bij elk Corsair RAM een versienummer. Alleen de vermelde versies bij het betreffende type Corsair RAM draait stabiel. Het probleem is dat als je Corsair RAM bestelt je van tevoren niet weet welke versie je krijgt. Behalve met Ryzen geoptimaliseerd RAM als pricewatch: Corsair Vengeance RGB RT CMN32GX4M2Z3600C16 is en blijft het met Corsair een Russisch roulette.

• semyazaruax
Uszka schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:45:
[...]

Zoals je ziet staat er in de QVL bij elk Corsair RAM een versienummer. Alleen de vermelde versies bij het betreffende type Corsair RAM draait stabiel. Het probleem is dat als je Corsair RAM bestelt je van tevoren niet weet welke versie je krijgt. Behalve met Ryzen geoptimaliseerd RAM als pricewatch: Corsair Vengeance RGB RT CMN32GX4M2Z3600C16 is en blijft het met Corsair een Russisch roulette.
Oh echt waar ja!? dus als ik bij bijvoorbeeld Alternate het geheugen besteld wat exact overeenkomt met een type uit de lijst, dan wilt dat dus nog steeds niks zeggen?

Dus dan is het slimmer om voor een ander merk te gaan? wat zijn een beetje goede merken dan? Crucial?

• screenager
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-06 12:55
G-Skill, Team, en Crucial zijn toch wel de veilige keuzes voor een Ryzen platform.
Zelf heb ik de G-skill Ripjaws i.c.m. een 5800x

[Voor 23% gewijzigd door screenager op 30-12-2021 16:02]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Uszka
semyazaruax schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:53:
[...]

Met Ryzen gebruik ik altijd Crucial pricewatch: Crucial Ballistix BL2K16G36C16U4B of pricewatch: Crucial Ballistix BL2K16G32C16U4B

• semyazaruax
Uszka schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:11:
[...]

[...]

Deze staan echter niet in de QVC lijst, weet je zeker dat ze wel werken op de snelheid die ze zijn?

• Uszka
semyazaruax schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:53:
[...]

Deze staan echter niet in de QVC lijst, weet je zeker dat ze wel werken op de snelheid die ze zijn?
Ja

• semyazaruax
Ah super, dankjewel :) Dan wordt het toch de Crucial Ballistix BL2K16G36C16U4B denk ik. Zou dan op 3600 moeten kunnen draaien na een OC als ik het goed begrijp. Super nice!

• Uszka

• semyazaruax
Goed om te weten dankjewel! Ik denk dat ik voor de pricewatch: Crucial Ballistix BL2K16G36C16U4B ga in combinatie met ASUS ROG STRIX X570-F GAMING. Dat zou moeten werken heb ik begrepen :)

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06:55
De belangrijkste vraag blijft natuurlijk of je een 5950X echt nodig hebt, aangezien dat toch een zeer dure chip is. De sprong van een 1800X naar bijvoorbeeld een 5800X zou al zeer groot zijn. Maar ik kan moeilijk inschatten of dat genoeg is voor jou..

Anyway, als je in de markt bent voor zo'n high end CPU, dan zou ik zeker wachten tot 4 januari. AMD zou dan een refresh moeten aankondigen van haar huidige CPU's.

En gooi er dan ook meteen een PCIe 4.0 SSD bij. Iets als een WD SN850

• semyazaruax
@Uszka hoe weet je dit trouwens? eigen ervaring? of zijn er manieren om hier achter te komen? zou het graag allemaal willen begrijpen (interessant) want ik dacht altijd dat als iets niet op de lijst staat dat het ook niet (goed/ out-of-the-box) compatible is :)

• Uszka
semyazaruax schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:28:
@Uszka hoe weet je dit trouwens? eigen ervaring? of zijn er manieren om hier achter te komen? zou het graag allemaal willen begrijpen (interessant) want ik dacht altijd dat als iets niet op de lijst staat dat het ook niet (goed/ out-of-the-box) compatible is :)
Ervaring. Ik bouw zo'n 80 systemen per jaar en onderhoud een veelvoud daarvan. Op een gegeven moment weet wel wat wel en niet lekker werkt met elkaar. Daarnaast ben ik naast GoT actief op internationale fora waar ook heel veel informatie uit komt.

• semyazaruax
Uszka schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:43:
[...]

Ervaring. Ik bouw zo'n 80 systemen per jaar en onderhoud een veelvoud daarvan. Op een gegeven moment weet wel wat wel en niet lekker werkt met elkaar. Daarnaast ben ik naast GoT actief op internationale fora waar ook heel veel informatie uit komt.
Duidelijk, fijn dat je jouw kennis en ervaring wilt delen met ons dankjewel :)
Ik denk dat ik dan mooi van dat geheugen ga wat jij aanbeveeld namelijk pricewatch: Crucial Ballistix BL2K16G36C16U4B en dat met de AMD Ryzen 9 5950X en het moederbord ASUS ROG STRIX X570-F GAMING.

• Uszka
Waarom X570? Wat ga je missen aan pricewatch: ASUS ROG Strix B550-F Gaming

• semyazaruax
Deze zou dus met dezelfde CPU en RAM prima moeten werken?
Goed alternatief dan dankjewel!!!

Maar de reden dat ik die andere had gekozen was omdat op die jij nu aangeeft zit:

PCIe x16 2x (waarvan: 1x PCIe x16, 1x PCIe x4). Daarnaast wou ik ook graag 2 m2 sloten voor mijn SSD's.

En op die ik eerder had gekozen 2x 1x PCIe x16. Omdat de 3080 TI twee sloten in gebruik neemt dacht ik dat twee keer 16x beter was dan 1x 16x en 1x 4x.

[Voor 32% gewijzigd door semyazaruax op 30-12-2021 19:46]

• kh65
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-05 08:26
...
Maar de reden dat ik die andere had gekozen was omdat op die jij nu aangeeft zit:

PCIe x16 2x (waarvan: 1x PCIe x16, 1x PCIe x4). Daarnaast wou ik ook graag 2 m2 sloten voor mijn SSD's.

En op die ik eerder had gekozen 2x 1x PCIe x16. Omdat de 3080 TI twee sloten in gebruik neemt dacht ik dat twee keer 16x beter was dan 1x 16x en 1x 4x.
Ik krijg de indruk dat je denkt dat je 3080 TI 2x een PCI x16 slot nodig heeft.
Volgens mij is dat toch echt niet zo.
Hij heeft twee slots 'ruimte' nodig, met maar één fysieke connector in gebruik.

Dus je kunt best voor een B550 moederbord gaan.
Alhoewel een X570 ook niet verkeerd is hoor...
Ik heb dit bordje: Asus Proart B550 Creator
met 3x PCIe x16 slots: x8 + x8 op PCIe 4.0 en éénmaal x4 op PCIe 3.0.
Daarnaast heb je dan ook 2x thunderbolt 4. Alhoewel randapparatuur voor TB 4 nog erg duur is... :)

• semyazaruax
Ik heb het geheugen besteld wat je aanbeveelde via Pricewatch.

Dit samen met de AMD 5950x en het moederbord ASUS ROG STRIX B550-F GAMING.

Ik neem aan dat het geheugen niet standaard op 3600MHz draait of wel? want er staat namelijk bij 3600(O.C.) en de hoogte waarde zonder (O.C.) is 3200. Dus volgens mijn draait het dan out of the box op 3200 maximaal.

Zou je mij alsjeblieft kunnen vertellen naar welke values (timings) ik het geheugen moet overclocken in het BIOS om op de 3600MHz te kunnen draaien welke het geheugen ondersteund?

• Uszka
Je hoeft alleen maar DOCP aan te slingeren in het BIOS.

• semyazaruax
Uszka schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 14:14:
Je hoeft alleen maar DOCP aan te slingeren in het BIOS.
Oh echt waar ja zo makkelijk!? ik denk dat ik dan maar nooit meer Corsair koop i.c.m. AMD haha, zo veel gedoe gehad elke keer. Thanks voor de tip, volgende week komt alles binnen ik ben benieuwd. Ik houd jullie op de hoogte en dank voor de snelle en goede reacties!!!

• semyazaruax
Nou, alles is eindelijk binnen en net zoals je al aangaf, plug-and-play! en het draait werkelijk fantastisch zowel voor gamen als voor 3d werkzaamheden. Heel erg bedankt voor jullie hulp en advies allemaal!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee