Vraag

• Edwardbrink00
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 04-05 12:41
Mijn vraag:
Met blackfriday heb ik een nieuwe pc gekocht, maar sommige games (Escape from Tarkov en Fortnite) blijven inconsistent crashen. Valorant crasht nooit en de games crashen altijd in een potje, dus niet in menu's e.d. Het probleem heb ik niet met mijn oude pc. Het lijkt niet verbonden te zijn aan temperatuur of stroomverbruik. Wat kan ik nog meer proberen?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Mijn nieuwe pc:
I7-11700k (watergekoeld, komt niet boven 70 graden)
Gigabyte Z590 AORUS ELITE AX
samsung 970 EVO plus 1TB
Corsair Vengeance LPX DDR4 3200 C16
Fractal Design Ion Gold 850W
Gigabyte gtx 1070 windforce oc
schone windows installatie

Mijn oude pc:
Ryzen 5 2600x
asrock b450m pro4-f
Kingston SSDNow V300 480GB
Corsair Vengeance LPX DDR4 3000 C15
be quiet pure power 11 650w
be quiet! PurePower 9 600W
Gigabyte gtx 1070 windforce oc

hardwaremonitor en MSI afterburner om de temperaturen e.d. te checken.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
zoals al eerder gezegd is het crashen incosistent d.w.z. soms crasht de game na enkele minuten en soms na een paar uur. Ook komen de crashes niet overeen met stroomverbruik, gebruik(%) en temperatuur.
Ik heb de videokaart uit mijn oude pc meegenomen om later te upgraden als ik een keer een goede deal vindt. voor het troubleshooten heb ik ook de ssd (inclusief oude windows) en ram tijdelijk vervangen, maar ook dit hielp niet. Ook heb ik de bios van het moederbord geüpdate.

Uit dit alles lijkt mij dat het probleem bij het moederbord of de processor ligt. Maar ik heb geen reserve van één van beide liggen om dit te troubleshooten.

Alle hulp wordt op prijs gesteld.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-05 03:26

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Doe eens een memtest

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delta2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-05 11:20
Een memtest zou ik zeker ook adviseren.
Corsair Vengeance LPX geheugen heb ik in meerdere builds al raar zien doen, waarbij voornaamlijk de geadverteerde snelheden niet stabiel werden behaald.
Indien je fouten krijgt tijdens de test zou je eventueel nog het voltage van het geheugen een beetje kunnen verhogen (dat lost het meestal wel op), of natuurlijk het geheugen gewoon als defect aanmelden.
Prime95 torture test (met round off checking en large FFTs) of soortgelijke programma's een tijdje laten draaien geeft in de meeste gevallen ook wel aan of er problemen aanwezig zijn.

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-05 09:33
Delta2 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 13:28:

Corsair Vengeance LPX geheugen heb ik in meerdere builds al raar zien doen, waarbij voornaamlijk de geadverteerde snelheden niet stabiel werden behaald.
Met Ryzen ja. Met Intel heb ik dat nog nooit meegemaakt zonder dat het RAM defect was.

@Edwardbrink00 wat bedoel je met crash. Valt het complete systeem uit, krijg je een blue of black screen, ga je vanuit de game direct terug naar het bureaublad, moet je het systeem handmatig restarten of doet die dat vanzelf of is het wat anders?

Wat wordt erover vermeld in het Windows logboek?

• Edwardbrink00
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 04-05 12:41
Delta2 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 13:28:
Een memtest zou ik zeker ook adviseren.
Indien je fouten krijgt tijdens de test zou je eventueel nog het voltage van het geheugen een beetje kunnen verhogen (dat lost het meestal wel op), of natuurlijk het geheugen gewoon als defect aanmelden.
Prime95 torture test (met round off checking en large FFTs) of soortgelijke programma's een tijdje laten draaien geeft in de meeste gevallen ook wel aan of er problemen aanwezig zijn.
Een memtest is zeker mogelijk echter denk ik niet dat dat het probleem op gaat lossen aangezien de games ook crashen met oude ram, dat het wel goed doet in mijn vorige systeem. En zoals @Uszka zegt dacht ik ook dat corsair lpx vooral slecht draaid met ryzen.
Uszka schreef op donderdag 30 december 2021 @ 13:42:
@Edwardbrink00 wat bedoel je met crash. Valt het complete systeem uit, krijg je een blue of black screen, ga je vanuit de game direct terug naar het bureaublad, moet je het systeem handmatig restarten of doet die dat vanzelf of is het wat anders?
Met crashes bedoel ik dat het spel eerst 2 seconden vastloopt en daarna afsluit naar bureaublad zonder foutmelding oid.
Uszka schreef op donderdag 30 december 2021 @ 13:42:
Wat wordt erover vermeld in het Windows logboek?
Het windows logboek heb ik nog niet gecheckt. Dit zal ik vanavond even doen.

• marklinfan
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-05 20:03
Zowel MSI afterburner als inschakelen van XMP kunnen ook random game crashes veroorzaken, dit al uitgesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-05 18:48
Check eens of je geheugen op de QVL staat: https://download.gigabyte...2cc2fa255e0ee3c3a9877d578

Corsair Vengeance LPX DDR4 3200 C16 zegt niet heel veel. Je zal echt het specifieke model moeten zoeken.

Als die niet op de lijst staat, dan heb je kans dat het niet kan/gaat werken.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Pagina: 1